Kehopsykoterapia: kehokeskeisiä tekniikoita

Henkilöt, jotka kärsivät psykologisesta traumasta, ahdistuksesta tai masennuksesta, voivat hyötyä kehopsykoterapiasta. On olemassa hyödyllisiä tekniikoita emotionaalisen kivun käsittelemiseen. Voit tutustua niihin tässä artikkelissa.
Kehopsykoterapia: kehokeskeisiä tekniikoita
Valeria Sabater

Kirjoittanut ja tarkastanut psykologi Valeria Sabater.

Viimeisin päivitys: 05 heinäkuuta, 2023

Kehopsykoterapialla on pitkät perinteet kliinisessä ympäristössä. Se helpottaa mielen ja kehon välistä yhteyttä ja mahdollistaa kosketuksen tunteiden ja havaintojen kanssa. “Fyysinen verho” on enemmän kuin upea rakenne, joka sisältää ihmisen. Se on ilmaisukanava ja jopa kangas, jolle kärsimys piirretään.

Terapiat, kuten EMDR (Eye Movement Desensitization and Reprocessing) ja psykiatri Peter A. Levinen kehittämä somaattinen kokemismenetelmä, ovat kaksi kehokeskeistä interventiota. Niiden katsotaan olevan tehokkaita ahdistuneisuushäiriöiden hoidossa.

Kehokeskeiset interventiot tai kehopsykoterapia tulee ehdottomasti suorittaa ammattilaisen ohjauksessa.

Kehopsykoterapia

Itävaltalaista lääkäriä ja psykoanalyytikkoa Wilhelm Reichiä (1897-1957) pidetään kehopsykoterapian isänä. Hän tiesi, että ihmiset sisäistävät emotionaalisen kärsimyksen somatisaation muodossa. Hän käytti tätä ajatusta terapeuttisten lähestymistapojensa perustana. Somatisaatio ilmenee päänsärkynä, tuki- ja liikuntaelimistön kipuina ja ruoansulatusongelmina.

Vuodesta 1930 tähän päivään asti tätä lähestymistapaa on pyritty parantamaan. Kehopsykoterapialla pyritään hoitamaan vaikeasti hyväksyttäviä tunteita ja niihin liittyviä kokemuksia. Se pyrkii myös edistämään itsetuntemusta. Esimerkiksi kehon liike ja jopa silmien liike nähdään kelvollisina interventiomenetelminä.

Antonio Damasio korosti näiden resurssien roolia trauman hoidossa. Frontiers in Psychology -lehdessä vuonna 2019 julkaistussa tutkimuksessa korostetaan tarvetta organisoida ja analysoida näitä tekniikoita paremmin. Itse asiassa, vaikka niiden hyödyt ovat tiedossa, kaikkia niitä ei tueta tieteellisillä todisteilla.

Kehokeskeisten tekniikoiden tyypit

Viime vuosikymmeninä tietoisuus terveytemme käsittelemisestä kokonaisvaltaisemmalla tavalla on lisääntynyt. Nyt on hyväksytty, että emme voi huolehtia kehostamme samalla laiminlyöden mieltämme. Tai päinvastoin. Tämä on merkinnyt sitä, että psykologiassa on nyt saatavilla enemmän kehokeskeisiä tekniikoita.

Neurotieteeseen perustuvat terapeuttiset mieli-keho -mallit ovat eräitä merkittävimmistä. Virginian yliopisto (USA) huomauttaa, että tiettyjen hermoalueiden ja stressin tunnetta säätelevien lihasten välillä on suora yhteys. Tämän tiedon tunteminen mahdollistaa laajemman näkemyksen terapioita kehitettäessä. Aiomme tutkia tämän alan vaihtoehtoja ja niiden hyödyllisyyttä alla.

Ihmisillä, jotka ovat alttiita liialliselle tai uuvuttavalle ajattelulle, on usein suurempia psykosomaattisia ongelmia. Näissä tapauksissa kehokeskeisistä hoidoista voi olla hyötyä.

EMDR-terapia on esimerkki kehokeskeisestä interventiosta psykologiassa.

