Kumppanisi stressaa sinua: mitä voit tehdä?

Kumppanisi saattaa stressata sinua siksi, että hän käy läpi vaikeita aikoja. Se voi kuitenkin johtua myös hänen persoonallisuudestaan. Mitä voit tehdä näissä olosuhteissa?
Kumppanisi stressaa sinua: mitä voit tehdä?

Viimeisin päivitys: 10 helmikuu, 2022

“Kumppanini stressaa minua. Hän on ollut todella huonolla tuulella jo jonkin aikaa ja suuttuu melkein kaikesta. Hän on aina umpikujassa ja valittaa jatkuvasti jokaisesta tekemästäni virheestä.” Monet ihmiset tuntevat olevansa loukussa tällaisessa tunnekierteessä kumppaninsa kanssa, joka ahdistelee heitä, painostaa heitä tai “tartuttaa” heihin negatiiviset valenssitunteensa koko ajan.

Luonnollisesti on normaalia, että kukaan ei halua liian vaativaa ja haastavaa suhdetta. Täydelliset suhteet ovat kuitenkin olemassa vain niiden mielissä, jotka eivät tiedä mitä rinnakkaiselo tarkoittaa. Yhdessä eläminen tarkoittaa sen ymmärtämistä, että me kaikki olemme monimutkaisia ja aina on olemassa sisäisiä ja ulkoisia tekijöitä, jotka panevat suhteen koetukselle.

Epäilemättä yleisin näistä tekijöistä on stressi. Meistä jokaisen on kohdattava silloin tällöin hankalia aikoja, jolloin emme pysty antamaan parastamme parisuhteessamme. Esimerkiksi huolet, psyykkinen ahdistus, paine tai epävarmuus voivat tehdä meistä vaikean sietää.

Siksi toistensa stressaaminen parisuhteessa on yleistä. Mutta mitä voit tehdä näissä olosuhteissa? Katsotaanpa.

Kumppanisi stressaa sinua ja kävelet pois.

Stressi parisuhteessa

Stressi voi lisääntyä parisuhteessa monin tavoin. Yleensä se tapahtuu pikkuhiljaa, kuin sumu, joka lopulta laskeutuu ja peittää kaiken. Kun toinen tai molemmat kumppanit ovat stressin alla, ensimmäinen asia, joka ilmenee, on tunnekylmyys. Tämän seurauksena nautittava toiminta vähenee ja positiiviset tunteet sammuvat.

Kumppanisi saattaa stressata sinua omien tapojensa vuoksi tai siksi, että hän käsittelee omaa henkilökohtaista ongelmaansa. Lisäksi, kun tämä psykologinen tila ilmaantuu ja säilyy ajan myötä, aivoissasi tapahtuu monia asioita. Kognitiiviset voimavarasi ovat lopussa, lakkaat ajattelemasta selkeästi, sinusta tulee ylivalpas ja ärtyisä, ja kommunikaatio- ja empatiakykysi haihtuvat.

Näinä aikoina kaikki ärsyttää ja huolestuttaa sinua. Tässä tilanteessa on äärimmäisen vaikeaa olla vastaanottavainen, rakastavainen tai emotionaalisesti saatavilla toisilleen.

Floridan yliopisto teki tutkimuksen, joka väitti, että stressi ja mikä tahansa stressaava vaikutus – ulkoinen tai sisäinen – voivat joskus olla syynä eroon. Kaikki riippuu siitä, kuinka tilanteet käsitellään.

Kun kumppanisi stressaa sinua

Yleensä, kun sinusta tuntuu että kumppanisi stressaa sinua, koet seuraavaa:

  • Tunnet olosi levottomaksi ja järkyttyneeksi, koska kumppanisi ei ota huomioon tarpeitasi.
  • Tuntuu, että hän priorisoi vain omat huolensa.
  • Koet ahdistuksen tunteita, kun olet hänen kanssaan. Tunnet olosi yliherkäksi ja pelkäät, että hän voi milloin tahansa arvostella sinua tai tuoda esiin jotain, jonka olet hänen mielestään tehnyt väärin.
  • Koet yksinäisyyden tunnetta.
  • Analysoit hänen jokaista sanaansa ja käyttäytymistään. Tämä ylianalyysi, jonka kautta yrität ymmärtää miksi hän tekee sitä mitä tekee, väsyttää sinut.
  • Huomaat, ettette enää vietä laatuaikaa yhdessä.
  • Vihaa ja riitoja syntyy yhä useammin.
  • Oma ja kumppanisi stressi rasittavat sinua henkisesti ja fyysisesti.

Stressi on psykofysiologinen tila, jolla on suuri emotionaalinen vaikutus. On melko yleistä, että päädytte “tartuttamaan” toisenne, mikä johtaa erittäin uuvuttaviin tilanteisiin.

Kumppanisi stressaa sinua ja käännät katseesi.

Mitä tehdä, kun kumppanisi stressaa sinua?

