Käyttäytymisen itsevalvonta ja sen vaikutus sosiaalisiin suhteisiin

On ihmisiä, jotka sopeutuvat ympäristöönsä ollakseen osa sitä, ja ihmisiä, joita hallitsevat heidän sisäiset tilansa. Tietääksesi kumpaan ryhmään kuulut, itsevalvontatasosi on ratkaiseva tekijä.
Käyttäytymisen itsevalvonta ja sen vaikutus sosiaalisiin suhteisiin

Viimeisin päivitys: 30 joulukuu, 2021

Sinun tarvitsee vain istua jonkin aikaa ryhmässä ja katsella ihmisten vuorovaikutusta huomataksesi erot heidän välillään. Jotkut haluavat herättää huomiota, kun taas toiset haluavat pysyä taustalla. On niitä, jotka tuovat kaiken viehätysvoimansa esille, muokkaavat ääntään tilaisuuden mukaan ja ovat erittäin näkyviä, ja jotkut taas ovat luonnollisempia. Tämä asenteiden jakautuminen voidaan selittää mielenkiintoisella käsitteellä, nimeltään käyttäytymisen itsevalvonta.

Käyttäytymisen itsevalvonta voidaan määritellä sinä asteena, minkä verran henkilö mukauttaa käyttäytymistään käsillä olevaan sosiaaliseen kontekstiin. Toisin sanoen hän seuraa itseään vastatakseen sosiaalisesti toivotulla ja tarkoituksenmukaisella tavalla.

Tapa, jolla käytät tätä kykyä, voi määrittää vuorovaikutustesi onnistumisen. Se kertoo myös paljon omasta persoonallisuudestasi. Jos haluat tietää siitä lisää, lue eteenpäin.

Itsevalvonta

Ilmaisevan käyttäytymisen itsevalvonta on sosiaalipsykologi Mark Snyderin ehdottama käsite, jolla hän selittää, miten ihmiset käyttäytyvät sosiaalisesti. Tarkemmin sanottuna se koskee sitä, kuinka paljon huomiota he kiinnittävät käyttäytymiseensä sen suhteen, onko se sosiaalisten odotusten mukaista vai ei.

Myös termejä itsehavainnointi, itsehillintä ja itsensä esittäminen käytetään. Prosessissa analysoidaan sen kuvan merkitystä yksilölle, jonka hän heijastaa itsestään muille, ja missä määrin hän tarkkailee itseään varmistaakseen, että projektio on positiivinen.

Itsevalvonnan teorian ohella Snyder suunnitteli asteikon tämän ominaisuuden arvioimiseksi. Toisin sanoen se määrittää, missä yksilöt ovat jatkumossa. Asteikko arvioi, ovatko he samaa mieltä vai eri mieltä seuraavien väitteiden kanssa:

  • En ole aina se ihminen, miltä näytän.
  • Nauran enemmän katsoessani komediaelokuvaa muiden ihmisten kanssa kuin ollessani yksin.
  • Olen harvoin huomion keskipiste ryhmissä.
  • Minulla on tapana näyttää eri osia itsestäni eri ihmisille.
  • Yritän kiinnittää huomiota siihen, kuinka muut reagoivat käytökseeni välttääkseni tuntemasta itseäni ulkopuoliseksi.
Käyttäytymisen itsevalvonta auttaa sopeutumaan eri sosiaalisiin tilanteisiin.

Korkea tai matala itsevalvonta: missä olet?

Kyselyyn annetuista vastauksista riippuen henkilö saa pistemäärän, joka sijoittuu itsevalvonnan jatkumon korkealle, matalalle tai keskivyöhykkeelle. Yleisesti ottaen on olemassa joitakin yhteisiä piirteitä ihmisille, joilla on samanlaiset pisteet:

Ihmiset, joilla on korkea itsevalvonta

  • He ovat ulospäinsuuntautuneita.
  • He toimivat kontekstin mukaan ja tietyt tilanteet hallitsevat heitä.
  • Heillä on tapana valvoa ja seurata käyttäytymistään mukauttaakseen sen sosiaalisiin vaatimuksiin.
  • He ovat herkempiä toisten ilmaisulle ja itsensä esittämiselle. He ovat myös hyviä poimimaan tärkeitä tietoja ja lukemaan muita.
  • Heillä on yleensä erilaisia ystäviä erilaisiin aktiviteetteihin.

