Uuden merkityksen antaminen kokemuksille on avain muutokseen

15.1.2020
Uuden merkityksen antaminen kokemuksille voi antaa rohkeutta aloittaa suuri muodonmuutos. Jatka lukemista!

Kukapa ei olisi tuntenut halua muuttaa epämiellyttävät kokemukset vähän miellyttävimmiksi? Valitettavasti kyseessä on sellainen asia, joka ei aina ole mahdollinen. Vaikka todellisuutta ei ehkä voikaan muuttaa käytöksen kautta, ainakin uuden merkityksen antaminen kokemuksille on omissa käsissämme.

Psykologia on opettanut meitä tekemään sen kognitiivisen, humanistisen ja integraalisen lähestymistavan kautta. Lisäksi psykoanalyysi on näyttänyt joitakin polkuja muutokseen.

Tässä artikkelissa kerromme, mistä uuden merkityksen antamisessa kokemuksille oikein on kyse. Kerromme myös siitä, mitä psykologialla on annettavanaan siihen. Tämän lisäksi kerromme, miksi tämä on muutokseen liittyvä asia, kuinka antaa uusi merkitys kokemuksille ja mitä hyötyä sen tekemisestä on.

Uuden merkityksen antaminen kokemuksille: mistä siinä on kyse?

Uuden merkityksen antaminen kokemuksille muuttaa niihin liittyviä tunteita

Kun puhumme uuden merkityksen antamisesta kokemuksille, tarkoitamme kokemusten näkemistä uudesta, vähemmän ahdistavasta ja uuvuttavasta näkökulmasta.

Kuvitellaan, että olet käynyt läpi jotain todella tuskallista ja kärsimystä aiheuttavaa. Et voi muuttaa tapahtunutta, mutta voit muuttaa sen merkityksen. Kuinka? Pitämällä sitä opettavaisena kokemuksena. Se on varmastikin opettanut sinulle jotain arvokasta. Kokemuksen näkeminen tässä valossa vähentää tuskaa ja auttaa sinua menemään eteenpäin.

Jokainen kokemuksesi on kytköksissä johonkin tunteeseen. Ja jokaiselle kokemukselle antamasi merkitys on siihen aina sidottu. Näin ollen toisen merkityksen antaminen kokemukselle saa sinut keskittymään toiseen tunteeseen. Tunne saattaa vaihtua esimerkiksi surusta iloon. Ideana on se, että muutos olisi positiivinen.

Useiden psykologian haarojen panostukset

Yksi psykologian päämääristä on muun muassa tutkia ihmisen käytöstä, ajatuksia ja tunteita. Eri psykologiset lähestymistavat ovat antaneet panoksensa mitä tulee uuden merkityksen antamiseen kokemuksille.

  • Kognitiivinen psykologia. Terapiassa on teoria nimeltään kognitiivinen uudelleenrakentaminen, jossa henkilö tunnistaa terapeutin avulla elämänsä toimimattomat puolet. Kun ne on tunnistettu, terapeutti ja potilas alkavat korvata niitä uusilla ja sopivammilla malleilla. Näin tunnetaakka vähenee.
  • Humanistinen psykologia. Tämä koostuu useasta haarasta, jotka keskittyvät ihmisen potentiaaliin. Yksi niistä on logoterapia. Sen perusperiaate on tehdä elämästä merkityksellistä. Se siis ehdottaa, että me kaikki kykenemme löytämään merkityksen, joka auttaa meitä voittamaan vastoinkäymiset.
  • Psykoanalyysi. Tämä auttaa antamaan uuden merkityksen ihmisen elämälle sukeltamalla ihmisen syvimpään osaan ja tuomalla ihmisen tietoisuuteen tiedostamattomia piirteitä, vastustusta ja mahdollisia puolustusmekanismeja. Se on eräänlainen muutoksen muoto, sillä ihminen alkaa nähdä asiat toisesta näkökulmasta.
  • Integraalinen psykologia tarjoaa tavan antaa uusi merkitys kokemuksille tietoisuuden ja hengellisyyden laajentamisen kautta. Sen avulla henkilö näkee kaiken sen, mikä on hänen itsensä ulkopuolella.

Jokainen näistä psykologian haaroista lähestyy ihmisen syvintä olemusta antaakseen uuden merkityksen hänen kokemuksilleen. Ne kaikki aloittavat itsetuntemuksesta, sillä tuntemalla itsensä paremmin voi muutoksen tien aloittaa.

Tätä ei pysty aina tekemään yksin. Jotkut tilanteet eivät myöskään ole hallinnassamme, joko siksi että ne ovat hyvin traumaattisia tai koska ne tuottavat ylitsevuotavaa iloa. On tärkeää pyytää apua tarvittaessa.

Uuden merkityksen antaminen kokemuksille: kuinka se tehdään

Tässä muutama erilainen ehdotus:

  • Ensiksi opi tuntemaan itsesi.
  • Sitten arvosta itseäsi.
  • Mieti sitten, mikä on myrkyllistä sinulle ja kuinka voisit muuttaa sen.
  • Aseta rajat.
  • Tee lista prioriteeteista havaitaksesi, mitkä tunteet ja kokemukset ovat jämähtäneet paikoilleen.
  • Opi hallitsemaan tunteitasi.
  • Anna itsellesi runsaasti aikaa.
  • Pyydä apua.

Vaikka tämä voi tuntua helpolta tieltä, se ei ole sitä. Se on hankalaa suureksi osaksi siksi, että sinun on lähdettävä tuntemattomille teille. Sinun on eksyttävä ja opittava tuntemaan itsesi uudelleen ja uudelleen.

Uuden merkityksen antaminen kokemuksille: hyödyt

  • Auttaa lievittämään jännitettä.
  • Opettaa tuntemaan itsesi paremmin.
  • Nostaa itsetuntoa.
  • Johtaa parempaan tunteiden hallintaan.
  • Tekee sinusta itsevarmemman.
  • Kehittää sinnikkyyttä ja opettaa sinua pitämään huolta itsestäsi.

Uuden merkityksen antaminen aiemmille kokemuksille on avain muutokseen. On sinun valintasi joko muuttua tai pysyä paikallasi siipirikkona.

Ole rohkea ja tutustu itseesi kunnolla. Löydät merkityksen, joka motivoi sinua. Lisää sinnikkyyttäsi ja hyödynnä sitä eteen tulevien vaikeuksien kohtaamisessa. Anna uusi merkitys kokemuksillesi, jotta voit eheytyä ja jatkaa eteenpäin.

  • Bados López, A. & García Grau, E. (2010). La técnica de la restructuración cognitiva.
  • Frankl, V. (2015). El hombre en búsqueda de sentido. Herder Editorial.