Kokemuksellinen välttäminen: mitä se on?

1.11.2019
Mitkä ovat kokemuksellisen välttämishäiriön oireet? Kuinka saamme paremman otteen tunteistamme? Lue alta lisää tästä kiehtovasta aiheesta!

Saatat olla sellainen henkilö, joka pakenee omia negatiivisia ajatuksiaan ja tunteitaan tuskan pelossa. Nämä ovat kokemuksellisen välttämishäiriön oireita. Tässä artikkelissa kerromme, mitä kokemuksellinen välttäminen tarkalleen ottaen on ja mitä sille voi tehdä.

Elämme ”onnellisuuskulttuurissa”, jossa meidän odotetaan olevan onnellisia hinnalla millä hyvänsä, ihan joka tilanteessa. Ongelma on siinä, että jos emme saavuta tuota mielentilaa, tunnemme olomme turhautuneiksi. Tämä puolestaan tekee olon entistä surkeammaksi, mikä sitten vaivaa meitä vieläkin enemmän.

Onnellisuus ei ole pysyvää

Totuus on se, että psyykkinen hyvinvointi ei ole koskaan pysyvä tila. Emme voi sanoa itsellemme, että ”olen aina onnellinen”, sillä tämä ei yksinkertaisesti pidä paikkaansa.

Onnellisuus ei ole elämäntapa, vaan pikemminkin väliaikainen tila. On paljon järkevämpää sanoa ”joskus olen onnellinen ja joskus en”. Tunteet tulevat ja menevät riippuen monista eri tekijöistä.

Pyrkimys voida psyykkisesti hyvin pysyvästi on fantasia, joka upottaa meidät yhä syvemmälle kärsimykseen. Jos esimerkiksi yritämme välttää ahdistusta, surua tai tuskaa, paha olo itse asiassa kaksinkertaistuu. Itsemme painostaminen sanomalla ”Minun on voitava hyvin” tai ”Minun on oltava onnellinen” on täydellinen keino tehdä olostaan kehno. Se on paradoksi, mutta kaikenlainen tunteiden välttely johtaa vääjäämättä noiden samojen tunteiden voimistumiseen.

Kokemuksellinen välttäminen on yritystä paeta negatiivisia tunteita

Kuvittele, että olet lautan päällä keskellä valtamerta haiden ympäröimänä ja joku sanoo sinulle: ”Jos pelkäät, putoat mereen haiden sekaan. Ei siis kannata pelätä!”. Mitä uskot tapahtuvan? No hermostut varmasti entistä enemmän! Olisi täysin luonnotonta yrittää estää ahdistusta noissa olosuhteissa.

Tästä syystä on paljon normaalimpaa hyväksyä, että tässä kontekstissa loogisinta on kokea ahdistusta ja pelkoa. Meidän tulisi antaa ahdistuksen ja pelon tulla ja tottua niihin, jos mitenkään mahdollista.

Kokemuksellinen välttäminen on yksinkertaisesti taipumusta haluta jatkuvasti asettaa hyvä olo etusijalle. Henkilö yrittää toimia siten, että hän saisi välitöntä hyvää oloa. Kerromme tästä tarkemmin alla.

Kokemuksellinen välttäminen: mitkä ovat sen oireet?

Hyväksymis- ja omistautumisterapiassa hylätään perinteiset diagnostiset luokittelut. Samalla asiantuntijat pitävät käytöstämme yksittäisissä tilanteissa ainoana asiana, jota tulisi analysoida ja jonka pohjalta toimia. Tätä terapiaa hyödyntämällä voidaan diagnosoida se psykopatologia, josta keskustelemme tänään: niin kutsuttu kokemuksellinen välttämishäiriö.

Kokemuksellinen välttäminen on joustamaton käytösmalli, joka syntyy tehottoman verbaalisen säätelyn seurauksena, eli yrityksestä välttää kärsimys hinnalla millä hyvänsä. Siinä on kyse kaikkien asioiden kontrolloimisesta: tuntemusten, tunteiden ja ne synnyttäneiden olosuhteiden.

Ihminen yrittää hallita täydellisesti joka ikistä tilannetta. Joskus tämä tapahtuu ahdistuslääkkeillä tai alkoholilla. Mutta mikä tahansa välttämisen muoto, joka on vastoin omia henkilökohtaisia arvojamme, ajaa meidät suoraan jatkuvan pahan olon syövereihin.

Negatiivisten tunteiden torjuminen

Kokemuksellisesta välttämishäiriöstä kärsivä ihminen torjuu järjestelmällisesti kaikki negatiiviset tunteet. Hän ei halua kokea eikä tuntea niitä missään olosuhteissa. Hän sanoo itselleen esimerkiksi ”Negatiivisten tunteiden kokeminen on hirveää ja tuskallista”, ”Minun on oltava aina onnellinen”, ”En voi tuntea surua” tai ”Mitä muut ajattelisivat, jos he näkisivät huoleni?”. Lista on loputon.

