Kun tunteitasi loukataan: tunneilmaisun tärkeys

22.10.2019
Kun ihmiset loukkaavat tunteitasi, sinulla on kaksi vaihtoehtoa. Ensimmäinen on katsoa toiseen suuntaan ja piilottaa kipu, esiintyä vahvana epäröimättä. Toinen vaihtoehto on terveempi: puolustaudu ja luo riittävä tunnereaktio itsetuntosi suojelemiseksi.

Jos tunteitasi loukataan usein tai voimakkaasti, etkä reagoi, murenet sisältäpäin vähitellen. Hiljeneminen tai tunteiden hillitseminen eivät ole vahvuutta. Vahvana oleminen tarkoittaa sitä, että antaa itselleen luvan ilmaista tunteitaan ja tarpeitaan ja asettaa rajoja.

Tiedämme, ettei se ole helppoa. Mutta tunteiden suojelu on terveellistä ja tarpeellista toimintaa.

Usein kuulee, ettei ole mitään vaikeampaa kuin olla aikuinen. Aikuisuus tarkoittaa sitä, että elämässä päästään siihen vaiheeseen, jossa yhtäkkiä työn, talouden, perheen ja henkilökohtaisen täyttymyksen kaltaiset asiat ovat asioita, joita on opittava jonglööraamaan elämässään.

Usein kuitenkin unohdamme, että todellisuudessa tärkein osa ihmisen elämästä tapahtuu lapsuuden ja nuoruuden aikana. Näiden varhaisvaiheiden aikana tapahtuu arvokkain oppiminen ja kehitys. Yksi näistä tärkeistä tapahtumista liittyy epäilemättä emotionaalisiin valmiuksiin.

Ajattele sitä hetki. Opettiko joku sinulle lapsena, miten erottaa eri tunteet toisistaan? Opettiko joku sinua olemaan itsevarmempi? Tai tunnistamaan tunnetarpeesi ja tietämään, miten kommunikoida ne tehokkaasti?

Totuus on, että näitä ei läheskään aina opita. Siksi niin monet ihmiset saavuttavat aikuisuuden ja ovat hieman eksyksissä. He ovat haavoittuvaisia ja hyvin herkkiä ympäristön dynamiikalle, mikä ei ole aina helppoa.

Tässä vaiheessa jopa elämäsi tärkein henkilö voi olla yksi niistä, jotka loukkaavat tunteitasi. Mitä voit tehdä näissä tilanteissa?

”Tunne ei aiheuta kipua. Vastarinta tai tunteiden tukahduttaminen aiheuttaa kipua.”

-Frederick Dodson-

mietteliäs mies

 

Avain itsevarmuuteen

Kun sinun tunteitasi loukataan, reagoit yleensä kahdella tavalla. Joko pysymällä hiljaa tai reagoimalla välittömästi vihalla tai raivolla.

Mutta mitä tapahtuu, kun ihmiset, jotka ylittävät näkymättömän kunnioituksen rajan, ovat läheisiäsi? Esimerkiksi kumppanisi, sukulaisesi, ystäväsi tai kenties pomosi. Sitten kaikki muuttuu hieman monimutkaisemmaksi.

Näissä tilanteissa voi olla enemmän vastahakoisuutta. Selvästikin nämä ihmiset ovat loukanneet tunteitasi. Mutta miten käsittelet sitä? Miten keräät rohkeutta sanoa jotain? Miten voit kertoa toiselle, että hän on satuttanut sinua? Ja miten voit tehdä sen menettämättä malttiasi, olematta aggressiivinen tai olemalla tarpeeksi selväsanainen?

Tämä emotionaalinen viestintä on epäilemättä tärkein asia ja sinun on työstettävä sitä. Joten tässä muutamia vinkkejä, jotka voivat auttaa.

Tulkitse tunteesi, jotta voit puolustautua vakuuttavasti

Kuuluisa neurofysiologi Antonio Damasio julkaisi Nature-lehdessä tutkimuksen, joka muistuttaa meitä siitä, miten tärkeää meidän on erottaa emootiot tunteista. Ensinnäkin, emootio on kokoelma kemiallisia ja hermoreaktioita, joita koet ärsykkeen ansiosta.

