9 itsekuristrategiaa, jotka toimivat

· 16.3.2016

Siinä ne ovat… omena ja pala suklaakakkua. Ja vaikka oletkin luvannut itsellesi, että et syö mitään dieettiisi kuulumatonta, huomaat, kuinka kätesi alkavat liikkua kohti suklaakakun palaa. Tai… lähdet juhlimaan parhaan ystäväsi syntymäpäiviä ”parille lasilliselle”, vain löytääksesi itsesi seuraavana aamuna jonkun tuntemattoman vierestä, tai ehkäpä jopa lähdet ravintolasta humalassa etsiskellen autonavaimia taskustasi…

Kuulostaako mikään näistä tilanteista tutulta? Usein pitkäaikaisissa tavoitteissamme (kuten esimerkiksi painonpudotuksessa) päädymme kamppailemaan tämän tästä kiusauksia, kuten esimerkiksi sitä suklaakakkua, vastaan. Tällainen välitöntä mielihyvää tuova asia ei ainoastaan tee meille haittaa, mutta voi myös vahingoittaa tavoitteitamme.

Mikä takia annamme periksi houkutuksen hetkellä, vaikka olisimme täysin sitoutuneita siihen, mitä haluamme saavuttaa?

Aivan kuin impulsiivinen luonteemme seuraisi meitä ja etsiskelisi stimulantteja, jotka tuovat meille välitöntä mielihyvää ohjaillen käytöstämme (aivan kuten se teki meidän kurottaessa kohti suklaakakkua). Tietenkään näiden impulssien voimakkuus ei ole kaikkien kohdalla ja joka kerralla yhtä vahva. Itse asiassa tällaiset impulssit pohjautuvat usein eri tilanteisiin ja ajattelutapoihin. Tiedämme esimerkiksi kaikki varsin hyvin, minkä kanssa saavumme kotiin, mikäli menemme ruokakauppaan nälkäisenä!

Meillä on kuitenkin myös ajatteleva puoli. Tämä on se puoli, joka saa meidät miettimään tekojemme seurauksia. Miettimään sitä, että se, minkä haluamme saavuttaa, tulee vaatimaan paljon voimavaroja ja mielenvoimaa. Niin vaikeaa kun se välillä onkin, on pysyminen sinnikkäänä kaiken sen arvoista. Mikäli pitäydymme suunnitelmassa, jostakin niinkin yksinkertaisesta kuin kuntosalilla käynnistä voi kehittyä tapa sen sijaan, että istuisimme sohvalla potemassa huonoa omaa tuntoa asiasta.

Synnymmekö itsekurin kanssa vai onko se jotakin, jonka saamme myöhemmin?

Ihmiset, joilla on paljon itsekuria, ovat muokkautuneet sellaisiksi. Näiden yksilöiden avulla voimme oppia paljon siitä, miten he pystyivät lopettamaan tupakoinnin, pudottamaan painoa, harjoittelemaan maratonia varten tai opiskelemaan pääsykokeisiinsa. Pidä mielessäsi, että sinun tavoitteidesi ei tarvitse olla samoja kuin heidän tavoitteensa, mutta ota opiksi heidän neuvoistaan ja sovella niitä omiin tavoitteisiisi.

Kuinka he tekivät sen?

1. He ovat tietoisia haitallisen käytöksen tuomista riskeistä ja seuraamuksista. Käsitelläkseen näitä riskejä ja seuraamuksia he ajattelevat ”jos…sitten” -sääntöä. Esimerkiksi: ”Jos syön palan suklaakakkua, sitten en pysty saavuttamaan tälle viikolle asettamaani tavoitetta painoni suhteen” tai ”Jos joku tarjoaa minulle tupakan, sitten en ota sitä vastaan” tai ”Jos en lähde salille tänään, sitten en tule saavuttamaan muutosta” yms. Se, että kuvittelemme ne tilanteet, joihin saattaisimme päätyä ja sen, miten reagoisimme näihin tilanteisiin, auttaa meitä pysymään polulla kohti tavoitteidemme täyttymistä.

2. He nostattavat tavoitteidensa tärkeyttä kertomalla niistä ystävilleen ja perheelleen. Heidän strategiansa kertoa asiasta muille lisää tilanteeseen verbaalisen elementin, joka kannustaa heitä tavoittelemaan päämääriään ja tuntemaan vastuunsa siitä, että he pysyvät valitulla polulla ja poissa tarpeettomien häiriötekijöiden luota.

3. He jakavat suuremmat tavoitteensa pienempiin askeliin tai tekoihin, jotka heidän tulee saavuttaa. Esimerkiksi: Tällä viikolla pudotan 300 grammaa painostani. Tämän tehdäkseni minun tulee joko käydä salilla yhden kerran enemmän kuin viime viikolla, tai kävellä 2 tuntia viitenä päivänä tällä viikolla.

4. He juhlistavat ”pieniä voittoja” samalla, kun työskentelevät tavoitteidensa toteutumiseksi. Tietenkin se, ettemme pysty saman tien pudottamaan viittä kiloa saattaa turhauttaa meitä miettiessämme, mitä kaikkea meidän tulee tehdä ennen kuin se todella on mahdollista. Mutta meidän tulisi huomioida jokainen pudottamamme gramma tai jokainen polttamatta jättämämme savuke. Taputa itseäsi olkapäälle!

5. He myös soveltavat ”jos…sitten” -strategiaa valmistellakseen itsensä mihin tahansa, mitä saattaa tulla eteen heidän tiellään kohti tavoitteidensa saavuttamista.

6. He käyttävät assosiaation tekniikkaa tiettyjen asioiden kohdalla. Esimerkiksi: kuva suklaakakusta assosioituu rasvamöykkyyn tai pullo giniä assosioituu auto-onnettomuuteen.

7. He harjoittavat muistiaan. Tämä saattaa kuulostaa oudolta, mutta mitä useampiin muistoihin pystymme turvautumaan, sitä paremmin pystymme tekemään viisaita päätöksiä.

8. He ajattelevat tilanteita, joihin liittyy korkeita terveysriskejä ja yrittävät välttää niitä.

9. He pitävät taukoja, joiden aikana he pystyvät lepäämään ja uusiutumaan, jotta he eivät kuluttaisi loppuun henkisiä voimavarojaan ja kadottaisi motivaatiotaan. Kun taistelemme yhtenään niitä impulsseja vastaan, jotka estävät meitä pääsemästä tavoitteisiimme, on erittäin tärkeää pitää lepohetkiä ja sallia pienet oikopolut. Meidän tulee kuitenkin varmistua siitä, että taukoihimme liittyy ohjenuoria. Meidän tulisi pysyä joustavina, mutta emme kuitenkaan halua joutua täysin harhaan polultamme ja heittää hukkaan kaikkea sitä, jonka eteen olemme tehneet ahkerasti töitä.

Loppujen lopuksi tie itsekuriin löytyy itsemme kontrolloimisesta houkutusten aikana ja vahvuuksiemme käyttämisestä oikein. Ensi kerralla kun löydät itsesi hankalasta tilanteesta, johon liittyy välitön mielihyvä ja pitkäaikainen tavoite, muista kuvitella ajatuksesi ja niitä vastaan taistelevat impulssit. Kumman haluat antaa voittaa?