5 vaihetta traumaattisesta muistosta yli pääsemiseksi

· 3.10.2018

Traumaattisesta muistosta yli pääseminen on melkein aina hyvin vaikeaa. Mutta sinun täytyy tehdä se ennen kuin annat sen vahingoittaa sinua loppuelämäsi ajan. Et saa antaa sen muuttaa persoonallisuuttasi ja sitä kuka todella olet.

Trauma määritellään psykologiseksi haavaksi, jonka jokin elämän negatiivinen tapahtuma on aiheuttanut. Sillä on dramaattinen vaikutus sinuun ja se aiheuttaa paljon henkistä kipua.

Et voi muuttaa menneisyyttä. Tämä kokemus, joka aiheutti sinulle niin paljon kipua (läheisen kuolema, vaikea ihmissuhde, lapsuuden hyväksikäyttö ja niin edelleen), on osa sitä kuka olet. Joskus se voi jopa olla arvokas elämän oppitunti, vaikka et edes tajuaisi sitä. Se voi auttaa sinua valmistautumaan samanlaisiin tilanteisiin tulevaisuudessa.

Sietokyky: kuinka traumaattinen muisto kehittyy

Usko tai älä, on ihmisiä joista tulee jopa vahvempia traumaattisen kokemuksen jälkeen. Voit itse asiassa kääntää traumat ja heikkoudet positiivisiksi asioiksi. Sinun täytyy vain pystyä tekemään niistä osa elämääsi ja mukautua.

voit päästä traumaattisesta muistosta yli niinkuin kukka joka kukkii asfaltin läpi

Jonkin positiivisen irti saaminen traumaattisesta kokemuksesta ei kuitenkaan riipu vain omasta kyvykkyydestäsi. Jos haluat selvitä tilanteesta vahvempana ja viisaampana, riippuu se myös useista eri tekijöistä, joihin liittyy eri ihmisiä ja asioita.

Yksi mahtava esimerkki sietokyvystä on tarina Álvarez Bélonin perheestä joulukuussa vuonna 2004. Tuona päivänä María ja Enrique olivat nauttimassa joululomastaan Thaimaassa kolmen poikansa kanssa.

Kun tsunami iski, heidän elämänsä muuttui ikuisiksi ajoiksi. Tänään, kun tuosta Tyynellä Valtamerellä kymmeniä tuhansia elämiä vieneestä tragediasta on kulunut vuosia, elää perhe täysin tavallista elämää. He vaikuttavat elävän muutoksen kanssa, joka tästä valtavasta tapahtumasta aiheutui.

Muistojen estäminen puolustusmenetelmänä

Muistimme on aina valikoiva, varsinkin silloin kun kyseessä on traumaattinen tapahtuma. Toisin sanoen, tällaisissa tilanteissa muistimme aktivoi puolustusmekanismin sivuuttaakseen menneisyyden ja siirtyäkseen eteenpäin.

Tämän puolustusmenetelmän päätavoitteena on suojella sinua kokemiltasi traumaattisilta asioilta. Se estää kaikki niihin liittyvät negatiiviset asiat, jotta sinun ei tarvitsisi kärsiä niiden elämisestä uudelleen. Tämä “muistinmenetys” toimii suojana sitä asiaa vastaan, jota et voi sisäistää, koska se on niin kivuliasta.

On hyvin yleistä vältellä kaikkia ajatuksia jotka traumaattiseen muistoon liittyvät. On jopa yleistä vältellä mitä tahansa tilanteita, aktiviteetteja, esineitä tai ihmisiä, jotka muistuttavat sinua siitä mitä tapahtui. Tämä puolustusmenetelmä saa sinut unohtamaan trauman. Mutta se ei tarkoita sitä, että kaikki sen negatiiviset vaikutukset vain katoavat yhtäkkiä. Kipu, suru, pelko ja viha tulevat pysymään ajatuksissasi.