  • Ensin kehosi tuntee, miten jokin muuttaa homeostaasiasi, sisäistä tasapainoasi.
  • Sitten mieli muuttaa sen emootion tunteeksi. Kun pystyt kääntämään ajatuksiksi sen mitä tunnet, syntyy tunne.

Eli mitä tämä tarkoittaa, kun joku loukkaa tai kritisoi sinua?

Ihmisillä on velvollisuus tulkita tunteitaan. Kun tunnet solmun vatsassasi, tai kun sydämesi syke kiihtyy tai rintasi tuntuu palavan, pysähdy ja käännä se. Älä hiljennä sitä. Älä kerro itsellesi, että se ei ole mitään. Ota aikaa nimetäksesi tunteesi ja selvittääksesi ne.

kun tunteitasi loukataan, älä ole puolustamatta itseäsi

”Minusta tuntuu”: rohkeus ilmaista tunteensa vakuuttavalla viestinnällä

Kun olet antanut nimen tunteillesi (nöyryytys, närkästys, kipu, pettymys, suru, petoksen tunne jne.), seuraava vaihe on kommunikointi. Tätä varten sinun on pidettävä mielessä persoonapronomini ”minä”.

Ehkä et ole tottunut aloittamaan lauseitasi tällä pronominilla. Tämä on kuitenkin erittäin tärkeää vakuuttavan ja tunnepitoisen viestinnän kannalta. Joten, kun tunteitasi loukataan, älä epäröi sanoa esimerkiksi:

  • ”Minä tunsin itseni nöyryytetyksi, kun sanoit noin. Saatoit tehdä sen ajattelematta, mutta pyydän sinua ottamaan sen huomioon, äläkä toista sitä.”
  • ”Minusta tuntuu, että olet pettänyt minut tekemälläsi päätöksellä. Et ole ottanut minua huomioon etkä kysynyt mielipidettäni.”
pariskunta sohvalla

Kun tunteitasi loukataan, pyydä emotionaalista vastuuta

Jos sinua loukataan, pidä tämä mielessäsi. Puolusta itseäsi. Selkeytä ja luo perusta, jotta tällaista ei enää tapahdu. Tätä varten kutsut toisen henkilön kantamaan emotionaalista vastuuta kanssasi. Mitä se tarkoittaa? Pohjimmiltaan seuraavaa:

  • Ensinnäkin teet emotionaalista vastuuta koskevan sopimuksen itsesi kanssa. Jos sinua loukataan, vastuu kuuluu toiselle. Mutta jos hän tekee sen uudestaan ja olet puolustanut itseäsi, vastuu on sinun. Mutta se vastuu ei tarkoita, että se olisi sinun syytäsi.
  • Toiseksi sinun on puhuttava loukkaajan kanssa hänen asenteestaan. Saat hänet ymmärtämään, että kaikenlaiset suhteet vaativat kunnioitusta ja vastuuta. Tapahtunut ei voi toistua. Molemmat osapuolet oppivat tästä tapahtumasta ja pyrkivät luomaan empaattisempia, inhimillisempiä ja mielekkäämpiä vuorovaikutuksia.

Lopuksi meidän on korostettava sitä, että nämä prosessit vievät aikaa. Itsevarmuuden oppiminen ja tunteiden hallinta tehokkaan kommunikaation saavuttamiseksi on mahdollista vain toiminnan kautta. Älä siis unohda käyttää näitä strategioita jos tunteitasi loukataan. Tulet huomaamaan muutoksia ihmissuhteissasi.

  • Damasio, A. (2001, 25 de octubre). Sentimientos fundamentales. Naturaleza . https://doi.org/10.1038/35101669
  • Schwarz, N. (2012). Feelings-as-information theory. In Handbook of Theories of Social Psychology: Volume 1 (pp. 289–308). SAGE Publications Inc. https://doi.org/10.4135/9781446249215.n15