Kuinka jatkaa elämästä nauttimista tämänhetkisen talouskriisin keskellä

Asteittainen hintojen nousu tukahduttaa meidät. Onko mahdollista löytää onnea tai yksinkertaista nautintoa tämän muuttuvan kontekstin keskellä? Vastaus on kyllä. Itse asiassa on olemassa joitain yksinkertaisia strategioita, jotka voivat auttaa.
Kuinka jatkaa elämästä nauttimista tämänhetkisen talouskriisin keskellä
Valeria Sabater

Kirjoittanut ja tarkastanut psykologi Valeria Sabater.

Viimeisin päivitys: 04 joulukuuta, 2022

Inflaatio on nousussa. Kaikki hinnat nousevat, mutta palkat ovat pysyneet ennallaan, ja toimeentulo suurelle osalle yhteiskuntaa on todella haasteellista. Vaikka tarpeemme ovat pysyneet ennallaan, niiden kattamiseen käytettävät resurssit vähenevät vähitellen. Tämä aiheuttaa uhan ja ahdistuksen tunteita.

Ruoka, polttoaine, vaatteet ja palvelut. Nykyinen skenaario ei tarkoita vain jatkuvaa hintojen nousua, vaan myös talouden taantumaa. Olemme samalla edelleen nousemassa epävakauden tunnelista, jonne pandemia ajoi meidät, ja nyt näemme itsemme uuden, yhtä epävarman horisontin edessä. Millainen on mielenterveytemme kaiken tämän keskellä?

On selvää, että tällä hetkellä on äärimmäisen vaikeaa pysyä rauhallisena ja vähentää negatiivisten ajatustemme melua. Loppujen lopuksi mielemme odottaa aina pahinta, lietsoen ahdistuksen tulta. Voimmeko todella olla onnellisia ja jatkaa elämästä nauttimista tällaisissa olosuhteissa? Luonnollisesti meillä kaikilla on omat yksilölliset tilanteemme ratkaistavana, toisilla parempi ja toisilla huonompi, mutta huoli on globaali.

Katsotaanpa joitain strategioita, joiden avulla voit jatkaa elämästä nauttimista tämänhetkisessä talouskriisissä.

“Rikkaus ei koostu suuresta omaisuudesta, vaan vähäisyydestä.”

-Epiktetos-

Kriisin aikoina meidän on kehitettävä avoin ja joustava mentaliteetti, jonka avulla voimme olla tietoisia ympärillämme olevista tekijöistä, sopeutua niihin ja elää parhaamme mukaan.

Kuinka jatkaa elämästä nauttimista talouskriisissä

Olisi hienoa, jos raha ei olisi niin tärkeää elämässämme, mutta totuus on, että tarvitsemme sitä kattamaan perustarpeemme. Abraham Maslow sisällytti nämä kuuluisan pyramidinsa kahteen ensimmäiseen askeleeseen. Monille talous määrittelee myös heidän asemansa sekä heidän integroitumisensa sosiaaliseen ryhmään noudattamalla samaa elämäntapaa ja hankkimalla samat hyödykkeet kuin ryhmän muut jäsenet.

Otetaan esimerkiksi henkilö, joka keskitasoisesta tai alhaisesta palkastaan huolimatta sijoittaa suuren osan säästöistään uusimpaan huippuluokan matkapuhelimeen. Rahan avulla voimme paitsi kattaa olennaisia asioita, kuten ruokaa tai asumista, myös helpottaa tietyn sosiaalisen identiteetin rakentamista. Siitä huolimatta nyt, kun taloudellinen vapautemme on rajoitettu, monia tavoitteitamme muotoillaan uudelleen.

Vapaa-ajan, aineellisten resurssien ja jopa tiettyjen elintarvikkeiden kulutuksen rajoittaminen vaikuttaa myös mielenterveyteemme. Pisan yliopiston (Italia) tekemä tutkimus väittää, että keski-ikäisten miesten masennuksen ilmaantuminen lisääntyy eristysoloissa ja talouskriisissä.

