Hyväksymis- ja omistautumisterapian neljä vertauskuvaa

8.10.2019
Hyväksymis- ja omistautumisterapian käyttämät vertauskuvat toimivat opettavina ja terapeuttisina apuvälineinä. Jos potilaan on vaikea ymmärtää käsitettä tai löytää ratkaisua terapian avulla, on vertauskuvien käyttäminen yksi tapa auttaa potilasta. Tässä artikkelissa kerromme lisää tästä kiehtovasta menetelmästä.

Psykoterapiassa on hyvin yleistä käyttää vertauskuvia auttamaan potilasta yhdistymään ongelmansa kanssa ja ymmärtämään paremmin mitä terapeutti yrittää kertoa. Yksinkertaisten tarinoiden kertominen auttaa ymmärryksen ja empatian kanssa. Hyväksymis- ja omistautumisterapian vertauskuvat ovat terapeuteille konkreettisen arvokkaita apuvälineitä.

Hyväksymis- ja omistautumisterapia (ACT) perustuu kahteen perusperiaatteeseen: hyväksyntään ja aktivointiin. Hyväksymis- ja omistautumisterapian tavoitteena ei siis ole vältellä kärsimystä tai kipua, vaan hyväksyä se.

Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, että ihmisen täytyy omistautua kivulle ja kärsimykselle. Päinvastoin, se tarkoittaa omaa henkilökohtaista sitoutumista päämäärillesi ja niiden tavoittelemiselle matkan aikana mahdollisesti kohtaamistasi vaikeuksista huolimatta. Siitä syystä aktivointi tai toiminta ovat erityisen arvokkaita.

Vertauskuvat ovat tässä mielessä erittäin hyödyllisiä, sillä ne kertovat tarinan, johon potilas voi samaistua. On tietenkin tärkeää osata käyttää oikeaa vertauskuvaa, jotta terapeutti voi tarjota potilaan arvojen kanssa samoilla linjoilla olevan ratkaisun.

ihmeellinen mieli

Tehokas vertauskuva

Hyväksymis- ja omistautumisterapian vertauskuvia voidaan soveltaa erilaisiin ongelmiin. Potilaan kannalta tärkeää on, että hän pitää niitä hyödyllisinä ja että ne helpottavat välttämättömien terapeuttisten muutosten tekemistä.

Vertauskuvien täytyy olla tehokkaita, eikä vain tarinoita, joilla ei ole mitään tekemistä potilaan kanssa. Vertauskuvien pitäisikin siis kohdata seuraavat kriteerit:

  • Vertauskuvan pitäisi olla yhdenmukainen potilaan kehitystason kanssa. Potilaan täytyy ymmärtää vertauskuva. Sen pitäisi liittyä potilaan suoraan kokemukseen tai asioihin, jotka ovat yleistä tietoa hänen sosiaalisessa ryhmässään ja ikäryhmässään (McCurry and Hayes, 1992).
  • Ihmisen ongelman ja tarinan välillä pitäisi olla selkeä yhteys.
  • Vertauskuvan pitäisi olla toimintaan suuntautuva. Sen täytyy hahmotella jollakin tapaa askeleet, jotka potilaan pitäisi ottaa oikeassa elämässä muuttaakseen käytöstään.
  • On tärkeää, että vertauskuva tarjoaa ratkaisun. Siten potilas pystyy näkemään käytöksen, jota hän ei nähnyt aikaisemmin ja tulkitsemaan sen uudelleen tai ratkaisemaan ongelmansa.

Hyväksymis- ja omistautumisterapian vertauskuvia

Haisäiliö ja valheenpaljastustesti

”Kuvittele, että istut haiden ympäröimän säiliön reunalla ja sinut on yhdistetty äärimmäisen herkkään valheenpaljastuslaitteeseen.

Tehtävänäsi on vältellä kaikkia ahdistuneita tunteita. Jos tunnet ahdistusta, istuimesi kallistuu ja putoat suoraan haisäiliöön. Mitä luulet, että tulee tapahtumaan?

Kuten voit varmasti kuvitella, tulet hyvin todennäköisesti kokemaan ahdistusta.

