Harjoittele keskittymistä näiden neljän tavan avulla

13.9.2019
Sinun täytyy harjoitella keskittymistä sekä hallita mieltäsi ja tunteitasi menestyäksesi elämässä.

Daniel Golemanin mukaan meidän täytyy harjoitella keskittymistä voidaksemme tunnistaa mitä päämme sisällä ja sen ulkopuolella tapahtuu. Goleman uskoo, että vaativassa maailmassa, joka on täynnä ärsykkeitä ja painetta, saatamme torjua sen sisäisen universumin, joka koostuu tunteistamme, peloistamme ja tarpeistamme. Niin ikään unohdamme myös ehkä kiinnittää huomiota ympärillämme oleviin tärkeisiin asioihin.

Yhdistelyä, erottamista, keskittymistä… Käytät aina näitä prosesseja elämässä. Mieti vaikka. Stressi, ahdistus tai masennus voivat lamauttaa mielesi. Kun aivosi ovat täydessä hälytystilassa, voi tuhansiin ärsykkeisiin, ajatuksiin, tunteisiin, tuntemuksiin ja huoliin huomion kiinnittäminen vaikuttaa kaoottiselta maailmalta. Tällaisessa ympäristössä ei ole lainkaan tuotteliaisuutta. Se on kuin talo ilman ovia tai ikkunoita. Et voi olla onnellinen, jos tunnet olosi vangituksi.

harjoittele keskittymistä

Daniel Goleman kirjoitti teoksen ”Focus” vuonna 2013. Siinä hän pyrkii opettamaan meitä harjoittelemaan keskittymistä vapautuaksemme kärsimyksestä ja kaaoksesta. Maailmassa, jossa on liikaa häiriötekijöitä, meidän tulee keskittää mielemme uudelleen, pysyä paikoillamme ja ottaa huomioon se, millä todella on merkitystä.

Miten harjoitella keskittymistä Daniel Golemanin vinkkien avulla

Goleman sanoo, että harjoitellaksesi keskittymistä sinun täytyy ymmärtää eräs todella tärkeä asia. Keskittymiskyky on lihas, aivan kuten mikä tahansa muukin henkinen perusprosessi. Jos et käytä sitä, menetät sen.

Jos olet sinnikäs ja halukas, alat tuntea olosi paremmaksi. On tärkeää olla tietoinen tästä tarpeesta.

Laitteet voivat nykyään tehdä monia asioita. Älypuhelimet ja tietokoneet korvaavat prosessit, jotka teimme ennen itse. Ainakin henkiset prosessit. Siitä syystä olet niin keskittynyt näihin laitteisiin sen sijaan, että kiinnittäisit huomiota sisäiseen ja ulkoiseen sosiaaliseen kontekstiin.

Pikkuhiljaa kaikki tämä tieto, häiriötekijät, paine ja neuvot voivat uuvuttaa sinut. Tämä tunnetaan kognitiivisena ylistimulaationa. Samoin tapahtuu silloin, kun treenaat liikaa väsyneenä etkä pysty jatkamaan.

Väsyneenä oleminen tekee siis sinusta alttiin monille haitallisille olotiloille kuten stressille tai ahdistukselle. Tarkastellaan nyt strategioita, jotka voivat auttaa sinua harjoittelemaan keskittymistä.

1. Hallitse mieltäsi

Modernin psykologian asiantuntija William James määritteli keskittymiskyvyn seuraavalla tavalla:

”…on mielen ottamista haltuun selkeällä ja eläväisellä tavalla, mielen, joka vaikuttaa olevan useita samanaikaisesti mahdollisia kohteita tai ajatuskulkuja. Keskittäminen, tietoisuuden keskittyminen, ovat sen ydin.”

  • Keskittymiskyky on tehokas apuväline. Se saa sinut keskittymään tiettyyn tavoitteeseen. Sen haltuun ottamiseksi sinun tulee myös hallita tunteitasi ja olla rauhallinen.
  • Keskittymisen ymmärtäminen tekee sen saavuttamisesta helpompaa.
ota kontrolli

2. Itsehillinnän resepti

Keskittymisen harjoitteleminen tarkoittaa itsehillinnän harjoittelemista. Sinua ympäröivät monet ärsykkeet, ideat, ajatukset ja tunteet, joten mielesi voi menettää keskittymiskykynsä ja muuttua arvaamattomaksi.

Pennsylvanian yliopiston tohtori Heather A. Wadlinger on tehnyt tutkimuksia, jotka paljastivat, että keskittyminen liittyy tunteisiin. Se tarkoittaa sitä, että ensin mainitusta huolehtiminen auttaa parantamaan viimeksi mainittua. Mutta kuinka voit tehdä sen?

Golemanin mukaan keskittymistä harjoitellaksesi sinun täytyy harjoitella tietoisuustaitoja. Hän opettaa sinulle meditoinnin taitoja kirjassaan ”The art of meditation: four classic meditative techniques adapted for modern life”.

3. Sisäiset ja ulkoiset yhteydet

Jos et ole tietoinen sisäisestä todellisuudesta, päädyt ennemmin tai myöhemmin menettämään itsesi. He, jotka eivät ole kosketuksissa todellisen minänsä kanssa, eivätkä ymmärrä ympäristönsä arvoa, menettävät elämänlaadun ja ilon.

  • Kuuntele sydäntäsi. Ala käsitellä tänään asioita, jotka satuttavat tai vaivaavat sinua.
  • Ole myös tietoinen itsestäsi kaikkina hetkinä. Kiinnitä huomiota siihen mitä tarvitset, mitä ansaitset ja mitä sisälläsi tapahtuu.
  • Harjoittele empatiaa. Golemanin mukaan muiden kanssa yhdistyminen on tärkeää. Empatia voi auttaa sinua huomaamaan, mikä on tärkeää sinulle ja niille ihmisille joista välität.
iloinen mies työssään

4. Teetkö sitä, mitä rakastat?

Tämä on yksi niistä kysymyksistä, joita Daniel Goleman kysyy Focus-kirjassaan. Suurimman osan ajasta voit tuntea olosi tylsistyneeksi tai stressaantuneeksi. Yksinkertainen tosiasia, että elämälläsi ei ole tarkoitusta, voi saada keskittymiskykysi riutumaan. Jos et ole motivoitunut, menetät sinua eteenpäin työntävän kipinän, joka tekee sinusta luovemman.

Toisinaan sinun täytyy hellittää ja lakata yrittämästä tyrkyttää omia mieltymyksiäsi. Kaikki eivät ole niin onnekkaita että he voivat tehdä sitä mitä he rakastavat, tai että he voivat elää mielenkiintoista elämää. Sinun täytyy löytää tasapaino. Sinun täytyy löytää elämän tarkoitus, kiinnostavia aktiviteetteja sekä ihmisiä, jotka tuovat iloa ja energiaa elämääsi.

Tarkoitus ravitsee keskittymistä. Niin ikään suotuisa henkinen tila voi auttaa sinua ymmärtämään paremmin sitä, mikä sinua kiinnostaa. Nämä pienet asiat ovat epäilemättä se, mitä sinun täytyy pohtia parantaaksesi elämänlaatuasi. Tee se. Harjoittele keskittymistä, älä menetä sitä mikä tekee sinusta onnellisen ja löydä se jokin, joka motivoi sinua olemaan kuka olet ja ole onnellinen siitä, mitä sinulla on.

  • Goleman, Daniel (2013) Focus: desarrollar la atención para alcanzar la excelencia. Kairós