Itsellesi anteeksi antamisen tärkeys

Kyky antaa anteeksi omat virheesi ja pitää ne normaalina ja välttämättömänä osana elämää on olennaista itsekäsityksesi ja henkilökohtaisen kasvusi kannalta.
Itsellesi anteeksi antamisen tärkeys

Viimeisin päivitys: 27 joulukuu, 2021

Anteeksianto voidaan määritellä tietoiseksi ja vapaaehtoiseksi päätökseksi jättää taakseen viha, katkeruus tai kostonhalu tiettyä henkilöä tai tilannetta kohtaan. Anteeksi antamisella on siis eettisiä ja moraalisia vaikutuksia suhteessa siihen, miten tuomitset muita. Toisille anteeksi antaminen on kuitenkin usein helpompaa kuin itsellesi anteeksi antaminen. Saatat hyvinkin kysyä itseltäsi, miksi näin tapahtuu. Miksi olet joskus niin joustamaton arvioidessasi omia tekojasi?

Tässä artikkelissa selitämme, mitä itselleen anteeksi antaminen tarkoittaa ja miksi se on tärkeää mielenterveydellesi. Tutkimme myös, kuinka voit tulla tietoisemmaksi itsellesi anteeksi antamisen tärkeydestä.

Itselleen anteeksi antamisen ulottuvuudet

Itselleen anteeksi antaminen on prosessi, jossa tulet tietoiseksi aiheuttamistasi vahingoista, yrität korjata ne ja poistaa tai vähentää itsetuomion ja syyllisyyden tunteita.

Anteeksi antaminen itsellesi merkitsee itsesi tuomitsemisen tunteiden kokemista. Nämä korvataan myöhemmin sillä tunteella, että sinun on korjattava virheesi. Sinun on kuitenkin oltava varovainen, ettet sekoita itsellesi anteeksi antamista itsesi hemmotteluun, itsepetokseen ja narsismiin.

Esimerkiksi pelkkää halua kääntää sivua ja tuntea olonsa paremmaksi ei voi verrata itselleen anteeksiantoon. Ensimmäinen tapaus on itsekäs ja alentuva vastaus. Toisaalta itsellesi anteeksi antaminen tarkoittaa itsekäsityksen palauttamista, uudelleen liittymistä tunnustetulle polullesi ja virheiden korjaamista.

Kyky antaa anteeksi itsellesi tarkoittaa, että sinun on käsiteltävä seuraavat neljä vahvasti toisiinsa liittyvää asiaa.

Sydämen muotoinen lehti

Sovittelu itsesi kanssa ja itsesi hyväksyminen

Anteeksi antaminen itsellesi tarkoittaa sitä, että muutat sitä, miten ajattelet menneistä virheistäsi. On tärkeää lopettaa niiden tulkitseminen häpeän ja katumuksen lähteiksi ja ymmärtää ne osana prosessia tulla sellaiseksi kuin olet. Terveempi suhde menneisyyteen on välttämätöntä muutosten tunnistamiseksi ja arvostamiseksi sekä henkilökohtaisen kasvusi edistämiseksi.

Jotta voit tehdä tämän, sinun on yritettävä olla rehellinen ja samalla antelias siinä tavassa, jolla kohtelet itseäsi. Tämän avulla voit tulla tietoiseksi siitä, kuinka olet rakentanut parempaa versiota itsestäsi ajan myötä. Samoin kyky antaa itsellesi anteeksi auttaa sinua rakentamaan realistisen itsekäsityksen. Itsetuntosi ja yleensäkin mielenterveytesi kannalta on todellakin erittäin tärkeää oppia arvostamaan itseäsi sellaisena kuin olet, vahvuuksiesi ja heikkouksiesi kanssa.

Tietysti syyllisyyden ja häpeän tunteet voivat vaikeuttaa anteeksi antamista itselleen. Paradoksaalista kyllä, kun voit tunnistaa ja hyväksyä nämä negatiiviset tunteet itseäsi kohtaan, voit antaa itsellesi anteeksi ja vapauttaa ne. Siksi itsellesi anteeksi antaminen tarkoittaa näiden tunteiden ymmärtämistä ja niiden alkuperän tunnistamista. Sieltä voit rakentaa polun, jonka avulla voit korjata tekemäsi virheet.

