Keskittymisongelmat: paranna keskittymiskykyäsi näillä neuvoilla

· 3.6.2019
Onko sinulla keskittymisongelmia? Tuntuuko sinusta, että muistisi pettää? Oletko jatkuvasti hämmentynyt ja pökerryksissä? Kun puhut jonkun kanssa, tuntuuko sinusta ettet oikeastaan kuule mitä hän sanoo? Kun katsot televisio-ohjelmaa tai luet jotain, tuntuuko sinusta, että et tosiaankaan ymmärrä mitä tapahtuu?

Muisti- ja keskittymisongelmat voivat olla suuri ahdistuksen aihe elämän jokaisella osa-alueella. Seuraukset voivat johtaa myös paljon pidemmälle, koska tämä voi vaikuttaa itsetuntoon, ihmissuhteisiin ja jopa emotionaaliseen vakauteen.

Yksi huono päivä silloin tällöin on täysin eri asia kuin kokea jatkuvasti keskittymisvaikeuksia. Tätä kyvyttömyyttä, joka sisältää sekaannusta ja unohtelemista, sekä keskittymiskyvyn puutetta ja henkistä selkeyttä, kutsutaan aivosumuksi.

Mitä aivosumu on?

Aivosumu on anomalia, jota ei tunnisteta sairaudeksi, vaan se viittaa kansainvälisesti hyväksyttyyn mielentilaan. Valitettavasti aivosumu on melko yleistä, vaikkakaan se ei tee siitä ”normaalia”.

Aivosumu viittaa ongelmaan, joka on enemmän kuin muisti- ja keskittymisongelmat. Kun sinulla on aivosumua, sinusta tuntuu epäselvältä, sekavalta ja ajatteleminen on vaikeaa. Aivosumun avulla aivosi lähettää tärkeän signaalin siitä, että epätasapainoa on käsiteltävä.

Itse asiassa se, mikä voi tuntua henkiseltä tai psykologiselta ongelmalta voi olla jotain aivan muuta. Aivosumu voi johtua elämäntavastasi. Useammat tekijät kuin luuletkaan voivat aiheuttaa aivosumua, kuten ruokavaliosi. Tai sumu voi olla myös sairauden tai tietyn lääkkeen sivuvaikutus.

Hyvä uutinen on, että aivosumu on vältettävissä ja hoidettavissa, kun tunnistat sen aiheuttavan tekijän. Joskus se on yhtä helppoa kuin terveellisemmän elämäntavan johtaminen.

Stressaantunut nainen

Mikä aiheuttaa aivosumun?

Monissa tapauksissa aivosumu johtuu olosuhteista, jotka liittyvät suoraan terveyteen. Itse asiassa lääkkeet, joita käytetään erilaisten sairauksien hoitoon, voivat aiheuttaa tai edistää aivosumun syntymistä. Myös tietyt ravintolisät, joiden nauttimisen tarkoitus on elämänlaadun parantaminen, voivat aiheuttaa sitä.

Aivosumua voi esiintyä myös epäterveellisten elämäntapojen vuoksi, erityisesti huonon ravinnon takia. Kuten tulemme näkemään myöhemmin, ravitsemus on erittäin vakavasti otettava aihe, joka vaikuttaa fyysiseen terveyteemme. Se on ratkaiseva tekijä mielenterveyden ja emotionaalisen terveyden kannalta. Seuraavaksi analysoimme, miten voimme vähentää aivosumua ja saada keskittymisongelmat kuriin.

Epäterveellinen ravinto

Kun ruokavaliosi on epäterveellinen, aivosumun mahdollisuus kasvaa. Mutta mikä on huono ja mikä on hyvä ruokavalio? Vastaus on yksinkertainen, mutta sitä on vaikea käsitellä ja hyväksyä. Itse asiassa monet ihmiset eivät halua kuulla sitä.

Aluksi meidän on selvitettävä, että ruokien välillä on todella eroja. Erona on, että jotkut ruoat tarjoavat tarpeellisia ja hyödyllisiä ravintoaineita. Toiset tuotteet taas ainoastaan sammuttavat janon ja nälän tunteen, mutta eivät oikeastaan tarjoa mitään, mitä kehosi todella tarvitsee.

Tästä johtuu, että kun sinulla on terveellinen ruokavalio, syöt vähemmän. Ja kun noudatat ruokavaliota joka ei perustu ravinteikkaaseen ruokaan, sinun täytyy syödä enemmän ja useammin. Koska kehosi vaatii ravinteita, joita se ei ole saanut. Tämä on syy, miksi sinun pitäisi vähentää mahdollisimman paljon hyödyttömien ruokien määrää ja korvata ne ravinteikkaalla ruoalla.

Ravitsemukselliset puutteet

Keskittymisongelmat ja aivosumu voivat myös johtua ravitsemuksellisesta puutteesta. Itse asiassa näitä puutteita voi esiintyä jopa terveellisen ruokavalion noudattamisen yhteydessä. Joko sen vuoksi että ruokaa ei nautita riittävästi, tai koska se ei imeydy oikein.

