Apatiasta ja tylsyydestä yli pääseminen vaatii muutakin kuin vain tahdonvoimaa

· 9.10.2018

Apatiasta ja tylsyydestä yli pääseminen vaatii muutakin kuin vain tahdonvoimaa. On vaikea löytää mitään motivaatiota asioiden tekemiseen, kun niiden takana piilee paljon isompia asioita. Asioita kuten pelkoa, katumusta, henkisen tuen puutetta tai jopa sairauksia. Sairaudet kuten masennus ja kilpirauhasongelmat voivat hyvin usein työntää sinut kohti tällaista mielentilaa.

Kun putoat apatian ja tylsyyden kaivoon, muuttuu maailmasi täysin. Ensimmäinen asia joka tapahtuu on se, että et voi enää kerätä tarpeeksi energiaa päästäksesi ylös sieltä. On mahdotonta saada aina tarpeeksi energiaa ollakseen taas eloisa ja nähdäkseen motivaation horisontissa. Sinun täytyy kuitenkin tehdä juuri niin saadaksesi takaisin innostuksesi, mielialasi ja toivosi.

“Rakkauden vastakohta ei ole viha, vaan välinpitämättömyys.”

-Elie Wiesel-

Lääketieteellisestä näkökulmasta on usein parempi ymmärtää kaivon luonne, johon olet pudonnut, kuin etsiä tapoja päästä sieltä ylös. Sinun täytyy tietää mitä apaattisen asenteesi, väsymyksesi ja kiinnostuksen puutteesi takana todella on. Ei ole kohtuullista tai hyödyllistä antaa sinulle kasaa voimavaroja, jos et ensin auta itseäsi ymmärtämään, mikä tämän tilan laukaisee.

Sen takia tästä aiheesta tehdään vuosittain enemmän ja enemmän tutkimuksia. Tiedämme esimerkiksi, että motivaation puute ei ole aina heijastus romahduksesta. Syy ei aina ole niin yksinkertainen kuin passiivinen asenne asioihin, koska sinulla ei vain ole kiinnostusta niitä kohtaan. Apatialla ja motivaation puutteella on itse asiassa yhteys erityiseen neurologiaan, joka voi joissakin tapauksissa olla merkki sairaudesta.

On joitakin ehdottoman tärkeitä asioita, jotka tulee pitää mielessä kun yrität löytää itsellesi parhaan terapeuttisen lähestymistavan.

hengähdystauko

Motivaation puutteen ja tylsyyden taustalla olevat varjot

Jos haluat päästä yli apatiasta ja tylsyydestä, tarvitset muutakin kuin vain neuvoja. Kun niistä tulee kroonisia ja pitkäkestoisia, tulee sinun (ja ympärilläsi olevien ihmisten) tunnistaa muutoksen tarpeesi. Sen tehdäksesi sinun täytyy aloittaa määrittämällä oikea diagnoosi. Sillä tavalla voit alkaa tehdä pieniä muutoksia rutiineihisi ja henkilökohtaiseen näkemykseesi. Se on paras tapa päästä ylös kaivosta, josta olemme puhuneet paljon.

Yksi asia, joka sinun täytyy ehdottomasti jättää jälkeesi näissä tilanteissa, on loukkaavat sanat. Monet apatian ja tylsyyden kanssa painivat potilaat eivät ole “laiskiaisia” siksi, että he haluavat olla. Sinun tulisi välttää epäaktiivisuuden ja kiinnostuksen näkemistä luonteenomaisena vikana. Siitä ei ole lainkaan hyötyä, eikä se ole edes totta. Sen sijaan aiomme tutkia monien näiden mielentilojen takana olevaa todellisuutta.

Asiat, jotka voivat johtaa apatiaan ja tylsyyteen

  • Itsensä tunteminen riittämättömäksi. Näin voi tapahtua lukuisista syistä, mutta toisinaan ihmiset uskovat, että he ovat tarpeeksi hyviä saavuttaakseen asioita. He eivät tunne voivansa saavuttaa menestystä tai olevansa hyödyllisiä päivittäisissä tehtävissään. Se on tuhoisa tapa tuntea.
  • Henkisen tuen puuttuminen. Joissakin tapauksissa se johtuu siitä, että ympärilläsi olevat ihmiset eivät ole henkisesti saatavilla. Toisinaan se taas johtuu siitä, että sinua ympäröi kylmyys ja kiinnostuksen puute. Kummassakin tapauksessa tämä voi helposti johtaa apatiaan ja motivaation puutteeseen.
  • Pelko: epäonnistumisen pelko, kokeilemisen pelko ja samojen virheiden toistamisen pelko. Mukavuusalueen jättämisen pelko, ahdistusta tapojen muuttamisesta, uusista ja tuntemattomista asioista huolehtiminen… Nämä ovat kaikki asioita, jotka voivat nopeasti laskea kaiken energiasi ja tahdonvoimasi.
apaattinen ja tylsistynyt mies

