Kuinka saavuttaa henkinen selkeys ja tehdä parempia päätöksiä

Selkeä mieli on sellainen, joka ei ihastu muiden sanoihin; se on lähestymistapa, joka katsoo maailmaa ylhäältä, ilman melua ja ennakkoluuloja, tehdäkseen parempia päätöksiä. Haluatko tietää, kuinka voit saavuttaa tuon selkeyden ja hyvinvoinnin strategian? Kerromme sen täällä.
Kuinka saavuttaa henkinen selkeys ja tehdä parempia päätöksiä
Valeria Sabater

Kirjoittanut ja tarkastanut psykologi Valeria Sabater.

Viimeisin päivitys: 25 helmikuuta, 2023

Yksi asia, jota me muut kadehdimme menestyneissä yksilöissä, on heidän kykynsä tehdä päätöksiä. Heidän osaamisensa ja lahjakkuutensa lisäksi heillä on kyky käyttää lahjojaan oikeaan suuntaan. Heidän on oltava päättäväisiä ja valittava paras strategia suurimman epävarmuuden hetkinä. Kukapa ei haluaisi sellaista kykyä?

Voi kuulostaa yllättävältä, mutta yksi välttämättömistä työkaluista menestymiseen millä tahansa elämänalueella on henkinen selkeys. Tämä on kyky sammuttaa ulkoinen ja sisäinen melu, jotta voidaan paremmin käsitellä todellisuutta ja tehdä parempia päätöksiä. Se on kykyä keskittyä siihen mikä on tärkeää selkeyden, sisäisen harmonian ja itseluottamuksen suhteen.

Ongelma on, ettemme kehitä tätä poikkeuksellista kykyä. Se ei ole mukana itsehoito-oppaissa. Se on kuitenkin arvokas psykologinen strategia, joka vaikuttaa sekä työpaikalla että ihmissuhteissa. Se on välttämätön hyvän mielenterveyden kannalta. Tämä johtuu siitä, että kun pystyt rauhoittamaan toimintahäiriöisiä ajatuksiasi, löydät sisäisen tasapainon, jolla saat takaisin elämäsi hallinnan.

Mitä jos keksisit, kuinka saavuttaa henkinen selkeys?

“Sinä joko hallitset mieltäsi tai se hallitsee sinua.”

Napoleon Hill-

Universumi, henkinen selkeys.
Henkisen selkeyden saavuttaminen edellyttää keskittymisen parantamista ja mielentilan säätelyä.

Viisi strategiaa henkisen selkeyden saavuttamiseksi

Jos sinun on vaikea saavuttaa henkistä selkeyttä, se johtuu siitä, että se ei ole psykologinen oletustilasi. Mielesi haluaa olla valpas. Sillä on pakkomielle murheita ja huolia kohtaan, ja se kuvittelee mitä katastrofaalisimpia tulevaisuuksia. Näin se suojaa sinua siltä, mitä “saattaa tapahtua”. Mutta samalla kun se tekee niin, se altistaa sinut jatkuvan ahdistuksen ja tyytymättömyyden tunteille.

Jos ei pysty ajattelemaan selkeästi, seuraukset ovat tuhoisat, kuten luultavasti tiedät. Jos mielesi on täynnä häiriöitä, järjettömiä ideoita, epäilyä, stressiä ja negatiivisia valenssitunteita, ahdistus nousee liian korkealle. Tällaisina hetkinä teet harkitsemattomia ja hätäisiä päätöksiä. Samaan aikaan tunteesi hallinnan puutteesta lisääntyy, samoin kuin psyykkisten häiriöiden todennäköisyys.

Sinun on ehdottomasti harjoiteltava henkistä selkeyttä. Sitten voit aktivoida toisen, terveemmän lähestymistavan, joka hälventää kaiken sumun. Utahin yliopiston (USA) tekemä tutkimus väittää, että yksi tapa kehittää henkistä selkeyttä on mindfulness eli nykyhetkeen keskittyminen. Tutkitaanpa aihetta enemmän.

1. Elämän yksinkertaistaminen auttaa sinua näkemään prioriteettisi

Vähemmän on enemmän, ja se tarkoittaa myös parempaa mielenterveyttä. Olet tottunut elämään, joka on usein täynnä keinotekoisuutta ja lukuisia stressitekijöitä. Täytät aikataulusi lukuisilla toimilla, jotka eivät aina ole tyydyttäviä. Sama pätee ihmissuhteisiisi. Saatat yhdistää sosiaalisen menestyksen siihen, että sinulla on useita ystäviä ja sosiaalisia kontakteja.

Kaikki tämä ylimääräinen vuorovaikutus ja multitasking täyttää sinut melulla. Kun tähän lisätään sosiaalisen median paino, loputtomat ilmoitukset ja tarve olla sellainen kuin yhteiskunta odottaa sinun olevan, tunnet varmasti jonkin verran kärsimystä. Henkinen selkeys vaatii elämän yksinkertaistamista.