Ihmiset, joilla on alhainen itsevalvonta

  • He ovat sisäänpäinkääntyneitä ja itsekeskeisiä.
  • Heitä hallitsevat heidän henkilökohtaiset periaatteensa, uskomuksensa ja asenteensa.
  • He eivät muutu kontekstin mukaan. Itse asiassa he ovat spontaaneja ja rennompia.
  • Heillä ei ole erilaisia ystäviä erilaisiin aktiviteetteihin, vaan kaikki ystävät sopivat kaikkiin tilanteisiin.

On syytä mainita, että nämä ominaisuudet edustavat korkeimpia ja alhaisimpia pisteitä. Suuri osa väestöstä on kuitenkin niiden välissä. Tästä syystä on erittäin todennäköistä, ettet samaistu 100-prosenttisesti kumpaankaan kuvaukseen.

Ystävät puhuvat.

Seuraukset sosiaalisella ja henkilökohtaisella tasolla

Itsevalvonnan asteella on suuri vaikutus sosiaalisella tasolla. Ihmiset, jotka osoittavat korkeaa itsevalvontaa, ovat yleensä karismaattisempia ja menestyneempiä vuorovaikutuksessaan muiden kanssa. He ovat huomion keskipisteessä ja mukautuvat paremmin eri yhteyksien vaatimuksiin.

Toisaalta ihmiset, joilla on alhainen itsevalvonta, voivat kokea useammin sosiaalista hylkäämistä tai epätyydyttävää vuorovaikutusta. Itse asiassa he voivat olla hieman epäherkkiä normille, ja tämä voi aiheuttaa heille ongelmia.

Elämä on teatteria ja näyttää siltä, että nämä ihmiset eivät ole niin huolissaan käsikirjoituksesta. Lisäksi on havaittu, että heillä voi olla suurempi riski kärsiä masennuksesta. Tämä johtuu siitä, että säilyttämällä näin yhtenäisen kuvan itsestään, jokin tilanne, joka uhkaa heidän rooliaan, voi vaikuttaa heihin kokonaisvaltaisesti.

Tämä ei kuitenkaan ole patologinen tai negatiivinen piirre sinänsä. Itse asiassa alhaisen itsetarkkailun on osoitettu liittyvän korkeampaan implisiittiseen itsetuntoon. Toisin sanoen näissä ihmisissä on vähemmän eroa heidän todellisen itsensä ja ideaalisen itsensä välillä. Lisäksi ollessaan vuorovaikutuksessa muiden kanssa emotionaalisella tai seksuaalisella tasolla he todennäköisemmin asettavat persoonallisuuden etusijalle fyysisen ulkonäön sijaan.

Viime kädessä tavoitteena on aina vahvistaa asenteitasi löytääksesi tasapainon, joka toimii sinun itsesi kohdalla joka päivä. Sosiaalinen sopeutuminen voi todellakin tuoda suuria etuja. Liiallinen huoli siitä, miten heijastat itseäsi ja miten muut näkevät sinut, voi kuitenkin laukaista ahdistusongelmia. On parasta yrittää löytää kultainen keskitie.

Tämä saattaa kiinnostaa sinua...
Sosiaalinen identiteetti: miksi tunnemme tarvetta kuulua johonkin
Mielen Ihmeet
Lue se täällä Mielen Ihmeet
Sosiaalinen identiteetti: miksi tunnemme tarvetta kuulua johonkin

Sosiaalinen identiteetti on sitä, missä määrin tunnistamme kuuluvamme tiettyyn ryhmään. Se on tapa mitata sitä, kuinka tärkeä ryhmä on meille.



  • Avia, M. D., Carrillo, J. M., & Rojo, N. (1991). Auto-obsevación, apertura a la experiencia y elección de situaciones sociales: un estudio preliminar. Análisis y modificación de conducta17(55), 801-811.
  • Fernández, J. S., & Gómez, J. L. G. (1991). Factores psicosociales y síntomas depresivos: el caso de la auto-observación. Psicothema, 381-399.
  • Jiménez, J. A. (1999). Autoconciencia, personalidad sana y sistema autorreferente. Anales de Psicología/Annals of Psychology15(2), 169-177.
  • Snyder, M. (1974). Self-monitoring of expressive behavior. Journal of personality and social psychology, 30(4): 526.