Unohdettu työkalu stressiä vastaan

Voit torjua sinua joka päivä ympäröivän stressin antamalla kehollesi ja mielellesi muutaman minuutin lepoa.
Unohdettu työkalu stressiä vastaan

Viimeisin päivitys: 28 maaliskuu, 2022

Stressi on kasvava osa jokapäiväistä elämää. Juokset toiminnasta toiseen mielesi on täynnä kaikkea, mitä sinun on tehtävä. Keskityt niin paljon tuottavuuteen, ettet anna itsesi levätä. Lepo on kuitenkin tuo yksinkertainen, mutta unohdettu työkalu stressiä vastaan.

Muutaman minuutin käyttäminen ihan vain olemiseen ei vaikuta suuresti päivän tavoitteisiisi. On todellakin aina mahdollista (tai ainakin sen pitäisi olla) ottaa 15 minuuttia yhteyden katkaisemiseen. Lisäksi subjektiivisella tasolla se tuo sinulle suuria etuja. Koska tieto siitä, että sinulla on mahdollisuus levätä ja sallit itsesi tehdä niin, vaikuttaa sinuun suuresti henkisellä tasolla.

Lepo on unohdettu työkalu stressiä vastaan.

Stressi on asenne

Luultavasti ajattelet, että stressisi johtuu päivittäisestä suuresta tehtävämäärästäsi. Epäilemättä se tuo panoksensa. Mutta suuri osa tästä subjektiivisesta tunteesta tulee asenteestasi. Se tapahtuu yleensä siksi, että kiirehdimme paikasta ja tehtävästä toiseen tauotta.

Sinulla on aina kiire, pohdit askareitasi mielessäsi koko ajan ja etsit vieläpä uusia aktiviteetteja lisätäksesi ne kasvavaan tehtävälistaasi. Ilmeisesti sinulla on tekemistä (työ, perhe ja sosiaaliset asiat), mutta suuri osa paineista tulee oikeasti siitä, ettet koskaan katkaise yhteyttä kaikkeen. Kehosi ei koskaan lepää, eikä myöskään mielesi.

Toisaalta on ihmisiä, jotka hoitavat tehtävänsä erinomaisesti, mutta tekevät sen rennolla asenteella. Nämä henkilöt eivät välttämättä työskentele hitaammin, eivätkä he ole vähemmän tuottavia. Heidän mielensä vain toimii erilaisella, terveellisemmällä rytmillä. He ottavat taukoja ja käyttävät muutaman minuutin päivästä lepäämiseen. Lisäksi he voivat nauttia nykyhetkestä sen sijaan, että he miettisivät mitä heidän on tehtävä huomenna.

Stressin kanssa elämisen vaarat

Stressaava elämä ei hyödytä sinua. Asenteesi ei salli sinun käyttää aikaasi paremmin tai olla tehokkaampi. Päinvastoin, kun ahdistuneisuustasosi on liian korkealla, stressi alkaa häiritä kykyjäsi. Alat toimia vähemmän tehokkaasti. Lisäksi terveytesi voi kärsiä valtavasti.

Jatkuvat stressitilanteet liittyvät läheisesti sepelvaltimo-ongelmiin, kohonneeseen verenpaineeseen ja kohonneeseen kolesteroliin. Ne aiheuttavat myös erilaisia somaattisia oireita, kuten vatsakipuja tai päänsärkyä. Myös ylipainoa (emotionaalisesta syömisestä johtuvaa) ja unihäiriöitä voi ilmaantua.

Kehosi on täysin varusteltu kohtaamaan stressin ajoissa. Ennen kriisitilannetta se käynnistää tarvittavat mekanismit, jotta voit ryhtyä toimiin. Mutta kun tämä tilanne jatkuu ajan myötä, sen vaikutukset kehossasi voivat olla tuhoisia.

Lisäksi, kun olet valppaustilassa, keskityt selviytymiseen etkä itsestäsi huolehtimiseen. Laiminlyöt oman hyvinvointisi.

Nainen, joka tuntee itsensä hallitsemattomaksi.

Unohdettu työkalu stressiä vastaan

Monien olemassa olevien stressintorjuntatyökalujen joukossa lepo on yksi yksinkertaisimmista, tehokkaimmista, mutta myös se unohdetuin. Sen voima ei tule pelkästään fyysisestä tosiasiasta, siitä että se pysäyttää päivittäisen hälinäsi, vaan myös vaikutuksesta, joka hidastamisella on mieleesi.

On helppo levätä. Noin kahden tunnin välein pidä lyhyt tauko aktiviteeteistasi ja keskitä huomiosi nykyhetkeen. Et tarvitse enempää kuin viisi tai kymmenen minuuttia. Tyhjennä vain mielesi siitä, mitä olit tekemässä, ja keskity tunteisiisi. Voit tehdä lyhyen kävelyn saadaksesi kehosi liikkeelle, tai voit vain istua ja keskittyä hengitykseen.

Ajatuksena on, että muistat elää, nauttia, tuntea ja paeta hetkeksi velvollisuuksien ja vastuiden henkistä silmukkaa. Tämä on erityisen tärkeää keskellä päivää, lounasaikaan. Ota aikaa ja syö rauhallisesti ja tietoisesti.

Käytä aikaa myös rentoon keskusteluun, lukemiseen tai television katseluun. Itse asiassa sillä ei ole väliä, miten käytät sitä, kunhan pidät sitä vapaa-aikana. Se on pysähdys matkan varrella, tauko päivässä, jonka avulla voit paeta voimattomuutta ja palata itseesi.

Jos tunnistat itsesi jatkuvasti stressaantuneeksi henkilöksi, ajatus levosta tuntuu luultavasti absurdilta. Löydät tuhansia tekosyitä ja perusteluja, miksi sinulla ei ole siihen aikaa. Mutta muista, mitä mahdottomammalta tai tarpeettomammalta se sinusta tuntuu, sitä enemmän tarvitset tätä unohdettua työkalua stressiä vastaan.

Tämä saattaa kiinnostaa sinua...
Käytä vähimmän vaivan lakia stressinhallintaan
Mielen Ihmeet
Lue se täällä Mielen Ihmeet
Käytä vähimmän vaivan lakia stressinhallintaan

Vähimmän vaivan laki voi olla todella hyödyllinen apu stressinhallintaan. Se on erittäin yksinkertainen voimavara, josta Deepak Chopra puhuu teokse...



  • Eagleston, J. R., Chesney, M. A., & Rosenman, R. H. (1988). Factores psicosociales de riesgo en las enfermedades coronarias: el patrón de comportamiento tipo A como ejemplo. Revista latinoamericana de psicología20(1), 81-89.
  • Fernández-Castro, J., Doval, E., EDO, S., & Santiago, M. (1994). Efectos del estrés docente sobre los hábitos de salud. Ansiedad y estrés, 127-133.