Miten käsitellä hankalia ihmisiä

24 marraskuu, 2020
Sinun kannattaa säästää energiaasi mitä tulee hankalien ihmisten kanssa toimimiseen. Tällä tarkoitamme sitä, ettet luhistu kasaan vaan säilytät hyvän itseluottamuksesi ja hallitset omia tunteitasi, jotta viha tai turhautuminen ei valtaa elämäsi muiden ihmisten vuoksi.

Hankalat ihmiset ovat riitaa haastavia ja kriittisiä, he kiristävät muita ja levittävät yksinkertaisesti negatiivista ilmapiiriä ympärilleen. Meidän kaikkien henkinen terveys on koetuksella silloin, kun meidän on pakko olla päivittäin tekemisissä tällaisen ihmisen kanssa. Tämä johtuu siitä, että hankalia ihmisiä ei ole aina mahdollista välttää. Jos yrittäisimme pyytää tällaista ihmistä muuttamaan asennettaan, tekisi se tilanteesta vain entistä hankalamman. Miten tulisi siis toimia, mikäli meidän on pakko asua tai työskennellä tällaisen ihmisen kanssa?

Tärkeintä on aina huolehtia omasta itsestämme. Ensisijaisesti sen vuoksi, että ihmiset pyrkivät puolustamaan itseään ja rakentavat ympärilleen linnoituksia tai suunnittelevat erilaisia strategioita vastatakseen samalla mitalla tai vain selviytyäkseen. Mutta unohdamme helposti oman hyvinvointimme, mikä on kaikkein tärkein asia itsellemme. Kun me jätämme tämän huomioitta, kuluttaa se omaa henkistä ja emotionaalista energiaamme loppuun. Sitten päädymme hyvin hauraaseen olotilaan.

Tähän asiaan liittyy erityisesti yksi huomiota herättävä piirre. Israelin Bar Ilan yliopistossa toimiva sosiologi Shira Offer on todennut, että usein ne ihmiset, jotka luokittelemme “hankaliksi ihmisiksi”, ovat sellaisia, jotka ovat hyvin lähellä meitä. Tämän vuoksi sinusta voi tuntua, että erityisesti lapsesi, vanhempasi tai sisaruksesi ovat hyvin vaativia.

Totta kai haluaisimme varmasti, että asiat sujuisivat soljuen ja päivittäinen elämämme olisi palkitsevampaa näiden ihmisten kanssa. Se ei valitettavasti ole kuitenkaan aina mahdollista.

“Mikään myrkky ei voi tappaa positiivista ajattelua eikä mikään lääke pelastaa negatiivisilta ajatuksilta.” 

-Buddha-

Miten voimme käsitellä hankalia ihmisiä

Joskus omat perheenjäsenet ovat hankalia ihmisiä.

Hankalat ihmiset voivat olla hankalia monin eri tavoin. Jotkut heistä haastavat riitaa joka asiasta. Toiset välttelevät kaikkea vastuuta ja kieltäytyvät tekemästä yhteistyötä. Jotkut puolestaan levittävät juoruja tai haluavat “mustamaalata” kaikkea. Mutta hankalan persoonallisuutensa lisäksi syynä on se, mitä he tekevät tai jättävät tekemättä, ja näillä asioilla on todellisia vaikutuksia kaikkiin heidän ympärillään oleviin.

Esimerkiksi kaikilla ihmisillä ei ole ongelmia toimia saman pikkumaisen työkaverin kanssa, jota sinä aina yrität vältellä. Tämä johtuu siitä, että jokaisella on omat rajansa ja tapansa käsitellä toisten ihmisten monimutkaista luonnetta. Joten ennen kuin jäät liiaksi jumiin toisten ihmisten negatiivisiin piirteisiin, mieti hetki, mitkä asiat tarkalleen häiritsevät sinua kyseisessä ihmisessä. Johtuuko se hänen kunnioituksen puutteestaan? Johtuuko se kenties hänen asenteestaan? Mikä on sellainen asia, joka laukaisee kyseisen reaktion sinussa?

Tähän aiheeseen liittyen on edellä mainittu tohtori Shira Offer tehnyt tutkimuksen, jossa hän on vahvistanut tiettyjä asioita. Ensinnäkin: stressaannumme silloin, kun meidän pitää olla kanssakäymisessä hankalan ihmisen kanssa. Alamme enenevässä määrin tuntea olomme epämukavaksi kyseisen ihmisen seurassa aina siihen pisteeseen asti, että saavutamme rajamme. Unohdamme itse asiassa helposti miksi alun perin emme pitäneet kyseisestä ihmisestä, sillä pyrimme välttämään tätä ihmistä kaikin tavoin.

