Unelmointi voi tehdä älykkäämmäksi

Unelmointi voi auttaa tuntemaan vapautta. Jotkut tutkimukset osoittavat, että tämä harjoitus voi parantaa mielialaa ja älyllisiä kykyjä sekä mahdollisesti vaikuttaa jopa todellisuuteen.
Unelmointi voi tehdä älykkäämmäksi

Viimeisin päivitys: 02 toukokuu, 2021

Kun suljet silmäsi ja unelmoit, voit matkata minne tahansa, saavuttaa mitä tahansa ja kohdata minkä tahansa pelon. Mutta onko näistä matkoista mitään hyötyä? Tutkimukset osoittavat, että tämä hyvin yksinkertainen harjoitus ei ole pelkkä miellyttävä ajanviettotapa, vaan unelmointi voi itse asiassa tehdä älykkäämmäksi. 

Joissakin kulttuureissa ja ympäristöissä mielikuvitus on käytännössä katsoen kielletty. Unelmointi nähdään ajanhukkana, hyödyttämänä energiantuhlauksena. Nykyään tiedetään, että tämä ei pidä paikkaansa.

Moni uskoo, että unelmointi on passiivista. Se ei ole heidän mielestään tekemistä, vaan pikemminkin haittaa oikeaa toimintaa. Tämäkin on virheellinen luulo. Tutkijat ovat havainneet, että mielikuvitus voi olla tärkeä toiminnan motivaattori. Kiinnostuitko? Sukelletaan syvemmälle aiheeseen!

Unelmointi voi tehdä älykkäämmäksi

Unelmoinnin vaikutus muistiin

Psykologi Alan Pavio sanoo, että silmien sulkeminen ja asioiden visualisointi vaikuttaa positiivisesti älyllisiin kykyihin. Tämä kanadalainen asiantuntija, joka tunnetaan 70-luvun tutkimuksistaan mielikuvituksesta, havaitsi, että ihmisten on helpompi kuvitella silmät suljettuina konkreettisia asioita, kuten kukkia tai auringon.

Sitä vastoin abstraktien käsitteiden, muun muassa hyvän, pahan, onnellisen ja tasapainoisen, kuvittelu ja muistaminen on hyvin vaikeaa. Näistä havainnoista hän päätteli, että ideoiden konkreettinen visualisointi tehostaa muistia. Toisin sanoen ideoiden muuttaminen mielikuviksi auttaa meitä muistamaan ne paremmin.

Neurotieteilijä Elanor Maguiren työt tukevat tätä teoriaa. Maguire, professori Lontoon yliopistolta, tutki kuuluisia “muistiurheilijoita”. Muistiurheilijat ovat ihmisiä, jotka voittavat kilpailuja siitä syystä, että he pystyvät muistamaan poikkeuksellisen paljon tietoa. Hän havaitsi, että lähes kaikki heistä käyttävät mielikuvaharjoittelua.

Mielikuvituksen voima

Steve Kosslyn Harvardin yliopistolta on toinen asiantuntija, jota kiinnostaa mielikuvitus ilmiönä ja mielikuvien luominen todellisuudesta. Hänen tutkimuksensa johtivat siihen päätelmään, että aina kun kuvittelemme mielessämme jonkin kohteen, aktivoimme kaksi kolmasosaa niistä aivoalueista, jotka aktivoituvat silloin kun näemme tuon kohteen todellisessa elämässä.

Hän myös osoitti, että negatiivisten tapahtumien kuvittelu vaikuttaa haitallisesti ihmisiin. Esimerkiksi katastrofin kuvitteleminen saa aikaan pelkoa ja ahdistusta. Tämä pätee vaikka olisitkin täysin tietoinen siitä, että kuvitelmasi eivät ole totta.

Hyvä asia on se, että sama koskee positiivisia tapahtumia. Unelmointi miellyttävistä asioista, joiden haluat tapahtuvan, parantaa mielialaa ja hyvinvointia. Se auttaa vähentämään stressiä ja edistää rentoutumista. Se vaikuttaa osaltaan myös tuotteliaisuuteen.

Unelmointi voi tehdä älykkäämmäksi

Muut saatavilla olevat tiedot osoittavat, että mielikuvitusta voi treenata muistin parantamiseksi ja älykkyyden lisäämiseksi. Asiantuntijat uskovat sen olevan yksi keino tulla älykkäämmäksi, parantaa mielialaa ja jopa olla paremmassa kunnossa.

Neurotieteilijä Vinoth Ranganathan johti erästä hyvin mielenkiintoista tutkimusta tähän liittyen. Vuonna 2004 hän osoitti, että jos kuvittelet koukistavasi lihastasi, sillä on itse asiassa fyysisiä seurauksia. Hän periaatteessa osoitti, että kun osallistujat olivat tehneet tällaisia mielikuvaharjoituksia muutaman viikon ajan, näiden “mielessä treenattujen” lihasten voima oli lisääntynyt.

Hän osoitti myös sen, että useita kuukausia treenauksen keskeyttämisen jälkeen lihaksen voima oli säilynyt. Tämä viittaa siihen, että jos kuvittelet mielessäsi jonkin toimen toistuvasti ja pitkän aikaa, voit saada kehossasi aikaan fysiologisia muutoksia.

Unelmointi vaikuttaa kehoon fyysisesti

Mielikuvitussali

Unelmointi ja se, että antaa mielikuvituksen laukata vapaana, voi olla terveyden ja hyvinvoinnin kannalta erinomainen harjoitus. Se on itse asiassa jotain, mitä saatat jo tehdä huomaamattasi. Useimmat meistä kuvittelevat ja visualisoivat erilaisia tilanteita kaiken aikaa.

Salaisuus on tehdä sitä tietoisemmin ja yrittää harjoittaa nimenomaan positiivista visualisointia. Jos teet sitä tarkoituksella, voit kääntää unelmoinnin eduksesi. Käytä siis hyväksesi mielikuvituksesi suurta potentiaalia tullaksesi paremmaksi ihmiseksi.

Kuten mikä tahansa kyky, tämäkin vaatii harjoitusta. Kuten Ranganathan sanoi, siinä on kaiken kaikkiaan kyse konkreettisen mielikuvan muodostamisesta ja sen toistuvasta ajattelusta. Mielikuvia henkilökohtaisesta hyvinvoinnista, positiivisesta muutoksesta, taitojen kehityksestä ja niin edelleen. Tutkimukset osoittavat, että näihin ajatuksiin keskittyminen voi auttaa tekemään niistä todellisuutta.

Tämä saattaa kiinnostaa sinua...
Schopenhauerin 8 onnellisuuden sääntöä
Mielen Ihmeet
Lue se täällä Mielen Ihmeet
Schopenhauerin 8 onnellisuuden sääntöä

Pessimismistään tunnettu filosofi Schopenhauer listasi kahdeksan onnellisuuden sääntöä, joiden avulla on mahdollista välttää kärsimystä.



  • Ferraris, M. (2019). La imaginación (Vol. 95). Antonio Machado Libros.