Surun uusiutuminen: kun emme voi jatkaa eteenpäin

3.7.2018 en Psykologia 0 Jaetut
surun uusiutuminen täytyy hyväksyä

Surun uusiutuminen tapahtuu paljon useammin kuin me kuvittelemme. Sen sijaan että näkisimme sen takaiskuna, meidän pitäisi nähdä se tavallisena osana suremisprosessia. Kahden askeleen ottaminen taaksepäin voi olla paras tapa saada vauhtia eteenpäin. Loppujen lopuksi kukaan ei pääse surusta yli kahdessa päivässä. Siitä yli pääseminen on pitkä matka, ja on tavallista että matkalla pitää pysähtyä ja kokea takaiskuja.

Terapeutit, joilla on kokemusta masennuksen, ahdistuneisuushäiriön, riippuvuuksien ja mielisairauksien hoitamisesta, ovat huomanneet niiden kaikkien hoitamisessa jotain yhteistä. He tietävät, että heidän potilaidensa hoitosuunnitelman pitäisi sisältää myös suunnitelma uusiutumisten ehkäisemiseksi. Ja on yhtä tärkeää että potilas itse on tietoinen siitä, että hänen tilansa uusiutuminen on mahdollista.

”Tunteemme eivät saisi lamaannuttaa meitä. Niiden pitäisi olla puolustuksellisia. Ne eivät saisi estää meitä olemasta kaikkea sitä, mitä voimme olla.”

-Wayne W. Dyer-

Usein sureva henkilö toivoo, että tämä synkkä vaihe olisi ohi niin pian kuin mahdollista. Ennen kaikkea hän haluaa sen hetken saapuvan, kun hän voi hengittää ilman kipua ja nukkua edes muutaman tunnin ilman kyyneliin heräämistä. Usein ajattelemme parantumisprosessin olevan kuin suora viiva. Jokainen askel eteenpäin vie meidät lähemmäs maaliviivaa. 

Se ei kuitenkaan toimi tällä tavalla. Tämä on tärkeää muistaa. Ei ole epätavallista, että jossain vaiheessa, ymmärtämättä miksi, otammekin muutaman askeleen taaksepäin. Tai päädymme jopa takaisin alkuun. Välttääksemme jälkimmäistä mahdollisuutta, joka voi olla jopa pahempi kuin itse alkuperäinen tapahtuma, meidän on toimittava. Meidän on oltava valmiina toimenpiteiden ”arsenaalilla” jotka suojelevat meitä, ja voimavaroilla jotka auttavat meitä liikkumaan eteenpäin.

syksyinen vaahteranlehti vedessä

Miksi uusiutuminen tapahtuu suremisprosessin aikana?

Biological Psychiatry –lehden tekemän tutkimuksen mukaan tapa jolla me käsittelemme tietoa määrittää sen, koemmeko me uusiutumisen. Esimerkiksi magneettikuvauksista voimme nähdä, että on olemassa ”eri tyyppisiä” aivoja. Jotkut ovat kykeneväisempiä reagoimaan traumaattisiin, monimutkaisiin tai haastaviin tapahtumiin kuin toiset.

On olemassa ihmisiä jotka käsittelevät surua paremmin kuin muut, sillä heidän henkinen keskittymisensä on vastustuskykyisempää. Heidän ajatusmallinsa ovat sitkeämpiä ja samaan aikaan myöskin joustavampia. Muut ihmiset ovat hitaampia surun käsittelemisessä. He kokevat enemmän takapakkeja, sillä heillä on taipumusta märehtiä ja takertua tiettyihin negatiivisiin ajatuksiin. He myöskin käsittelevät ärsykkeitä negatiivisemmalla tavalla. Tämä tarkoittaa sitä, että he kokevat suurempaa henkistä uupumusta. Tässä vaiheessa potilas jumittuu ja hänen on vaikea kehittyä, sillä hän tuhlaa paljon energiaa.