Vastuun ottaminen

Itselleen anteeksi antaminen ylittää itsesäälin tunteen. Jotta voisit antaa itsellesi anteeksi, sinun on ensinnäkin tunnustettava syyllisyytesi tilanteessa, joka saa sinut tuntemaan syyllisyyttä. Sieltä voit ilmaista tahtosi korjata vahingot ja tuntea myötätuntoa niitä kohtaan, joihin toimintasi ovat vaikuttaneet.

Sitoutuminen muutokseen

Kyky antaa anteeksi itsellesi tarkoittaa myös lujaa uskoa siihen, että muutos on mahdollinen. Tämä ei tarkoita tekemäsi virheen huomioimista. Se tarkoittaa yksinkertaisesti sitä, että olet tietoinen siitä. Lisäksi olet tietoinen siitä, kuinka tärkeää on tunnistaa, mitä voit muuttaa itsessäsi välttääksesi saman virheen toistamista tulevaisuudessa.

Yhteytesi ihmiskuntaan

Itselle anteeksiantamisen viimeinen asia on olla tietoinen siitä, että olet vain ihminen, joten et ole täydellinen. Näin ollen voit epäonnistua missä tahansa elämäsi vaiheessa.

Tunnistamalla itsesi osana ihmiskuntaa voi myös auttaa sinua olemaan myötätuntoisempi muita kohtaan. Tämä tarkoittaa, että sinusta tulee ymmärtäväisempi ja joustavampi muiden virheiden edessä.

Anna Itsellesi anteeksi, niin voit antaa muillekin anteeksi.

Itselleen anteeksiantamisen tärkeys

Kyky antaa anteeksi itsellesi auttaa sinua jättämään taaksesi häiritsevät ja märehtivät ajatuksesi. Tämäntyyppiset ajatukset voivat usein johtaa ahdistukseen ja masennukseen. Siksi kyky antaa anteeksi itsellesi auttaa sinua ylläpitämään hyvää mielenterveyttä.

Samalla tavalla itselle anteeksiantaminen auttaa sinua oppimaan virheistäsi ja edistämään henkilökohtaista kasvuasi. Lisäksi se helpottaa oikeudentuntosi ja hyvityksen antamista muille.

Tietysti kaikille tulee tilanteita, jotka saavat meidät ärsyyntymään itseämme kohtaan. Esimerkiksi teet jotain, mitä et todellakaan halunnut tehdä, teet virheitä ja tuotat pettymyksen muille. Mutta kun ymmärrät, etteivät kaikki tilanteet ole sinun hallinnassasi ja että erehdys on olennainen osa evoluutiota, voit tulkita nämä tilanteet tuskallisina mutta välttämättöminä hetkinä elämässäsi.

Älä unohda, että psyykkinen hyvinvointisi riippuu suurelta osin kyvystäsi tehdä sovinto sekä itsesi että menneisyytesi kanssa.

Tämä saattaa kiinnostaa sinua...
Anteeksiannon psykologia: kaunasta irrottautuminen ja eteenpäin jatkaminen
Mielen Ihmeet
Lue se täällä Mielen Ihmeet
Anteeksiannon psykologia: kaunasta irrottautuminen ja eteenpäin jatkaminen

Anteeksiannon psykologia on myös yksi irrottautumisen muodoista, jolla viitataan kaunan ja vihan jättämiseen ja eteenpäin siirtymiseen.



  • Esnaola, Igor y Goñi, Alfredo y Madariaga, José María (2008). EL AUTOCONCEPTO: PERSPECTIVAS DE INVESTIGACIÓN. Revista de Psicodidáctica, 13 (1), 69-96. [Fecha de Consulta 17 de Noviembre de 2021]. ISSN: 1136-1034. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=17513105
  • McConnell, J. (2015) A Conceptual-Theoretical-Empirical Framework for Self-Forgiveness: Implications for Research and Practice, Basic and Applied Social Psychology, 37:3, 143-164, DOI: 10.1080/01973533.2015.1016160
  • Woodyat, L., Worthington, E. L., Jr., Wenzel, M., & Griffin, B. J. (2017). Orientation to the psychology of self-forgiveness. In L. Woodyat, E. L. Worthington, Jr., M. Wenzel, & B. J. Griffin (Eds.), Handbook of the psychology of self-forgiveness (pp. 3–16). Springer International Publishing AG. https://doi.org/10.1007/978-3-319-60573-9_1