Elämän jatkamisen haastavuus trauman jälkeen

· 12.2.2019

Auto-onnettomuudet, lentoturmat, elämää uhkaavat luonnonkatastrofit kuten hurrikaanit ja maanjäristykset, kauheat asiat kuten raiskaukset ja kidnappaukset… Kaikilla näillä asioilla on jotakin yhteistä: ne voivat muuttua pitkäkestoisiksi, lamaannuttaviksi traumoiksi niitä läpi käyville ihmisille. Mutta kuinka voimme jatkaa taas elämää trauman jälkeen?

Jokaisen tilanteen aiheuttama kipu riippuu ihmisen persoonallisuudesta ja olosuhteista. Joillekin tietyt tapaukset voivat olla erittäin isoja shokkeja, kun taas toisille sama tapaus ei ole iso asia ja unohtuu nopeasti. Mitä voimme tehdä estääksemme traumoja halvaannuttamasta meitä? Kuinka voimme varmistaa siirtyvämme eteenpäin?

Voivatko traumaattiset kokemukset muuttaa luonnettamme?

Trauman jälkeen tapahtuu usein merkittäviä muutoksia ihmisen luonteessa ja elämässä. Vaikutukset voivat olla näkyviä vielä monta vuotta tapauksen jälkeen. Toisaalta niihin sopeutuminen vaatii paljon vaivannäköä. Tällaisen ihmisen tulee myös sopeutua niihin kykyihin ja voimavaroihin uudelleen. Tämä kaikki tarkoittaa sitä, että tulevaisuudessa tulee myös olemaan haasteita.

Toisinaan nämä muutokset tekevät ihmisestä vakuuttavamman tai antavat paremman itsehillinnän. Mutta muissa tapauksissa ne saavat vain ihmisen tuntemaan olonsa epävarmaksi ja haavoittuvaiseksi, mikä tekee elämän jatkamisesta trauman jälkeen vaikeampaa. Lisäksi trauma voi laukaista hyödyttömiä ja oikeasti haitallisia selviytymiskeinoja.

naisen epätoivo

Sukupuoleen perustuva väkivalta vaikuttaa yleensä uhrin luonteeseen. Naiset, transsukupuoliset ihmiset ja muut sukupuoleen perustuvan väkivallan uhrit altistuvat yleensä mahdollisille traumaattisille tilanteille. Voi olla traumaattista, kun heidän kumppaninsa huutaa heille tai hakkaa, ahdistelee ja nöyryyttää heitä. He saavuttavat rauhan vain silloin kun heidän kumppaninsa lähtee talosta.

Pahoinpitely jättää epäilemättä jäljen heidän persoonallisuuteensa. Fyysisten vammojen lisäksi henkiset hyökkäykset voivat saada tekijän ottamaan vallan uhristaan. Uhrit saattavat alkaa kyseenalaistaa omat päätöksensä.

Otetaan toinen esimerkki. Lentoturman jälkeen selviytyneiden matkustajien täytyy kohdata uudenlainen elämä. Heidän täytyy hyväksyä rakkaiden ihmisten menetyksen tai vakavien, kroonisten vammojen käsittelyn trauma.

He tulevat mitä luultavimmin kehittämään uusia pelkoja kuukausia tai vuosia trauman jälkeen (lentopelko, klaustrofobia tai sosiaalinen ahdistus). Tai he saattavat kehittää pakkomielteisen oireyhtymän. Kuten huomaat, trauman jälkeinen elämä voi olla hämmentävää.

Vähennämme traumaattisten kokemusten vaikutusta, kun vapautamme ne

Ennen kuuden vuoden ikää traumaattiset kokemukset ovat melkein pysyviä, jos niitä ei hoideta oikein. Miksi? Koska ne korjataan tiedostamattomassa mielessä ja alitajunnassa. Siitä syystä on niin tärkeä tietää mitä sinun pitäisi ja ei pitäisi tehdä tämän kaltaisissa äärimmäisissä tilanteissa.

Hätätilanteissa tai katastrofitapauksissa sinun ei pitäisi nukkua ensimmäisen kuuden tunnin aikana kriisin jälkeen. Unilla on tärkeä rooli muistojen vakauttamisessa, joten on parempi pysyä hereillä tai kiireisenä välttyäkseen muistamasta shokeeraavia tai traumaattisia mielikuvia.

