Viha ja hiljaisuus: olet luultavasti vihaisempi kuin luulet

Viha on usein naamioitu ystävällisyyden taakse. Usein kaikkein ystävällisimmillä henkilöillä on myös eniten ongelmia energiansa ja tunteidensa hallinnassa ja ilmaisussa. Tämä aiheuttaa heille paljon vahinkoa, mutta toimenpiteisiin voidaan ryhtyä.
Viha ja hiljaisuus: olet luultavasti vihaisempi kuin luulet
Valeria Sabater

Kirjoittanut ja tarkastanut psykologi Valeria Sabater.

Viimeisin päivitys: 23 lokakuuta, 2022

Tapaat usein suloisia, ystävällisiä ja huomaavaisia ihmisiä. Vaikka sitä on vaikea uskoa, jotkut heistä ovat turhautuneita ja vihaisia sisältäpäin. Itse asiassa ystävällisimmät ihmiset ovat usein niitä, jotka eivät osaa hallita tiettyjä tunteita, kuten vihaa. He keräävät tunteita sisäänsä ja haluavat jättää huomiotta tietyt viestit, tukahduttaen ne täysin.

Tämä psykoemotionaalinen todellisuus, jossa he päättävät niellä ja piilottaa vaikeat tunteensa, on yleisempää kuin luuletkaan. Tämä johtuu siitä, että meillä kaikilla on melko puutteellinen koulutus näissä asioissa. Tuntuu kuin olisi olemassa sanaton sopimus vihan kieltämisestä tai sen piilottamisesta hiljaisuuden taakse.

Viestit, kuten “älä ole vihainen, olet naurettava”, ovat saaneet meidät käyttäytymään tällä tavalla lapsesta lähtien. Emme vihastu avoimesti, vaan annamme asioiden mennä ja olemme reagoimatta, kun epäoikeudenmukaisuus loukkaa meitä. Mutta tällaisella hiljaisuudella on hintansa, varsinkin jos tapa jatkuu vuosia.

Viha on tunne, joka synnyttää suurimman fysiologisen aktivaation ja joka merkitsee muutoksia ajatteluprosesseissamme. Vihan tukahduttaminen ja sen teeskenteleminen, ettei sitä ole olemassa, tuo huomattavia kustannuksia.

Viha ja hiljaisuus yhdessä aiheuttaa terveysongelmia.
Negatiivisten valenssitunteiden hallinta voi parantaa elämänlaatuamme.

Viha ja hiljaisuus: monien psyykkisten vaivojen substraatti

Mitä teet yleensä kun olet vihainen? Mitä strategiaa käytät, kun joku ylittää rajasi ja vahingoittaa tai loukkaa sinua? kohtaatko ne? Jotkut meistä tekevät niin. Jotkut meistä pystyvät käyttämään riittäviä selviytymisvälineitä ja turvallista, suoraa ja vakuuttavaa vuoropuhelua.

Toiset saattavat haluta purkaa vihansa sosiaalisessa mediassa. He kirjoittavat viestejä Facebookissa tai Instagramissa, jakavat kokemuksiaan ja purkavat raivoaan. Toiset saattavat etsiä ystävää, kumppania tai perheenjäsentä, jonka kanssa he voivat puhua huonoista kokemuksistaan.

Toisaalta on niitä, jotka päättävät olla hiljaa. He eivät ainoastaan ole reagoimatta henkilöön, joka on satuttanut heitä, vaan muutaman tunnin tai jopa päivän ajan he käyvät läpi tapahtunutta ja pyörittävät sitä toistuvasti mielessään. He miettivät, mitä he olisivat voineet sanoa tai tehdä, mutta todellisuudessa he eivät tee mitään.

Meidät on jo pitkään saatu uskomaan, että jotkut tunteet ovat sopimattomia. Viha on yksi niistä.

Ovatko monimutkaiset tunteet todella vaarallisia?

Kun ajattelemme tunnetiloja, kuten vihaa tai raivoa, kuvittelemme punaisen hymiön, jossa on puristetut hampaat ja korvista tulee savua. Koulutuksemme ja kulttuurimme ovat iskostaneet meille sen ajatuksen, että negatiivisen valenssin tunteet ovat vaarallisia. Emme vain usko, että meidän ei pitäisi ilmaista niitä, vaan meidän pitäisi myös siirtää ne taustalle ja hiljentää ne kokonaan.

Meillä on tapana yhdistää viha huutamiseen ja aggressioon, joskus väkivaltaiseen käytökseen. Kun todellisuudessa kaikki tunteet, mukaan lukien ne, joilla on negatiivinen valenssi, täyttävät olennaisen roolin. Itse asiassa vain niiden huono käsittely aiheuttaa ongelmia. Berkowitzin ja Harmon-Jonesin vuonna 2004 tekemä tutkimus väitti, että mikään ei ole niin yleistä kuin suuttuminen (ainakin lievästi) useita kertoja viikossa.

Mitä seurauksia on sillä, että päätämme niellä pysyvästi kaikki kiukut, närkästykset ja teot, jotka saavat meidät vihaisiksi? Mazandaran Medical University (Iran) suoritti tutkimuksen, jonka mukaan primaarinen hypertensio johtuu huomattavalla määrällä potilaista heidän jatkuvasta vihansa hiljentämisestä.

