Ajan kanssa muistan enemmän onnellisuutta

· 4.6.2016

Aikaa myöten tuntemamme tuska, joka johtuu esimerkiksi läheisen kuolemasta, rakkaan lähtemisestä tai ystävän pettämisestä, hälvenee, ja alamme muistaa hyviä aikoja ja hymyjä, ja kuvat menneisyydestä saavat olomme iloiseksi.

Ajan kanssa, päivien ja vuosien vieriessä, tunteemme pehmenevät, ja luomme muistoja.

“Hyvän hetken muistaminen on onnellisuuden tuntemista uudelleen.”
-Gabriela Mistral-

Missä tunteemme syntyvät?

Aivoihin liittyneet tutkimukset ovat osoittaneet, että ihmisen tunteet syntyvät limbisessä järjestelmässä sekä muun muassa hippokampuksessa ja mantelitumakkeessa.

Lukuisia toimintoja, kuten tunteita, huomiokykyä, nautintoa, muistia ja riippuvuuksia kontrolloidaan limbisessä järjestelmässä.

Tunteiden hallinta on mahdollista

Mutta silloin kun olemme rakastuneita, tämä rakkauden tunne syntyy useissa aivojen kohdissa, joiden paikantaminen on ollut tukijoille hankalaa.

Kanadalaisen Concordian yliopiston sekä yhdysvaltalaisten Syracusen ja West Virginian yliopistoiden tutkijat tarkastelivat aiemmin tehtyjä, rakkauden ja seksuaalisten halujen aivoihin aiheuttamiin vaikutuksiin liittyviä tutkimuksia. He huomasivat, että se paikka aivoissa, jossa rakkaus asustaa, liittyy siihen aivojen paikkaan, jossa seksuaaliset halut syntyvät, mutta nämä ovat kuitenkin erillisiä alueita.

Voimmeko hallita tunteitamme?

Joskus näemme tunteet synkkinä ja ajattelemme, ettei niitä ole mahdollista muuttaa, sillä yleensä meille ei opeteta tunneälyä. On hyvin yleistä, että kuvittelemme ettemme pysty muuttamaan tunteitamme.

Tunteita, sekä sitä, miten jokin tietty tilanne tai henkilö saa meidät tuntemaan, voidaan hallita tunneälyn kautta.

Termin ”tunneäly” teki tunnetuksi Daniel Goleman kirjassaan Tunneäly. Tunneälyllä tarkoitetaan kykyä olla tietoinen tunteistaan ja hallita niitä oikealla tavalla, jotta ne eivät lamaannuta suhdettamme muihin ihmisiin ja koko maailmaan.

“Mikäli lähestyt tilannetta siltä kannalta, että kyse on elämästä tai kuolemasta, monesti kuolet.”
-Adam Smith-

Daniel Goleman luokittelee perustunteet kuuteen kategoriaan, jotka ovat:

  • Onnellisuus: Kokonaisuudentunne, ilo ja nautinto.
  • Suru: Vaikea, tyhjä tunne tai motivaationpuute, jotka yleensä johtuvat menetyksestä.
  • Viha: Esteen, loukkauksen tai muun harmillisen asian aiheuttama tunne.
  • Yllättyneisyys: Odottamattoman tilanteen luoma tunne, joka voi olla joko positiivinen tai negatiivinen.
  • Pelko: Mielialahäiriö, joka aiheuttaa hermostuneisuutta joko todellista tai kuviteltua vaaraa tai vahinkoa kohtaan.
  • Inho: Inhottava tunne jotakin epämukavaa asiaa kohtaan.

Kuinka voimme kontrolloida tunteitamme?

Yksi tapa kontrolloida tunteita on Sedona-metodi, jonka tavoitteena on vapauttaa tunteita nopeasti. Tämä toteutetaan viiden kysymyksen avulla:

1. Voinko hyväksyä sen, mitä tunnen?

Ajattele sitä, mikä sinua häiritsee ja mitä tunnet. Anna tunteittesi liikkua vapaina ja anna itsellesi lupa tuntea mitä tahansa sinun tarvitsee tuntea.

2. Pystyisinkö päästämään irti siitä, mitä tunnen?

Kyse on yksinkertaisesti sen tiedostamisesta, onko tämä mahdollista vai ei.

3. Haluanko tehdä niin?

Haluanko päästää irti tunteestani?

4. Milloin?

Tämä on yksinkertainen kutsu sinulle päästämään irti siitä, mitä tunnet.

5. Toista yllämainitut kysymykset vapauttaaksesi itsesi täysin tunteistasi

Tyttö ja tunteiden hallinta

Aloita muistaminen

Englanninkielinen muistamista tarkoittava sana ”remembering” tulee latinankielisestä sanasta ”recordari”, jossa ”re” tarkoittaa uudelleen ja ”cordari” sydäntä. Täten muistaminen tarkoittaa sydämen läpi käymistä uudelleen.

Kun alamme muistelemaan ihmistä, joka on lähtenyt, kuten esimerkiksi meidät jättänyttä puolisoa, käymme läpi sydämemme ja mielemme ja kaiken, mitä olemme yhdessä kokeneet. Monesti muistamme ne onnelliset hetket. Hetket, jotka saivat meidät hymyilemään.

Ryhmä tutkijoita Birminghamin ja Cambridgen yliopistoista julkaisivat tutkimuksen, joka osoitti, että kontrolloimme sitä, mitä muistamme ja mitä unohdamme. Toisin sanoen, unohtaminen ei ole passiivista.

Oppiaksemme kontrolloimaan huonoja muistoja, voimme seurata kolmea yksinkertaista askelta, joiden avulla voimme jatkaa elämäämme ja nauttia nykyhetkestä sekä tulevaisuudesta:

1. Hyväksy

Emme voi muuttaa mennyttä, mutta nykyhetken ja tulevan voimme. On siis välttämätöntä, että jätämme meitä satuttaneet hetket taaksemme ja elämme nykyhetkeä ilman syyllisyyttä.

2. Opi

Opit kaikista kokemuksistasi, olivatpa ne sitten negatiivisia tai positiivisia. Olemassaolomme on jatkuva oppimisprosessi, joten tarkkaile sitä, mitä elämä sinulle negatiivisten muistojen muodossa opettaa, ja opi jatkamaan elämääsi.

3. Anna anteeksi

Anna anteeksi muille ja anna anteeksi itsellesi. Se on tapa asettaa raja negatiivisille muistoille ja jatkaa eteenpäin nauttien täysillä joka hetkestä.

“Joka kerta tunnen enemmän ja muistan vähemmän, mutta mitä muuta muisto on kuin tunteiden kieli, kasvojen sanakirja sekä päiviä ja tuoksuja, jotka palaavat luoksemme verbeinä ja adjektiiveina puheessa.”
 -Julio Cortazar-