NLP:n (neurolingvistinen ohjelmointi) 3 avainta, jotka muuttavat elämäsi

· 12.9.2018

NLP (neurolingvistinen ohjelmointi) voi olla uskomattoman tehokas tapa muuttaa tapaamme hahmottaa ja tulkita todellisuutta. Meidän ei pidä unohtaa, että meidän ajatuksemme ja tunteemme muokkaavat kaikkea ympärillämme. Näin ollen NLP-tekniikat ovat hyödyllisiä, jotta tulisimme tästä tietoisiksi ja voisimme tehdä tarvittavat muutokset.

Olet ehkä jo kuullut neurolingvistisesta ohjelmoinnista. Se on enemmän kuin vain psykologinen teoria. Meidän pitäisi nähdä se joukkona strategioita, jotka auttavat meitä kasvamaan ihmisinä. 70-luvulla Richard Bandler ja John Grinder loivat tämän ohjelmoinnin, sillä he halusivat ihmisten täyttävän oman elämänsä tarkoituksen.

”Kaikki se mitä olemme, on seurausta siitä mitä olemme ajatelleet.”

-Buddha-

Toisaalta meidän on huomautettava, että jotkut arvostelevat NLP:tä ja näkevät sen näennäistieteenä. Siitä huolimatta NLP-strategiat ovat osoittautuneet olemaan erittäin hyödyllisiä monissa tapauksissa. Se on myös varsin mielenkiintoinen psykologisesta näkökulmasta.

Yksi tärkeimmistä tavoitteista on yhdistää neurologiset prosessit ja kielet käyttäytymismalleihin, jotka olemme oppineet kokemuksen kautta. Joten korjaamalla kognitiivisia esityksiämme ja ottamalla vallan pois jäykiltä henkisiltä kartoilta, joita joskus käytämme, alamme vähitellen luoda joustavampia käyttäytymismalleja.

NLP on mielenkiintoinen, hyödyllinen tapa muuttaa todellisuuttamme ja muotoilla mieltämme ja sitä, mitä ajattelemme maailmasta ympärillämme, jotta voimme nähdä elämän vapaampana, positiivisempana ja onnellisempana.

mies kurkistaa toisen aivoihin

1. Dissosiointitekniikka

Neurolingvistinen ohjelmointi kertoo meille, että meidän luottamuksen puute, ahdistus sekä stressi ovat toimintoja ja prosesseja, eivät pysyviä tiloja. Siksi on tärkeää hallita näitä prosesseja ja muuttaa niitä niin, että ne toimivat meidän eduksemme, eivät meitä vastaan.

Yksi tapa saavuttaa tämä on dissosioinnin kautta. Vaiheet ovat seuraavat:

  • Tunnista tunteet joita et halua tuntea, ja tyhjennä mielesi. Se voi olla viha, suru, pelko, pettymys, tms.
  • Keskity siihen nimenomaiseen tunteeseen ja tilanteeseen, joka yleensä aiheuttaa sen. Esimerkiksi: Tunnen vihaa joka kerta, kun kollegani puhuu minusta selkäni takana.
  • Visualisoi kohtaus ikään kuin se olisi elokuva. Anna sille sitten hauska taustamusiikki, joka vie draaman pois tilanteesta. Seuraavaksi toista kohtaus mielessäsi muutaman kerran vähentääksesi negatiivisia tunteita. Tämä saa sinut tuntemaan, että sinulla on kaikki hallinnassa ja että tilanteella ei ole väliä. Ehkä se tuntuu sinusta hölmöltä nyt. Vihan olisi nyt pitänyt kadota.

2. Sisällön uudelleenmuotoilu

Toinen keskeinen NLP-tekniikka saattaa tuntua itsestäänselvältä, mutta se ei tarkoita että me todella käytämme sitä, tai että käyttäisimme sitä oikein. Jos sinä pakkomielteisesti ennakoit pahojen asioiden tapahtuvan ja odotat aina pahinta, saatat ehkä päätyä aiheuttamaan pahoja asioita.

Esimerkiksi jotkut ihmiset eivät voi olla ajattelematta mitä heille tapahtuisi jos heidän kumppaninsa jättäisi heidät. Se saa heidät niin tolaltaan, että he kehittävät pakkomielteisiä käyttäytymismalleja, mustasukkaisuutta, epäluuloa ja kaikenlaisia tuhoisia menettelytapoja. Sitten heidän suurimmasta pelostaan tulee totta: heidän kumppaninsa jättää heidät, koska he eivät voi sietää tuollaista käyttäytymistä.

  • Yksi NLP-tekniikka, joka voi auttaa, on sisällön uudelleenmuotoilu. Se perustuu kognitiiviseen tekniikkaan, jossa siirrämme huomiomme pois pelosta ja muotoilemme sen uudelleen kohti rakentavampia asioita.
  • Esimerkiksi sinun ehkä pitää lopettaa pelkäämästä kumppanisi menettämistä, jotta voit keskittyä viettämään laatuaikaa hänen kanssaan.
  • Vaihdat yksinolemisen pelon siihen, että otat itsestäsi vastuun. Opit rakastamaan itseäsi tarpeeksi ja olemaan vahva sen sijaan, että jäisit pelon loukkuun.
mieli on niin laaja

3. Neurolingvistinen ohjelmointi: ankkurointitekniikka

Ankkurointitekniikka on klassinen NLP-strategia henkilökohtaiseen kasvuun. Mikä tämä ”ankkuri” sitten on? Se on yhteys ärsykkeen ja tunteen välillä. Tässä on tarkoituksena päästä sopivampaan, tehokkaampaan mielentilaan. Tämän jälkeen voit onnistuneesti tehdä sen, mitä sinun pitää tehdä.

”Aina kun huomaat olevasi enemmistön puolella, on aika pysähtyä ajattelemaan.”

-Mark Twain-

Mieti tilanteita, jotka tekevät sinusta ahdistuneen tai epävarman: tentit, julkisesti puhuminen, jonkun viehättävän ihmisen lähestyminen jne. Jos pystyt herättämään oikean mielentilan, sinulla on motivaatio ja luottamus joita tarvitset pärjätäksesi näissä tilanteissa hyvin. Tässä ovat yksinkertaiset ohjeet ankkuroinnin harjoittamiseen, jotka perustuvat NLP:n periaatteisiin:

  • Ensin tunnista, mitä haluat tuntea: luottavaiselta, onnelliselta, rauhalliselta…
  • Yritä sitten muistaa aikaa elämässäsi, kun tunsit nämä positiiviset tunteet hyvin voimakkaasti.
  • Keskity siihen muistoon ja ota henkinen kuva siitä.
  • Nyt valitse lause, joka toimii sinun ankkurinasi: ”olen rauhallinen” tai ”seesteisyys” tai ”kaikki tulee menemään hyvin…
  • Toista tätä sarjaa (halutut tunteet, muisto, visualisointi, ankkurisana) päivittäin, kunnes se on integroitunut osaksi mieltäsi. Näin se tapahtuu lopulta automaattisesti, kun tarvitset sitä.
neurolingvistinen ohjelmointi: päälle-nappula aivoissa

Oletko nyt kiinnostunut neurolingvistisen ohjelmoinnin maailmasta? No siihen on hyvä syy; se on kaikkien saatavilla ja se perustuu meidän valtavaan potentiaaliimme ihmisinä. NLP:stä on kirjoitettu useita kirjoja, joten jos haluat tietää lisää, hanki niitä käsiisi. Kirjat ovat hyviä työkaluja, jos haluat sukeltaa syvemmälle aiheeseen ja oppia muuttamaan elämäsi.