Mitä on multifokaalinen älykkyys?

03 marraskuu, 2020
Multifokaalisen älykkyyden teorian mukaan ajatuksemme rakentuvat monista mielessämme käynnissä olevista prosessista yhdeksi kokonaisuudeksi. Multifokaalinen älykkyys tähtää siihen, että opit hallitsemaan omia ajatuksiasi, jolloin ne toimivat rakentavalla ja sinua hyödyttävällä tavalla.

Multifokaalinen älykkyys on teoria, jonka loi brasilialainen psykiatri ja psykoterapeutti nimeltään Augusto Cury. Teoriassa analysoidaan sitä, miten me rakennamme ajatuksemme ja mitä vaikutuksia näillä on henkiseen hyvinvointiimme. Sen lähestymistapa on eksistentiaalinen ja päämääränä on ensisijaisesti oppia, miten omaa mieltä voi hallita rakentavalla tavalla.

Sinun tapasi ajatella sekä tapa jolla käsittelet vastaanottamaasi informaatiota vaikuttaa merkittävästi siihen, miten määrittelet itsesi ympäröivässä maailmassa. Tämä määrittää myös sen, miten asenteesi ja käyttäytymisesi kehittyvät, mikä puolestaan määrittelee kokonaisvaltaisen hyvinvointisi.

Mikäli osaat käyttää omaa multifokaalista älykkyyttäsi hyödyksesi, voit teorian mukaan hallita sitä, miten ajatuksesi muodostuvat. Tämän seurauksena osaat asennoitua kaikkiin itsellesi tapahtuviin asioihin rakentavasti ja asettaa itsellesi positiivisia tavoitteita, joita voit lähteä kehittämään. Pidemmällä tähtäimellä tulet voimaan kokonaisuudessaan paremmin ja suhtautumaan asioihin positiivisesti.

Naisen multifokaalinen älykkyys.

Multifokaalinen älykkyys

Multifokaalinen älykkyys määritellään seuraavasti: se on ihmisen mielessä olevien psykodynaamisten rakenteiden välisen interaktion seuraus ja tulos. Yksinkertaisesti sanottuna aivosi siis toteuttavat monia eri prosesseja samaan aikaan, koko ajan. Se, miten nämä prosessit yhdistyvät toisiinsa on se, mitä kutsumme nimellä multifokaalinen älykkyys.

Multifokaalinen älykkyys muodostuu neljästä prosessista: 

  • Ajatusten rakentuminen.
  • Henkisen energian muutos.
  • Itsensä kouluttaminen.
  • Muistojen järjestäminen, joka pohjautuu tietoiseen ja tiedostamattomaan menneisyyteen.

Meidän koko olemassaolomme on kokonaisuus, joka ohjaa ja hallitsee kaikkia näitä prosesseja. Toisin sanoen, kaikkia näitä prosesseja on mahdollista ohjata tietoisesti. Tämä teoria esittää, että me voimme saavuttaa tämän harjoittamalla kriittistä analyysia. Tämä tarkoittaa siis tosiasioiden tutkimista eri kantilta ja näkökulmista. Harjoittelemalla opit myös antamaan merkitystä kaikelle negatiiviselle mitä itsellesi tapahtuu ja käsittelemään näitä asioita rakentavalla tavalla.

Teorian tausta ja keskeiset ajatukset

Multifokaalisen älykkyyden teoria pohjautuu sekä filosofiaan että eksistentiaaliseen psykologiaan. Tämän lisäksi teoria on saanut vaikutteita arkkityyppisestä psykoanalyysista. Se on näkökulma, jonka tavoitteena on saada sinut ajattelemaan loogisesti. Toimimalla tällä tavalla voit analysoida, miten jotkut ajatukset ovat seurausta toisista ajatuksista, ikään kuin ne kulkisivat pitkässä ketjussa.

Tällaisen prosessimaisen ajattelun positiivinen puoli on se, että voit pysäyttää ja jopa katkaista yhden “linkin” ketjussa. Näin voit estää esimerkiksi mahdollisesti negatiivisia ajatuksia vaikuttamasta sinuun.

Tämän teorian tavoitteena on siis kyseenalaistaa, haastaa ja auttaa analysoimaan kaikkia niitä häiritseviä ajatuksia, jotka voivat nousta mieleesi. Nämä ajatukset voivat olla seurausta sekä tiedollisten että tiedostamattomien tunteiden historiasta. Teorian mukaan erilaiset ahdistavat ajatukset sekä kärsimysten ja kipujen odotus vaativat vain viisi sekuntia aikaa voidakseen jättää jonkinlaisen negatiivisen jäljen aivoihimme.

