Viheralueiden lähellä asuminen auttaa ajattelemaan paremmin

Ajatus virtaa paremmin, kun mieli on yhteydessä ympäristöön. Tähän ei ole mitään parempaa kuin viheralueet.
Viheralueiden lähellä asuminen auttaa ajattelemaan paremmin

Viimeisin päivitys: 20 heinäkuu, 2022

On selvää, että hengität enemmän happea, kun olet lähempänä puistoja ja metsäisiä alueita. Näin ollen on loogista, että viheralueiden lähellä asuminen edesauttaa hyvää fyysistä terveyttä. Mutta tiesitkö, että se auttaa myös ajattelemaan paremmin? Psykologian ala on tällä hetkellä hyvin kiinnostunut aiheesta.

Viheralueiden lähellä asuminen tuo monia etuja, ja aiheesta on tehty useita tutkimuksia. Esimerkiksi Maailman terveysjärjestö ja muut organisaatiot ovat jo julistaneet, että elinajanodote pidentyy, kun ihminen viettää paljon aikaa luonnon läheisyydessä.

Tässä artikkelissa keskitymme mielenterveyshyötyihin puistojen, metsien, vuorten ja muiden viheralueiden lähellä asumisesta. Kannattaa lukea eteenpäin, sillä aihe voi olla sinulle osuvampi kuin uskotkaan.

Viheralueiden lähellä asumisen edut

Viheralueita on ehdotettu terveyttä määrääviksi tekijöiksi. Ne parantavat ja lisäävät hyvinvointia eri tavoin. Maailman terveysjärjestön tutkimuksessa todetaan, että kasvillisuuden lisääntyminen kahdella prosentilla 500 metrin säteellä kodista yhdistetään neljän prosentin vähenemiseen riskissä kuolla ennenaikaisesti. Toisin sanoen luonto pidentää ikää.

Toisaalta viheralueiden puuttuminen vaikuttaa terveyteen hyvin kielteisesti. Muiden ongelmien ohella se pahentaa allergioita (ja laukaisee niitä) ja liittyy sydän- ja hengityselinten ongelmiin sekä syövän esiintymiseen.

Viheralueiden lähellä asuminen parantaa sekä fyysistä että psyykkistä terveyttä.
Eläminen lähellä luontoa auttaa meitä katkaisemaan yhteyden kaikkeen muuhun.

Puistot ja masennus

Jo intuitio ja kokemuskin kertovat, että viheralueiden vaikutus mielenterveyteen on huomattava. Se on saanut yhä enemmän merkitystä, kun aiheesta on julkaistu useita tutkimuksia. Nykyään se on kiistaton tosiasia.

Retket ja kävelyt puistossa ovat klassisia aktiviteetteja rentoutumiseen ja arjen stressin poistamiseen.

Terveysvaikutuksensa ansiosta viheralueet ehkäisevät myös tiettyjä mielenterveyshäiriöitä, kuten masennusta.

Nämä vaikutukset olivat ilmeisiä viime aikaisessa pandemiassa ja karanteenitilanteessa, kun masennuksen, ahdistuksen ja muiden häiriöiden ilmaantuvuus nousi pilviin. Tutkimukset ehdottivat kääntymistä luonnon puoleen masennusoireiden parantamiseksi. Ne osoittivat myös, että se on ihanteellinen tapa estää tämäntyyppisiä häiriöitä.

Miten viheralueet auttavat ajattelemaan paremmin?

