Henkisestä hyvinvoinnista huolehtiminen karanteenin aikana

21 toukokuu, 2020
Henkisestä hyvinvoinnista huolehtiminen on tämänhetkisen kriisin aikana tärkeämpää kuin koskaan. On aika tehdä tunteista paras liittolainen ja käydä tämä tilanne läpi rauhallisemmin mielin.
 

Kaikki tekevät parhaansa selviytyäkseen tämänhetkisestä tilanteesta. Meillä ei ole kaikilla samoja olosuhteita, samoja välineitä tai hyvää tukiverkostoa. On siis tärkeää, että opit kehittämään tiettyjä psykologisia taitoja hallitaksesi paremmin epävarmuutta ja suljettuna olemista. Voit käyttää useita eri apukeinoja huolehtiaksesi henkisestä hyvinvoinnista koronaviruskriisin aikana.

Viime päivien aikana on tullut esiin monia hyvää tarkoittavia viestejä, jotka muistuttavat meitä siitä, että on aika toimia yhdessä ja pohtia yhteistä tavoitetta. Psykologian näkökulmasta katsottuna tiedämme kuitenkin, että tämä tilanne on vaikea suurelle osalle väestöä. Suljettujen talojen seinien sisällä voi piillä yksinäisyyttä, ahdistusta, menetyksen aiheuttamaa kipua, perheongelmia sekä onnea varjostavaa pelkoa.

Rutiineiden ylläpitäminen, liikunta tai perheen ja ystävien väliset videopuhelut eivät aina ole riittäviä. Ihminen kaipaa yhä jotakin muuta. Tästä johtuen tunnet olevasi jonkinlaisessa henkisessä oravanpyörässä. On hetkiä, jolloin tunnet olosi henkisesti vahvaksi, mutta sitten turhautuneisuus tulee ja koputtaa oveen. Kaikki tämä on täysin normaalia.

 

Tärkeää on se, että et jää negatiivisuuden loukkuun pysyvästi. Näiden henkisten todellisuuksien tulee olla kuin ohimeneviä pilviä: tunteita, joita tarkkailet, jotka hyväksyt ja joista päästät sitten irti. Tämä auttaa sinua näkemään ympärilläsi olevat asiat selkeästi ja sisäisen rauhan voimalla.

Alla jaamme joitakin selviytymisstrategioita, joiden avulla parannat henkistä hyvinvointiasi. 

Henkisestä hyvinvoinnista huolehtiminen karanteenin aikana.

Henkisestä hyvinvoinnista huolehtiminen pandemian aikana

Daniel Goleman huomautti kuuluisassa teoksessaan Tunneäly, että ihmiset hämmentyvät toisinaan, kun puhutaan tunteiden hallitsemisen tarpeesta. Tunteet ovat osa elämää ja tällaisella ”hallinnalla” ei pystytä koskaan estämään niiden tulemista tai kieltämään niitä päivittäisessä elämässä.

 

Siinä pitäisi ennemminkin olla kyse modulaatiosta. Voit vähentää häiritsevää vaikutusta, joka tietyillä tunteilla voi olla, mutta samaan aikaan myös ymmärtää niiden antaman viestin ja tarkoituksen elämän kannalta. Jos esimerkiksi tunnet olosi turhautuneeksi ja jopa vihaiseksi siitä syystä, että joudut pysymään kotona, ei ole mitään syytä kieltää tai yrittää unohtaa tätä sisäistä olotilaa.

Sinun täytyy kuitenkin kanavoida nämä tunteet jollakin tapaa. Sinun tulisi etsiä aktiviteetti, joka sallii sinun ”vapauttaa” tämän tunteen. Henkisestä hyvinvoinnista huolehtiminen pandemian aikana vaatii jatkuvaa itseensä sitoutumista. Tässä on joitakin tärkeitä ohjeistuksia, joita voit alkaa käyttää elämässäsi:

Tarkista mielialasi päivän mittaan

Ei ole mitään suurempaa paradoksia kuin pakotettu suljettuna oleminen pandemian aikana. Epävarmuus vallitsee ahdistusta enemmän. Ja kun tämä tunne täyttää sinut, alat kysyä itseltäsi monia kysymyksiä. Kuinka kauan tätä kestää? Mitä jos saan tartunnan? Mitä teen, jos joku perheenjäseneni saa tartunnan? Mitä tulevien päivien aikana tapahtuu?

 

Nämä jatkuvat epäilyt lisäävät henkistä epämukavuutta melkein huomaamatta. Astut ylivalppaaseen olotilaan ja kaikki alkaa muuttua vaikeammaksi. On siis erittäin tärkeää, että analysoit itseäsi päivän aikana huomataksesi millaisella mielellä olet sekä millaiset tunteet sinua hallitsevat. Sinun täytyy tunnistaa ne. Sen tekeminen auttaa sinua tekemään päätöksiä.