Kuinka päästä yli traumaattisesta muistosta

Luota ympärilläsi oleviin ihmisiin

Yritä ympäröidä itsesi ihmisillä, jotka kuuntelevat ja tukevat sinua. Puhu siitä mitä tapahtui. Ilmaise muistoihin liittyvät tunteesi, jotka kiduttavat sinua ja tekevät elämästä nauttimisesta vaikeaa. Luottamuksen arvoiset ihmiset tulevat aina tukemaan sinua ja olemaan empaattisia sinua kohtaan.

Joskus trauma tulee oikeastaan siitä mitä havaitsit, eikä siitä mitä oikeasti tapahtui. Olet saattanut esimerkiksi tuntea itsesi hylätyksi tai olevasi vailla rakkautta lapsuutesi aikana. Mutta se ei tarkoita sitä, että asia oikeasti oli niin.

Vain sillä on merkitystä, että sinä koit sen aivan kuin se olisi totta. Se tarkoittaa sitä, että sinun täytyy vielä käsitellä henkisen trauman seuraukset, vaikka niin ei oikeasti tapahtunutkaan.

Anna itsellesi aikaa parantua

Kaikkien traumaattisten kokemusten jälkeen tulee aina parantumisprosessi, joka sinun tulee käydä läpi. Se ei pääty ennen kuin olet vapauttanut itsesi henkisesti. Negatiivisten kokemusten läpi käyminen ei voi mitenkään olla vaikuttamatta mieleesi ja kehoosi, sillä traumaattiset kokemukset tuovat mukanaan käytökseen liittyviä ja fyysisiä muutoksia. Ne myös muuttavat tapaasi elää elämää tuosta hetkestä eteenpäin.

Se, kuinka kauan tämän prosessin läpi käymiseen menee, riippuu henkilöstä. On vaikea asettaa tiukkoja aikarajoja ja rajoituksia, kun on kyse tunteista. Kun pystyt katsomaan suoraan menneisyyteen ja muistamaan sen ilman voimakasta kipua, olet voiton puolella.

nainen katsoo ikkunan läpi sateeseen

Hae ammattilaisen apua

On joitakin tilanteita, joissa traumalla ei ole selvää aiheuttajaa. Siinä tapauksessa tärkein asia, joka sinun tulee tehdä, on selvittää mistä trauma on peräisin. Vasta sitten voit yrittää päästä siitä yli. Tällaisissa tilanteissa on aina hyvä idea hakea apua ammattilaiselta. Asioiden läpi käyminen terapiassa auttaa sinua selvittämään henkisen kaaoksen juuret.

Käytä aikaa itseesi

Yritä ohjata elämääsi uudelleen ajattelematta sitä mitä aiot tehdä tulevaisuudessa. Etsi tukiryhmiä, joissa keskustellaan samanlaisista kokemuksista. Sillä tavalla voit ilmaista omat epäilyksesi, pelkosi ja tunteesi intiimissä ympäristössä, jossa ihmiset ymmärtävät mistä puhut.

Palaa takaisin sosiaaliseen elämääsi, vietä aikaa ystäviesi kanssa. Tärkeintä on pysyä aktiivisena. Harrastus tai ihmisten tapaaminen ovat molemmat hyviä ”harhautuksia”, jotka voivat auttaa tehostamaan itsetuntoasi. Harrasta fyysisiä lajeja. Voima, joustavuus ja tasapaino ovat kolme hyvää terveyden tukipilaria, varsinkin kun käsittelet traumaattista muistoa.

Anna elämällesi tarkoitus

Jos etsit jotakin tarkoitusta elämällesi, tehostaa se omanarvon tunnettasi ja se auttaa sinua löytämään syitä asioiden tekemiseksi. Se estää sinua takertumasta negatiivisuuteen. Sietokyvyn kasvamisen lisäksi se myös estää traumaattisia muistoja ottamasta valtaa päivittäisestä elämästäsi.

Victor Frankl sanoi, että elämän tarkoituksen etsiminen on olemassaolomme tärkeä perusta. Hän sanoi, että onnellisuutemme riippuu halusta tutkia maailmaa, jossa elämme.