Premackin periaate voi tehdä karanteenista siedettävämpää

21 toukokuu, 2020
Premackin periaate voi auttaa tekemään meidän päivittäisestä elämästämme siedettävämpää koronaviruskaranteenin aikana. Jatka lukemista oppiaksesi siitä lisää!

Premackin periaate voi tehdä karanteenista siedettävämpää useista syistä. Ensinnäkin siksi, että se on ihanteellinen psykologinen apuväline tuotteliaisuuden parantamiseksi sekä parempien käyttäytymismallien luomiseksi. Toisekseen siksi, että sitä voidaan hyödyntää lukemattomilla elämän osa-alueilla.

Monet ihmiset näkevät enemmän vaivaa tehdäkseen eri asioita päivittäin tässä poikkeuksellisessa tilanteessa. Olet varmasti huomannut sosiaalisessa mediassa ystäviesi, tuttaviesi ja vaikuttajien muun muassa harrastavan liikuntaa, laittavan ruokaa tai opiskelevan.

On selvää, että jokainen meistä selviää karanteenista eri tavoin. Kaikki käyttävät aikansa itselleen sopivalla tavalla. On aivan yhtä sallittua ottaa päiväunet kuin sisustaa taloa uudestaan viitenä päivänä viikossa.

Premackin periaate on sekä kiinnostava että hyödyllinen menetelmä tämän karanteenin aikana. Jatka siis lukemista, jotta tiedät miksi!

Sydän ja kysymysmerkki vaakalaudalla.

Premackin periaate voi tehdä karanteenista siedettävämpää

Ennen kuin tarkastelemme syvemmin niitä syitä, miksi Premackin periaate voi tehdä karanteenista siedettävämpää, tulee meidän selventää mistä tässä teoriassa on kyse ja mistä se on peräisin. Tämä lähestymistapa oli psykologi B. F. Skinnerin välineellisen ehdollistumisen inspiroima.

Sen ajatukset perustuvat yksinkertaiseen lähtökohtaan: ihmiset ja eläimet tekevät asioita tai lakkaavat tekemästä niitä psykologiseen ulottuvuuteen perustuen, joka joko motivoi heitä tai saa kyseisen käytöksen katoamaan.

Tässä esimerkki. “Lakkasin opiskelemasta saksaa, sillä se oli minusta tylsää. Nyt vietän yhä enemmän aikaa tiettyjen suoratoisto-ohjelmien parissa, sillä rakastan TV-ohjelmia.”

Premackin periaatteella pyritään saamaan motivoitunut käytöksemme toimimaan mielijohteena, jotta voimme tehdä enemmän mielenkiintoisia asioita. Toisin sanoen, voisin käyttää TV-ohjelmia kohtaan tuntemaani rakkautta palkitsemiskeinona saksan päivittäiselle opiskelulle. Tätä tekniikkaa käytetään usein käyttäytymisen muokkaamiseen ja jopa riippuvuuksien tai fobioiden hoitamiseen.

Alla tulet huomaamaan kuinka Premackin periaate voi tehdä karanteenista siedettävämpää.

Premackin periaatteen käyttäminen ajan järjestelyyn ja rutiinien luomiseen

Yksi suositus karanteenin hallitsemiseksi on rutiinien luominen. Sinun tulisi yrittää järjestää aikataulusi siten, että sinulla on riittävästi aikaa sekä velvollisuuksille että vapaa-ajan aktiviteeteille.

  • Tällaisessa tapauksessa on Premackin teorian mukaan ihanteellista oikeastaan aloittaa sellaisesta aktiviteetista, jota et mielelläsi tee, ollen samalla tietoinen siitä, että jos käytät puolitoista tuntia kyseisen tehtävän tekemiseen, pystyt katsomaan jonkin TV-sarjan seuraavan kauden.

Samoin on kotona työskentelemisen suhteen. Vaikka sinun täytyykin aloittaa päivä työskennellen, voit luvata itsellesi, että pidät tauon parin tunnin kuluttua ja teet jotakin miellyttävämpää.

Premackin periaate ja syöminen

Karanteenin aikana on todennäköisempää, että alat syödä välipalaksi epäterveellisiä ruokia ja vähät välität siitä, mitä syöt. Alat syödä epäterveellisiä välipaloja, jotka auttavat lievittämään ahdistusta.

Premackin periaate voi tehdä karanteenista siedettävämpää ja se voi olla todella hyödyllistä syömistottumuksiesi kannalta. Tässä esimerkki siitä:

  • Aina kun tunnet olosi nälkäiseksi tai haluat välipalan, tee seuraavalla tavalla. Ota omena sekä välipala, jonka oikeasti halusit syödä (esimerkiksi brownie).
  • Syö ensin vähemmän houkutteleva välipala (omena) ja sitten toinen. Ottaen huomioon sen, että omenat ovat melko täyttäviä, on todennäköistä, että et enää haluakaan syödä toista välipalaa.
Premackin periaate: syö ensin terveellinen välipala, sitten vasta epäterveellinen.

Premackin periaate voi tehdä lastenkin karanteeniajasta siedettävämpää

Premackin periaate voi tehdä lastenkin karanteeniajasta siedettävämpää, sillä se auttaa heitä saavuttamaan enemmän koulutehtävien tekemisen suhteen. Tässä esimerkki:

  • Lasten keskittymiskyky kestää noin 40-45 minuuttia kerrallaan.
  • Olisi ihanteellista aloittaa päivä heidän eniten inhoamilla tehtävillä tai sellaisilla, jotka he kokevat kaikista vaikeimmiksi (esimerkiksi matematiikka). He pystyvät kuitenkin tekemään tehtävät tietäen, että 45 minuutin jälkeen he voivat pitää tauon ja tehdä jotakin hauskaa muutaman minuutin ajan. Akateemisiin aktiviteetteihin on paras keskittyä aamuisin ja vapaa-ajan aktiviteetteihin iltapäivien aikana.

Voit kuitenkin antaa lasten tehdä heidän haluamiaan lyhyitä aktiviteetteja näiden aamuisten koulutuntien välissä.

Kuten huomaat, tämä menetelmä perustuu positiivisen vahvistuksen käyttämiseen. Se voi olla juuri sitä, mitä karanteenin aikana tarvitaan. Kokeile näitä menetelmiä jo tänään!