Puolustava pessimismi: kun pahimman ennakoiminen on hyödyllistä

Positiivisesti ajatteleminen ja kohtaloon luottaminen ei aina toimi. Tästä syystä haasteiden tai vastoinkäymisten ennakoiminen voi joskus olla hyödyllistä. Sen avulla voit valmistautua paremmin ja kehittää selviytymisstrategioita.
Puolustava pessimismi: kun pahimman ennakoiminen on hyödyllistä
Valeria Sabater

Kirjoittanut ja tarkastanut psykologi Valeria Sabater.

Viimeisin päivitys: 17 joulukuuta, 2022

“Olen varma, että kaikki menee pieleen.” Kuinka monta kertaa elämäsi aikana olet sanonut tämän lauseen itsellesi? Luultavasti useammin kuin kerran. Nimittäin ajatukset, joissa epäonnistuminen, virhe, pettymys ja jopa katastrofi häämöttää horisontissa, ovat erittäin yleisiä. Se on ihmiselle tyypillinen ominaisuus.

Valmistautuminen pahimpaan huolimatta siitä, että ei ole merkkejä sen tapahtumisesta, on eräänlainen puolustusmekanismi, jota ohjaa ikuinen ahdistus. Huolimatta siitä, että elät yhteiskunnassa, jossa toistuvasti kehotetaan katsomaan valoisaa puolta, on erittäin todennäköistä, että ainakin joskus jätät tämän neuvon huomiotta ja katsot vain pimeää puolta.

Tällaisella asenteella on sekä hyvät että huonot puolensa. Ahdistus on mekanismi, joka pyrkii takaamaan selviytymisesi. Näin ollen, vaikka saatat pitää sitä yllättävänä, joskus pahimman ennakoiminen helpottaa selviytymismekanismien käyttöönottoa tulevaisuutta varten, olipa tulevaisuus sitten mitä tahansa.

Siksi negatiivisella ajattelulla voi toisinaan olla tiettyjä etuja. Sinun on kuitenkin osattava lukea oikein tämä lähestymistapa.

Jotkut ihmiset näkevät aina pilviä horisontissa, mutta sen sijaan että heidän pelkonsa lamauttaisi heidät, he mietiskelevät mahdollisia keinoja suojautuakseen myrskyltä.

Puolustava pessimismi voi auttaa joissakin tilanteissa.
Puolustava pessimismi on tunteidensäätelymekanismi, joka voi joskus olla hyödyllinen ja toisinaan este.

Puolustava pessimismi, kognitiivinen strategia

Puolustava pessimismi on kognitiivinen strategia, jonka psykologi ja Rutgers-Newarkin yliopiston johtaja Nancy Cantor määritteli 1980-luvulla. Se on mekanismi, jolla ihmiset valmistautuvat pahimpiin tilanteisiin, jotka aiheuttavat ahdistusta.

Emme tarkoita ikuista pessimistiä, joka käyttää negatiivista suodatinta jokaisessa tilanteessa. Puolustava pessimisti näkee vain kielteisen puolen sellaisissa tapahtumissa, jotka aiheuttavat huolta. Esimerkiksi opiskelija, joka pelkää epäonnistumista kokeissaan, tai työnhakija, joka pelkää, ettei hänellä ole onnea valintaprosessissa, ja jää siten edelleen työttömäksi.

On olemassa mielenkiintoinen vivahde, joka luonnehtii tällaisia henkilöitä. Ennakoimalla mahdollisia kielteisiä vaikutuksia he kehittävät suorituskyvyn parantamiseen tähtäävän asenteen. He etsivät strategioita kohdatakseen kaikki mahdolliset haaste-, riski- tai uhkatilanteet. Yksinkertaisesti sanottuna, vaikka sotaa ei ole julistettu, he valmistautuvat siihen.

Puolustava pessimismi osaa hallita ahdistusta. Siitä on hyötyä yksilölle, eikä se häiritse hänen suunnitelmiaan.

Kun negatiivinen ajattelu antaa etua

Olet luultavasti jo pitkään sisäistänyt ajatuksen, että pessimismi on negatiivista ja optimismi on hengenpelastaja. Ajan myötä olet kuitenkin ehkä havainnut, että positiivinen ajattelutapa ei tarjoa ikuista onnea tai estä vastoinkäymisiä. Entä pessimismi?

Psykologi Julie Norem on tunnettu tämän aiheen tutkimuksestaan. Kirjassaan The Positive Power of Negative Thinking (2002) hän puhuu puolustavan pessimistin persoonasta. Tässä muutamia hänen mielenkiintoisimpia havaintojaan:

  • Positiivinen ajattelu voi olla tehotonta ongelmien käsittelyssä.
  • Nykyaikaista elämää ohjaavat kymmenet paineet ja haasteet. Puolustava pessimisti sisältää adaptiivista ahdistusta. Tämä antaa meille mahdollisuuden kehittää asenteen, jossa selviydymme vaikeuksista.
  • Joskus negatiivinen ajattelu antaa meille mahdollisuuden selvittää skenaarioita, joihin meidän pitäisi valmistautua. Se myös antaa meille tietyn annoksen todellisuutta vaimentamalla ylitoiveikkaan ajattelun ja (väärän) ajatuksen siitä, että kaikki on hyvin.
  • Puolustava pessimisti pyrkii hallitsemaan lamauttavaa ahdistusta. Hän käyttää sitä hyväkseen ja on motivoitunut toimimaan missä tahansa kohtalon käänteessä.
Puolustava pessimisti soveltaa ennakoivaa ajattelua. Hän yrittää analysoida tosiasiat ennen kuin ne tapahtuvat.