Tämän mielessä pitäen, seuraava kysymys saattaa tuntua ristiriitaiselta ja jopa ironiselta, mutta kuinka todellakin voit jatkaa elämästä nauttimista tässä talouskriisissä, kun kaikki on aina vain kalliimpaa? Millaista henkistä lähestymistapaa sinun tulisi soveltaa, jotta voisit käsitellä paremmin tätä tilannetta? Vastaus on, että sinun pitäisi kehittää kolmenlaisia henkisiä lähestymistapoja, joista puhumme alla.

Huolimatta inflaatiosta ja talouden alamäestä, ilosta ei pidä luopua. Meidän on yksinkertaisesti muotoiltava uudelleen hyvinvoinnin lähteemme. Jos keskitymme elämän alkeellisiin ja yksinkertaisimpiin asioihin, voimme paremmin.

1. Niukka ajattelutapa: kun vähemmän on enemmän

Niukka tai säästäväinen ajattelutapa määrittelee ihmiset, jotka rahansäästön lisäksi osaavat panostaa aikaansa ja pitää huolta elämäntavoistaan. Monet mieltävät tämän käytöksen olevan saituutta, mutta se ei ole totta. Itse asiassa säästeliäiset ihmiset ovat loistavia omien resurssiensa ja aikansa optimoijia. Heille on ominaista yksinkertaisuus.

Katsotaanpa pilareita, joilla säästäväisyys seisoo:

  • Säästäväisillä ihmisillä on selkeät prioriteetit. Nauttiaksesi elämästä, kun kaikki on kalliimpaa, sinun on selvitettävä, mikä on tärkeintä jokapäiväisessä elämässäsi. Aina on ylimääräisiä kuluja, mutta säästäväisyys tarkoittaa hyvinvoinnin kannalta tärkeimpien asettamista etusijalle.
  • Aikasi on arvokasta. Kriisin aikana saatat joutua lisäämään työpäivääsi lisää tunteja. Usein on kuitenkin parempi elää vähemmällä rahalla, mutta viettää laatuaikaa läheisten kanssa.
  • Säästä ja vältä velkaantumista. Tämä on mahdollisesti oleellisin strategia ja ensimmäinen, jota ajattelet vaikeiden aikojen tullessa.
  • Kierrätä turhan kulutuksen välttämiseksi. Kierrätys vaatteista teknologiaan ei vain säästää rahaa, vaan auttaa myös pitämään huolta planeetastamme.

Joskus sen sijaan, että miettisit mitä tulevaisuus voi tuoda sinulle, kannattaa ottaa askel taaksepäin ja pysyä nykyhetkessä, tässä ja nyt. Kun arvostat sitä, mikä sinua ympäröi ja mitä sinulla jo on, tunnet onnea.

2. Hyväksymismentaliteetti: sopeutuminen kohtaamaan todellisuuden

Inflaatio on muuttanut todellisuutemme. Jos et kuitenkaan hyväksy sitä, lyöt vain päätäsi seinään. Monilla ihmisillä oli lukemattomia tavoitteita ja unelmia täytettävänä, kun pandemia ja rajoitukset väistyivät. Talouskriisin saapuessa monet niistä ovat kuitenkin nyt haihtuneet tai jäätyneet.

Hyväksyminen antaa sinun navigoida paremmin vastoinkäymisissä ja epävarmuudessa. Sen hyväksyminen, mitä ei voi muuttaa, tarkoittaa, että et enää käytä taika-ajattelua ( “Jos haluan tarpeeksi paljon, saan sen”), joka voi usein johtaa negatiivisiin tunnetiloihin. Varsovan yliopiston (Puola) tekemä tutkimus korostaa, että hyväksyminen toimii hyvänä emotionaalisena säätelijänä. Se saa meidät tuntemaan olomme paremmaksi.

Älä unohda elämästä nauttimista edes kriisissä.
Jotkut kokemukset eivät maksa mitään, mutta tekevät meidät onnelliseksi, kuten ajan viettäminen rakkaittemme kanssa.

