Itsehoidon harjoittaminen ahdistuksen helpottamiseksi

31.12.2019
Kun olet ahdistunut, nykyhetki tuntuu merkityksettömältä ja tulevaisuus pelottaa sinua. Yksi tapa vähentää ahdistusta on itsehoito.

Ahdistunut mieli on kaoottinen ja sekainen. Se tukahduttaa kaiken potentiaalin ja vie sinut heikkouden ja kurjuuden tielle. Jos haluat hallita mieltäsi, etsi itsellesi strategia, joka sopii persoonallisuuteesi parhaiten. On kuitenkin olemassa yksi strategia, joka toimii aina: itsehoidon harjoittaminen. Kuuntele itseäsi, ja varmista, että sinulla on kaikki tarvitsemasi.

Jatkuva murehtiminen ja ahdistus on uuvuttavaa. Ironista on, että mitä uupuneempi olet ja mitä enemmän aivosi ovat käyttäneet energiaa, sitä vaikeampi sinun on levätä. Tämä johtuu siitä, että uupumus ei johda aina nukkumiseen. Nukut silloin, kun tunnet olosi rauhalliseksi ja mielesi on hiljaa.

Ei ole helppoa elää ahdistuksen kanssa, ja monet ihmiset kärsivät siitä. Tilastot ehdottavat, että vaikka ahdistus on hoidettavissa oleva tila, vain 35 % siitä kärsivistä ihmisistä hakee itselleen apua.

Jotkut ihmiset ovat kroonisesti ahdistuneita. Heidän elämänlaatunsa on huono, he eivät toteuta täyttä potentiaaliaan ja he ovat huolissaan tulevaisuudesta. Krooninen ahdistus asettaa jopa heidän fyysisen terveytensä vaaraan. Ottaen huomioon ahdistuneen mielen kanssa tulevat vakavat implikaatiot, tarkastellaan kuinka itsehoito voi käsitellä tätä potentiaalisesti vakavaa ongelmaa.

“Kun olet läsnä, voit antaa mielen olla niin kuin se on takertumatta siihen.”

-Eckhart Tolle-

Itsehoidon harjoittaminen on hyväksi, jotta mieli pysyy kasassa.

Itsehoidon harjoittaminen ei ole itsensä hemmottelua

Itsehoito on olennaista tässä epävarmassa ja vaativassa maailmassa, jossa elämme. Tämä käsite sai alkunsa 80-luvulla, kun terveydenhuollon ammattilaiset alkoivat puhumaan terveellisten tapojen tärkeydestä stressin ja ahdistuksen vähentämiseksi.

Ei kestänyt kauaa, kunnes markkinoinnin maailma anasti tämän termin, mikä on johtanut hämmennykseen siitä, mitä se alunperin tarkoitti. Kauneudenhoitoala alkoi markkinoimaan tuotteita, jotka myytiin ”itsehoidon” nimellä, ja siksi ihmiset yhdistivät sen kylpysuoliin, rasvoihin, shampoihin ja jopa ruokiin, joiden tarkoitus oli saada ihminen tuntemaan olonsa hyväksi. Siksi on tärkeää, että psykologian eri alat selventävät hyvän itsehoidon perusteet.

Mitä itsehoito on?

  • Itsehoito on enemmän kuin itsensä hemmottelemista. Itsehoidon harjoittaminen tarkoittaa sellaisten asioiden tekemistä, jotka laskevat ahdistusta, pelkoa ja stressiä.
  • Itsehoito on rauhaa. Se tarkoittaa sisäisen tasapainon saavuttamista, joka sallii ladata paristot ja pysyä energisenä.
  • Itsehoito tarkoittaa joka päiväistä harjoittamista. Jos todella haluat rauhoittaa ahdistuneen mielesi, sinulla on oltava päivittäinen itsehoitosuunnitelma. Vaikka sen ei tarvitsekaan olla laajemmin suunniteltu, se vaatii kuitenkin tietynlaista omistautumista. Itsehoidon harjoittaminen muutaman päivän ajan ja sitten sen jättäminen sivuun on hyödytöntä. Hyvinvointi vaatii sitoutumista.

Kanadan Kingstonin Queen’s University -yliopistossa suoritettu tutkimus selittää, että itsehoito on kokoelma eri aktiviteetteja, joita yksilö suorittaa päivittäin. Itsehoidon harjoittaminen saa aikaan positiivisia muutoksia elämässä, ja se laskee moniin merkittäviin sairauksiin altistumisen riskiä.