Kuinka käytännöllistä tai puolustavaa pessimismiä käytetään

Puolustava pessimisti, kuten jo mainitsimme, ei hurahda sellaiseen negatiivisuuteen, joka estää saavutuksia ja edistystä. Hän ei näe kaikkea kielteisellä tavalla, koska hän tuntee olevansa hyödytön, epävarma tai onneton. Hän on ennakoiva ja osaa käyttää mukautuvaa ahdistusta.

Voisitko siis hyötyä tästä henkisestä lähestymistavasta jokapäiväisessä elämässäsi? No, lähdettäköön siitä, että on aina parempi käyttää tätä asennetta sokean positiivisuuden sijaan, joka jättää kaiken kohtalon käsiin. Alla on joitakin hyödyllisiä ohjeita.

Ennakkoarviointi

Ennakkoajattelu tai -arviointi on kognitiivinen strategia, jossa kuvittelet tai pohdit mahdollisia tuloksia tulevaisuuden skenaariosta. Esimerkiksi kun kohtaat tapahtuman, joka saa sinut pelkäämään tai ahdistumaan, visualisoit, mitä tapahtuisi jos altistaisit itsesi tilanteelle. Ajattelet positiivisia, neutraaleja ja negatiivisia vaikutuksia.

Kun olet rajannut mahdolliset haitalliset skenaariot, pohdit, miten toimisit epäsuotuisimmissa tilanteissa. Itse asiassa puolustava pessimisti ennakoi pahinta voidakseen kohdata sen, jos se tapahtuu.

Ahdistuksen hallinta

Puolustavat pessimistit osaavat hyödyntää ahdistusta. He tekevät sen hyödyntämällä sen tarjoamaa psykofysiologista aktivaatiota. He ovat motivoituneita, omaksuvat ennakoivan asenteen ja etsivät ratkaisuja mahdollisiin ongelmiin sen sijaan, että ne lamauttaisivat heidät, vaikka niitä ei vielä olisi tapahtunut. Kuten Julie Norem selittää klassisessa vuoden 1983 tutkimuksessa, ahdistus toimii motivoivana mekanismina näissä tapauksissa.

Vaikka se on toisinaan helppo unohtaa, mukautuva ahdistus pyrkii helpottamaan hyvinvointiasi antamalla sinun kohdata ympäristösi riskit ja uhat. Siksi ratkaiseva askel on tietää kuinka säädellä tunteita ja aistimuksia, joita tämä tila synnyttää sinussa. Tavoitteena on hallita ahdistusta ja saada se toimimaan eduksesi, joten älä anna sen hallita sinua.

Selvitä tavoitteesi ja tarkoituksesi

Puolustava pessimismi on pohjimmiltaan kognitiivinen strategia, jossa kuvittelet esteitä omalle menestyksellesi voidaksesi toimia niiden mukaisesti. Se ei vain vaikuta itsetuntoosi ja minäkuvaasi, vaan antaa sinun myös parantaa kykyäsi saavuttaa sen mitä haluat.

Siksi kuvittelet pahinta, kun kohtaat tapahtuman joka saa sinut ahdistumaan, mutta pysyt aina tiukkana sen suhteen, mitä haluat saavuttaa. Sanotaan esimerkiksi, että julkinen puhuminen pelottaa sinua, koska pelkäät tekeväsi itsestäsi typeryksen. Et anna sen pelon estää sinua, koska tiedät mitä haluat saavuttaa: puhua onnistuneesti yleisöllesi.

Sinun tarvitsee vain keskittyä tiettyyn tosiasiaan. Negatiivinen ajatus tai epäonnistumisen ennakointi ei tarkoita, että kärsit psykologisesta tilasta. Mielesi yksinkertaisesti kannustaa sinua valmistautumaan ja olemaan ennakoiva etkä anna periksi. Pelkojen ei pitäisi estää sinua, niiden pitäisi rohkaista sinua voittamaan ne.

Tämä saattaa kiinnostaa sinua...
Irrationaaliset ajatukset eivät ole negatiivisia ajatuksia
Mielen Ihmeet
Lue se täällä Mielen Ihmeet
Irrationaaliset ajatukset eivät ole negatiivisia ajatuksia

Irrationaaliset ajatukset eivät yleensäkään ole todistettavissa, toisin kuin rationaaliset ajatukset jotka taas ovat todistettavissa.



  • Norem, Julie & Cantor, Nancy. (1986). Defensive Pessimism. Harnessing Anxiety as Motivation. Journal of personality and social psychology. 51. 1208-17. 10.1037/0022-3514.51.6.1208.
  • Norem, Julie K., and Shannon Smith, ‘Defensive Pessimism: Positive Past, Anxious Present, and Pessimistic Future’, in Lawrence J. Sanna, and Edward C. Chang (eds), Judgments Over Time: The Interplay of Thoughts, Feelings, and Behaviors (New York, 2006; online edn, Oxford Academic, 22 Mar. 2012), https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780195177664.003.0003, accessed 24 Oct. 2022.

Mielen Ihmeet -sivuston sisältö on laadittu ainoastaan informatiivisiin ja opetustarkoituksiin. Se ei korvaa ammattilaisen diagnoosia, neuvoja tai hoitoa. Askarruttavissa asioissa on parasta kääntyä luotetun ammattilaisen puoleen.