Pendulaatiotekniikka ahdistuksen hallintaan

Trauman tuska ei vain majoitu mieleesi, vaan myös kehoosi. Yksi tapa käsitellä traumaa on työkalu, jonka juuret ovat somaattisessa terapiassa. Lue lisää täältä.
Pendulaatiotekniikka ahdistuksen hallintaan
Valeria Sabater

Kirjoittanut ja tarkastanut psykologi Valeria Sabater.

Viimeisin päivitys: 03 kesäkuuta, 2023

Huomaatko hokevasi itsellesi jatkuvasti “minun täytyy olla vahva” tai “minun täytyy käsitellä tämä, oli mikä oli”? Tämä johtuu siitä, että yrität jatkuvasti saada voimaa ja rohkaisua syvimmistä psykologisista kerroksistasi. Mutta näin tekemällä tukahdutat myös tunteesi. Tukahdutat surusi ja ahdistuksesi yrittäessäsi selviytyä kaikesta ja mennä eteenpäin.

Ihmisinä meidät on ohjelmoitu selviytymään, mutta ei niinkään olemaan onnellisia. Aivomme asettavat aina etusijalle taistelun, esteiden voittamisen ja kivun välttämisen hinnalla millä hyvänsä. Tämä selittää, miksi sinun on niin hankala hallita vaikeita tunteitasi. Ja jos et ymmärrä ja säätele niitä oikein, ne ilmenevät lukemattomina fyysisen epämukavuuden tuntemuksina.

Jos somatisoit tuskasi, kärsit ratkaisemattomasta traumasta. Kärsimys ilmenee usein paniikkikohtauksena, sydämentykytyksenä, huimauksena, päänsärkynä tai tuki- ja liikuntaelimistön oireiluna. Puhumattakaan psykologisista vaikutuksista. Ei todellakaan ole helppoa purkaa parantumattomien haavojen vahvoja lankoja.

Yksi psykologinen voimavara, jota voit soveltaa, on eräs somaattiseen terapiaan perustuva tekniikka. Tämän kiehtovan työkalun ansiosta voit vapauttaa kehosi ahdistuksen taakan.

Peter A. Levine kehitti somaattisen terapian yhteydessä niin sanotun “pendulaatiotekniikan”.

Pendulaatiotekniikka ei ole rentoutumistekniikka, mutta se tuo rauhaa.
Pendulaatiotekniikalla skannaat kehoasi etsiäksesi kipualueita ja rauhallisia alueita.

Pendulaatiotekniikka

Niin kutsuttu “pendulaatiotekniikka” on tohtori Peter E. Levinen kehittämä resurssi somaattisen terapian yhteyteen. Levine on yksi niistä lääketieteen ja psykologian hahmoista, joka on vaikuttanut eniten trauman tutkimukseen ja hoitoon. Hänen teoksensa Healing Trauma (2008) ja Trauma and Memory (2015), ovat menestyneet erittäin hyvin.

Tohtori Levine toimi NASA:n stressikonsulttina. Hän on kuitenkin tunnetumpi työstään lukuisissa kliinisissä keskuksissa, jotka käsittelevät emotionaalista kipua. Hänen somaattisen kokemuksen terapeuttinen mallinsa on Jerusalemin heprealaisen yliopiston tutkimuksen mukaan tehokas resurssi traumaperäisen stressihäiriön hoidossa.

Hänen lähestymistapansa trauman käsittelyyn perustuu kehotietoisuuteen. Hän väittää, että ei riitä, että olemme tietoisia kärsimyksestämme, ahdistuksestamme ja emotionaalisesta epämukavuudestamme ja pohdimme niitä. Trauma pysyy juurtuneena kehoon aiheuttaen jännitteitä, paniikkikohtauksia, unihäiriöitä jne.

Pendulaatiotekniikan tavoitteena on vapauttaa ja kanavoida jäätynyttä energiaa.

“Trauma on hermostossamme, ei siinä tapahtumassa, josta se sai alkunsa.”

-Peter A. Levine-

Pendulaatiotekniikan tavoite

Tämän tekniikan tavoitteena on viedä yksilö ahdistuksen tilasta homeostaasiin tai rauhan pisteeseen. Sen tavoitteena ei kuitenkaan ole yksinkertaisesti lievittää stressiä tai saavuttaa sisäisen rentoutumisen tila. Se ei ole rentoutumisresurssi, vaan psykologisen trauman parantamiseen tarkoitettu resurssi. Siksi meidän on pidettävä mielessä intiimi yhteys kehon ja mielen välillä.

Sen tavoitteena on keskittyä vaikeisiin tunteisiin, jotka takertuvat meihin, oppia sietämään niitä, murtamaan ne ja vapauttamaan ne sitten vähitellen. Tohtori Levine korostaa tarvetta toimia hienovaraisesti, ilman kiirettä. Jokaiseen pisaraan emotionaalista kipua, joka hyperaktivoi keskushermoston, on otettava yhteys sen parantamiseksi. Näin vältytään psyykkisten traumojen pahenemiselta.

Kuinka se suoritetaan

Syötät traumasta johtuvaa ahdistustasi päivittäin tietyillä henkisillä skeemoilla, niihin liittyvillä tunteilla ja joillakin kehollisilla korrelaatioilla, jotka johtuvat mainitusta psykoemotionaalisesta tilasta. Kehoosi sattuu, koska keskushermostosi immobilisoi sinut. Mielesi on juuttunut menneeseen kokemukseen.

