Osaatko hallita tunteitasi älykkäällä tavalla?

Vievätkö tunteet sinut joskus mennessään? Mitä tunteiden kautta toimiminen tarkoittaa? Tässä artikkelissa puhumme tunteiden älykkäästä hallinnasta.
Osaatko hallita tunteitasi älykkäällä tavalla?

Viimeisin päivitys: 16 marraskuu, 2021

Tunteiden hallitseminen stressaavissa tilanteissa tai tietyissä epämukavissa hetkissä vaatii paljon työtä ja harjoittelua, jota sinun on noudatettava koko elämäsi ajan. Tämä vaikuttaa emotionaalisten, sosiaalisten ja ammatillisten suhteidesi laatuun ja niiden pitkäaikaiseen ylläpitoon. Osaatko sinä jo hallita tunteitasi älykkäällä tavalla?

Tunteiden älykäs hallinta tarkoittaa sitä, että tarkkailet tiettyjä emotionaalisia tiloja ja niiden kontekstia. Tavoitteena on saavuttaa tasapaino emotionaalisen tilasi ja ympäristön vaatimusten välillä, olivatpa ne mitä tahansa milläkin hetkellä.

Ensisijaiset ja toissijaiset tunteet

Ihmisillä, kuten muillakin eläimillä, on luontaisesti seuraavat tunteet:

  • Ilo
  • Suru
  • Viha
  • Yllätys
  • Inho
  • Pelko

Nämä ovat perustunteita. Tarvitset niitä selviytyäksesi, koska ne luovat sinussa mukautuvan vasteen. Lisäksi ne aiheuttavat fyysisiä muutoksia sinussa sen mukaan, millaisia tunteita konteksti aiheuttaa.

Ensisijaisista tunteistasi tulevat toissijaiset tunteesi. Nämä eivät välttämättä liity ympäristöön. Ne ovat tunteita, joita koet yhdessä tiettyjen ajatusmuotojen kanssa. Siksi ne eivät liity selviytymismekanismiesi käynnistämiseen.

Pallot tunteiden kasvoilla

Emotionaalinen tietoisuus

Jotta voit hallita tunteitasi tehokkaasti, sinulla on oltava jonkinlainen emotionaalinen tietoisuus siitä, mitä ihosi alla tapahtuu. Se on emotionaalisen älykkyyden edellytys, koska sen avulla voit säätää omia tunteitasi ja tiettyjä sanattomia käyttäytymistapoja (olivatpa ne sopivia tai eivät) tietoisella tavalla.

Emotionaalinen tietoisuus tunteiden hallinnassa liittyy huomio- ja havaintoprosesseihin. Näin voit etsiä niiden edeltäjät ympäristössä.

On puolestaan tärkeää seurata, miten tunne ilmenee. Näin voit hallita sen fyysistä aktivoitumista. Lisäksi pystyt arvioimaan välittömät ja pitkäaikaiset seuraukset itsellesi ja ympäristöllesi, kun ilmaiset välittömiä emotionaalisia reaktioitasi.

Tunteet ihmissuhteissa

Normaaleissa olosuhteissa hallitset yleensä tunteitasi jossain määrin saavuttaaksesi tavoitteesi. Nämä tavoitteet voivat vaihdella yrityksistäsi hallita fyysisiä reaktioitasi ja muuttaa tapahtumia ulkomaailmassa.

Sosiaaliseen maailmaan liittyvät tunteet tunnetaan toissijaisina tunteina. Ne sisältävät tulkintoja, joita teet ympäristön ja ajatuksesi antamista signaaleista. Niiden merkitys liittyy yleensä ulkoisiin olosuhteisiin.

Näitä tunteita esiintyy yksinomaan ihmisillä, ja ne voidaan luokitella seuraavasti:

  • Syyllisyys
  • Häpeä
  • Kateus
  • Mustasukkaisuus
  • Rakkaus
  • Optimismi
  • Katumus

Toissijaisten tunteiden hallinta ulkomaailmassa

Kaikki tunteesi kontekstista riippumatta ovat sinulle tärkeitä. Voit yleensä tunnistaa ne ja erottaa tietyt toimintamuodot kontekstista riippuen.

