Viisi vinkkiä, jotka auttavat tukemaan ahdistuksesta kärsivää kumppaniasi

Jos kumppanisi on ahdistunut, kuuntele häntä äläkä vähättele hänen tunteitaan. Hän tarvitsee tukeasi ja ymmärrystäsi, älä siis painosta häntä.
Viisi vinkkiä, jotka auttavat tukemaan ahdistuksesta kärsivää kumppaniasi

Viimeisin päivitys: 01 tammikuu, 2022

Jotta oppisit tukemaan ahdistuksesta kärsivää kumppaniasi, sinun on ensin tiedettävä, mitä ahdistus on ja miten se ilmenee. Sinulla voi jo olla jonkinlainen käsitys siitä mitä se on, omiin kokemuksiisi perustuen, mutta kun on kyse auttamisesta, sinulla on oltava tietoa enemmän.

DSM-5 määrittelee ahdistuksen ennakoivaksi vastaukseksi tulevaan uhkaan. Tämä reaktio sisältää lihasjännitystä, valppautta suhteessa tulevaan vaaraan ja varovaista tai välttävää käyttäytymistä. Näitä käytetään selviytymisstrategiana ahdistusta aiheuttavassa tilanteessa. Ahdistukseen liittyy myös muita oireita, kuten hermostuneisuutta, kiihtyneisyyttä, vapinaa, huolta ja keskittymisvaikeuksia.

Ahdistuneisuushäiriöistä kärsivät ihmiset kokevat usein tunkeilevia ajatuksia, jotka muuttuvat huoliksi mahdollisista tulevaisuuden tapahtumista ja seurauksista. Vaihtoehtoisesti ne ovat menneiden tapahtumien katastrofaalisia tulkintoja, joissa korostuvat negatiiviset näkökohdat, erityisesti yksilön mahdollisesti tekemät virheet (Sarason ja Sarason, 2006).

1. Älä vähättele kumppanisi tunteita

Vaikka kumppanisi kokema ahdistus ei ehkä ole järkevää omasta näkökulmastasi, älä mitätöi tai tuomitse hänen tunteitaan. Yritä ymmärtää hänen tunteitaan ja ajatuksiaan. Pidä mielessä, että kaikki nämä kognitiiviset, emotionaaliset ja fysiologiset ilmenemismuodot ovat hänelle hyvin todellisia.

Patologisesta ahdistuksesta ei ole helppo selviytyä, eikä sen ratkaisukaan ole yksinkertainen. Yritä todellakin parhaasi ymmärtääksesi häntä, jotta hän ei tunne itseään väärinymmärretyksi.

Opi tukemaan ahdistuksesta kärsivää kumppaniasi.

2. Kuuntele häntä ja kysy, mitä hän tuntee

Hyvä tapa auttaa tukemaan ahdistuksesta kärsivää kumppaniasi on kuunnella häntä ja olla kiinnostunut hänen tunteistaan. Tämä tarkoittaa, että hän ei tunne itseään niin yksinäiseksi ja hän voi kuvailla, mitä hän käy läpi.

Kuuntelemalla häntä saat myös lisätietoja hänen ahdistuksestaan ja siitä, miten se toimii. Kun rohkaiset häntä puhumaan omista kokemuksistaan, voit ymmärtää paremmin hänen sisäistä maailmaansa. Tällä tavalla sinulla on syvempi ja tarkempi käsitys siitä, mitä hän käy läpi.

3. Auta häntä hakeutumaan hoitoon ja osallistu silloin kun voit

Kannusta kumppaniasi käymään terapeutin vastaanotolla. Muista, että sinä et ole hänen terapeuttinsa, joten älä yritä suorittaa mitään koulutusta ja kokemusta vaativia interventioita. Sen sijaan voit mennä hänen kanssaan terapiaan.

4. Rohkaise, mutta älä painosta häntä

Ymmärrettävästi kumppanisi ahdistunut käytös saattaa olla sinulle turhauttavaa. Älä kuitenkaan pakota häntä tekemään muutoksia. Tämä johtuu siitä, että kaikki hänen käyttäytymistään koskevat päätökset tulisi vain hänen tehdä.