3. Kiitollisuus: ympäröivän yksinkertaisuuden arvostaminen

Jos haluat tietää kuinka nauttia elämästä vaikeina taloudellisina aikoina, sinun on harjoitettava silmiäsi ja sydäntäsi. Ala kiinnittää huomiota yksinkertaisimpiin, mutta merkittävimpiin ja kauneimpiin todellisuuksiin, jotka ympäröivät sinua. Palauta kykysi ihmetellä ja innostua kaikesta, mitä jokapäiväisessä elämässäsi tapahtuu ja ilmenee, olipa se kuinka pieni asia tahansa.

On joitakin peruskokemuksia, jotka eivät maksa mitään, tekevät sinut onnelliseksi. Joskus, kun tilanteesi muuttuu taloudellisten ongelmien vuoksi, odotuksesi muuttuvat yksinkertaisemmiksi ja realistisemmiksi. Tämä on hyvä asia. Se tarkoittaa katseen laskemista ja sen arvostamista, mitä ympärilläsi on.

Kiitollisen mentaliteetin omaksuminen antaa sinun nauttia hetkistä rakastamiesi ihmisten kanssa, mennä kävelylle rannalle tai lukea kirjaa.

Muista, että vaikeat ajat eivät kestä ikuisesti

Koko sivilisaatiomme historian ajan kriisejä on tullut ja mennyt. Elämä on syklistä ja on pimeyden hetkiä, kirkkauden hetkiä sekä tasapainon ja rauhallisuuden hetkiä. Vaikka nämä vaikeat ajat saattavat usein tuntua dystopisilta, niitä hallitsevat korkeat hinnat, pandemiat sekä sotien ja suuren epävarmuuden kaiut päättyvät jossain vaiheessa.

Emme tietenkään tiedä, milloin ne päättyvät, mutta sillä välin meidän tulisi välttää käsittelemästä päiväämme negatiivisuuden ja katastrofin suodattimilla. Yritä ottaa päivä kerrallaan. Arvosta nykyhetkeä ja yritä sopeutua sinua ympäröiviin olosuhteisiin. Muista olennaiset arvosi äläkä menetä toivoa. Älä kuitenkaan epäröi pyytää ammattilaisen apua, jos tarvitset sitä.

Tämä saattaa kiinnostaa sinua...
Vaikeat ajat voivat olla parantavia
Mielen Ihmeet
Lue se täällä Mielen Ihmeet
Vaikeat ajat voivat olla parantavia

Vaikeimmat aikani opettivat minulle kaikista tärkeimmät elämän ja kasvun oppitunnit. Nämä olivat aikoja, jolloin onnistuin parantamaan haavani.



  • Frasquilho, D., Matos, M., Salonna, F. et al. Mental health outcomes in times of economic recession: a systematic literature review. BMC Public Health 16, 115 (2015). https://doi.org/10.1186/s12889-016-2720-y

  • Marazziti D, Avella MT, Mucci N, Della Vecchia A, Ivaldi T, Palermo S, Mucci F. Impact of economic crisis on mental health: a 10-year challenge. CNS Spectr. 2021 Feb;26(1):7-13. doi: 10.1017/S1092852920000140. Epub 2020 Apr 7. PMID: 32252843.

  • Wojnarowska A, Kobylinska D, Lewczuk K. Acceptance as an Emotion Regulation Strategy in Experimental Psychological Research: What We Know and How We Can Improve That Knowledge. Front Psychol. 2020 Feb 27;11:242. doi: 10.3389/fpsyg.2020.00242. PMID: 32180748; PMCID: PMC7057396.

Mielen Ihmeet -sivuston sisältö on laadittu ainoastaan informatiivisiin ja opetustarkoituksiin. Se ei korvaa ammattilaisen diagnoosia, neuvoja tai hoitoa. Askarruttavissa asioissa on parasta kääntyä luotetun ammattilaisen puoleen.