Pendulaatiotekniikka pyrkii “siirtämään” kaiken negatiivisen energiasi ylikiihtymyksestä rauhaan. Kivusta helpotukseen. Se edellyttää uhan fysiologian säätelyä sen saattamiseksi turvatilaan. Tämä prosessi ei ole helppo, mutta sinun on yritettävä kouluttaa mielesi, aivosi ja kehosi käsittelemään traumaasi.

Näin se toimii:

1. Kun tunnet ahdistusta, yritä antaa sille tilaa ja sietää sitä

Joskus mieleen saattaa tulla muisto. Se voi olla tietty ärsyke, kokemus tai tilanne, joka aktivoi sinussa ahdistuksen ja kivun pistelyn, joka tukehduttaa ja lamauttaa sinut. Pendulaatiotekniikan ensimmäinen vaihe edellyttää, että otat yhteyttä tunnetuskaasi ja kuvailet sitä:

  • Missä tunnet kipua? Onko se rinnassasi vai vatsassasi? Vaikeuttaako se hengittämistäsi? Kuvaile sitä.
  • Jos tunnet tuskan valtaavan sinut, keskity vain pieneen osaan kipua. Ajatuksena on, että voit hallita tätä epämukavuutta, jotta se ei paina sinua ja voit työskennellä sen parissa.
  • Tutustu kinestesiaan, kinesteettisiin kokemuksiin ja kaikenlaisiin subjektiivisiin havaintoihin. Loppujen lopuksi traumaan liittyy usein monia fyysisiä muistoja, kuten haju, maku, äänet jne.

2. Etsi kivuttomia tiloja kehostasi

Nyt kun olet ottanut yhteyttä epämukavuuden, jännityksen tai kivun koskettamiin alueisiin kehossasi, tule tietoiseksi alueista, jotka eivät aiheuta sinulle ongelmia, ja jotka ovat rauhallisia ja rentoja. Esimerkiksi, ehkä osa vatsaasi ei satu tai ehkä kätesi, otsasi tai niskasi tuntuvat rauhallisilta.

Tutki kehoasi etsiäksesi näitä harmonisia alueita ja keskity tähän tunteeseen. Jos et löydä yhtään, keskity pikkusormeen. Tässä tilassa mikään ei satuta tai häiritse sinua ja kaikki on rauhallista.

3. Siirtyminen kivusta rauhaan

Tekniikan viimeinen vaihe on mielenkiintoisin. Siihen liittyy huomiosi siirtäminen jännittyneiltä ja kipeiltä alueilta kehosi rennoille alueille. Sinun on siirryttävä kivusta rauhaan, ahdistuksen ja tuskan hallitsemasta rinnasta tai vatsasta kehosi rennoille alueille.

Melkein huomaamattasi tulet paljon suvaitsevaisemmaksi vaikeita tunteitasi kohtaan. Traumasi sulaa ja vapauttaa tunne-energian, joka ennen pidätti ja esti sinua.

Tunteet, kuten häpeä, pelko tai nöyryytys, ovat tiloja, jotka liittyvät alkuperäiseen traumaan. Ne pysyvät vuosia energian muodossa keskushermostossa.

Pendulaatiotekniikka perustuu ajatukseen, että trauman emotionaalinen energia muuttaa hermostoa jättäen sen pysyvään vireystilaan.

Johtopäätös

Tohtori Peter A. Levinen mukaan meillä kaikilla on synnynnäisiä parantavia voimia, jotka voimme aktivoida. Todellakin, kuten olemme huomauttaneet, vaikka meitä ei ole ohjelmoitu olemaan onnellisia vaan pikemminkin selviytymään, joustavuus on myös olennainen osa ihmisyyttä. Somaattisen terapian mukaan voimme irrottaa itsemme kehostamme ja kiinnittää huomiota vain mieleemme, ja tällä tapaa parannumme.

Termi “pendulaatio” tarkoittaa heilumista tai siirtymistä ulottuvuudesta toiseen, siirtymistä kiinteästä pisteestä toiseen ja päinvastoin. Mielesi täytyy oppia sietämään emotionaalista kipua hitaasti ja rauhallisesti. Muista, että tehdäksesi tämän, sinun on kiinnitettävä huomiosi kehosi karttaan vakuuttaaksesi sen lopettamaan puolustamisen.

Lopuksi, sinun on deaktivoitava kehon reaktiot, jotka ovat aina valppaita suojelemaan sinua. Sinun täytyy vakuuttaa kehosi ja aivosi siitä, että olet turvassa.


Kaikki lainatut lähteet tarkistettiin perusteellisesti tiimimme toimesta varmistaaksemme niiden laadun, luotettavuuden, ajantasaisuuden ja pätevyyden. Tämän artikkelin bibliografia katsottiin luotettavaksi ja akateemisesti tai tieteellisesti tarkaksi.


  • Barratt, B. B. (2013, January 10). The emergence of somatic psychology and bodymind therapy. London: Palgrave McMillan
  • Payne, P., Levine, P. A., & Crane-Godreau, M. A. (2015, April 14). Corrigendum: Somatic experiencing: Using interoception and proprioception as core elements of trauma therapy. Frontiers in Psychology
  • Levine, P.A. (2013). En una voz hablada. Cómo el cuerpo libera el trauma y restaura el bienestar, Buenos Aires: Alma Lepik.
  • Levine, P.A. (2013). Sanar el Trauma. Un programa pionero para restaurar la sabiduría del cuerpo, Madrid: Neo Person.

Tämä teksti on tarkoitettu vain tiedoksi eikä se korvaa ammattilaisen konsultaatiota. Jos sinulla on kysyttävää, konsultoi asiantuntijaasi.