Rusinaharjoitus auttaa rentoutumaan hetkeksi

16 kesäkuu, 2020
Rusinaharjoitus on erityisen suositeltava harjoitus niille, jotka haluavat aloittaa meditaation, mutta kokevat että se vaatii liikaa työtä. Lisäksi rusinaharjoitus on hyödyllinen harjoitus myös mielen ja tunteiden tasapainottamiseksi vaikeina hetkinä.
 

Meditaation eduista puhutaan paljon, mutta joidenkin mielestä se on yksinkertaisesti liian monimutkaista tai vaativaa toteuttaa. Seuraavaksi esiteltävä rusinaharjoitus on todiste siitä, että tämä ei ole aivan totta. Kyseessä on yksinkertainen harjoitus, joka ei vie paljoa aikaa mutta joka auttaa sinua rentoutumaan vain muutamassa minuutissa.

Rusinaharjoitus on harjoitustekniikka keskittymiskyvyn ja täyden huomion kehittämiseen, mutta samalla se auttaa harjoittamaan myös hengitystä. Ja kuten moni osaakin jo aavistaa, kaikissa meditaation muodoissa oikeanlainen hengitys on välttämätöntä, koska kaikki muu riippuu siitä.

“Kun olet läsnä, voit antaa mielen olla sellaisenaan kuin se on, sotkeutumatta siihen.”

-Eckhart Tolle-

On tärkeää tietää, että tätä rusinaharjoitusta suositellaan erityisesti niille, joilla ei ole juurikaan aikaisempaa kokemusta meditaatiosta. Tämä harjoitus auttaa sinua perehtymään paremmin meditaatiota muistuttaviin käytäntöihin, ja suosittelemme kokeilemaan sitä sellaisissa tilanteissa, joissa tunnet paljon ahdistusta tai olet käynyt läpi vaikeita hetkiä.

Rusinaharjoitusta suositellaan erityisesti niille, joilla ei ole aikasempaa kokemusta meditaatiosta ja jotka käyvät elämässä läpi vaikeita hetkiä

Ensimmäisenä hengitys

Hengityksen hallinta on peruste kaikissa rentoutumiseen liittyvissä harjoituksissa. Hengittämällä oikein koko organismi, erityisesti aivot, vastaanottaa paremmin happea, ja tämä taas toimii perustana sekä kehollesi ja mielellesi, jotta se kykenisi toimimaan rauhallisemmassa tahdissa.

Tyypillisesti hengitämme nopeaan tahtiin ja pinnallisesti. Vaikka emme edes huomaisi tätä, pinnallinen ja nopea hengitys johtuu siitä, että olemme kietoutuneet moniin eri asioihin samanaikaisesti, emmekä oikeastaan ​​ole yhteydessä kehoomme. Jos siis onnistut pysähtymään hetkeksi ja hengittämään syvään, on kuin mieli ja tunteet laskisivat allesi ankkurin, joka tarjoaa sinulle vakautta.

Ensimmäinen asia joka sinun tulisi pitää mielessä on se, että hengität harjoituksen aikana nenäsi kautta ja suu on tiukasti kiinni. Pidä mielessä, että oikea hengitys kulkee aina nenän kautta, eikä koskaan kevyesti avoimen suun kautta. Lisäksi vatsasi tulisi kohota ja laskea edestakaisin sisään- ja uloshengityksen rytmissä tuoden esille muutoksia.

Paras tapa aloittaa rusinaharjoitus on keskittämällä huomiosi siihen, miten hengität. Älä yritä hallita tai muuttaa hengitystäsi, sillä halu hallita kaikkea tai tehdä kaikki oikein toimii vain esteenä rentoutumiselle. Asianmukaisesta hengityksestä huolehtiminen saa aikaan sen, että hengityksesi tahti syvenee ja hidastuu luonnollisesti ja spontaanisti.

Rusinaharjoitus: kolme vaihetta

Rusinaharjoituksen tekeminen on oikeastaan ​​hyvin yksinkertaista. Voit periaatteessa suorittaa harjoituksen niin, että tarvitset siihen kolme rusinaa. Sinun on aivan ensimmäiseksi suunnattava hiljaiseen paikkaan, jossa olet yksin ja tiedät, ettei kukaan tule häiritsemään tai keskeyttämään sinua. Ota sitten yksi rusinoista ja syö se tavalla, jolla tekisit sen normaalissa tilanteessa ja luonnollisesti.

Harjoituksen toisessa osassa sinun tulee keskittyä hengitykseesi ja sitten syödä toinen rusina. Tällä kertaa älä kuitenkaan tee sitä mekaanisesti, vaan pyri havaitsemaan rusinan rakenne, maku ja muita ominaisuuksia siitä hetkestä lähtien, kun se koskettaa huuliasi.

Varaa tähän aikaa ja pureskele rusinaa hitaasti yrittäen havaita, kuinka se kulkee suusi, kielesi, hampaidesi, kitalakesi ja nielusi läpi… Yritä seurata sen liikettä niin pitkälle kuin mahdollista.

Harjoituksen viimeisessä vaiheessa sinun tulee vain syödä kolmas ja viimeinen rusina, mutta tarkkaile sitä huolellisesti ennen suuhun viemistä. Tunnustele hitaasti sen rakennetta ja haistele sitä silmät kiinni vangitaksesi sen aromin. Voit myös halkaista sen kahteen osaan, jos haluat. Vie rusina sitten suuhusi ilman sen suurempia ajattelematta tai odottelematta. Tee se juuri niin kuin itse haluat. Ja näin, yksinkertainen rusinaharjoitus on valmis.

Rusinaharjoitus on hyvin yksinkertainen harjoitus, jonka avulla sekä mieli että keho voivat rentoutua stressaavassa tai ahdistavassa tilanteessa

Rusinaharjoituksen merkitys

Meditaation tarkoituksena on lieventää ja hillitä mielessäsi juoksevia ajatuksia ja tunteita. Tätä ei kuitenkaan ole aivan niin helppoa saavuttaa, sillä elämme jatkuvasti lukuisten ja lukuisten ajatusten ja tunteiden hyökkäyksen alla. Itse asiassa torjumme aluksi mahdollisuuden edes tyhjentää mielemme kaikista näistä ajatuksista.

Rusinaharjoitus on harjoitus, jonka avulla voimme vähitellen saavuttaa tavoitteemme, jossa raivaamme mieleemme tunkeutuvat ajatukset ja tunteet. Keskittämällä huomiomme yhteen ja ainoaan pisteeseen sekä saattamalla kyseisen pohdiskelun sen maksimaaliseen ilmaisuun, selvennämme ajatuksiamme, mikä puolestaan tuottaa meille rauhallisuuden ja uudistumisen tunteen.

Jos olemme hyvin poissa tolaltamme, tämä harjoitus on erinomainen tapa rauhoittua ja selventää ajatuksia. Itse asiassa, vaikka kyseessä onkin nimensä mukaisesti rusinoilla tehtävä harjoitus, se voidaan aivan yhtä hyvin suorittaa millä tahansa muulla hedelmällä. Tässä tapauksessa rusina on kuitenkin erittäin suositeltava vaihtoehto, sillä se on pieni, ja se omaa monia eri ominaisuuksia, kuten sille ominaisen hajun, maun ja rakenteen. Kun siis tunnet olosi seuraavan kerran järkkyneeksi, stressaantuneeksi tai ahdistuneeksi, kokeile rohkeasti tätä harjoitusta ja näe itse, toimiiko se sinulla vai ei.

 

Kornfield, J. (2012). Meditación para principiantes. Editorial Kairós.