Sinun tulee myös pitää mielessä siihen liittyvät fyysiset ja/tai neurologiset tekijät. Sairaudet, kuten fibromyalgia, kilpirauhasen liikatoiminta tai jopa Alzheimerin tauti voivat johtaa tähän jatkuvaan energian puutteen tunteeseen. Se johtaa hyvin tavallisesti apatiaan ja motivaation puutteeseen. Näin tapahtuu myös masennushäiriöiden kanssa. Ne johtavat yhtä luultavasti tylsyyteen ja kiinnostuksen puutteeseen kuin yllämainitut sairaudet.

Kuinka päästä yli apatiasta ja tylsyydestä

Tarvitset tukea, jos haluat päästä yli apatiasta ja tylsyydestä. Tarkoitamme tukea asiantuntijoilta ja myös ympärilläsi olevilta ihmisiltä. Lisäksi sinun tulee tuntea, että he ymmärtävät sinua täysin, eivätkä koskaan yritä lannistaa sinua. Valitettavasti halun, innostuksen ja motivaation puute voivat pahentua, jos kuulet vain kritiikkiä ja halveksuntaa.

On yksi tärkeä yksityiskohta joka sinun täytyy muistaa, jos haluat tietää päästä yli niistä. Usein luullaan, että sinun täytyy vain “muuttaa” ajattelutapaasi tullaksesi motivoituneemmaksi. Mutta se, että sinulla täytyy olla positiivisia ajatuksia elääksesi positiivista elämää, ei ole aina 100 % totta.

Ei ainakaan silloin, jos et voi hyvin. Silloin, kun aivosi eivät tuota tarpeeksi serotoniinia tai kehosi on sairas. William James sanoi kauan aikaa sitten, että ajatukset eivät aina johda tekoihin. Kun on kyse motivaatiosta, teot ja tunteet kulkevat käsi kädessä.

Aivojesi, mielesi ja kehosi täytyy työskennellä yhdessä, jotta saat tarvitsemasi sysäyksen. Siten löydät sisäisen energiasi nostaaksesi mielialasi takaisin ylös. Aiomme nyt tehdä yhteenvedon muutamista asioista, jotka voivat auttaa sinua pääsemään yli apatiasta ja tylsyydestä.

aurinko kämmenellä

Apatiasta ja motivaation puutteesta yli pääsemisen vaiheet

  • Ensimmäiseksi sinun tulee varmistaa ettei kyseessä ole terveydellinen ongelma.
  • Kun olet varmistanut että se ei ole hormonaalinen tai kehoon liittyvä ongelma, sinun tulee selvittää mitä tämän mielialan takana todella on.
  • Sen jälkeen voit siirtyä muutosvaiheeseen. Sinulla on vain yksi tehtävä tämän vaiheen aikana: ongelmien ratkaisu. Mieti tapoja, joilla voit käsitellä tyytymättömyyttäsi, pelkoasi ja pettymystäsi. Aloita prosessi siitä, millä irrotat itsesi kaikesta, joka halvaannuttaa sinut.
  • Asteittainen muutos. Aloita tekemällä pieniä muutoksia rutiineihisi. Voit esimerkiksi vaihtaa ruokavaliotasi tai tehdä itsellesi uuden aikataulun. Myöhemmin, kun olet tehnyt pieniä muutoksia, voit alkaa tehdä isompia. Ne todella johtavat sinut kohti hyvinvointia. Ne auttavat sinua saavuttamaan kaikki elämältäsi haluamat asiat.
  • Keskity konkreettisiin tavoitteisiin. Keskity asioihin, jotka voit saavuttaa päivittäisessä elämässäsi, asioihin, jotka tuovat sinulle mielihyvää.
  • Uhmaa apatiaa. Kun olet omaksunut uudet rutiinisi ja voittanut päivittäiset tavoitteesi, sinun täytyy oppia uhmaamaan tätä kykenemättömyyttä aiheuttavaa mielialaa. Kun huomaat näiden tunteiden ilmestyvän, yritä löytää vaihtoehtoja. Ajattele vaikka jotakin uutta, jotakin joka motivoi sinua. Se on paras tapa saada ne katoamaan.

Apatiasta ja tylsyydestä yli pääseminen ei ole helppoa, mutta se ei ole myöskään mahdotonta. Et voi kuitenkaan unohtaa, että ne ovat kuin vaanivat varjot, jotka yrittävät aina hiipiä elämääsi. Kun näin tapahtuu, sinun täytyy olla valmistautunut. Ole valmis työntämään ne pois ja täyttämään kaikki tunnetilasi uusilla ajatuksilla ja projekteilla.