Kuinka auttaa teini-ikäisiä teknologiariippuvuudessa

Riippuvuus teknologiasta on todellinen ongelma nuorille. Tarkastelemme joitakin tapoja, joilla siitä voi pyrkiä pääsemään eroon.
Kuinka auttaa teini-ikäisiä teknologiariippuvuudessa

Viimeisin päivitys: 29 elokuuta, 2022

Internet-riippuvuus ei ole vielä virallisesti tunnustettu mielenterveyshäiriö, eikä sitä ole lueteltuna mielenterveyshäiriöiden käsikirjassa. Sen sisällyttäminen on kuitenkin vain ajan kysymys, sillä ongelma on tulossa yhä ilmeisemmäksi päivä päivältä. Asiantuntijat pohtivat, kuinka ihmisiä, eritoten teini-ikäisiä, voidaan auttaa teknologiariippuvuudessa.

Nuoret ovat eniten Internetistä ja uudesta teknologiasta riippuvainen ryhmä. Heidän patologinen sosiaalisen median, mobiililaitteiden ja tietokoneiden käyttö ei ole enää vain eksentrisyyttä, vaan siitä on tullut todellinen ongelma.

Tässä artikkelissa aikomuksemme on tarkastella ja pohtia, miten jotkut asiantuntijat neuvovat auttamaan teini-ikäisiä teknologiariippuvuudessa.

Miten voimme auttaa teini-ikäisiä teknologiariippuvuudessa?

Kuinka auttaa teini-ikäisiä teknologiariippuvuudessa

Tutkimusten mukaan teini-ikäiset viettävät keskimäärin 7 tuntia ja 22 minuuttia päivässä uuden teknologian parissa. Itse asiassa he viettävät enemmän aikaa siihen kuin nukkumiseen, kouluun tai opiskeluun. Lisäksi monille teknologian käyttö johtaa riippuvuusjaksoihin. Tämä on patologista, riippuvaista ja jatkuvaa käyttäytymistä, joka jatkuu kielteisistä vaikutuksistaan huolimatta.

Mielenterveyshäiriöiden käsikirja DSM-5 ei tunnusta virallisesti riippuvuuden diagnoosia. Sen sijaan käytetään “etikettiä”, eli päihteidenkäytön häiriöitä (kuten alkoholi, kofeiini, kannabis, hallusinogeenit, inhalantit, opioidit, rauhoittavat ja ahdistuslääkkeet, piristeet ja tupakka) ja käyttäytymisriippuvuuksia (kuten peliriippuvuus ja Internet-pelihäiriöt). Teknologiariippuvuus on kuitenkin ongelma, jonka tunnistavat melkein kaikki asiantuntijat, vaikka sitä ei sisällytetä tähän luetteloon.

Teknologiariippuvuudesta kärsivien teini-ikäisten hoitoon on olemassa monia vaihtoehtoja. Kaikissa tapauksissa suositeltava lähestymistapa on psykologinen apu. Vaikka häiriön hoidossa ei ole yhtä standardia, asiantuntijat ehdottavat kognitiivista käyttäytymisterapiaa ensisijaisena vaihtoehtona. Lisäksi motivoiva stimulaatioterapia ja sosiaalisten taitojen puutteiden korjaaminen ovat hyviä vaihtoehtoja.

Young (1999) ehdotti kahdeksaa terapeuttista tekniikkaa, jotka ovat edelleen tärkeitä nykyään:

1. Tee päinvastoin

Tämä edellyttää teknologian käyttömallien korvaamista vastakkaisilla käyttäytymismalleilla tai tavoilla. Useimmat teknologiariippuvaiset turvautuvat ongelmakäyttäytymiseensä aina tiettyinä hetkinä tai tietyissä paikoissa. He esimerkiksi käyttävät matkapuhelintaan heti heräämisen jälkeen tai juuri ennen nukkumaanmenoa.

Siksi teini-ikäisten käyttötapojen ja -aikataulujen löytäminen mahdollistaa sen, että muut toiminnot voivat keskeyttää heidän tavanomaisen rutiininsa. Tämä antaa heille mahdollisuuden sopeutua vähitellen uuteen.

2. Ulkoiset pysäyttimet

Yksi teini-ikäisten uusien teknologioiden patologiseen käyttöön liittyvistä ongelmista on se, että he menettävät ajantajunsa. Siksi on suositeltavaa, että he käyttävät ulkoisia hälytyksiä ilmoittamaan, milloin ne ovat ylittäneet suositellun käytön. Tavallinen herätyskello tai munakello voi olla hyödyllinen, tai puhelimeen ladattava sovellus.