Tämä vertauskuva on täydellinen ihmisille, jotka kärsivät paniikkikohtauksista. Alat tuntea olosi hieman ahdistuneeksi, mutta haluat vältellä ahdistusta. Et voi kuitenkaan sietää sitä ja ajattelet, että ”tämä on kauheaa, en saa tuntea ahdistusta!” ja se tekee olostasi vielä ahdistuneemman. Kun tajuat mitä on tapahtumassa, olet jo haisäiliössä.

Nälkäisen tiikerin vertauskuva

”Eräänä aamuna heräät ja avaat ulko-oven, jonka ulkopuolelta löydät suloisen tiikerinpennun. Otat tiikerin kotiin.

Rakastamasi tiikeri alkaa maukua ja tajuat sen olevan nälkäinen. Annat sille hampurilaispihvin. Aina kun se maukuu, annat sille lisää ruokaa.

Kun päivät kuluvat, lemmikkisi alkaa kasvaa ja hampurilaispihvi ei enää riitä. Sinun täytyy antaa sille nyt porsaankylkeä ja suuria lihapaloja.”

Samoin tapahtuu myös ajatustesi kanssa. Mitä enemmän ruokit niitä, sitä enemmän ne kasvavat, aivan kuten tiikerikin. Toisin sanoen, mitä enemmän arvoa annat ajatuksillesi, sitä isommiksi ne kasvavat. Jos ruokit ajatuksiasi, päätyvät ne hallitsemaan suurta osaa elämästäsi.

hyväksymis- ja omistautumisterapian vertauskuva tiikeristä

Kiinalaisen sormiansan vertauskuva

”Jos olet koskaan kokeillut kiinalaista sormiansaa, tiedät, että pelissä käytetään noin sormen levyistä kudottua pilliputkea. Kun laitat yhden sormen sisään kumpaankin päähän ja vedät, venyy pilli ja muuttuu kapeammaksi.

Mitä enemmän vedät, sitä kapeammaksi putki muuttuu ja sormien pois saamisesta tulee mahdotonta. Jos kuitenkin työnnät sormesi takaisin yhteen, ovat sormesi taas vapaat.”

Mieti nyt kuinka elämä on kuin kiinalainen sormiansa. Mitä enemmän taistelet sitä vastaan, sitä enemmän rajoituksia sinulla on. Jos lakkaat taistelemasta, säilytät vapautesi ja voit tehdä omia päätöksiä.

Kuopan ja lapion vertauskuva

”Kuvittele, että putoat melko syvään kuoppaan ja lapio on ainoa asia, jota voit käyttää avuksi kuopasta pois pääsemiseksi. Koska et tiedä mitä tehdä ja tunnet olosi epätoivoiseksi, alat lapioida.

Pikkuhiljaa ajaudut syvemmälle kuoppaan. Kun poistat multaa, tulee kuopasta syvempi ja sieltä pois pääseminen vaikeutuu. Eikö olisi ollut parempi käyttää lapiota jollakin toisella tavalla? Etkö olisi voinut odottaa nähdäksesi kulkeeko ohitsesi joku, joka voisi auttaa sinua?”

Juuri näin tapahtuu kokemusvaltaisen välttämisen kanssa. Vaikeasta tilanteesta ulos pääsemistä kohtaan tuntemasi ahdistus saa sinut kaivautumaan yhä syvemmälle vaikeaan tilanteeseen. Hyväksyntä voi kuitenkin auttaa sinua löytämään uusia vaihtoehtoja. Ehkä sinun täytyy kärsiä aluksi, mutta pitkäaikainen ratkaisu tulee olemaan hyödyllisempi.

hyväksymis- ja omistautumisterapian vertauskuva kuopasta

Kuten huomaat, hyväksymis- ja omistautumisterapian vertauskuvista voi olla todella hyötyä ymmärtääksesi tiettyjä elämän näkökohtia. Ainakin ne voivat auttaa sinua pohtimaan ja toisinaan näkemään tilanteen eri näkökulmasta. On liian helppoa jumittua paikoilleen, jos sinulla ei ole mitään ulkopuolista panostusta.

  • Steven, C, Hayes. Sal de tu mente, entra en tu vida. La nueva terapia de aceptación y compromiso. Desclée de Brouwer (2013)