Häpeä on rajoittava tunne

07 marraskuu, 2020
Häpeää kokevat henkilöt välttelevät erottautumista joukosta. He eivät halua olla huomion keskipisteenä missään tilanteessa. He kieltäytyvät kutsuista. Tätä luetteloa voisi vielä jatkaa. Nämä esimerkit muistuttavat tästä rajoittavasta tunteesta; häpeä pyrkii tekemään henkilöstä näkymättömän. Mitä muuta mahtaakaan piillä häpeän tunteen takana?

Häpeää tuntevat henkilöt lankeavat tavallisesti siihen ansaan, että he pidättäytyvät tekemästä sitä, mitä he sisimmässään haluaisivat tehdä. Sen sijaan he elävät elämäänsä muiden ihmisten odotusten ja toiveiden mukaisesti. Häpeä on rajoittava tunne. Se estää ihmisiä elämästä omaa elämäänsä.

Nämä on joitakin hyvin tavallisia ajatuksia henkilöiltä, jotka kärsivät häpeän tunteesta: “Mitä he ajattelevat minusta, jos kerron mitä todella tunnen?” “Toivon, että he eivät kysy minulta. Minua kammoksuttaisi vastata näiden kaikkien ihmisten edessä.” “En pysty puhumaan suuren yleisön edessä, koska hermostun liikaa.”

Häpeä on rajoittava tunne, joka halvaannuttaa

Häpeä on näkyvillä olon vihollinen. Se on vaikea tunne, joka saa meidät peittämään sen, keitä me todella olemme. Pelkäämme, että muut eivät pidä meistä tai eivät hyväksy meitä.

Espanjalaisen psykologin María José Pubillin mukaan häpeää tunteva henkilö elää jatkuvassa pelossa, että toiset ihmiset huomaavat hänen heikkoutensa, vaikka nämä heikkoudet kuvastavat nimenomaan sitä, mitä hän on pohjimmiltaan.

Tällainen rajoittava tunne kehittyy henkilölle useimmiten jonkin epämiellyttävän kokemuksen seurauksena. Henkilö tuntee olonsa epämukavaksi kyseisessä tilanteessa joko omaehtoisesti tai toiset ihmiset saavat hänet tuntemaan olonsa epämukavaksi. Häntä ympäröivät ihmiset saattavat saada hänet tuntemaan itsensä poikkeavaksi.

Tämän seurauksena henkilö välttelee tilanteita, joissa hän vaikuttaa epätäydelliseltä muiden ihmisten edessä. Paheksunta ja torjuminen saavat hänessä aikaan niin paljon pelkoa, että hän turvautuu itsesuojeluun välttyäkseen loukatuksi tulemiselta. Tämä puolestaan turhaannuttaa häntä suuresti, sillä hänestä tuntuu siltä, ettei hän pysty olemaan sellainen kuin hän sisimmässään haluaisi olla.

Häpeä on rajoittava tunne.

Tämän rajoittavan tunteen kokemisesta seuraa kuitenkin kaksi asiaa. Ensiksi on todettava, että häpeään liittyy aina syyllisyyttä ja pelkoa. Toiseksi on otettava huomioon, että henkilö joka tuntee häpeän tunnetta, turvautuu täydellisyyden ja hallitsemisen tunteeseen hillitäkseen riittämättömyyden tunteensa. Ne ovat omiaan estämään henkilön kasvua ihmisenä.

Liittyvätkö häpeä ja omanarvontunto toisiinsa?

Häpeään kytkeytyy pelko olla oma itsensä ja paljastaa sisimpänsä muille. Kuten edellä totesimme, tämä rajoittava tunne pyrkii tekemään uhreistaan näkymättömiä. Henkilö pelkää kritiikkiä eikä halua muiden ihmisten pitävän itseään arvottomana. Tämän vuoksi häpeän tunteminen merkitsee itsekunnioituksen ja sietokyvyn puutetta, mikä johtaa loppujen lopuksi alhaiseen itsetuntoon.

Häpeä luo henkilölle kielteisen ja itseään vähättelevän suojakilven. Tämä selittää sen, miksi henkilöä ympäröivät ihmiset pitävät häntä arkana ja heikkona. Häpeissään oleva henkilö ei pidä siitä, että hänet nähdään siinä valossa. Itse asiassa hän haluaa nimenomaan välttää näyttämästä heikkouksiaan. Hänen nöyryytetyksi tulemisen pelkonsa on niin suuri, että hän päättää yksinkertaisesti vain kestää tilanteen luoman paineen.