Mitä hyötyä mielelle tarkalleen ottaen voi olla, jos asuu maaseudulla tai puiston vieressä? Hyötyjä on useita:

  • Ne kannustavat luovuuteen. Luonnon suuri syvyys sekä hiljainen ympäristö ja saasteettomuus stimuloivat mieltä ja lisäävät luovuutta.
  • Ne auttavat suunnittelemaan, prosessoimaan ja kehittämään ideoita. Tämä edistää henkistä keskittymistä.
  • Ne vähentävät väkivaltaisia impulsseja. Ulkoisten stressitekijöiden puuttuessa viheralueet parantavat mielialaa, joten väkivaltaiset purkaukset ovat harvempia.
  • Ne ovat tilaisuus rentoutua. Negatiiviset, stressaavat ja ahdistuneet ajatukset valtaavat sinut, kun et voi paeta kaupunkielämän hektistä tahtia. Siksi viheralueiden lähellä asuminen auttaa sinua ajattelemaan paremmin, koska ne antavat sinulle mahdollisuuden keskeyttää ajatuksesi ja pysähtyä.

Yksi näkökohta, joka meidän on otettava huomioon tutkiessamme näitä luonnon etuja psyykelle, on se, ettei vielä ole selvää, esiintyvätkö ne itsenäisesti vai ovatko ne viheralueiden masennusta lievittävän vaikutuksen tulosta. Itse asiassa ei tiedetä, johtuuko kognitiivisten toimintojen paraneminen masennusoireiden helpotuksesta. Paljon on siis vielä selvitettävää.

Nainen lukee ikkunan äärellä.
Luonnon lähellä olo kannustaa projekteihin ja ideoihin.

Viheralueet ovat perusoikeus

Viheralueiden läheisyydessä asumiseen liittyvistä eduista johtuen kaupunkien täyttämistä puilla ja puistoilla painotetaan yhä enemmän. Se ei tarkoita vain sitä, että viheralueiden läsnäolo auttaa meitä ajattelemaan paremmin. Terveytemme on perusoikeus, eikä toimielimillä ole muuta vaihtoehtoa kuin kiinnittää erityistä huomiota niin tärkeään tekijään.

Varmista, että käyt usein kävelyllä viheralueilla. Älä myöskään tue puiden kaatamista lähialueen puistoista, jotta ne voidaan muuttaa parkkipaikoiksi. Kaupunkielämän ei pitäisi tarkoittaa sairauksien yleistymistä.

Tämä saattaa kiinnostaa sinua...
Vaeltaminen: luontoon uppoutuminen saa aikaan suurenmoisia asioita aivoissa
Mielen Ihmeet
Lue se täällä Mielen Ihmeet
Vaeltaminen: luontoon uppoutuminen saa aikaan suurenmoisia asioita aivoissa

Sinun ei tarvitse olla asiantuntija tietääksesi, että luontoon yhdistyminen on suurenmoinen tapa rentouttaa meidän stressaantunut mielemme.



  • Alba Flores, D. S., & Ticona Choque, S. (2020). Espacios verdes, alternativa para prevenir la depresión durante la cuarentena. Revista de Investigacion Psicologica, (ESPECIAL), 92-99.
  • Rendón Gutiérrez, R. E. (2010). Espacios verdes públicos y calidad de vida. In 6to. Cogreso Internacional Ciudad y Territorio Virtual, Mexicali, 5, 6 y 7 Octubre 2010. Centre de Política de Sòl i Valoracions.
  • Martínez-Soto, J., Montero, M., López-Lena, M., & de la Roca Chiapas, J. M. (2016). Efectos psicoambientales de las áreas verdes en la salud mental. Interamerican journal of psychology50(2), 204-2014.
  • Merayo Rodríguez, J., Serrano Fuentes, N., & Marqués Sánchez, P. (2016). Influencia de los espacios verdes urbanos en la salud mental. Metas enferm, 20-26.
  • Sakhvidi, M. J. Z., Yang, J., Mehrparvar, A. H., Dzhambov, A. M., Ebrahimi, A., Dadvand, P., & Jacquemin, B. (2022). Exposure to greenspace and cancer incidence, prevalence, and mortality: A systematic review and meta-analyses. Science of The Total Environment, 156180.
  • Rojas-Rueda, D., Nieuwenhuijsen, M. J., Gascon, M., Perez-Leon, D., & Mudu, P. (2019). Green spaces and mortality: a systematic review and meta-analysis of cohort studies. The Lancet Planetary Health3(11), e469-e477.