1. Jacobsonin progressiivinen lihasten rentouttaminen

Yksi yleisimmin käytetyistä kehokeskeisistä tekniikoista on Jacobsonin progressiivinen lihasten rentouttaminen. Se luotiin vuonna 1920. Nykyään on olemassa näyttöä sen tehokkuudesta ahdistusta vastaan. Se on rentoutusharjoitus, jonka tavoitteena on lisätä tietoisuutta kehon tuntemuksista. Se avaa potilaalle mahdollisuuden tehdä tietoinen tulkinta niistä.

Tätä varten potilas käyttää tekniikkaa, joka koskee käsiä, kaulaa, vatsaa, selkää ja jalkoja. Ensin luodaan jännitystä ja sitten se vapautetaan. Tämä kehon jännitys ja sen myöhempi rentouttaminen yhdistävät potilaan hänen psykofyysisten kokemustensa etenemiseen.

2. Peter A. Levinen somaattinen traumaterapia

Somaattinen traumaterapia on resurssi traumaperäisen stressihäiriön hoitoon. Psykiatri Peter A. Levine osoittaa, että stressaavat ja haitalliset kokemukset muuttavat hermostoa. Siitä hetkestä lähtien yksilö lopettaa kokemustensa tasapainoisen ja terveellisen käsittelyn.

Tämän resurssin tarkoituksena on, että potilas integroi kokemaansa, saa yhteyden itseensä ja avautuu ympäristölle toimivammalla ja onnellisemmalla tavalla. Se on psykosomaattinen menetelmä, jossa terapeutti ohjaa potilasta tunnistamaan, mitä hänen kehossaan tapahtuu ja miten hänen tunteensa yleensä ilmenevät.

3. Neurofeedback

Psykologian kehokeskeisistä tekniikoista ne, jotka sisältävät aivojen elektrofysiologista toimintaa, ovat erittäin merkittäviä. Neurofeedbackia käytetään esimerkiksi ahdistuneisuuden, unettomuuden, masennuksen, skitsofrenian ja tarkkaavaisuushäiriön hoidossa. Tämä hoito suoritetaan seuraavasti:

  • Potilaaseen asetetaan elektrodeja, jotka tunnistavat hänen hermotoimintansa reaaliajassa.
  • Erikoisohjelmistot tunnistavat, mikä aivokuvio aiheuttaa ongelmia.
  • Potilas on vuorovaikutuksessa pelien tai animaatioiden kanssa säädelläkseen aivoaaltojaan.
  • Tavoitteena on saavuttaa aivojen optimaalinen toiminta ja parempi keskittymiskyky harjoittelemalla.
  • Tämä on ei-invasiivinen tekniikka. Se toimii keskushermostossa niin, että aivot voivat vähitellen säädellä itseään.

4. EMDR

EMDR-terapia on silmänliikkeisiin perustuva hoitomenetelmä, ja se on yksi psykologian merkittävimmistä kehokeskeisistä tekniikoista. Se on tieteellisten todisteiden tukema ja Maailman terveysjärjestön hyväksymä lähestymistapa. Se kehitettiin 1980-luvulla trauman hoitoon.

Tämä hoito on käynyt läpi lukuisia kliinisiä tutkimuksia, jotka ovat osoittaneet, että se tuottaa nopeampia tuloksia kuin muut hoidot. EMDR koostuu siitä, että potilas suorittaa silmän liikkeitä terapeutin ohjaamana, kun hän käsittelee traumaattista tapahtumaa.

5. Autogeeninen koulutus

Psykiatri Johannes Schulzin 1930-luvulla luoma menetelmä on sekä yksinkertainen että kätevä käsitellä äärimmäisiä ahdistuksen huippuja. Autogeeninen harjoitus on itsesuggestioharjoitus, joka edistää keskittymistä kehon tuntemuksiin keinona johtaa potilaan rauhallisuuden ja hyvinvoinnin tunteisiin.

Potilasta ohjataan raskaan olon ja myöhemmin lämmön tunteen herättämisessä kehon eri alueilla. Tavoitteena on, että he voivat lievittää jännitteitään ja saavuttaa rauhallinen tila, joka ei sovi yhteen minkäänlaisen stressin kanssa.

