Nuorten mielenterveys on kriisissä

Joka seitsemäs nuori kärsii jostain psyykkisestä häiriöstä, ja luku on noussut pandemian aikana. Mitä voimme tehdä auttaaksemme heitä?
Nuorten mielenterveys on kriisissä
Laura Ruiz Mitjana

Kirjoittanut ja tarkastanut psykologi Laura Ruiz Mitjana.

Viimeisin päivitys: 13 marraskuuta, 2022

Nuorten mielenterveys on kriisissä. Tämän osoittavat tuoreet luvut, joiden mukaan itsemurha on 15–19-vuotiaiden nuorten neljänneksi yleisin kuolinsyy. Lisäksi joka seitsemäs 10–19-vuotiaista nuorista, eli noin 14 prosenttia, kärsii jostain mielenterveyden häiriöstä.

WHO:n julkaisemat tiedot vahvistavat, että koko maailmassa 86 miljoonaa 15–19-vuotiasta ja 80 miljoonaa 10–14-vuotiasta nuorta kärsii tämäntyyppisestä häiriöstä.

Mitä riskejä mielenterveyden häiriöillä on tässä elintärkeässä elämänvaiheessa? Miten voimme auttaa nuoria parantamaan mielenterveyttään? Mitä voimme tehdä isänä, äitinä, kasvattajana ja asiantuntijana? Otetaan selvää.

Nuorten mielenterveys

Nuorten mielenterveys ei ole hyvällä tolalla. Heidän auttamisena on meidän aikuisten vastuulla. He ovat alaikäisiä, jotka, vaikka he ovat käytännössä itsenäisiä, ovat edelleen meidän vastuullamme.

Nuorten kolme yleisintä mielenterveysongelmaa ovat masennus, ahdistus ja käyttäytymishäiriöt. Se, että joka seitsemäs 10–19-vuotias nuori kärsii mielenterveyshäiriöstä, on hälyttävää. Lisäksi näillä sairauksilla on taipumus jatkua suurella osalla ilman asianmukaista tunnustusta ja hoitoa.

Kriisissä oleva nuorten mielenterveys: surullinen teini katsomassa peiliin.

Muiden ongelmien riski

WHO:n mukaan tietyistä mielenterveyshäiriöistä kärsivät nuoret ovat myös alttiimpia kärsimään seuraavista:

  • Sosiaalinen syrjäytyminen.
  • Syrjintä.
  • Stigmat (vaikuttavat heidän halukkuuteensa hakea apua).
  • Koulunkäyntivaikeudet.
  • Riskikäyttäytyminen.
  • Huono fyysinen kunto.
  • Ihmisoikeusloukkaukset.

Nuoruus on ratkaiseva ajanjakso

Nuoruus on monimutkainen vaihe. Se on myös haavoittuvaa aikaa ja ratkaisevaa aikaa emotionaalisten ja sosiaalisten tapojen kehittymiselle, jotka ovat välttämättömiä hyvän tasapainon ja mielenterveyden kannalta. Näihin tapoihin ja tottumuksiin kuuluvat mm. seuraavat:

  • Terveellisen leporytmin omaksuminen.
  • Säännöllinen liikunta.
  • Ihmissuhdetaitojen kehittäminen.
  • Vaikeista tilanteista selviäminen ja ongelmien ratkaiseminen.
  • Tunteiden hallinnan oppiminen.

Näiden saavuttamiseksi lapsi tarvitsee suotuisan ympäristön ja perheen, koulun ja yleensäkin yhteisön suojan riippumatta siitä, kärsiikö hän mielenterveyshäiriöstä vai ei. Jos nuori kärsii myös mielenterveyshäiriöstä, tilanne muuttuu monimutkaisemmaksi. Silloin edellä mainitut riskit ilmenevät. Mitä voimme tehdä asialle?

“Teini-ikä on lapsuuden ja aikuisuuden yhdistäjä.”

– Louise J. Kaplan-

Mitä tehdä nuorten mielenterveyden edistämiseksi?

Sant Joan de Déun sairaala Espanjassa tuotti yhdessä Farosin ja Childhood Observatoryn kanssa oppaan nimeltä Una Mirada a la Salud Mental de Los Adolescentes (“Katsaus nuorten mielenterveyteen”). Se sisältää hyviä käytäntöjä mielenterveyden edistämiseksi. Tässä tärkeimmät:

1. Ymmärrä, että heidän aivonsa muuttuvat

Teini-iässä aivopiirit rakentuvat uudelleen, uusia yhteyksiä muodostuu ja toiset katoavat. On tärkeää tietää näistä muutoksista, jotta nuoret ymmärtävät paremmin ja voivat olla mukana heidän erilaisissa käyttäytymis- ja tunneprosesseissaan ja -muutoksissaan. Aivot, käyttäytyminen ja tunteet liittyvät toisiinsa.

2. Turvaverkko

Ryhmätyö on välttämätöntä. Vanhempien, koulujen ja asiantuntijoiden tulee kommunikoida ja työskennellä yhdessä helpottaakseen nuorten (oli heillä mielenterveysongelmia tai ei) siirtymistä aikuiselämään. Tästä syystä on tärkeää verkostoitua ja kannustaa nuorten eri ympäristöjen välistä viestintää, jotta he voivat koordinoida ja ratkaista epäilyksiään jne.

