Mikä merkitys on terveellä työn ja vapaa-ajan välisellä tasapainolla?

Työn ja vapaa-ajan välinen tasapaino muuttaa jatkuvasti elämäämme, ja on tärkeää, että tämä suhde on terve.
Mikä merkitys on terveellä työn ja vapaa-ajan välisellä tasapainolla?

Viimeisin päivitys: 26 tammikuu, 2022

Nykyään työpaikoilla on monia uusia käytäntöjä ja prosesseja, jotka on otettava huomioon. Esimerkiksi tuottavuuden parantamistekniikat, yhteistyön parantaminen ja uudet ohjelmat työpaikkakiusaamisen ehkäisyyn. Niistä erottuu edukseen työn ja vapaa-ajan välinen tasapaino, joka on erittäin tärkeä meidän kaikkien ottaa huomioon.

Nykyään yksi tuhoisimpia työelämän puolia on työn ja vapaa-ajan välisten rajojen hämärtyminen. Monet tekijät, kuten sosiaalinen media, joustavat työajat ja etätyöt tekevät töiden saattamisesta loppuun jopa päivittäisen unelman.

Tässä artikkelissa tarkastelemme tervettä työn ja vapaa-ajan välistä tasapainoa ja sen soveltamista työpaikalla. Se auttaa sinua oppimaan miten tasapainottaa elämääsi paremmin.

Työn ja vapaa-ajan välinen tasapaino

Työn ja vapaa-ajan välinen tasapaino viittaa palkkatyöhön käytetyn ajan ja muihin välttämättömiin toimiin käytetyn ajan väliseen tasapainoon. Sekä työ että vapaa-aika ovat välttämättömiä fyysisen ja henkisen hyvinvoinnin takaamiseksi.

Ihmiset, joilla on terve tasapaino työn ja vapaa-ajan välillä, tekevät sovitut työtunnit sellaisessa aikataulussa, että he voivat sovittaa yhteen henkilökohtaisen elämänsä työelämään jättäen itselleen riittävästi vapaa-aikaa. Tähän sisältyy tietysti terve työympäristö ja riittävä palkka heidän elintärkeisiin tarpeisiinsa.

Rahaa ja aikaa on investoitava hyvien työolojen luomiseen. Valitettavasti jotkut yritykset ottavat käyttöön tiettyjä kyseenalaisia menetelmiä. Esimerkiksi ylitöiden kirjaamatta jättäminen tai tiiminrakennuspäivien jättäminen vapaa-ajalle.

Työn ja vapaa-ajan välinen tasapaino täytyy säilyttää terveenä.

Työn ja yksityiselämän hyvän tasapainon merkitys

Kuten jo mainitsimme, työhön ja vapaa-aikaan omistetun ajan ja resurssien hyvä hallinta tuo meille hyvinvointia ja tuottavuutta. Jotta saisit asiasta paremman kuvan, tässä on tärkeimmät seikat, jotka on pidettävä mielessä työn ja yksityiselämän tasapainottamisessa:

  • Jos työajoille ei aseteta rajoituksia, siitä tulee ainoa tärkeä toiminta. Toisin sanoen, jos työaikataulua ei ole selkeästi määritelty ja rajattu, on aivan liian helppoa saada se venymään koko päivän ajalle.
  • Työuupumuksen sekä masennus – ja ahdistuneisuushäiriöiden ehkäisy on välttämätöntä terveen ja tuottavan väestön ylläpitämiseksi. Jos ihmisillä ei ole mahdollisuutta huolehtia kaikista elämänsä osa-alueista, ennemmin tai myöhemmin heidän tuottavuutensa loppuu, halusivatpa he sitä tai eivät.
  • Elämä on paljon muutakin kuin työntekoa ja velvollisuuksien hoitamista. Ei riitä, että ihmisille annetaan työajan ulkopuolella tarpeeksi aikaa vain kotitaloustöiden hoitamiseen. Lepo ja vapaa-aika ovat myös tarpeen mielen ja kehon pitämiseksi hyvässä kunnossa.

Otetaan esimerkiksi freelance-työntekijät. Koska heidän tulonsa riippuvat suoraan siitä, kuinka paljon he työskentelevät, heidän on äärimmäisen helppo pidentää työaikaansa käytännössä koko valveillaoloajalleen, jopa 7 päivälle viikossa. Jos he eivät tiedä kuinka suunnitella oma aikataulunsa (tai jos aikatauluun liittyy epävarmuutta), he tylsistyvät ja he alkavat kärsiä ahdistuksesta ja kroonisesta stressistä.