Negatiivisten ajatusten ikkunan avautuminen

Aivomme varastoivat aivokuoreen muiston kaikista meille tapahtuvista negatiivisista asioista, ja tämä voi johtaa ikään kuin “ikkunan” avautumiseen, jolla on vain tuhoisia vaikutuksia meihin. Tässä on esimerkki. Ajatellaanpa, että sinun täytyy pitää esitelmä suuren yleisön edessä ja ajattelet jo valmiiksi, että esitys tulee menemään huonosti. Tämän ajatuksen seurauksena, vain viiden sekunnin sisällä, avautuu “ikkuna”, joka tuo mukanaan koko joukon negatiivisia ajatuksia, joita alat ennakoimaan mielessäsi. Lisäksi tämä herättää kaikenlaisia tuhoisia tunnereaktioita sisimmässäsi.

Mikäli pystyt vastustamaan edellä mainittua tapahtumaa pysähtymällä nykyhetkeen ja ajattelemalla asiaa järkevästi, pystyt tämän teorian mukaan estämään “ikkunan” avautumista. Teoria esittää, että riittävällä ajalla ja harjoittelulla ihminen voi saavuttaa sellaiset taidot, joiden avulla hän voi estää negatiivisten ajatusten ilmaantumista ylipäätänsä. Tämä on multifokaalisen älykkyyden lopullinen tavoite.

Multifokaalinen älykkyys raksuttaa mielessä.

Multifokaalinen älykkyys on opittavissa ja harjoiteltavissa

Augusto Cury on kehittänyt erilaisia toimintoja, joiden tavoitteena on harjoittaa aivoja multifokaaliseen älykkyyteen. Kaikkien harjoitusten tavoitteena on osata pysähtyä hetkeksi ja tulla tietoiseksi niistä ajatuksista, jotka motivoivat senhetkistä toimintaasi. Tätä kutsutaan “ajatusten hallinnaksi”. Sen harjoittelemiseksi suosittelemme kokeilemaan seuraavaa:

  • Rentoudu aina hetkeksi kerrallaan. Sinun tarvitsee vain rentouttaa mielesi muutamien minuuttien ajan ja tehdä tämä useita kertoja päivän aikana. Pysähdy hetkeksi, hengitä syvään parin minuutin ajan ja ajattele mikä tarkoitus ja logiikka on tämän hetkisen tai seuraavaksi tekemäsi toimintasi taustalla. Mikä ohjaa sinua?
  • Korosta kokemasi positiiviset ärsykkeet. Tämä tarkoittaa sitä, että harjoittelet kiinnittämään päivän aikana huomiota enimmäkseen sellaisiin asioihin ja tapahtumiin, jotka ovat positiivisia. Huomaat pian, että ympärilläsi tapahtuu myös paljon hyviä asioita.
  • Tee rakentavia ja luovia asioita. Lukeminen, kirjoittaminen, taiteen ja käsityön harrastaminen missä tahansa muodossa tai sellaisten kunnioitettavien toimintojen tekeminen, kuten kasvien istuttaminen tai ympäristöstä huolehtiminen, ovat miellyttävää ajanvietettä mielellesi. Kaikki nämä auttavat myös mieltäsi kehittymään joustavammaksi ja toimimaan rakentavammalla tavalla.
  • Muista levätä kunnolla. Älä koskaan äläkä missään tilanteessa ota aikaa pois siitä ajasta, kun nukut. On myös tärkeää erotella työhön käytetty aika sekä lepoaika. Jälkimmäinen näistä on ensisijaisen tärkeä asia.

Omien ajatusten hallinta

  • Hallitse omia ennakoivia ajatuksiasi. Ole erityisen varovainen sellaisten ajatusten kanssa, jotka ennakoivat kuviteltuja asioita, joiden ajattelet voivan toteutua joskus tulevaisuudessa. Ainoa asia, josta sinun pitäisi huolehtia tulevaisuutesi kannalta on se, että asetat itsellesi konkreettisia tavoitteita tai uusia projekteja, etkä mieti kaikkia mahdollisia tulevia tapahtumia, erityisesti jos niihin liittyy kielteisiä tunteita. Kun päästät mielikuvituksesi valloilleen, tulisi sinun muistaa pysähtyä ja hengittää syvään hetkeksi.
  • Ole aina tietoinen ajatustesi laadusta. Kiinnitä huomiota sellaisiin ajatuksiin, jotka ovat häiritseviä tai jotka pyrkivät valloittamaan mielesi ja analysoi niiden luonnetta ja tavoitetta kriittisesti. Tulemalla tietoiseksi ajatuksistasi pystyt hallitsemaan niitä paremmin.

Tämän kaiken tavoitteena on harjoittaa ajatuksiasi ja samaan aikaan muuttaa mielessäsi olevia tuhoisia tunteita toisenlaisiksi. Ajan myötä ja kovalla harjoittelulla voit tämän teorian mukaan saavuttaa älykkään, rauhoittavan, rauhallisen ja rakentavan mielen, ja voit sitä kautta paremmin loppuelämäsi ajan.

Suárez, C. S., & Barrios, L. (2012). El cerebro triuno y la inteligencia ética: matriz fundamental de la inteligencia multifocal. Praxis, 8(1), 147-165.