Se tosiasia että on olemassa eri tapoja käsitellä tietoa ja erilaisia henkisiä lähestymistapoja, ei kuitenkaan tarkoita että muut ovat tuomittuja kärsimään surun uusiutumisia. Jos tiedämme aivoista jotain, se on että aivoilla on hämmästyttävä plastisuus, ja me voimme harjoittaa sitä. On mahdollista muokata sitä ja poistaa niitä puolia, jotka tekevät meistä haavoittuvaisempia. Me kaikki voimme saavuttaa tämän. Katsotaan seuraavaksi miten…

aivosynapsit

Strategioita surun uusiutumisen välttämiseksi

Kuten sanoimme aikaisemmin, hyvät psykologit ja terveyden asiantuntijat tietävät, että heidän on hoidettava potilaita kahdella tasolla. Tämä pitää paikkansa, puhuimme sitten sairauksista, häiriöistä tai ongelmallisista tapahtumista. Heidän on kehitettävä väliintulosuunnitelma uusiutumisen välttämiseksi. On tärkeää pitää potilasta sellaisessa tilassa, josta hän voi löytää voimaa ja rohkeutta jatkaa eteenpäin.

Seuraavaksi pyydämme sinua pohtimaan joitain strategioita, joita voimme käyttää päivittäin.

Sen mahdollisuuden hyväksyminen, että voimme kokea uusiutumisen suremisprosessin aikana

Joskus olosuhteet pakottavat meidät aloittamaan alusta. Menetys, oli se sitten fyysinen tai psyykkinen, merkitsee lankeamista. Se on osa suremista, jolloin kaikki ympärillämme oleva sortuu ja meidän on taas rakennettava itsemme kasaan. Meidän on opittava kävelemään uudelleen.

Tämän prosessin aikana askeleiden ottaminen ei vain eteenpäin, mutta myös taaksepäin, on täysin tavallista. Emme saa nähdä sitä ongelmana, tai merkkinä siitä että eteenpäin liikkuminen on mahdotonta. On välttämätöntä ymmärtää, että joskus meidän on otettava muutama askel taaksepäin ottaaksemme vauhtia.

Uusiutumisella on monia muotoja

Meidän on oltava tietoisia kaikista niistä muodoista, joita uusiutumisella voi olla. Jos olemme valmistuneita, voimme reagoida hieman nopeammin.

  • Uusiutumiset tapahtuvat usein meidän ollessa huonolla tuulella.
  • Uusiutuminen saattaa saada olomme tuntumaan väsyneeksi ja niin kuin meillä ei olisi energiaa. Se voi myöskin saada meidät tuntemaan olomme sellaiseksi, että meidän on oltava jatkuvasti kiireisiä. Meidän on oltava kiireisiä, jotta meillä ei olisi ”aikaa ajatella”.
  • Meidän on oltava varovaisia eri aineiden kulutuksen kanssa. Jotkut ihmiset tuntevat tarvetta juoda alkoholia, ja jotkut turvautuvat huumeisiin. 

harrasta meditaatiota surun uusiutumisen välttämiseksi

Tietoisuustaito uusiutumisen ehkäisemiseksi

Tietoisuustaidon harjoittaminen voi olla todella hyödyllinen heille, jotka ovat kokeneet masennuksen. Jos suremme, tai yritämme jopa päästä riippuvuudesta yli, tietoisuustaito on todella hyödyllinen strategia. Se auttaa kehittämään henkistä kontrollia, ja se avaa myöskin voimakkaan kanavan emotionaalisen ahdingon käsittelemiseksi.

  • Tietoisuustaito voi olla erityisen hyödyllinen säätelemään negatiivisia ja märehtiviä ajatusmalleja. Se tarjoaa sisäistä rauhaa ja parempaa tunteiden, kuten vihan, turhautumisen tai surun säätelyä.
  • Toisaalta, läsnä oleminen auttaa potilasta käymään itsensä kanssa hyvää sisäistä keskustelua. Hän kykenee reagoimaan paremmin ja ymmärtämään omia tarpeitaan, pelkojaan ja ahdistustaan, sillä hän on paremmassa yhteydessä itseensä.

On mainitsemisen arvoista, että tietoisuustaidon harjoittaminen vaatii johdonmukaisuutta. On tärkeää ottaa se päivittäiseen rutiiniin mukaan. Tällä tavalla se on todellakin suotuisa menetelmä ja se auttaa surun uusiutumisen välttämisessä.

UUTISIA VERKOSSA