Hypertensio on todella yleinen psykosomaattinen vaikutus niillä, joilla on huono tunnesäätely.

Naisten viha ja hiljaisuus: terveyden hinta

Jos joku osa väestöstä ymmärtää vihan ja hiljaisuuden yhteyden, se on naiset. Varsinkin jos katsomme taaksepäin äitiemme ja isoäitiemme sukupolviin. Koska noina aikoina nainen, joka uskalsi osoittaa turhautumisensa ja vihansa mistä tahansa epäoikeudenmukaisuudesta, hänet leimattiin epävakaaksi. Siksi oli parempi olla protestoimatta ja vain antaa periksi ja olla hiljaa.

Tämän seurauksena naiset ovat perinteisesti tunteneet paheksunnan, pilkan ja hylkäämisen pelkoa vihan ilmaisemisesta. Niin paljon, että emme voi kuvitellakaan kuinka vihaisia isoäitiemme on täytynyt olla monista epäoikeudenmukaisuuksista, joita he kokivat päivittäin. Vaikka heidän sisällään saattoi kuohua närkästys, ulkopuolelta he olivat maailman ystävällisimpiä ja rakastavimpia hahmoja.

Kuten nyt tiedämme, tällaisella käytöksellä on kustannuksia terveydellemme. Kaikki, mikä on hiljennetty kuukausiksi ja vuosiksi, johtaa fyysisen ja henkisen hyvinvoinnin menettämiseen.

Mies on vihainen, nainen hiljaa.
Hiljaisuuden valitseminen ja haitallisiin tai väkivaltaisiin asenteisiin vastaamatta jättäminen on terveydellemme huonoksi.

Opi hallitsemaan vihaa oikealla tavalla

Vihan tunteminen ei tarkoita, että tulipalo on syttynyt. Se on itse asiassa palohälytys, signaali, joka varoittaa, että jotain on vialla. Se varoittaa sinua, että joku on loukannut oikeuksiasi tai arvojasi ja voit loukkaantua.

Viha ja hiljaisuus eivät ole hyviä kumppaneita. Jos et ota kantaa siihen signaaliin, jonka tunteesi lähettää sinulle, toimit itseäsi vastaan.

Mitä sinun pitäisi tehdä, kun olet vihainen?

1. Ymmärrä, mitä vihasi haluaa sinulta

Viha on ainoa tunne, joka kutsuu toimintaan ja muutokseen. Tämä selittää fyysisen jännityksen ja sen valtavan vaikutuksen kehoosi. Se haluaa sinun toimivan puolustaaksesi itseäsi tai käsitelläksesi sitä, mikä vie hyvinvointisi. Tämä ei tarkoita, että sinun pitäisi olla aggressiivinen. Väkivallan kiihtyminen sen kaikissa muodoissa on seurausta huonosta tunteiden hallinnasta.

Asianmukaisinta on antaa itsellesi aikaa ennen kuin toimit. Sitten voit tehdä sen harkitusti ja perustellusti. Haluat ehkä kirjoittaa, miltä sinusta tuntuu. Tai voit kävellä tai harjoitella tuntemasi jännityksen vapauttamiseksi. Tavoitteena on olla toimimatta impulsiivisesti, ja sen sijaan toimia rauhallisesti pohdinnan jälkeen.

Kertynyt viha, jota et kohtaa, muuttaa sinua. Suora ja itsevarma viestintä on paras ystäväsi vähentämään negatiivista taakkaa, jota olet raahannut vuosia.

2. Toimi itsevarmasti

Sinun on toimittava sen edessä, mikä vie ihmisarvosi. Hiljaisuuden ja toimimattomuuden taakse ei pidä piiloutua. Sinun pitäisi soveltaa itsevarmuuteen, neuvotteluun ja rajojen asettamiseen perustuvaa lähestymistapaa. Avuttomuuden tunteesi vähenee, kun vastaat tiukasti tehden selväksi, mikä on satuttanut sinua ja mitä et halua tapahtuvan uudelleen.

Lopuksi, on totta, että viha on voimakas tunne, mutta sitä voidaan hallita. Kun teet näin, kun säätelet sitä ja hyödynnät sitä, elämäsi paranee.



    • Berkowitz, L., & Harmon-Jones, E. (2004). Toward an understanding of the determinants of anger. Emotion, 4(2), 107.
    • Carver, C. S., & Harmon-Jones, E. (2009). Anger is an approach-related affect: evidence and implications. Psychological bulletin, 135(2), 183.
    • ​Fives, C. J., Kong, G., Fuller, J. R., & DiGiuseppe, R. (2011). Anger, aggression, and irrational beliefs in adolescents. Cognitive therapy and research, 35(3), 199-208.
    • Thomas, S., Smucker, C., & Droppleman, P. (1998). It hurts most around the heart: A phenomenological exploration of women’s anger. Journal of Advanced Nursing, 28(2), 311-322

Mielen Ihmeet -sivuston sisältö on laadittu ainoastaan informatiivisiin ja opetustarkoituksiin. Se ei korvaa ammattilaisen diagnoosia, neuvoja tai hoitoa. Askarruttavissa asioissa on parasta kääntyä luotetun ammattilaisen puoleen.