6. Liiketekniikat

Psykologiassa yksi hyvin suosittu kehopsykoterapia on liikkeen käyttö. Useiden asentojen, ilmeiden, asenteiden ja jopa tanssin avulla keho ilmaisee, mitä se tuntee sisällään toisella tavalla.

Liiketerapia on perinteistä terapiaa täydentävä voimavara. Se tarjoaa vapaampia, dynaamisempia ja katarttisempia viestintäkanavia.

7. Maadoitustekniikka

Maadoittamalla yksilö ankkuroi itsensä nykyhetkeen tai keskittyy siihen vähentääkseen tuskallisten ajatusten taakkaa. Hän suorittaa seuraavat aistia stimuloivat harjoitukset:

  • Haju. Hän haistaa rentouttavia tuoksuja.
  • Näkö. Hän katsoo jotain miellyttävää. Hän voi esimerkiksi kävellä ja katsella ympärilleen tai lukea.
  • Kuulo. Hän kuuntelee musiikkia tai puhuu jonkun kanssa.
  • Kosketus. Hän hyväilee miellyttäviä pintoja tai tekee jonkinlaista käsityötä. Hän voi myös halata.
  • Maku. Hän ottaa yhteyttä tähän ja nyt maistamalla ruokia, joista hän pitää.

Maadoitustekniikka on kehokeskeinen psykologian työkalu, joka käyttää viittä aistia. Ihminen keskittyy nykyhetkeen lievittääkseen emotionaalista kipuaan.

8. Hengitystekniikat

Hengitystekniikat ovat huippuluokkaisia kehon työkaluja ja suuria liittolaisia terapeuttisessa prosessissa. Ne mahdollistavat stressin ja ahdistuksen vapauttamisen, säätelevät sykettä ja alentavat kortisolitasoja.

Hengitysharjoituksia on erilaisia. Yksi mielenkiintoisimmista on vatsa- tai palleahengitys. Henkilö asettaa toisen kätensä rinnalleen ja toisen vatsalleen ja hengittää syvään nenän kautta. Hän huomaa, kuinka hänen palleansa laajenee. Sen toistaminen useita kertoja tuottaa hyvänolon tunteen.

Kehopsykoterapia rentouttaa mielen.
Syvähengitys on todella hyödyllinen kehopsykoterapia psykologiassa.

Kehopsykoterapia on korvaamaton resurssi

Kehokeskeisiä hoitoja on enemmän kuin olemme maininneet tässä artikkelissa, kuten vaikkapa jooga ja biofeedback. Olemme listanneet ne, joita tukee suurin määrä tutkimusta. Kokeile niitä, mutta muista tehdä ne asiantuntijan avulla.


Kaikki lainatut lähteet tarkistettiin perusteellisesti tiimimme toimesta varmistaaksemme niiden laadun, luotettavuuden, ajantasaisuuden ja pätevyyden. Tämän artikkelin bibliografia katsottiin luotettavaksi ja akateemisesti tai tieteellisesti tarkaksi.


  • Ancoli, S., Peper, E., Quinn, M.  (2011). Mind/body integration: Essential readings in biofeedback. Berlin, Germany: Springer Science & Business Media. https://books.google.fm/books?id=K_YxBwAAQBAJ&printsec=frontcover&source=gbs_vpt_reviews#v=onepage&q&f=false
  • Nummenmaa, L., Glerean, E., Hari, R., & Hietanen, J. K. (2014). Bodily maps of emotions. Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America111(2), 646–651. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/24379370/
  • Tarsha, M. S., Park, S., & Tortora, S. (2020). Body-Centered Interventions for Psychopathological Conditions: A Review. Frontiers in psychology10, 2907. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6993757/
  • Taylor, A. G., Goehler, L. E., Galper, D. I., Innes, K. E., & Bourguignon, C. (2010). Top-down and bottom-up mechanisms in mind-body medicine: development of an integrative framework for psychophysiological research. Explore (New York, N.Y.)6(1), 29–41. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2818254/

Tämä teksti on tarkoitettu vain tiedoksi eikä se korvaa ammattilaisen konsultaatiota. Jos sinulla on kysyttävää, konsultoi asiantuntijaasi.