3. Älä tuomitse heitä

Meidän tulee olla teini-ikäisten lasten, opiskelijoiden tai potilaiden mukana heidän onnistumisissaan ja epäonnistumisissaan. Meidän on myös autettava heitä hallitsemaan vaikeuksiaan ja auttamaan heitä päätöksenteossa.

Jos mielenterveyshäiriö ilmaantuu, heidän täytyy tuntea, että heidän vierellään on joku, joka ei tuomitse heitä ja vain kuuntelee heitä. Tällaisissa keskusteluissa meidän pitäisi selittää, mitä heille tapahtuu ja haluavatko he hakea apua ulkopuolelta.

4. Edistä tehokasta viestintää

Kommunikointi nuorten kanssa on avainasemassa ja sen tulee olla laadukasta. Siksi tulisi käyttää aktiiviseen kuunteluun perustuvaa tyyliä. Meidän on osoitettava, että olemme joustavia ja saatavilla sekä kuunneltava empatialla ja ehdottomalla hyväksynnällä.

Emme saa tuomita heitä. Päinvastoin, meidän pitäisi vahvistaa sitä tosiasiaa, että he selittävät meille mitä heille tapahtuu tai että he pyytävät apua jne.

6. Hallitse heidän teknologiankäyttöään

Teknologialla on kiistaton vaikutus nuorten mielenterveyteen. Artikkeli julkaistiin Computers in Human Behavior -lehdessä (Rial et al., Universidad Santiago de Compostela 2018), ja sitä lainattiin Unicefissa. Artikkelissa arvioitiin, että 18,2 prosenttia 12–17-vuotiaista uusien teknologioiden käyttäjistä käyttää niitä ongelmallisesti. Tämä osuus oli 20,1 prosenttia ikäryhmässä 14-15 ja 23,4 prosenttia ikäryhmässä 16-17.

He arvioivat lisäksi, että vähintään joka viides alaikäinen Espanjassa käyttää Internetiä ongelmallisesti. Siksi on tärkeää, että käytämme itsekin teknologiaa harkiten ja näytämme esimerkkiä. Meidän ei pitäisi kieltää nuoria käyttämästä sitä, mutta meidän tulee rajoittaa sitä. Meidän on koulutettava ja autettava lapsiamme hankkimaan asianmukaiset sosiaaliset taidot.

Teini käyttää matkapuhelinta yöllä sängyssä.

7. Pyydä ammattiapua

Psykologinen (ja joskus myös psykiatrinen) tuki on välttämätöntä nuoruuden mielenterveyshäiriöiden hoidolle. On tärkeää pyytää apua, mutta meidän on tiedettävä milloin. Sen pitäisi olla silloin, kun oireet ovat huomattavan voimakkaita ja kestäviä, nuoren suorituskyky muuttuu tai käyttäytyminen tai epämukavuus häiritsee hänen jokapäiväistä elämäänsä.

8. Edistä terveellistä elämäntapaa

On olennaista, että nuoret elävät terveenä, että he syövät terveellisesti, heillä on terveelliset elämäntavat, he liikkuvat säännöllisesti ja nukkuvat riittävästi. Kaikki nämä toimenpiteet edistävät heidän kognitiivisten ja käyttäytymisprosessiensa normaalia kehitystä.

Nuorten mielenterveys on vaakalaudalla

Vaikka on totta, että mielenterveyshäiriöiden määrä on lisääntynyt kaikissa ryhmissä pandemian aikana, nuoret ovat yksi eniten kärsivistä ryhmistä. Nämä pojat ja tytöt ovat todella tärkeässä kehitysvaiheessa, emmekä saa koskaan vähätellä heidän henkistä kärsimystään.

Meidän on tiedettävä yhteiskunnallisella tasolla, että mielenterveys on tärkeää. Meidän on tuomittava sellainen sosiaalipolitiikka, jossa kansalaisten mielenterveyttä ei oteta huomioon, sellainen, jossa nuorilla ei ole pääsyä ammattilaisen puheille.

Tehdään oma osamme pienentääksemme nuorten itsemurhien ja kärsimysten määrää. Meidän on puhuttava siitä (ja muista mielenterveysongelmista) ja estettävä sen muodostuminen tabuksi. Emme halua nuoremme eristäytyvän siinä määrin, että he eivät uskalla lähteä ulos. He tarvitsevat apuamme.

Tämä saattaa kiinnostaa sinua...
Eristyksen vaikutukset mielenterveyshäiriöistä kärsiville ihmisille
Mielen Ihmeet
Lue se täällä Mielen Ihmeet
Eristyksen vaikutukset mielenterveyshäiriöistä kärsiville ihmisille

Eristyksen vaikutukset jo entuudestaan mielenterveyshäiriöistä kärsiville ihmisille on asia, jota ei kenties olla huomioitu tarpeeksi.



  • OMS: CIE-10. (1992). Trastornos Mentales y del Comportamiento. Décima Revisión de la Clasificación Internacional de las Enfermedades. Descripciones Clínicas y pautas para el diagnóstico. Organización Mundial de la Salud, Ginebra.
  • Redorta, J., Alzina, R. B., & Galdós, M. O. (2006). Emoción y conflicto: aprenda a manejar las emociones.

Mielen Ihmeet -sivuston sisältö on laadittu ainoastaan informatiivisiin ja opetustarkoituksiin. Se ei korvaa ammattilaisen diagnoosia, neuvoja tai hoitoa. Askarruttavissa asioissa on parasta kääntyä luotetun ammattilaisen puoleen.