Itsehoidon harjoittaminen voi olla meditaatiota.

Viisi itsehoitostrategiaa ahdistuneen mielen rauhoittamiseksi

Pessimismi, liiallinen murehtiminen, tunne kontrollin puutteesta, psykologinen uupuminen… Ahdistuneen mielen anatomia on jokaiselle yksilölle ainutlaatuinen, mutta on olemassa joitakin asioita, joista useimmat ahdistuneet ihmiset kärsivät.

Ennen kuin käännyt lääkkeiden puoleen, ja ennen kuin sanot ”olen vain tällainen, en voi tehdä itselleni mitään”, sinun kannattaisi kokeilla näitä strategioita:

Turvallinen paikka ahdistuneen mielen rauhoittamiseksi

Turvallinen paikka tarkoittaa nurkkaa, penkkiä tai tuolia vaikkapa ikkunan edessä; se on paikka joka saa sinut rauhoittumaan. Se on sinun mukavuusalueesi, jossa voit viettää 15-20 minuuttia päivässä. Tuon ajan aikana voit yhdistyä itseesi tarkistaaksesi kuinka voit.

Tämä turvallinen paikka sallii sinun nauttia hetken yksinolosta. Kun olet yksin, voit keskittyä positiiviseen sisäiseen keskusteluun itsesi kanssa. Voit harjoittaa ystävällisyyttä itseäsi kohtaan. Puhuttele murheitasi ja vakuuta itsellesi, että kaikki kääntyy hyvin päin. Tuona hetkenä voit lievittää ahdistustasi, ja vielä tärkeämpää, ajatella pelkojasi rationaalisesti.

Järjestä itsellesi onnellisia hetkiä

Onnellisuus on hyvinvointia ja tyytyväisyyttä. Se tarkoittaa, että olet itseesi tyytyväinen sellaisena kuin olet, ei yhtään enempää eikä yhtään vähempää. Itsehoidon harjoittaminen tarkoittaa, että järjestät itsellesi jotain aktiviteetteja joka päivä, jotta voisit tuntea näitä asioita. Tarvitset joka päivä tunnin tai kaksi voidaksesi levätä ja positiivisesti motivoida aivojasi. 

Tämänkään ei tarvitse olla mitään erikoisemmin laadittua. Sen on oltava sellaista, jolla on tekemistä intohimosi ja persoonallisuutesi kanssa. Voit mennä kävelylle, käydä jollain kurssilla, kuunnella musiikkia, tai mennä ystävien kanssa ulos. Mahdollisuudet ovat loputtomat!

Jotain, joka auttaa sinua rentoutumaan

Sinulla on oltava tapa, jolla voit päästää höyryjä ja vapauttaa kaiken tukahdetun energian ja jännityksen. Jooga, meditaatio, urheilu, luovat taiteet…

Nainen nauttii ulkoilmasta.

Investoi terveyteesi

Itsehoito tarkoittaa myöskin sitä, että sinun on pidettävä huolta fyysisestä terveydestäsi. Älä unohda, että tämä edellyttää lujaa sitoutumista. Niinkin yksinkertaisille asioilla kuin ruokavaliolla ja päivittäisillä tavoilla on tärkeä vaikutus hyvinvointiin. Sinun on tehtävä itsellesi suunnitelma ja pidettävä siitä lujasti kiinni. Hemmottelut ovat aina silloin tällöin ok, ja ne ovat myös osa hyvää itsehoitoa. Mutta päivittäin hyvään ruokavalioon ja liikunnan harrastamiseen sitoutuminen saa sinut tuntemaan olosi erinomaiseksi.

Omasta terveydestä huolen pitäminen tarkoittaa ehkäisyyn keskittymistä. Yksi parhaista tavoista laskea sairastumisen riskiä on kiinnittää huomiota kehoosi ja mieleesi. Älä ravistele kipua pois, äläkä viivyttele lääkärille menemisen kanssa. Jos lykkäät asioita, ne voivat pahentua. Viimeiseksi muista, että eläminen ahdistuneen mielen kanssa ei ole oikeasti elämistä, vaan selviytymistä. Itsehoidon harjoittaminen voi auttaa sinua rikkomaan rajoituksesi ja auttaa sinua elämään parasta elämää.

  • Godfrey CM 1 , Harrison MB , Lysaght R , Lamb M , Graham ID , Oakley P  (2011) The experience of self-care: a systematic review., 76 (2), 1–16.  DOI https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27819888