Mikä sinua vaivaa? Syyt siihen, miksi et tiedä mitä tunnet

· 13.12.2018

On tavallista tuntea itsensä hämmentyneeksi omien tunteidensa tähden. Jos et tiedä, mikä sinua vaivaa ja mitä tunnet tietyissä tilanteissa, se ei johdu siitä, että sinulla on ongelma tai että jokin on vinossa. Tämä ilmiö on paljon yleisempi kuin mitä ihmiset luulevat, minkä vuoksi sinun ei pitäisi tuntea siitä pahaa mieltä.

Voit kuitenkin tehdä jotakin tämän asian korjaamiseksi. Se että tiedät, miksi olet joskus sokea omille tunteillesi, auttaa sinua ymmärtämään mikä sinua vaivaa ja kuinka sinun pitäisi toimia olosi parantamiseksi. On olemassa joitakin ohjeita, joita voit seurata ymmärtääksesi paremmin, mitä tunnet kullakin hetkellä.

Aivan aluksi on tärkeää huomioida se, että monet ihmiset eivät tiedä miten he tuntevat, koska he eivät osaa tulkita fyysisiä signaaleja. Luulemme yleensä, että erilaiset tunnetilat ja fyysiset tuntemukset tarkoittavat samaa asiaa. Kaikki tunteet saavat alkunsa fyysisestä tuntemuksesta. Tämä tarkoittaa sitä, että tiedät mitä sinulle tapahtuu tai et, voit olla tietoinen tunnetilasta, koska se vaikuttaa sinuun fyysisesti.

Miksi et toisinaan tiedä, mitä tunnet

On olemassa eri syitä siihen, miksi et tiedä mitä tunnet tai mitä sisälläsi tapahtuu. Toisinaan tämä irrallisuuden tunne voi tehdä sinut turhautuneeksi tai saada olosi tuntumaan tyhjältä. Sinun pitää olla tietoinen siitä, että tämäkin on tunne sinänsä.

Seuraavaksi katsomme yksinkertaista selitystä siitä, miksi et joskus tiedä mikä sinua vaivaa. Tämä selitys auttaa sinua tunnistamaan paremmin tunteesi, hallitsemaan niitä tehokkaammin ja elämään tietoisempana tunteistasi.

Mikä sinua vaivaa? Pilvi käsissä

1. Tunne on mukana prosessissa

Kun alat tuntea jotakin tunnetta, ei ole aina helppoa tunnistaa sitä. Fyysinen reaktio (kehon vastine) saattaa olla hämmentävä tai sitä ei saateta tunnistaa jonkin tunnetilan seuraukseksi.

Joskus tunnereaktio on niin yllätyksellinen, että emme ymmärrä, mitä tapahtuu. Tämä on se hetki, jolloin sen tietäminen että koemme tunnetta, on lähes yhtä tärkeää kuin tunteen tunnistaminen sinänsä.

2. Tunteet ovat sekaisin

Jos et joskus tiedä mitä tunnet, kun sisälläsi on vain yksi tunne, kuvittele kuinka monimutkaista on silloin, kun tunteita on kaksi tai useampi. Tämä voi johtaa monimutkaiseen sekoitukseen, jossa on joukko hämmentäviä tunteita yhtä aikaa.

Tällainen tunneristiriita voi johtaa ahdinkoon ja hämmennykseen. Et tiedä, mitä sisälläsi tapahtuu. Kun esimerkiksi tunnet kipua ja kiukkua samanaikaisesti, tunteet voivat olla niin voimakkaita, että ne voivat halvaannuttaa sinut ja saada sinut tuntemaan itsesi avuttomaksi.

3. Et pysty ilmaisemaan sanallisesti, kuinka tunnet

Joskus se, mitä tunnet, on tunteiden sekamelska, joita et pysty ilmaisemaan sanallisin keinoin. Saattaa olla, että sille ei löydy sopivaa sanaa lainkaan tai ei ainakaan mitään ilmaisua sinun kielelläsi.

Tässä tapauksessa tunteidesi erotteleminen perustunteiksi voi auttaa.

4. Koet tämän tunteen ensimmäistä kertaa

On tavallista tuntea itsensä hämmentyneeksi, kun koet tunteen ensimmäistä kertaa. Se voi jopa pelottaa sinua. Voit jopa erehtyä luulemaan sitä joksikin muuksi tunteeksi.

Onneksi tämä ratkeaa kokemuksen avulla. Mitä useamman kerran olet kokenut jonkin tunteen, sitä helpompi sinun on se tunnistaa.

ahdistuneen oloinen mies

5. Olet täysin erillään tunteistasi

Dissosiaatio voi tapahtua useista eri syistä. On hyvin todennäköistä, että torjuit tunteesi menneisyydessä puolustus- eli defenssimekanismina. Tämä torjuminen ei anna sinun nähdä sitä, mitä tunnet tällä hetkellä.

Tavallisesti tämä alkaa pyrkimyksenä olla tuntematta kielteisiä tunteita. Tämä suuntaus jatkaa kehittymistään siihen pisteeseen, jossa et pysty tuntemaan enää mitään.

Kuinka saat lisää ymmärtämystä siitä mikä sinua vaivaa ja mitä tunnet

Ensimmäinen asia, joka sinun pitää tehdä, on saada yhteys tunteisiisi ja saada tietoisuus siitä, että ne ovat olemassa, ja antaa niiden tulla esille. Vaikka tämä ei ole aina helppoa, joskus se on yhtä helppoa kuin hengittäminen. Sinun pitää vaan antaa ajatustesi virrata vapaasti. Jos se on liian vaikeaa sinulle, meditaatio tai tietoinen läsnäolo voi auttaa tässä tilanteessa.

Yhteyden saaminen tunteisiimme edellyttää sitä, että saamme yhteyden omaan itseemme. Jos tämä osoittautuu liian vaikeaksi, voit aina pyytää apua. Joskus kaikki, mitä tarvitsemme on tuki, jolla saamme luotua uudelleen yhteyden tunteisiimme.