Mutta jos sinulla on vain vähän tietämystä tunteiden tunnistamisesta ja ilmaisemisesta, konflikteja voi syntyä. Jos esimerkiksi tulkitset tiettyjä tunteita vaaran tai uhan merkkinä, otat käyttöön tiettyjä mekanismeja taistellaksesi selviytymisesi puolesta tai paeta oletettua vaaraa. Tämä siitä huolimatta, että tunteen ja todellisen uhan välillä ei ole selvää korrelaatiota.

Tunteiden hallitseminen tilanteissa, joissa voi olla vaara mahdollisesta vahingosta, vaatii intensiivistä harjoittelua ja tiettyä epämukavuuden sietoa. Nämä tilanteet voivat johtua stressistä, riidoista jne. Tehoton tunteiden hallinta voi kuitenkin tarkoittaa, että “puhut tunteiden äänellä”. Tämä lisää riskiä, että pahennat tuonhetkistä skenaariota.

Osaatko jo hallita tunteitasi niin, että ihmissuhteesi eivät kärsi?

Puutteellisen emotionaalisen hallinnan seuraukset

Huonolla emotionaalisella hallinnalla on seurauksia emotionaalisella, sosiaalisella ja ammatillisella alueella. Jos et tunnista hyvin tunteitasi, voit huomata vaikeuksia ihmissuhteissasi. Huono tunteiden tunnistaminen ja hallinta voi jopa johtaa suhteiden hajoamiseen.

Tätä tapahtuu etenkin, jos kanavoit emotionaalisen ilmaisusi aggressiivisesti. Aivan kuin sinulla olisi tummat lasit, jotka estävät sinua näkemästä mitä todella tapahtuu.

Tunteiden optimaaliseen hallintaan kuuluu sen emotionaalisen tilan tunnistaminen, johon olet upotettu, ja siihen liittyvä energia.

Toisin sanoen tunteet kertovat sinulle – esimerkiksi siitä, että joku on vahingoittanut sinua – ja tarjoavat sinulle orgaanisen kontekstin, joka helpottaa vastaamista. Näin ollen tunteet toimivat sinun hyväksesi, kun pystyt mukauttamaan ja sovittamaan vastauksesi etujesi kanssa.

“Tässä petollisessa maailmassa mikään ei ole totta tai valhetta. Kaikki riippuu lasin väristä, jonka läpi katsot.”

-Ramón De Campoamor-

Tämä saattaa kiinnostaa sinua...
Järki ja tunteet: tasapaino, joka saa aikaan hyviä valintoja
Mielen Ihmeet
Lue se täällä Mielen Ihmeet
Järki ja tunteet: tasapaino, joka saa aikaan hyviä valintoja

Päätösten tekeminen puhtaasti tunteiden pohjalta ei ole takuu hyvistä tuloksista. Siksi parasta olisi yhdistää järki ja tunteet.



  • Estevan, Clemente y Ana, Rosa y Roqueta, Andrés y Górriz Plumed, Clara y Belen, Ana (2009). La comprensión de emociones secundarias y las relaciones entre iguales en contextos escolares. Revista Internacional de Psicología del Desarrollo y la Educación, 2 (1), 191-198. [Fecha de Consulta 7 de Octubre de 2021]. ISSN: 0214-9877. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=349832321020
  • Moreno Salas, Marjorie y Smith-Castro, Vanessa (2009). Infra-Humanización: Atribución de Emociones Primarias y Secundarias y su Relación con Prejuicio Moderno. Revista Interamericana de Psicología / Interamerican Journal of Psychology, 43 (3), 566-576. [Fecha de Consulta 7 de Octubre de 2021]. ISSN: 0034-9690. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=28412903017
  • Smith, V. (2006). La psicología social de las relaciones intergrupales: modelos e hipótesis. Revista Actualidades en Psicología, 20, 45-71.