Kuusi vinkkiä, jotka auttavat kun odotat ahdistuneena tärkeitä uutisia

Harvat asiat aiheuttavat yhtä paljon ahdistusta kuin jonkin tuloksen, puhelun tai tärkeän tiedon odottaminen. Jos huomaat samaistuvasi tällaisiin tunteisiin, tarjoamme tässä artikkelissa kuusi yksinkertaista vinkkiä, joiden avulla voit käsitellä niitä.
Kuusi vinkkiä, jotka auttavat kun odotat ahdistuneena tärkeitä uutisia
Valeria Sabater

Kirjoittanut ja tarkastanut psykologi Valeria Sabater.

Viimeisin päivitys: 22 joulukuuta, 2022

Lääkärintarkastuksen tulosten odottaminen. Sinun on odotettava viikko saadaksesi tietää, oletko läpäissyt todella tärkeän kokeen vai et. Odotat uutisia siitä, saitko hakemasi työpaikan. Odotat tärkeitä uutisia ahdistuneena. Se on erittäin yleistä, ja tapahtuu varmasti meille kaikille useamman kerran elämän aikana.

Mielesi ei anna sinulle rauhaa, ja lisäksi tunteesi kääntyvät usein sinua vastaan. Vaikka aluksi saatat tuntea olosi optimistiseksi ja toiveikkaaksi, ajatuksesi muuttuvat ennen pitkää katastrofaalisiksi ja alat ennakoida pahintaTämäntyyppinen ahdistus, joka liittyy odottamiseen, on liitetty useisiin somaattisiin oireisiin.

Vatsakipu, suolistosairaudet, selkäkipu, nukahtamisongelmat… Se on eräänlaista kidutusta, jota ei pääse pakoon. Tämä todellisuus vaikuttaa niin lapsiin kuin aikuisiinkin. Mitä asialle voisi tehdä?

Odottamiseen liittyvän ahdistuksen hallitsemiseksi on keskityttävä niihin näkökohtiin, jotka ovat hallinnassasi. Myös rentoutumistekniikat ja meditaatio voivat auttaa.

Mies odottaa ahdistuneena tärkeitä uutisia.

Miten rauhoittua, kun odotat ahdistuneena tärkeitä uutisia

Kaikenlaisessa odottamisessa on jotain luonnostaan ahdistavaa. Esimerkiksi hyvin menneiden treffien jälkeisenä päivänä odotat innokkaasti viestiä, jossa sinut kutsutaan toisille treffeille. Entäpä sitten laboratoriotestien tai tutkimustulosten odottaminen. On pariskuntia, jotka odottavat saavansa tietää onko heille tulossa lapsi, ja ihmisiä, jotka odottavat oikeuden tuomioita.

Voisimme sanoa, että itse eläminen on yhtä odottamista. Opimme melko varhaisessa vaiheessa, ettemme voi hallita kohtaloamme ja että epävarmuus on ikuinen matkakumppanimme.

Jotkut ihmiset käsittelevät tämänlaista ahdistusta paremmin kuin toiset. Jos olet yksi niistä, jotka kamppailevat tässä, haluamme antaa joitakin vinkkejä avuksi.

1. Keskity siihen, mitä voit hallita

Joskus turhautuminen syö sinua. Tämä johtuu siitä, että asia, jota et voi hallita, on asia, jota niin kovasti odotat. Jotta voit käsitellä tätä stressaavaa tilannetta, sinun on kiinnitettävä huomiota siihen, mitä voit hallita. Niitä on paljon, ja niiden ajatteleminen auttaa edistämään hyvinvointiasi.

Ole realistinen ja analysoi rauhallisesti, mitä elementtejä uutisten odottamisessa voit käsitellä. Voit esimerkiksi hallita tunteitasi. Voit aloittaa siitä.

2. Luota itseesi: usko, että oli tulos mikä tahansa, voit kohdata sen

Kun olet ahdistunut odottaessasi tärkeitä uutisia, sinun tulee aktivoida itseluottamuksesi. Et voi hallita kohtaloasi. Lisäksi, kuten hyvin tiedät, pelkkä halu että jotain tapahtuu, ei juurikaan hyödytä.

Mikä auttaa aina tässä suhteessa on ajatella, että oli tulos mikä tahansa, pystyt kohtaamaan sen ja selviytymään siitä. Olipa se sitten hyvä tai huono tulos.

Riippumatta odotuksen lopputuloksesta, tärkeintä on uskoa, että voit kohdata kaiken, mitä vastaan tulee.