Aina ei kuitenkaan ole mahdollista paeta hankalia ihmisiä. Tämä johtuu siitä, että yleensä meidän on pakko joko työskennellä yhdessä tai jopa asua hankalaksi koetun ihmisen kanssa.

Itsensä hoitaminen ja “passiivinen” stressi

Tutkijat Howard Friedman ja Ronald Riggio Kalifornian yliopistosta Yhdysvalloissa tekivät tutkimuksen, jossa he selvittivät passiivisen stressin vaikutuksia. Mitä tällä tarkoittaa? Ja miten se liittyy hankaliin ihmisiin? Kerromme sinulle kohta. Monimutkainen, haitallinen, kriittinen ja vaativa käyttäytyminen vaikuttaa meihin aina, kun meidän on pakko olla päivittäin tällaisen ihmisen kanssa vuorovaikutuksessa.

Tämän vuoksi pelkästään sellaisen ihmisen näkeminen, joka kärsii stressistä, johtuu se sitten kestämättömästä työkaverista tai riidanhaluisesta perheenjäsenestä, vaikuttaa myös meidän omaan hermojärjestelmäämme. Tätä tarkoittaa passiivinen stressi ja sillä on merkittäviä vaikutuksia myös terveyteemme.

Näin ollen itsestäsi huolehtimisen tulisi olla ensimmäisenä tärkeysjärjestyksessä silloin, kun joudut käsittelemään hankalia ihmisiä. Tämä on eräänlainen päivittäinen harjoitus, jonka avulla voit vahvistaa sitä henkistä lihasta, joka suojelee sinua haitallisilta ihmisiltä. Tämän vuoksi sinun tulisi järjestää itsellesi aikaa ja nähdä vaivaa toteuttaaksesi seuraavia asioita:

  • Vaadi itsellesi omaa aikaa, jotta voisit rentoutua ja yritä olla ajattelematta niitä hankalia ihmisiä, jotka ovat elämässäsi.
  • Opettele jokin stressin hallintatekniikka, kuten esimerkiksi syvähengitys, rentoutustekniikoita, mindfulness-harjoituksia jne.

Itsestäsi huolehtiminen on sen muistamista, mikä ansaitsee huomiosi ja mikä ei

Olet ehkä kuullut sanottavan, että “asiat vaikuttavat sinuun vain niin paljon kuin annat niiden vaikuttaa”. Tässä piileekin totuuden siemen. Sitä ei kuitenkaan aina muista juuri tuolla ikävällä hetkellä. Toivoisimme varmasti usein, etteivät tietyt asiat vaikuttaisi meihin niin voimakkaasti. On kuitenkin vaikea säilyttää mielen tyyneys silloin, kun haastavalla luonteella varustetut ihmiset loukkaavat oikeuksiamme ja vapautemme.

Meidän tulee myös muistaa huolehtia itsestämme tällaisissa tilanteissa. Tämä johtuu siitä, että itsestään huolehtimiseen kuuluu myös rajojen asettaminen ja sen tietäminen, miten voit suojella itseäsi ja jopa puolustaa itseäsi tarpeen tullen. Hyvinvointi merkitsee sitä, että hallitset tunteitasi ja määrittelet ääneen, mitkä asiat ovat sinulle aidosti tärkeitä. Se ei tarkoita, että kiinnität tarpeettomasti huomiota sellaisiin asioihin, jotka eivät ansaitse huomiotasi.

Kun sinulla on selkeä käsitys itsestäsi, muistat omat arvosi ja tarpeesi, pysyttelet aina rauhallisena ja kehität itsellesi asianmukaisia tunneälyn taitoja, voit paremmin hallita monia turhauttavia tilanteita tulevaisuudessa.

Ja loppujen lopuksi kannattaa pitää mielessä, että meillä kaikilla on vähintään yksi hankala ihminen elämässämme. Tämän vuoksi on tärkeää, että opettelet käsittelemään hankalia ihmisiä oikein, jotta sinunkin elämäsi olisi helpompaa. 

  • Shira Offer, Claude S. Fischer. Difficult People: Who Is Perceived to Be Demanding in Personal Networks and Why Are They There? American Sociological Review, 2017; 000312241773795 DOI: 10.1177/0003122417737951