Häpeissään oleva henkilö ei tunne oloaan hyväksi omissa nahoissaan. Tämä merkitsee hänen ajautumistaan kohti itseinhoa, joka ei salli häntä ottaa kohtaloaan omiin käsiinsä ja käsittää sitä, kuinka arvokas hän on omana itsenään.

Henkilöt, jotka kokevat tämän rajoittavan tunteen, asettavat omanarvontunteensa muiden ihmisten arvioitavaksi. Syy tähän on se, että he kykenevät näkemään itsensä vain sellaisina, jollaisia he ovat muiden ihmisten silmissä. He elävät elämäänsä muiden ihmisten mielipiteiden kautta. Ahdistuneisuus kulkee käsi kädessä häpeän kanssa, koska henkilö on aina huolissaan siitä, ettei hän sulaudu muiden ihmisten joukkoon.

Häpeä on rajoittava tunne

Siirrä pelkosi sivuun päästääksesi minuutesi esiin

Vaikka häpeää pidetään hyvin monimutkaisena tunteena, siitä on mahdollista päästä eroon. Kuinka voit selättää pelon? Mitä voit tehdä päästääksesi minuutesi esiin ja alkaaksesi arvostaa itseäsi enemmän?

Ensimmäinen askel on se, että tunnustat ja hyväksyt sen että tunnet häpeää ja että tämä rajoittava tunne on osa tunnemaailmaasi. Seuraavaksi sinun pitäisi harkita häpeän seurauksia ja sitä, kuinka paljon se vaikuttaa elämääsi. Kiinnitä huomiosi siihen, miten se rajoittaa sinua ja estää sinua tekemästä asioita.

Jos teet tämän vilpittömin mielin, tulet havaitsemaan että sinusta on tullut näkymätön omissa silmissäsi ja että arvostat itseäsi muiden laatiman asteikon mukaan. Sinun pitää saada tämä tunne loppumaan ja kehittyä sen sijaan haluamaasi suuntaan riippumatta siitä, mitä muut saattavat asiasta ajatella.

Seuraava askel on tutustuminen itseesi. Sinun pitää saada yhteys syvimpään olemukseesi ja käsittää, miksi olet sellainen kuin olet. Älä pelkää oman minuutesi paljastamista.

Tämä ei ole helppoa, varsinkaan, jos olet piilotellut omaa sisintäsi jo pitkän aikaa. Hyvä uutinen on se, ettei ole koskaan liian myöhäistä antaa itselleen tilaisuutta tulla tutuksi itsensä kanssa.

On myös hyödyllistä pohtia sitä, mikä tilanne sai sinut päätymään tällaiseksi. Tämä lähtökohta voi auttaa sinua ymmärtämään sitä, kuinka syvä haavasi on. Mikä on saattanut sinut siihen käsitykseen, että olet pettänyt sinua ympäröivien ihmisten odotukset?

Nainen katselee itseään peilistä.

Miten voisit vapautua häpeän tunteesta?

Hyvin tehokas harjoitus on tarkastella itseäsi peilistä ajattelematta sitä, mitä muut ajattelevat sinusta. Mitä näet? Kuka olet pohjimmiltasi? Mitä ovat sinulle ominaiset luonteenpiirteet? Mitä tarvitset?

Yritä vapauttaa itsesi ennakko-odotuksista, niistä mielen ansoista, jotka estävät sinua olemasta oma itsesi. Et ole parempi etkä huonompi kuin kukaan muu. Muihin vertaileminen ei saa sinua koskaan tuntemaan itseäsi päteväksi.

Joissakin tapauksissa tunnet ehkä vihaa sitä henkilöä kohtaan, joka sai sinut tuntemaan olosi huonoksi menneisyydessä. Sinun pitäisi koettaa päästää kaikki huonot tuntemuksesi ulos kirjoittamalla tunteistasi ja ajatuksistasi kyseisessä tilanteessa. Vielä parempi on, jos pystyt kirjoittamaan kirjeen kyseiselle henkilölle ja pukemaan sanoiksi kaiken sen, mitä aina halusit sanoa. Tämä harjoitus saa sinut elämään nolostuttavan tilanteen uudestaan ja muistamaan tarkasti mitä tunsit, jotta voit vapautua tilanteeseen liittyvistä negatiivista tunteista.

Kuten huomaat, häpeän kokeminen pitää sisällään paljon enemmän kuin vain huonoa mielialaa. Häpeä on rajoittava tunne, joka altistaa sinut muiden ihmisten odotuksille ja itsehalveksunnalle, ja se saa omanarvontuntosi murenemaan. Tämän vuoksi sinun on ensiarvoisen tärkeää oppia saamaan yhteys omaan itseesi.