3. Positiivisuus auttaa aina (mutta älä ole liian naiivi)

Ei ole koskaan pulaa ihmisistä, jotka huomauttavat, että oikea tapa on “valmistautua pahimpaan”. Tällä lähestymistavalla epämukavuus vain lisääntyy.

Tohtorit Kyla Rankin ja Kate Sweeny, psykologian professorit Kalifornian yliopistosta, jotka ovat erikoistuneet odottamiseen liittyvään ahdistukseen, suorittivat tästä aiheesta tutkimuksen. He vahvistivat, että positiivinen suhtautuminen tuloksiin auttaa henkisessä hyvinvoinnissa. Näyttää siltä, että kohtuullinen ja realistinen optimismi vähentää huomattavasti ahdistusta ja stressiä.

4. Suorita yksinkertaisia tehtäviä

Kun kärsit ahdistuksesta odottaessasi tärkeitä uutisia, sinulla on tapana toimia automaattiohjauksella. Mielesi on muualla, etkä pysty keskittymään mihinkään. Lisäksi sinulta puuttuu halu ja energia. Simppeli strategia ahdistuksen vähentämiseksi on suorittaa yksinkertaisia, motivoivia tehtäviä, joiden avulla voit vähentää stressiä.

Mahdollisuuksien mukaan sinun tulee sallia itsellesi vapaa-ajan hetkiä, joihin sisältyy vaikka lukeminen, kävely tai elokuvan katselu.

5. Keskustele jonkun kanssa siitä, mitä sinulle tapahtuu

Olemme kaikki kokeneet tällaista ahdistusta, sillä se on hyvin yleinen tila. Yksi tapa käsitellä sitä on viettää aikaa sinulle tärkeiden ihmisten kanssa.

Kerro ystävillesi tai perheellesi tunteistasi ja mieleesi tulevista ajatuksista. Tällä tavalla voit purkaa tunteitasi ja suhteuttaa hieman kiinnittämällä huomiosi muihin asioihin.

Kun odotat ahdistuneena tärkeitä uutisia, kirjoita tunteesi ylös.

6. Hyväksy tunteesi ja ajatuksesi: niiden tukahduttaminen vain lisää ahdistusta

Ajattelematta oleminen siinä toivossa, ettet siten kärsisi, on hyödytön strategia. Tunteiden tukahduttaminen ja negatiivisten ajatusten syrjäyttäminen ei myöskään toimi. Kun hallitset ahdistusta sen kaikissa muodoissa, sinun on jätettävä tilaa jokaiselle tunteelle, ajatukselle ja tuntemukselle nousta pintaan ja hyväksyä, ymmärtää ja järkeistää ne. Tätä varten on usein hyödyllistä pitää päiväkirjaa ja kirjoittaa ylös kaikki mitä tunnet.

Myös rentoutumis- ja hengitystekniikat sekä mindfulness ovat päteviä ja varteenotettavia resursseja. Loppujen lopuksi on tärkeää löytää sinulle parhaiten sopiva strategia. Aika tulee kyllä kulumaan ja saat sen, mitä olet odottanut. Epäilemättä tällaisista kokemuksista oppiminen auttaa sinua selviytymään paremmin tulevaisuuden odotuksista.

Tämä saattaa kiinnostaa sinua...
Grounding-harjoitus ahdistuneisuuden vähentämiseksi
Mielen Ihmeet
Lue se täällä Mielen Ihmeet
Grounding-harjoitus ahdistuneisuuden vähentämiseksi

Grounding-harjoitus on ahdistuneisuuden vähentämiseen suunnattu nopea keino, joka on kaikkien meidän käsillämme.



  • Rankin, Kyla & Sweeny, Kate. (2021). Preparing Silver Linings for a Cloudy Day: The Consequences of Preemptive Benefit Finding. Personality and Social Psychology Bulletin. 014616722110378. 10.1177/01461672211037863.
  • Knapp, Sarah & Wilson, Melissa & Sweeny, Kate. (2021). The role of two emotion regulation tendencies across two waiting periods. Motivation and Emotion. 45. 1-10. 10.1007/s11031-021-09869-3.

Mielen Ihmeet -sivuston sisältö on laadittu ainoastaan informatiivisiin ja opetustarkoituksiin. Se ei korvaa ammattilaisen diagnoosia, neuvoja tai hoitoa. Askarruttavissa asioissa on parasta kääntyä luotetun ammattilaisen puoleen.