Miten pitää mieli keskittyneenä meditoinnin aikana?

1.6.2019
Meditaatio on loistava tapa luoda yhteys itseemme, tulla tietoiseksi tunteistamme ja tutkia ajatuksiamme. Ajatusten harhailusta eroon pääseminen meditoinnin aikana on kuitenkin aika haasteellista. Sen saavuttamiseen vaaditaan paljon käytännön harjoittelua ja oikeita tekniikoita.

Monien mielestä meditaatio ei ole heitä varten. He ajattelevat, että he eivät voi lakata ajattelemasta muita asioita vaikka he kuinka yrittäisivät, että on mahdotonta pitää mieli keskittyneenä meditoinnin aikana. Jotkut jopa luulevat olevansa kykenemättömiä rentoutumaan. Siksi on ymmärrettävä, että meditointi ei saa sinua lopettamaan ajattelemista tai saa mieltäsi täysin tyhjäksi.

Jos sinulla on toistuvia ajatuksia meditoidessasi, älä huoli! Se on täysin normaalia, koska mielemme on hyvin aktiivinen koneisto. Itse asiassa on arvioitu, että meillä on 60 000 – 80 000 eri ajatusta päivittäin. Näiden lukujen vuoksi on loogista, että ajatusprosessin tahallinen pois päältä kytkeminen ei ole helppoa.

Meditaatio opettaa, ettei ajatuksiin pidä takertua, eikä myöskään paeta niiden kanssa. Sen avulla voimme antaa ajatusten tulla ja mennä, mutta ilman että annamme itsemme tarinan tai sen tuottavien tunteiden vietäväksi. Tästä syystä sinun on tärkeää oppia kuinka pitää mieli keskittyneenä meditoinnin aikana.

”Meditaatio voi esitellä sinut uudelleen sille osalle, joka on ollut kadoksissa.”

– Russell Simmons-

1. Hengitä

Tehtävään keskittyminen tekee ihmeitä mielelle. Hengitysharjoitukset ovat hyvä keino pitää mieli keskittyneenä. Ne myös auttavat kehoasi rentoutumaan.

naisen mieli keskittyneenä meditoidessa

Tämän tekniikan avulla voit laskea sisään- ja uloshengitykset. Voit esimerkiksi laskea yhdestä sataan. Jos mielesi alkaa vaellella ja huomaat, että olet seonnut laskuissasi, älä hätäile, se ei haittaa. Muista olla kiltti itsellesi ja aloita vain alusta.

2. Piirrä tai kuvittele muotoja

Yritä piirtää kolmio mielessäsi samalla kun teet hengitysharjoituksia (hengitä sisään, hengitä ulos ja pidätä hengitystä). Sen ei tarvitse olla välttämättä kolmio. Voit yhtä hyvin piirtää neliön. Se on sinun valintasi.

Voit myös auttaa itseäsi keskittymällä sinua lähellä olevan esineen muotoon ja näin keskittyminen voi olla sinulle helpompaa. Kokeile kynttilän sytyttämistä ja yritä keskittyä liekin muotoon.

3. Harjoita ohjattua meditointia

Meditoinnissa ei ole oikeaa tai väärää. Hiljainen meditointi on yksi tapa, tai voit käyttää opasta auttamaan sinua. Kun joku kertoo sinulle, mitä visualisoida, mieli todennäköisesti keskittyy vain siihen mitä hän sanoo. Kuvittelet asioita joita hän kertoo sinulle, joten mielesi ei pääse harhailemaan.

Ohjattuun meditointiin on tarjolla useita vaihtoehtoja. Kokeile erilaisia videoita sekä ääninäytteitä ja säästä ne, joista pidät eniten. Parasta on, että monet niistä löytyvät netistä ilmaiseksi, joten tutki ja löydä sellainen josta pidät.

4. Hyväksy ajatuksesi

Kun harjoittelet hiljaista meditointia, sen sijaan että yrittäisit työntää ajatuksesi pois, toivota ne tervetulleiksi. Kun yrittää olla ajattelematta jotain, sitä ajattelee vain enemmän. Ajatustesi vastaanottaminen saa sinut tuntemaan itsesi vapaammaksi. Jos et pidä ajatuksistasi, aseta ne miellyttävään kuvaan mielessäsi.

”Se mitä vastustat, pysyy.”

– Carl Jung –

Voit esimerkiksi kuvitella, että mielesi on sininen taivas ja ajatuksesi ovat pilviä jotka kulkevat sen läpi. Tai että mielesi on joki ja ajatuksesi ovat oksia, jotka virtaavat siinä. Siten annat ajatustesi tulla ja mennä, etkä takerru niihin. Katso vain, kun ne lipuvat pois.

5. Kirjoita ajatuksesi ylös

Jos sinulla on paljon mielessäsi, voisit kirjoittaa ajatuksesi ylös ennen meditointia. Siten et pidä ajatuksiasi sisälläsi, eikä niistä tule sinulle pakkomielle.

nainen kirjoittaa päiväkirjaa

Kirjoita kaikki ajatuksesi muistiin analysoimatta tai tuomitsematta niitä. Älä ajattele niitä liikaa. Tärkeintä on, että ilmaiset itseäsi kirjoittamalla. Ajatustesi paperille laittaminen auttaa sinua rentoutumaan meditoidessasi.

6. Meditoi säännöllisesti

Meditointi samaan aikaan ja samassa paikassa joka päivä luo rutiinin. Aivosi tietävät mitä on tulossa ja valmistautuvat siihen. Siten tunnet olosi mukavammaksi meditoidessasi. Mielesi ei ole tottunut olemaan hiljaa, joten jos teet tämän vain satunnaisesti, mielen on pakotettava ajatuksesi takaisin sisälle, koska se tekee niin luonnostaan.

Siksi on tärkeää luoda tapa vapauttaa itsesi ajatuksistasi. Vain silloin voit pitää mielesi harhailemasta meditoidessasi.

Älä aliarvioi meditaation voimaa

Meditaatio on yksinkertaista, mutta ei helppoa. Mutta se kannattaa pitää osana päivittäistä rutiiniasi. Tutkimukset ovat osoittaneet, että tämän tekniikan harjoittamisella voi olla myönteisiä vaikutuksia ihmisten henkiseen hyvinvointiin ja fyysiseen terveyteen.

Lisäksi sen on havaittu toimivan vakavien sairauksien, kuten masennuksen, ahdistuneisuuden, sydänsairauksien, korkean verenpaineen, unihäiriöiden ja kroonisen kivun hoidossa. Seuraamalla tämän artikkelin vihjeitä meditointi tulee olemaan sinulle paljon helpompaa. Nyt on sinun vuorosi. Meditoi, ja tulokset tulevat yllättämään sinut!

”Meditaatiossa on hienoa se, että sinusta tulee yhä enemmän oma itsesi.”

– David Lynch-