Emotionaalinen sääntely ja syömishäiriöt

· 4.5.2019

Emotionaalinen sääntely ja syömishäiriöt liittyvät toisiinsa. Ehkä et ole koskaan pysähtynyt ajattelemaan sitä, mutta kaikilla ei ole samaa kykyä tunnistaa, hyväksyä ja säännellä tunteitaan. Nyt kun asia on otettu esille, tuleeko mieleesi joku joka harvoin tunnistaa, että jokin asia häiritsee häntä?

Tai että jollakulla, jonka tiedät, on vaikeuksia hallita negatiivisia tunteitaan. Tarkoitamme sellaisia ihmisiä, että useimmat jotka tuntevat heidät tietävät, että heillä on ongelmia ahdistuneisuuden tai surun kanssa. Ehkä jopa näet oman heijastuksesi näissä piirteissä. Todellisuus on, että tunteiden tunnistaminen, hyväksyminen ja sääntely ovat valmiuksia, jotka vaikuttavat merkittävästi erilaisiin psykologisiin häiriöihin, mukaan lukien syömishäiriöt… Selvitetäänpä miksi!

”Tärkein varallisuus on terveys.”

– Emerson

Emotionaalinen sääntely ja syömishäiriöt

Ensinnäkin on syytä huomata, että tieteellisten tutkimusten mukaan emotionaalinen sääntely syömishäiriöistä kärsivillä ihmisillä on erilaista kuin ihmisillä, joilla ei ole psykologisia ongelmia. Toisaalta he ovat alttiimpia aleksitymialle. Eli heillä on enemmän vaikeuksia tunnistaa ja kuvata tunteitaan. Loogisesti ajateltuna, kun et tiedä miten tunnistaa tunteitasi, sinulla on enemmän ongelmia valita parhaat strategiat niiden sääntelemiseksi.

Jos et esimerkiksi ymmärrä että olet vihainen, miten voisit tehdä jotakin, jotta tämä viha menisi pois? Monimutkaista, eikö? No, tämä on yksi niistä ongelmista, joita syömishäiriöistä kärsivillä on. Tähän on lisättävä toinen haitta: epäsopivien strategioiden käyttö epämukavuuden vähentämiseksi. Toisin sanoen, kun he tuntevat olonsa huonoksi, he eivät ”käsittele” itseään positiivisella ja mukautuvalla tavalla.

”Viisaan miehen tulisi ottaa huomioon, että terveys on ihmisen suurimpia siunauksia, ja oppia miten hän omalla ajattelullaan voi saada hyötyä sairauksistaan. Ruoka olkoon sinun lääkkeesi.”

– Hippokrates

Emotionaalinen sääntely ja syömishäiriöt: suklaamuffinseja

Päinvastoin, he yrittävät hallita näitä tunteita pakenemisen, välttämisen tai kieltämisen kautta. Nämä käyttäytymismallit aiheuttavat tyypillisesti rebound-vaikutuksen, mikä johtaa negatiivisten tunteiden kroonistumiseen. Katsotaanpa esimerkkiä. Henkilö, jolla on tämä ongelma, tuntee olonsa huonoksi, koska hän ajattelee että jos hän syö, hän lihoaa. Joten hän yrittää hallita tätä ahdistusta rajoittamalla ruoan syömistä. Lyhyellä aikavälillä se vähentää epämukavuutta.

Pitkällä aikavälillä se tuottaa kuitenkin yhä enemmän negatiivisia tunteita jopa pienillä ruokamäärillä. Joten epämukavuus tulee vähitellen lisääntymään. Tämä kierre havaitaan myös ahmimishäiriöstä kärsivillä. Henkilö syö, koska hänestä tuntuu pahalta, mutta sitten hän kiduttaa itseään ylensyömällä. Tämä saa hänet jälleen kokemaan negatiivisia tunteita, koska hän tietää että hän tekee väärin.

Miksi on tärkeää parantaa emotionaalista sääntelyä niillä, jotka kärsivät syömishäiriöistä?

Edellä kerrotun perusteella emotionaalisen sääntelyn rooli syömishäiriöissä ja tarve parantaa se on selvä. Toisaalta on tärkeää vaihtaa ruoan tai syömisen rajoittaminen muille selviytymismenetelmille ja sopeutumiskykyisemmälle emotionaaliselle hallinnolle.

Meidän ei kuitenkaan tarvitse vain pyrkiä parantamaan patologista käyttäytymistä, joka toteutetaan, kun yksi kärsii tästä taudista. Todellisuus on, että kyky hyväksyä, tunnistaa ja ilmaista tunteita hyödyttää meitä maailmanlaajuisesti ja tuottaa fyysisen ja henkisen hyvinvoinnin tunnetta.

Emotionaalinen sääntely ja syömishäiriöt

Lisäksi se, että pystymme sääntelemään negatiivisia tunteitamme riittävällä tavalla adaptiivisten selviytymisstrategioiden avulla, vähentää ahdistuksen, surun ja vihan tunteiden voimakkuutta. Itse asiassa tutkijat ovat havainneet, että syömishäiriöisillä emotionaalisen sääntelyn kehittäminen parantaa merkittävästi heidän ennusteitaan.

”Syöminen ei ole pelkästään aineellinen ilo. Syöminen antaa loistavan ilon elämälle ja edistää valtavasti hyväntahtoisuutta ja onnellista toveruutta. Se on erittäin tärkeää moraalille.”

– Elsa Schiaparelli

Kiitokset kuvista: Olenka Kotyk, Nordwood Teemat ja Jairo Alzate.