Vaikka trauman kokeneet ihmiset haluavatkin maata tai levätä, meidän ei pitäisi antaa heidän nukahtaa ensimmäisen kuuden tunnin aikana. Ei ole myöskään hyvä ajatus käyttää unilääkkeitä, anna heidän vain nukahtaa luonnollisesti.

Itsesi auttaminen trauman jälkeen

Kuten olemme sanoneet, kaikki ihmiset reagoivat traumaattisiin tapahtumiin eri tavoin. Siten on tärkeää, että asiantuntijat ymmärtävät niihin liittyvän monia oireita. Ne ovat kaikki tasavertaisesti hyväksyttäviä ja jokaista ihmistä tulee kohdella yksilönä ja luottamuksellisesti.

Jotta voit jatkaa elämää trauman jälkeen, suosittelemme sinua ensin pääsemään takaisin päivittäiseen rutiiniin, ei vaihtamaan tapoja yhdessä yössä. Älä pakene paikkoja tai ihmisiä, jotka muistuttavat sinua traumasta. Puhu sen sijaan ammattilaiselle siitä, kuinka nämä asiat häiritsevät sinua.

Ensimmäinen askel on tunnistaa se, että et pysty hallitsemaan kaikkea ympärilläsi tapahtuvaa. Mutta sinun pitäisi myöskin yrittää olla altistumatta stressaavimmille hetkille tai tapahtumille ja yrittää lievittää pahanolon tunnetta osallistumalla vapaa-ajan aktiviteetteihin, lepäämällä ja ratkomalla konfliktit rauhallisesti.

trauman jälkeen sinistä taivasta voi olla vaikea nähdä

Tunteista puhuminen on erittäin tärkeä osa prosessia

Viimeisimpänä, mutta ei suinkaan vähäisimpänä, sinun tulisi tukeutua sinun läheisiin ihmisiin. On aina hyvä ilmaista tunteita, tunnistaa mikä kipua aiheuttaa, tehdä siitä sanallista ja nimetä se etu- ja sukunimellä.

Mieti sitä, kuinka jonkin kohtaaminen on helpompaa silloin kun tiedät mikä tuo jokin on. Se on jopa vielä helpompaa silloin, kun myös muut tietävät mikä tuo jokin on. Meidän ei siis tulisi tarkastella vain tunteita tai niitä aiheuttavia asioita erikseen, vaan myös molempia asioita yhdistävää uhkaa.

Se saattaa vaikuttaa liian helpolta. Mutta pelkästään kertomalla muille, voimme löytää osan sitä turvallisuuden tunnetta, jonka olemme kadottaneet. Varsinkin silloin kun muut hyväksyvät ja ymmärtävät sen takana olevan logiikan.

Saamme helpotusta kertoessamme tai kirjoittaessamme salaisuuden ylös. Molemmat tavat ovat itsensä tuntemisen ja omaterapian apuvälineitä ja niillä on positiivisia vaikutuksia tilanteesta yli pääsemiseksi ja elämän jatkamiseksi trauman jälkeen. Itse asiassa traumaattisten, negatiivisten tai häiritsevien tapahtumien eheyttämättä jättäminen voi laukaista erittäin vakavia dissosiaatio-ongelmia henkilökohtaiseen kerrontaan.

Trauman jälkeinen stressi

Traumaattisen tapahtuman jälkeen ihminen voi tuntea olonsa sen määrittelemäksi. Hänestä tuntuu siltä kuin se saastuttaisi kaiken, sisältä ja ulkoa. Sitten jos ongelmat pahenevat, voi siitä aiheutua trauman jälkeinen stressihäiriö. Siinä koetaan paljon akuuttia stressiä ja sen vaikutukset voivat kestää vuosien, jopa koko elämän ajan.

On yleistä, että ihmiset elävät traumat uudelleen takaumien muodossa. On myös yleistä kokea uniongelmia tai tuntea tunnottomuutta. Näiden oireiden muuttuminen krooniseksi riippuu tapahtuman voimakkuudesta tai vakavuudesta. Älä myöskään unohda sitä, että stressi voi kasaantua. Toisin sanoen mitkä vain trauman jälkeiset stressaavat tapahtumat voivat luoda ahdistusta.

Kukaan ei ole turvassa traumaattisilta, odottamattomilta tilanteilta. Sinun tulisi kaikissa tapauksissa hakea aina ammattilaisen apua. Se ei ainoastaan auta sinua siirtymään eteenpäin, vaan antaa sinulle myös apuvälineet, joita tarvitset jatkaaksesi taas elämää trauman jälkeen.