Haitallinen unelmointi

· 5.5.2019

Haitallinen unelmointi määrittelee erikoisen oireyhtymän. Henkilö, joka kärsii siitä, viettää suurimman osan ajastaan ​​uppoutuneena fantasioihinsa ja täysin irti todellisuudesta. Vaikka me kaikki unelmoimme, on myös niitä, jotka tekevät sitä liikaa. Tämä liiallinen unelmointi eristää heidät ja he saattavat alkaa laiminlyödä syömistä, vastuuta ja suhteita.

Kun puhumme oireyhtymistä, saatat tuntea olosi huolestuneeksi ja epäillä, että olemme alkaneet nähdä sairautta ilmeisen normaalissa käyttäytymisessä. Tässä mielessä meidän on ensin selvitettävä, että kaikki käyttäytymisen analysoiminen aloitetaan kliinisestä näkökulmasta, kun se alkaa häiritä henkilön normaalia elämää.

Kun henkilö käyttää fantasioita ja unelmia eristääkseen itsensä todellisuudesta moniksi tunneiksi kerrallaan tai pakenee emotionaalista konfliktia ja traumaa siihen pisteeseen, että laiminlyö itseänsä, kohtaamme psykopatologista käyttäytymistä.

Tästä syystä normaali unelmointi ei ole ongelma, niin kauan kuin suoriudumme päivittäisistä asioista täysin normaalisti. Tähän luokkaan kuuluu 95 % väestöstä. Lisäksi me kaikki fantasioimme, ja fantasioimalla aloitamme aivojen alueiden vapauttamisen, joka parantaa mielemme notkeutta. Täten esim. etuotsalohkon aivokuori, limbinen järjestelmä ja erilaiset aistininformaatioon liittyvät aivokuoren alueet auttavat meitä pohtimaan tiettyjä elämänalueitamme, ruokkimaan uusia projekteja ja parantamaan mielialaamme.

Tavallisesti unelmat ovat pieniä hetkiä päivässämme, jotka toimivat henkisinä ”uudelleenkäynnistyksinä”. Ne ovat hetkellinen turvapaikka, joka auttaa hyvinvointiamme. Todellinen ongelma muodostuu kuitenkin silloin, kun pidämme näistä yksityisistä maailmoista enemmän kuin todellisesta elämästä. Itse asiassa liiallisen unelmoinnin häiriön takana on yleensä muita taustalla olevia ja niihin liittyviä ongelmia. Tähän voi sisältyä esimerkiksi erilaisia ​​traumoja, pakko-oireisia häiriöitä tai taustalla olevia konflikteja.

Haitallinen unelmointi: poika ei pysty keskittymään

Liiallinen tai haitallinen unelmointi: ominaisuudet

Liiallinen tai haitallinen unelmointi ei näy (vielä) mielenterveyshäiriöiden diagnostiikka- ja tilastokäsikirjassa (DSM-V). On odotettavissa, että se näkyy tulevissa versioissa, kun tutkimus- ja terapeuttisia lähestymistapoja syntyy enemmän. Oli vuosi 2002, kun Israelin Haifan yliopiston psykiatri Eliezer Somer puhui siitä. Hän nimesi sen ja kuvaili siihen liittyviä oireita.

Oireita ovat seuraavat:

  • Nämä potilaat ovat haaveilijoita; unelmoijat voivat luoda omia hahmojaan ja upottaa itsensä monimutkaisiin, yksityiskohtaisiin ja hyvin eläviin tarinoihin.
  • Nämä fantasiat häiritsevät todellista elämää. Jokainen päivittäinen ärsyke voi olla laukaisija uuden tarinan luomiseksi, joka on uusi sisäinen kerronta. Siihen uppoudutaan ottamatta huomioon sitä, mitä he tekevät sillä hetkellä.
  • He laiminlyövät vastuunsa, mukaan lukien ruoka ja hygienia.
  • Heillä on vaikeuksia nukkua yöllä.
  • Kun he ovat hereillä, he yleensä suorittavat toistuvia tai stereotyyppisiä liikkeitä, kuten ilmeitä.
  • He yleensä puhuvat tai surisevat matalalla äänellä näiden fantasioiden aikana lavastaen omaa unelmaansa.
  • Nämä fantasiat voivat kestää tunteja. Niiden lopettaminen ja paluu todellisuuteen tuottaa suuren ahdistuksen, joka on samanlainen kuin mikä tahansa riippuvuus.
Haitallinen unelmointi: naama

Mitä on haitallisen unelmoinnin taustalla?