Tärkeimmät keskittymisongelmia aiheuttavat ravitsemukselliset puutteet ovat:

  • B12-vitamiinin puutos: B12-vitamiinin puutetta ei pidä ottaa kevyesti, koska se voi tuottaa monenlaisia henkisiä ja neurologisia häiriöitä. Ruoansulatushäiriöt ja jopa mahan happoisuutta vähentävien lääkkeiden käyttö lisäävät tämän puutteen riskiä.
  • D-vitamiinin puutos: D-vitamiini auttaa nostamaan mielialaa, vähentää aivosumua ja masennusta, parantaa muistia ja lisää ongelmanratkaisutaitoja.
  • Omega-3 -rasvahappojen puute: Välttämättömiä rasvahappoja esiintyy suurina pitoisuuksina aivoissa. Ne ovat ratkaisevia muistimme, aivojen terveyden ja toiminnan kannalta. Kaikista Omega-3 -rasvahapoista DHA (dokosaheksaeenihappo) on hyödyllisin aivoille. Se on aivosolujen tärkeä rakenneosa, erityisesti kuoren soluissa. Tämä on aivojen alue, joka liittyy muistiin, kieleen, havainnointiin, luovuuteen, arviointikykyyn, tunteisiin ja keskittymiseen.

Jotkut ravintolisät voivat auttaa vähentämään aivosumua ja palauttamaan keskittymiskykyä. On kuitenkin oltava varovainen lisäravinteiden kanssa, koska ne eivät aina ole niin hyödyllisiä kuin mitä luvataan. Nootrooppiset aineet voivat tehdä muun muassa keskittyneemmän, motivoituneemman, positiivisemman ja tuottavamman. Mutta loppujen lopuksi ne eivät ole yhtä hyödyllisiä, eivätkä niin harmittomia kuin miltä näyttävät.

Levon puute

Hyvälaatuisen unen puute voi aiheuttaa aivosumua. Lepo on loppujen lopuksi olennaista aivojen toiminnan kannalta sekä lyhyellä että pitkällä aikavälillä. Nukkuessa tapahtuu eräänlainen aivojen puhdistus. Tämä mahdollistaa muistin vahvistumisen. Lisäksi unen aikana aivot luovat uusia aivosoluja, jotka tietyllä tavalla kompensoivat kaikki solut, jotka menetät päivän aikana.

Uneton nainen

Yksi huono yö voi vaikuttaa muistiin, keskittymiseen, koordinaatioon, mielialaan, arvostelykykyyn sekä kykyyn hallita stressiä seuraavana päivänä. Lisäksi jotkut asiantuntijat toteavat, että jo yhden yön unien menettäminen vaikuttaa henkiseen suorituskykyyn yhtä paljon kuin humalassa olo tekee.

Krooninen stressi

Stressi on yksi aikamme tavaramerkeistä, ja krooninen stressi on sen lipunkantaja. Stressaantuneena olemista pidetään virheellisesti synonyymina tuottavuuden, menestyksen ja onnistumisen kanssa. Mutta stressi lisää riskiä saada vakavia sairauksia. Näitä ovat syöpä ja monet pelätyt aivosairaudet, kuten dementia ja Alzheimerin tauti.

Krooninen stressi aiheuttaa ahdistusta, masennusta, huonoa päätöksentekokykyä, unettomuutta ja muistinmenetystä. Liian paljon kortisolia, stressihormonia, lisää ylimääräisiä vapaita radikaaleja. Nämä aineet vahingoittavat aivojen solukalvoja, jolloin ne kadottavat normaalin toiminnan ja kuolevat. Lisäksi kortisoli häiritsee uusien aivosolujen syntymistä.

Lääkitys

Kaikilla lääkkeillä on joitakin riskejä. Aivosumu ja keskittymisongelmat on yksi yleisimmistä sivuvaikutuksista, joita on raportoitu sekä resepti- että ilman reseptiä saataville lääkkeille.

Tiedetään esimerkiksi, että reseptillä saatavat kolesterolia alentavat lääkkeet sekä unilääkkeet voivat aiheuttaa muistinmenetystä. Myös lääkkeet, joita kutsutaan antikolinergisiksi, estävät asetyylikoliinin vaikutuksen. Tämä on kemikaali aivoissa, joka vastaa muistista ja oppimisesta. Näiden lääkkeiden tyypillisiä sivuvaikutuksia ovat aivosumu, unohtelu ja keskittymiskyvyn heikentyminen.

Lisäksi useat ilman reseptiä saatavat lääkkeet toimivat estämällä asetyylikoliinia, kuten lääkkeet allergiaan, refluksiin, kipuun ja unettomuuteen. Siksi on tärkeää arvioida, kompensoivatko sivuvaikutukset itse hoidosta saatavaa hyötyä.