Myös fyysinen terveys kärsii suuresti, jos työn ja yksityiselämän tasapainoa ei kunnioiteta. Samasta työasennosta, liiallisesta fyysisestä rasituksesta tai saman työn tuntikausia jatkuvasta tekemisestä johtuvista vammoista on tullut työmaailman epidemia. Lisäksi terveydenhuoltojärjestelmillä ei useinkaan ole riittävästi resursseja käsitellä tällaisia häiriöitä.

Kuinka saavuttaa terve tasapaino työn ja vapaa-ajan välillä

Sekä yrityksellä että työntekijällä on velvollisuuksia hyvän tasapainon saavuttamisessa. Alla luetellut ajatukset auttavat sinua ymmärtämään paremmin, kuinka yrityksen ja työntekijän tulisi tehdä yhteistyötä, jotta kumpikin hyötyisi suhteesta:

  • Määrittäkää aikataulut. Sekä yritykselle että työntekijälle kiinteä työaika on tärkeä terveyden kannalta. Epäselvät työajat edistävät hyväksikäyttöä, koska ne luovat tunteen, että henkilö työskentelee jatkuvasti.
  • Terveyden suojelu. On helppo pudota ansaan uskomalla, että keho ja mieli voidaan pakottaa jatkamaan tehotuotantoa. Lyhyellä aikavälillä on olemassa ratkaisuja, jotka mahdollistavat tämän, kuten psykotrooppiset lääkkeet, tulehduskipulääkkeet, fysioterapia jne. Työntekijän terveys kuitenkin kärsii progressiivisesta ja hienovaraisesta kulumisesta, joka vaikuttaa negatiivisesti myös hänen tuottavuuteensa.
  • Työn ja vapaa-ajan tasapaino ei päde vain ihmisiin, joilla on muita vastuita, kuten lapsia, puoliso tai iäkäs vanhempi. Yhdenkään ihmisen ei pitäisi joutua perustelemaan ylitöistä kieltäytymistä tai vapaa-aikansa riistoa millään.

Hyvä työn ja yksityiselämän tasapainon luominen vaatii työnantajalta ja työntekijältä sitoutumista. Kumman tahansa osalta on aivan liian helppo langeta sellaiseen käyttäytymiseen ja dynamiikkaan, joka sabotoi työntekijän hyvinvointia ja oikeuksia.

Nainen töissä.

Etätyötrendi

Lopuksi on syytä mainita erityisesti etätyö. Siinä on vielä monia näkökohtia, joita tulee säädellä. Esimerkiksi yksilön vaatimukset kasvavat, koska hänen ei tarvitse matkustaa kodin ja työpaikan välillä, mutta kotona työskentelemisestä aiheutuvia kuluja ei yleensä kompensoida. Lisäksi työn ja vapaa-ajan väliset aikataulut hämärtyvät usein.

Vakiintuneiden normien rikkominen on näissä tilanteissa hieman helpompaa kuin perinteisissä työskenaarioissa. Loppujen lopuksi on kuitenkin selvää, että kaikki tärkeät näkökohdat on otettava huomioon. Tästä on etuja kaikille osapuolille.

Tämä saattaa kiinnostaa sinua...
Työ muuttaa persoonallisuuttasi
Mielen Ihmeet
Lue se täällä Mielen Ihmeet
Työ muuttaa persoonallisuuttasi

Työ muuttaa persoonallisuuttasi. Olemuksesi voi muuttua joko parempaan tai huonompaan suuntaan. Näin ainakin väittää tuore tutkimus.



  • Irawanto, D. W., Novianti, K. R., & Roz, K. (2021). Work from home: Measuring satisfaction between work–life balance and work stress during the covid-19 pandemic in indonesia. Economies9(3), 96.
  • Dousin, O., Collins, N., Bartram, T., & Stanton, P. (2021). The relationship between work‐life balance, the need for achievement, and intention to leave: mixed‐method study. Journal of advanced nursing77(3), 1478-1489.
  • Arief, N. R., Purwana, D., & Saptono, A. (2021). Effect of Quality Work of Life (QWL) and Work-Life Balance on Job Satisfaction through Employee Engagement as Intervening Variables. The International Journal of Social Sciences World (TIJOSSW)3(01), 259-269.
  • Jammaers, E., & Williams, J. (2021). Care for the self, overcompensation and bodily crafting: The work–life balance of disabled people. Gender, Work & Organization28(1), 119-137.
  • Greenblatt, E. (2002). Work/life balance: Wisdom or whining. Organizational dynamics31(2), 177-193.