Kuten olemme osoittaneet, tämä häiriö on vielä kuvauksen ja analyysin vaiheessa. On kuitenkin monia psykiatreja ja psykologeja, jotka käsittelevät näitä potilaita päivittäin vastaanotoillaan. Voimme myös nähdä, miten artikkeleita julkaistaan ​​usein tietojen ja terapeuttisten lähestymistapojen päivittämiseksi. Siksi tämä häiriö on entistä rajallisempi ja ammatillinen käytäntö vahvistaa tiedot, joita meillä on.

Haitallinen unelmointi on oireyhtymä, joka ei koskaan tule yksin. Tähän liittyy yleensä muita häiriöitä tai taustalla olevia ongelmia. Ne ovat seuraavat:

  • Ihmiset, jotka ovat kärsineet huonosta kohtelusta tai jotka ovat kokeneet muuntyyppisiä traumaattisia tekoja jossakin vaiheessa elämässään.
  • Masennusta sairastavilla potilailla voi myös esiintyä liiallisen unelmoinnin häiriötä.
  • Pakko-oireinen häiriö.
  • Rajalla oleva persoonallisuushäiriö tai assosiatiivinen häiriö.
  • On myös havaittu, että autismin taajuusalueella olevat ihmiset ovat taipuvaisia tällaiseen tilanteeseen.

Haitallinen unelmointi ja sen hoito

Ammattilainen, joka työskentelee haitallisen unelmoinnin häiriötä sairastavan potilaan kanssa, yrittää ensin selvittää, mikä on häiriön taustalla oleva syy. Terapeuttinen strategia ei siis ole sama kaikille. Esimerkiksi sellaisille henkilöille joilla on masennus sovelletaan eri lähestymistapaa kuin pakko-oireiselle henkilölle. Tämä on haaste ja lähtökohta sille, mistä aloittaa tämän häiriön lähestyminen.

On myös mielenkiintoista tietää, että psykiatri Eliezer Somer kehitti mittakaavan, jolla diagnosoidaan tällainen kliininen tila. Haitallisen unelmoinnin asteikon mallissa on 14 asteikkoa, joilla määritetään tämä häiriö. Se on auttanut erottamaan tämän tilan muista häiriöistä, kuten skitsofreniasta tai psykoosista.

Toisaalta psykoterapeuttinen tekniikka EMDR (Eye Movement Desensitization and Reprocessing) osoittaa korkean tehokkuuden tämän häiriön hoidossa. Se on mielenkiintoinen lähestymistapa ratkaisemaan traumaattisten tapahtumien aiheuttamat emotionaaliset vaikeudet. Sen kehitti Francine Shapiro vuonna 1987.

”Joskus mieli saa sellaisen iskun, että se menee piiloon omaan eristykseensä. Toisinaan todellisuus on vain kipua, ja päästäkseen sitä pakoon mielen on hylättävä todellisuus.”

-Patrick Rothfuss-

terapia

Samoin kognitiivinen käyttäytymisterapia on myös tehokas hoito. Tämän hoidon tavoitteet ovat seuraavat: 

  • Yhdistää henkilö todellisuuteen.
  • Edistää säänneltyjä toimia ja ajanhallintaa.
  • Tunnistaa ärsykkeet, jotka tuottavat unelmia.
  • Parantaa huomiota.
  • Parantaa terveellisiä elämäntapoja.
  • Edistää kiinnostusta, joka integroi potilaan päivittäiseen dynamiikkaan.

Yhteenvetona voidaan todeta, että on tärkeää tietää, milloin tietyt käyttäytymismallit vievät meidät pois velvollisuuksistamme ja mahdollisuudesta nauttia täysimääräisestä, onnellisesta ja vastuullisesta elämästä. Liiallinen unelmointi voi joskus olla ”huume”, jota käytämme eristäytyäksemme todellisuudesta, joka vahingoittaa meitä tai josta emme löydä merkitystä.