Toisaalta, rohkaisemalla häntä et vain saa häntä ymmärtämään ettei hän ole yksin, vaan saat hänet myös näkemään, että suunnittelet hänelle parempaa tulevaisuutta ja uskot hänen voivan saavuttaa sen. Rohkaise ja motivoi häntä rakkaudella ja sitoutumisella.

5. Anna hänen tuntea, että sinä olet hänen turvapaikkansa

Varmista, että osoitat kumppanillesi ehdotonta rakkautta. On yleistä, että ahdistuneet ihmiset tuntevat olonsa vieläkin ahdistuneemmiksi, kun heistä tuntuu etteivät he ansaitse kenenkään rakkautta. He sanovat itselleen, että he tekevät asiat vaikeiksi ympärillään oleville, eivätkä siksi ansaitse näiden läheisyyttä. Sinun tulee rauhoittaa häntä aika ajoin, kertoa kuinka paljon hän merkitsee sinulle ja että haluat hänet rinnallesi.

Samalla rohkaise häntä säilyttämään itsenäisyytensä. Anna hänelle tilaa tehdä kaikkea, mihin hän on kykenevä. Älä painosta häntä siihen, mutta yritä samalla olla lisäämättä hänen riippuvuuttaan sinusta.

Opettele tukemaan ahdistuksesta kärsivää kumppaniasi.

Pidä itsestäsi huolta

Sinun tulee pitää huolta itsestäsi samalla kun tuet ahdistunutta kumppaniasi. Muista siis seuraavat seikat:

  • Yritä pitää yllä rutiinejasi.
  • Älä unohda rajojasi. Varmista esimerkiksi, että auttamalla kumppaniasi et luo uutta ongelmaa itsellesi.
  • Varaa aikaa aktiviteeteille, jotka auttavat sinua rentoutumaan ja suuntaamaan huomiosi muualle silloin tällöin.
  • Kokeile rentoutustekniikoita. Ne voivat olla todella hyödyllisiä.
  • Harrasta liikuntaa, vaikka se olisi vain lyhyt kävelymatka muutaman kerran viikossa.
  • Jos koet psyykkisiä ongelmia syyllisyyden, pelon tai vihan vuoksi, harkitse terapeutin vastaanotolla käyntiä.

Ahdistuksesta kärsivästä kumppanista huolehtiminen ei yleensä ole helppoa. Tarvitset hyvän annoksen kiintymystä, mutta myös kärsivällisyyttä ja suvaitsevaisuutta käsitelläksesi omaa turhautumistasi.

Muista, että et ole terapeutti. Siksi ensimmäinen tehtäväsi tulisi olla kumppanisi rohkaiseminen kääntyä terapeutin puoleen. Toinen on mennä sinne hänen kanssaan, jotta hän tuntee, että haluat auttaa. Muistuta häntä, että haluat olla hänen rinnallaan.

Tämä saattaa kiinnostaa sinua...
Ahdistuneisuuden yleisimmät kognitiiviset vääristymät
Mielen Ihmeet
Lue se täällä Mielen Ihmeet
Ahdistuneisuuden yleisimmät kognitiiviset vääristymät

Ahdistuneisuuden yleisimmät kognitiiviset vääristymät ovat mekanismi, jolla on yksi selkeä päämäärä: lisätä kärsimystä ja pahaa oloa.



  • American Psychiatric Association (2014). Manual diagnóstico y estadístico de los trastornos mentales (5a. ed). Editorial médica panamericana.
  • Sarason, I. y Sarason, B. (2006).Psicopatología. Psicología anormal: el problema de la conducta inadaptada (11ª ed.). Pearson Educación.
  • Sue, D., Sue, D. W., y Sue, S. (2010). Psicopatología. Comprendiendo la conducta anormal(9ª ed.). Cengage Learning.