Hyväksy tunteesi ja anna itsellesi sitä, mitä tarvitset

Yksi tärkeimmistä asioista henkisestä hyvinvoinnista huolehdittaessa karanteenin aikana on ennen kaikkea hyväksyntä. Mitä tarkoitamme sillä? Se tarkoittaa periaatteessa kaikkien ajatusten, tunteiden ja tuntemuksien hyväksymistä. On normaalia tuntea olonsa huolestuneeksi sekä kokea ahdinkoa ja jopa epäuskoa jossakin vaiheessa.

Jokainen ihminen selviytyy tästä tilanteesta eri tavalla. Saatat yllättyä muiden ihmisten positiivisuudesta ja siitä, kuinka rentoutuneilta ja onnellisilta he nytkin vaikuttavat.

Kaikki kohtaavat tilanteet parhaalla mahdollisella tavallaan. Huumori on toisinaan pelkästään hyvä puolustusmekanismi. Sinun tulee siis hyväksyä muiden ihmisten reaktiot, vaikka ne poikkeaisivatkin omistasi. Samaan aikaan sinun tulee myös hyväksyä tunteesi.

 

Tarkkailtuasi tunteitasi ja tunnistettuasi ne, sinun tulee antaa itsellesi sitä, mitä tarvitset. Ahdistusta täytyy rajoittaa. Sinun täytyy keskittyä nykyhetkeen. On hyvä ajatus keskustella rakkaan ihmisen kanssa tai tehdä aktiviteetteja, jotka auttavat sinua rauhoittumaan.

Turhautuneisuus, levottomuus ja ahdistus tarvitsevat ilmaisukanavia. Ja suru tarvitsee rauhallisen turvapaikan, hyvän kirjan sekä miellyttävää musiikkia.

Mies kuuntelee musiikkia.

Hyödynnä tunteita

Usko tai älä, meillä kaikilla on rooli, jota meidän tulee seurata tämänhetkisen kriisin aikana. Olemme kaikki tämän hätätilanteen päähenkilöitä. Ja meidän kaikkien täytyy olla vastuullisia. Siitä syystä yksi henkisestä hyvinvoinnista huolehtimisen avaintekijöistä tämän kriisin aikana on olla selvillä siitä, kuka haluat olla.

 

Voit päättää tulla ihmiseksi, jota järjettömät ajatukset ja paniikki lietsovat. Pakonomaisia ostoksia tekevät sekä raivon ja vihan kaltaisten tunteiden vangitsemat ihmiset tekevät yhteiselosta rakkaiden ihmisten kanssa vaikeaa. Tämä ei kuitenkaan ole oikea tapa toimia.

Voit myös päättää olla poikkeuksellinen ihminen. Voit toimia tyyneydellä ja itsevarmuudella kohdataksesi tällaiset päivät paremmalla tavalla. Meditoi ja järkeistä ajatuksesi. Tunnista stressin aiheet sekä huolta lisäävät tilanteet. Keskity nykyhetkeen, äläkä yritä arvailla tulevaisuutta.

Keskity siihen, mitä voit hallita

COVID-19 on tuntematon vihollinen ja se on kiistämätön tosiasia. Jonkin uuden kohtaaminen luo ahdistusta ja voi helposti johtaa valtavaan epävarmuuden tilaan. Yksi henkisestä hyvinvoinnista huolehtimisen avaintekijöistä koronaviruskriisin aikana on keskittyä siihen, mitä voit hallita.

Voit tehdä positiivisen harjoituksen ottamalla kynän ja paperia ja piirtämällä kaksi saraketta. Kirjoita toiseen sarakkeeseen asioita, joita voit hallita tässä tilanteessa (muun muassa suojaavat toimenpiteet tartuntaa vastaan, perheestä huolehtiminen sekä fyysisestä ja henkisestä terveydestä huolehtiminen).

 

Kirjoita toiseen sarakkeeseen asioita, joita et voi hallita, kuten kuinka kauan kriisi tulee kestämään. Tämän harjoituksen lopussa voit pohtia ja ymmärtää, että kaikesta tästä huolimatta voit kuitenkin hallita joitakin hyvin tärkeitä asioita. Asioita, jotka voivat auttaa sinua pysymään rauhallisena ja kohtaamaan tilanteen positiivisella tavalla.

Estä siis tunteitasi ottamasta valtaa. Ota tilanne takaisin haltuun ja tulet huomaamaan eron!