Kaikki nämä ajatukset johtavat siihen, että henkilö yrittää kontrolloida negatiivisia tunteita kaikin mahdollisin keinoin. Hän etsii mitä tahansa nopeaa, helppoa ja lyhyellä tähtäimellä tehokasta ”pakotietä”. Ongelma on siinä, että tämä tunteiden hallitseminen on vain hetkellistä; paha olo ilmaantuu pian uudelleen ja usein voimakkaampana.

Kokemuksellinen välttäminen on yritystä estää negatiivisia ajatuksia

Henkilö siis ikään kuin laittaa laastarin tunteidensa päälle, jotta hänen todelliset tunteensa eivät näkyisi. Alussa se tuntuu toimivan, mutta lopulta laastari irtoaa ja tunteet tulevat pintaan itse asiassa voimakkaampina.

Kokemuksellinen välttäminen: kuinka toimin, jos minulla on tämä häiriö?

Jos joku kokemuksellisesta välttämishäiriöstä kärsivä ihminen haluaa päästä irti tästä päättymättömästä kehästä, häneen on iskostettava se ajatus, että kärsimys on osa elämää. Se ei tarkoita, että haluamme kärsiä; se on yksinkertaisesti vain sen hyväksymistä, että psyykkisestä tuskasta voi kärsiä kuka tahansa meistä yksinkertaisesti siitä syystä, että olemme elossa.

Elämässä on hyviä ja huonoja aikoja. On normaalia kokea erilaisia tunteita näinä aikoina.

Ei ole esimerkiksi järkevää etsiä uutta kumppania jätetyksi tulemisen jälkeen vain, koska olo tuntuu niin pahalta tai yksinäiseltä. Tervettä on käydä menetyksen aiheuttama suru läpi. Tämä on aivojemme keino sulattaa tapahtunut ja oppia siitä tulevaisuuden varalle.

Jos hyödynnämme elämässämme keinotekoisia ”kainalosauvoja” tai ”laastareita” tai teemme mitä tahansa välttääksemme kärsimyksen lyhyellä aikavälillä, hautaamme tuskan vain syvemmälle ja kärsimme entistä enemmän pitkällä aikavälillä.

Hyväksy elämäsi demonit

Kokemuksellisen välttämishäiriön oireiden torjumiseksi meidän on hyväksyttävä elämämme demonit, kohdattava kaikenlaiset tunteemme ja hyväksyttävä ne osaksi elämää.

Ahdistus ja syvä suru eivät tietenkään ole miellyttäviä tunteita, ja kuka tahansa haluaisi varmasti olla tuntematta niitä. Mutta on myös niin, ettei elämä aina mene haluamallamme tavalla. Tulee väistämättä aika, jolloin meidän on koettava näitä tunteita.

Hyvä keino aloittaa on sanoa itselleen: ”Tänään tunnen ahdistusta, mutta se ei haittaa; ahdistus ei ole paha, se on vain epämiellyttävää” tai ”Otan suruni avosylin vastaan tänään ja annan sen olla. En pidä siitä, mutta se ei tapa minua.” Tällaiset ajatukset ovat paljon realistisempia ja toimivampia.

Suuntaa kohti päämääriäsi

On tärkeää tuntea myös omat arvonsa ja tavoitteensa elämässä ja edetä niitä kohti riippumatta siitä mitä tunnemme. Tunteiden ei tarvitse rajoittaa meitä; on kokonaan toinen juttu hyväksyä ja tuntea ne, kuin antaa niiden hallita elämää.

Sekä positiiviset että negatiiviset tunteet voivat kulkea mukanamme elämässämme samaan tapaan kuin päänsärky tai flunssa, tai jopa ne huonot uutiset joita näemme ja kuulemme. Jos siis tiedät mitä haluat elämältäsi keskipitkällä tai pitkällä aikavälillä, pyri aina sitä kohti. Älä anna hetkellisen pahan olon hidastaa sinua.

Etene kohti tavoitteitasi joka päivä, olivat ne mitä tahansa. Vain sinä itse voit valita ne. Anna kaikkien tunteidesi, myös niiden negatiivisten, kulkea mukanasi. Heti kun teet niille tilaa ja opit elämään niiden kanssa, sitä nopeammin ne lakkaavat hallitsemasta elämääsi. Ne saattavat jopa kadota lopullisesti.

 

  • Ruiz, M.A., Díaz, M. I., Villalobos, A. (2012). Manual de Técnicas de Intervención Cognitivo Conductuales. Desclée De Brouwer, S.A