“Kun kumppanini stressaa minua, tunnen oloni haavoittuvaiseksi ja yksinäiseksi. Hänen läsnäolonsa saa minut puolustuskannalle.” Tämä on toistuva tunne tämän tilanteen kokeneiden keskuudessa. Kaikissa tapauksissa on ehdottoman välttämätöntä, että ongelman ratkaisemiseksi ryhdytään toimiin.

Selvitä stressin alkuperä

Kun parisuhteessa ilmenee ongelma, ensimmäinen asia, joka meillä on tapana tehdä, on etsiä syyllinen. Yleensä syytämme kumppaniamme. Tämä ei kuitenkaan ole hyvä strategia. On suositeltavaa suorittaa itsetutkiskelua. Kysy itseltäsi:

  • Mikä erityisesti stressaa sinua kumppanissasi? Onko se hänen tapansa kommunikoida, hänen suhtautumisensa ongelmiin, tiettyyn käyttäytymiseen, tapaan, jolla hän kohtelee sinua tms.?
  • Onko olemassa jokin ulkoinen tekijä, joka aiheuttaa tilanteen? Esimerkiksi taloudelliset tai henkilökohtaiset ongelmat jne.
  • Onko kumppanisi käymässä läpi stressaavan tilanteen henkilökohtaisella tasolla?
  • Oletko puhunut hänen kanssaan siitä, mitä tapahtuu?

Kuten Georgian yliopiston tekemässä tutkimuksessa selitetään, kommunikaatio on tyytyväisyyden avain parisuhteessa.

Jos kumppanisi stressaa sinua, sinun on puhuttava siitä ymmärtääksesi tilanteen alkuperän. Riippumatta siitä, johtuuko stressi persoonallisuuksien yhteentörmäyksestä tai ulkoisista tekijöistä.

Lopeta reagoiminen ja aloita toimiminen

Stressi ilmenee, kun sinusta tuntuu, että sinulla ei ole resursseja kohdata tilanne. Jos kumppanisi stressaa sinua, se johtuu siitä, että suhteessasi on jotain, jota et voi käsitellä. Siksi sitä on käsiteltävä. Sinun on toimittava ja lakattava reagoimasta tilanteeseen negatiivisesti ja syyttämästä häntä.

  • Jos stressin alkuperä johtuu persoonallisuuksien yhteentörmäyksestä, puutu tilanteeseen. Mitä kumppanisi pitäisi tehdä tai muuttaa parantaakseen rinnakkaiseloanne? Mitä sinun pitäisi tehdä, jotta keskinäinen harmonia olisi mahdollisimman hyvä?
  • Siinä tapauksessa, että on olemassa ulkoinen tekijä joka stressaa kumppaniasi ja vaikuttaa myös sinuun, myös tämä on ratkaistava. Tue häntä ja laatikaa yhdessä strategia tilanteen ratkaisemiseksi.

Lisää positiivisia kokemuksiasi ja muotoile tilanne uudelleen

Kun olet juuttunut stressin ilmapiiriin, positiivisia kokemuksia ei enää synny. Lisäksi fyysinen kustannus sinulle on huomattava, kun et esimerkiksi saa riittävästi lepoa ja tunnet olosi jännittyneeksi. Siksi, jos kumppanisi stressaa sinua, on aika omaksua uusia käyttäytymismalleja ja alkaa nauttia yhteisestä laatuajasta.

Viestintä, rinnakkaiseloa parantavien muutosten edistäminen, toistensa tukeminen ja rutiinin rikkominen tehdäksenne jotain nautinnollista ovat kaikki tärkeitä. Tehkää jotain kivaa yhdessä, yllättäkää toisenne, suunnitelkaa viikonloppureissu jne.

Positiivisten kokemusten lisääminen vaimentaa stressin tunteita ja vahvistaa teidän välistänne yhteyttä. Pidä se mielessä.

Tämä saattaa kiinnostaa sinua...
Viisi vinkkiä, jotka auttavat tukemaan ahdistuksesta kärsivää kumppaniasi
Mielen Ihmeet
Lue se täällä Mielen Ihmeet
Viisi vinkkiä, jotka auttavat tukemaan ahdistuksesta kärsivää kumppaniasi

Yksi hyvä tapa auttaa tukemaan ahdistuksesta kärsivää kumppaniasi on kuunnella häntä ja olla kiinnostunut hänen tunteistaan.



    • Lavner, J. A., Karney, B. R., & Bradbury, T. N. (2016). Does Couples’ Communication Predict Marital Satisfaction, or Does Marital Satisfaction Predict Communication?. Journal of marriage and the family78(3), 680–694. https://doi.org/10.1111/jomf.12301
    • Neff, L. A., & Karney, B. R. (2004). How does context affect intimate relationships? Linking external stress and cognitive processes within marriage. Personality and Social Psychology Bulletin, 30(2), 134-148.
    • Randall, A. K., & Bodenmann, G. (2009). The role of stress on close relationships and marital satisfaction. Clinical psychology review, 29(2), 105-115.
    • Randall, A. K., & Bodenmann, G. (2017). Stress and its associations with relationship satisfaction. Current Opinion in Psychology, 13, 96-106.