2. Säätele tunteitasi ajatellaksesi paremmin

Vaikeat tunteet, kuten ahdistus, suru, turhautuminen ja viha, ovat kuin sumu, joka ympäröi mielesi. Päätöksentekokykysi heikkenee, kun sinua hallitsevat negatiiviset valenssitunteet. Kun osaat säädellä niitä, voit keskittyä todellisuuteen rauhalliselta kannalta. Lisäksi pystyt harkitsemaan sopivinta vastausta kaikissa eri olosuhteissa.

3. Mindfulness ja rauhallisuus tässä ja nyt

Kuten jo mainitsimme, mindfulness on tehokas tapa kehittää henkistä selkeyttä. Tämä ikivanha käytäntö kouluttaa huomiosi keskittymään siihen, millä todella on merkitystä: nykyhetkeen.

Tämän työkalun avulla voit säädellä stressiäsi ja vaeltelevia ajatuksiasi, mutta se myös antaa sinulle itsetietoisuutta. Toisin sanoen, kykyä muodostaa yhteys sisäiseen maailmaasi tietääksesi mitä tapahtuu ja mitä tarvitset. Se on suora kanava itseesi ja yhteydenpitoon maailman kanssa autenttisella tavalla, mikä ohjaa sinua kohti tavoitteitasi.

4. Selvitä prioriteettisi, arvosi ja tarkoituksesi

Henkilö, joka olet, on rakennettu arvojesi, tarkoitustesi ja prioriteettiesi perusteella. Pelkästään näiden selvittäminen ja sitten sivuun siirtäminen ei kuitenkaan riitä. Sinun on pidettävä ne mielessä joka päivä, jos haluat säilyttää mielen selkeyden. On hyödyllistä kysyä itseltäsi seuraavat kysymykset:

  • Mitkä arvot määrittelevät sinut tällä hetkellä? Nämä ovat sellaisia, joita et saa antaa muiden rikkoa.
  • Mitä tavoitteita olet asettanut itsellesi lyhyellä ja pitkällä aikavälillä?
  • Mikä on elämäsi prioriteetti tällä hetkellä? Onko se perheesi, työsi vai terveytesi? Hämärtääkö jokin niitä? Mitä sinun pitäisi tehdä suojellaksesi niitä?
Henkinen selkeys on kuin kirkas vesi.
Kriittinen katse, joka ei hurahda siihen, mitä kaikki pitävät itsestäänselvyytenä, edistää mielen selkeyttä.

5. Kriittinen ajattelu

Pystytkö ajattelemaan kriittisesti? Epäiletkö sitä, mitä useimmat pitävät itsestäänselvyytenä? Analysoitko yleensä omia uskomuksiasi tai käsityksiäsi saadaksesi selville, etteivät ne perustu ennakkoluuloihin? Kriittisen ajattelun omaaminen ei tarkoita vain maailman näkemistä analyyttisemmästä näkökulmasta, vaan lisäksi sen ymmärtämistä, että toimit myös ennakkoluulojen kautta.

Itsetietoisuus vaatii itsensä aktivoimista, ja sitä kautta itsensä kyseenalaistamista. Et anna ympäristön ehdollistaa itseäsi. Tämä auttaa aktivoimaan henkistä selkeyttä ja tekemään parempia päätöksiä.

Johtopäätös

Tässä esitettyihin psykologisiin strategioihin meidän on lisättävä fyysistä terveyttä koskevia neuvoja. Selkeä mieli vaatii terveellisiä elämäntapoja. Niitä ovat hyvät yöunet, tasapainoinen ruokavalio ja säännöllinen liikunta. Kuten tiedät, kehosi ja mielesi muodostavat kokonaisuuden, jota sinun tulee kuunnella ja josta on huolehdittava päivittäin.

Henkinen selkeys on kuin sopusoinnussa virtaava joki, jonka puhtaus mahdollistaa sen uomassa kimaltelevien kivien kauneuden havaitsemisen. Älä epäröi edistää tätä harmoniaa ja läpinäkyvyyttä, jonka avulla voit olla oma itsesi jokaisen tekemäsi askeleen ja edistymisen yhteydessä.


Kaikki lainatut lähteet tarkistettiin perusteellisesti tiimimme toimesta varmistaaksemme niiden laadun, luotettavuuden, ajantasaisuuden ja pätevyyden. Tämän artikkelin bibliografia katsottiin luotettavaksi ja akateemisesti tai tieteellisesti tarkaksi.


  • Baer RA, Lykins EL, Peters JR. Mindfulness and self-compassion as predictors of psychological wellbeing in long-term meditators and matched nonmeditators. The Journal of Positive Psychology. 2012;7(3):230–238
  • Barnes S, Brown KW, Krusemark E, Campbell WK, Rogge RD. The role of mindfulness in romantic relationship satisfaction and responses to relationship stress. Journal of Marital and Family Therapy. 2007;33(4):482–500.
  • Hanley AW, Garland EL. Clarity of mind: Structural equation modeling of associations between dispositional mindfulness, self-concept clarity and psychological well-being. Pers Individ Dif. 2017 Feb 1;106:334-339. doi: 10.1016/j.paid.2016.10.028. Epub 2016 Nov 9. PMID: 28584390; PMCID: PMC5455779.

Tämä teksti on tarkoitettu vain tiedoksi eikä se korvaa ammattilaisen konsultaatiota. Jos sinulla on kysyttävää, konsultoi asiantuntijaasi.