Terveysongelmat

Keskittymisongelmat ja aivosumu voivat olla joidenkin terveysongelmien sivuvaikutusta. Joissakin tapauksissa sairauden hoito aiheuttaa ongelmia. Näin on esimerkiksi syöpäpotilailla, jotka saavat kemoterapiaa.

Kemoterapian yleinen sivuvaikutus on tietyn tyyppinen aivosumu, joka liittyy tähän hoitoon. Amerikan syöpäyhdistyksen virallinen kanta on, että kemoterapian aiheuttama aivosumu johtuu itse sairauden, hoitojen, unihäiriöiden, hormonaalisten muutosten, masennuksen ja stressin yhdistelmästä.

Kun tutkijat analysoivat näiden potilaiden aivotoimintaa ennen kemoterapiaa ja sen jälkeen, he havaitsivat, että hoito aiheutti merkittäviä muutoksia aivotoiminnassa. Tämä osoittaa, että kemoterapialla on ainakin jonkin verran roolia henkisen selkeyden vähenemisessä.

Seuraavassa on joitakin terveysolosuhteita, jotka liittyvät aivosumuun:

  • Fibromyalgia
  • Krooninen väsymysoireyhtymä
  • Ahdistuneisuus
  • Masennus
  • Aivo-ongelmat
  • Kandioosi (candida albicans)
  • Diabetes
  • Raskasmetalli myrkyllisyys
  • C-hepatiitti
  • Hormonaalinen epätasapaino
  • Hypoglykemia
  • Ärtyvän suolen oireyhtymä
  • Lymen tauti
  • Menopaussi
  • Multippeliskleroosi
  • Neurodegeneratiiviset häiriöt
  • Nivelreuma
  • Kausiluontoiset allergiat
  • Aineiden väärinkäyttö

Ratkaisut aivosumuun: keskittymisen parantaminen

Ei ole yhtä ainoaa ratkaisua aivosumusta eroon pääsemiseksi ja keskittymisen parantamiseksi. Jokaisen yksilön on etsittävä oma henkilökohtainen ratkaisunsa. Ensinnäkin määritetään tekijä tai tekijät, jotka aiheuttavat sumua.

Useimpien on korjattava ruokailutottumuksiaan ja lisäksi etsiä keinoja hallita stressiä ja parantaa nukkumistottumuksiaan. On myös tarpeen tarkastella omaa terveydentilaansa ja etsiä ratkaisuja. Itse asiassa aivosumu voi olla diagnosoimattoman terveysongelman oire.

keskittymisongelmat voivat lievittyä meditoimalla

Ohjeita aivosumun poistamiseksi

Tärkeimmät suuntaviivat, joita voimme antaa aivosumun poistamiseksi ja keskittymisen parantamiseksi ovat:

  • Syö oikein ja ylläpidä tasapainoista ruokavaliota. Vältä jalostettuja sokereita ja jauhoja, tyydyttyneitä rasvoja ja kofeiinia. Syö terveellisiä rasvoja ja laadukkaita hiilihydraatteja.
  • Nauti nesteitä. Jopa lievä nestehukka voi aiheuttaa vakavia aivojen ongelmia. Juo vettä ja nauti ruokia, joissa on runsaasti vettä. Mutta välttää sokerisia, keinotekoisia makeutusaineita sisältäviä ja kofeiinijuomia.
  • Hanki terveellisiä tapoja, jotka on suunnattu hyvän yöunen saamiseksi, sekä laadullisesti että määrällisesti.
  • Harjoita meditaatiota ja rentoutumismenetelmiä, sekä harjoita liikuntaa, erityisesti sellaista, jota voit tehdä ulkona. Liikunta auttaa sääntelemään ja ehkäisemään stressiä tehokkaasti. Toisaalta stressin hallinnan oppiminen on erinomainen tapa parantaa unen laatua.
  • Tarkista lääkityksesi selvittääksesi voidaanko se mahdollisesti korvata tai mukauttaa välttääksesi aivosumun.
  • Käy terveystarkastuksessa testataksesi, onko sinulla jokin sellainen sairaus tai ravitsemuksellinen puutos, joka voi aiheuttaa ne muisti- ja keskittymisongelmat joista kärsit.
  • Anna aivollesi tauko. Asiantuntijat suosittelevat päivän jakamista 90 minuutin vaiheisiin, jotta voit säilyttää luonnolliset energiatasosi ja säilyttää ajatuksen selkeyden. Tämä tauko sisältää kaikkien ajatusten keräämisestä, jotka kulkevat mielesi läpi 30 sekunnin välein tai joka kerta, kun sinulla on keskittymisvaikeuksia.
  • Poista kaikki laitteet tai niiden toiminnot, jotka saattavat häiritä tehtävien tekoa, erityisesti ilmoitukset puhelimessa.

Ole aktiivinen, kun on kyse terveellisen elämäntavan omaksumisesta sekä kehon että mielen kannalta. Älä salli tekosyitä, äläkä syyttele muita. Kukaan ei murehdi aivoistasi niin paljon kuin sinä, eikä kukaan nauti niistä parhaimmillaan niin paljon kuin sinä.