3. Tavoitteiden asettaminen

Kuten muidenkin riippuvuuksien kohdalla, realististen tavoitteiden asettaminen on välttämätöntä ongelman voittamiseksi. Teinille tulee suunnitella aikataulu tai ohjelma, jonka keskeyttävät lyhyet tauot, kun he suorittavat muun tyyppistä toimintaa. Mahdollisuuksien mukaan niiden tulisi olla ulkona tai vaatia tietyssä määrin sosiaalista vuorovaikutusta.

4. Tietyistä sovelluksista pidättäytyminen

Usein teini-ikäisten riippuvuus teknologiasta pyörii tietyn ohjelman tai sovelluksen (Instagram, Facebook, TikTok jne.) ympärillä. Ongelman aiheuttavan sovelluksen tulisi olla hoito-ohjelman painopiste, koska se pahentaa teinin riippuvuutta aiheuttavaa käyttäytymistä. Siksi häntä tulisi rohkaista lopettamaan kokonaan tämän sovelluksen käyttö.

5. Muistutuskortit

Riippuvuuden kierteeseen joutuneiden on todella vaikea ymmärtää sen seurauksia ja hoito-ohjelman noudattamisen hyötyjä. Muistutuskorttitekniikka on hyödyllinen tässä suhteessa.

Teinin tulee kirjoittaa luettelokorttiin viisi riippuvuudestaan johtuvaa ongelmaa ja viisi sen lopettamisen etua. Heidän tulee pitää tätä korttia taskussaan, kukkarossaan tai lompakossaan ja ottaa se ulos säännöllisin väliajoin muistutuksena siitä, mitä he aikovat saavuttaa.

6. Henkilökohtainen inventaario

Henkilökohtainen inventaario on kokoelma kaikista toiminnoista, joita teini on lopettanut tekemästä (tai voisi alkaa tehdä), jos riippuvuutta ei olisi. Sen avulla hän voi laittaa perspektiiviin luettelon toiminnoista, joista hän kieltäytyy riippuvuuteensa käyttämänsä ajan takia.

7. Tukiryhmät

Vaikka näin ei aina ole, monet uudesta teknologiasta riippuvaiset kehittävät patologista käyttäytymistään kompensoidakseen sosiaalisen tuen (ystävät, kumppanit ja muut) puutetta. Tukiryhmien avulla he voivat olla yhteydessä muihin samassa tilanteessa oleviin ja niihin, jotka ovat onnistuneet voittamaan riippuvuutensa.

8. Perheterapia

Lopuksi, perheterapia voi olla välttämätöntä ongelman ratkaisemiseksi. Tämän avulla voidaan tutkia riippuvuuskierteen kehittymiseen johtaneita suhteellisia syitä. Siitä voi olla hyötyä myös silloin, kun riippuvuus on häirinnyt perheen dynamiikkaa tavalla tai toisella.

Ei ole yhtä ainoaa tapaa hoitaa nuorten riippuvuutta uudesta teknologiasta. Jos jokin tietty terapia tai strategia ei toimi, vaihtoehtoja voidaan aina etsiä. Joka tapauksessa ammattiavun hakeminen on aina ensimmäinen askel, joka tulisi ottaa.

Tämä saattaa kiinnostaa sinua...
Liiallinen näyttöjen käyttö voi aiheuttaa masennusta lapsilla
Mielen Ihmeet
Lue se täällä Mielen Ihmeet
Liiallinen näyttöjen käyttö voi aiheuttaa masennusta lapsilla

Liiallinen näyttöjen käyttö aiheuttaa haitallisia kustannuksia lasten mielenterveydelle. He voivat kärsiä ahdistuksesta ja masennuksesta.



  • Bickham DS. Current Research and Viewpoints on Internet Addiction in Adolescents. Curr Pediatr Rep. 2021;9(1):1-10.
  • Cash H, Rae CD, Steel AH, Winkler A. Internet Addiction: A Brief Summary of Research and Practice. Curr Psychiatry Rev. 2012 Nov;8(4):292-298.
  • Grant JE, Chamberlain SR. Expanding the definition of addiction: DSM-5 vs. ICD-11. CNS Spectr. 2016 Aug;21(4):300-3.
  • Sharma MK, Palanichamy TS. Psychosocial interventions for technological addictions. Indian J Psychiatry. 2018 Feb;60(Suppl 4):S541-S545.
  • Young, K. S. Internet addiction: Evaluation and treatment. Bmj, 319(Suppl S4). 1999.