Tanssiminen auttaa ahdistukseen

11.8.2019

Liikunta parantaa henkistä hyvinvointiamme. Laittamalla kehomme liikkeelle, aivomme erittävät serotoniinia – hormonia, joka liittyy suoraan mielialaamme ja endorfiineihimme (kemiallisia aineita, jotka edistävät tyytyväisyyden tunnetta). Siksi tanssiminen auttaa ahdistukseen, stressiin ja surulliseen oloon.

Kaikki eivät ole halukkaita urheilemaan. Jotkut pitävät sitä tylsänä, toiset liian työläänä ja toiset eivät vain löydä tarpeeksi motivaatiota treenatakseen. Heille tanssiminen on hyvä vaihtoehto. Joidenkin tutkimusten mukaan se auttaa ihmisiä hallitsemaan ahdistusta ja lievittämään negatiiviseen mielentilaan liittyvää fyysistä jännitystä.

Monille ihmisille se on eräänlainen helpotus, hyvä tapa ilmaista itseään ja paeta. Se on hauskaa, mutta myös haastavaa. Siksi tanssiminen on ihanteellista heille, jotka pyrkivät harhauttamaan itseään tekemällä jotain myönteistä. Koska se on niin monialaista ja hauskaa, se edistää myös luovuutta!

Monien tutkimusten mukaan keholla on suuri vaikutus mieleen. Koska kehomme liikkuu tanssiessamme, voimme sanoa, että tanssiminen auttaa ahdistukseen sekä hallitsemaan muita kielteisiä tunteita, jotka voivat satuttaa meitä. Tutkitaanpa asiaa tarkemmin.

nainen tanssii auringonlaskussa

Tanssiminen yhdistää kehomme tunteisiimme

Tanssimisesta on paljon fyysistä ja psyykkistä hyötyä. Tämän toiminnan avulla voimme irtautua tunteistamme kehomme liikkeiden kautta. Tunteemme liittyvät liikkeisiimme, mikä johtaa luonnolliseen itseilmaisuun.

Kaikkien tanssien joukosta jotkut ovat osoittautuneet terapeuttisemmiksi kuin toiset. Esimerkiksi tutkimusten mukaan tango on sopiva niille, joilla on diagnosoitu masennus ja Parkinsonin tauti.

”Tanssi on kehon sielun piilotettu kieli.”

Martha Graham

Lisäksi tanssiminen yksinkertaistaa ja rauhoittaa ajatuksiamme, ja se voi jopa saada ne katoamaan kokonaan, koska keskitymme vain liikkeisiimme. Tanssiminen auttaa hillitsemään ahdistusta, koska se saa meidät unohtamaan negatiiviset ajatuksemme ja keskittymään toimintaan. Peter Lovatin tekemän tutkimuksen mukaan tanssi auttaa aivoja luomaan uusia ajatuspolkuja ja hermopiirejä.

Tanssimisen psykologiset edut

Katsotaan, mitä psykologista hyötyä tanssimisesta on ja miten se auttaa sinua selviämään ja vähentämään ahdistustasi.

1. Se auttaa sinua luomaan yhteyden

Tämä tunne voi auttaa sinua sopeutumaan itseesi. Se antaa sinulle mahdollisuuden oppia tuntemaan itsesi kehonkielesi kautta. Lisäksi se saa sinut tuntemaan tunteesi syvemmällä tasolla. Näin pystyt yhdistymään ahdistuksesi kanssa ja ilmaisemaan sen, mikä johtaa hyvään henkiseen hallintaan.

ryhmätanssitunti

Tanssiminen ryhmissä tai tanssiparin kanssa voi auttaa luomaan suhteita uusiin ihmisiin.

2. Parantaa mielialaasi

Kun tanssit, keskityt hauskanpitoon niin paljon, että unohdat pelkosi ja huolesi. Tämän vuoksi tanssimista suositellaan erityisesti heille, jotka tuntevat olevansa yksinäisiä, sekä heille, jotka kärsivät ahdistuksesta ja vakavasta stressistä.

3. Lisää keskittymiskykyä

Tämä on yksi tärkeimmistä syistä siihen, miksi mielemme siirtää negatiiviset ajatukset sivuun tanssiessamme. Tämä toiminta vaatii paljon henkistä keskittymistä, koska sinun on mietittävä tarkkaan tekemiäsi tanssiliikkeitä. Tanssiminen auttaa keskittymään nykyhetkeen.

4. Kohottaa itsetuntoasi

Tanssiminen ei ole helppoa – ammattilaiseksi tuleminen vaatii aikaa ja vaivaa! Tämä prosessi auttaa sinua ymmärtämään, kuinka hyväksi voit tulla jossain, jos vain keskityt siihen ja teet töitä sen eteen. Kaikki tämä parantaa itsetuntoasi. Sinusta tulee varmasti itsevarmempi!

Yhteenvetona voidaan todeta, että tanssiminen auttaa hillitsemään ahdistusta kaikkien sen hyötyjen ja myönteisten näkökohtien ansiosta. Se saa sinut tuntemaan itsesi energiseksi, se parantaa fyysistä suorituskykyäsi, auttaa sinua keskittymään nykyhetkeen ja jättää myös negatiiviset sekä haitalliset ajatukset sivuun.

”Unohda huolesi ja tanssi.”

– Bob Marley-