Tehokkaimmat psykologiset terapiat

Pitäisikö sinun aloittaa psykologinen terapia ja haluat tietää, mikä niistä on tehokkain? Vaikka tällä alueella on useita suuntauksia, tekniikoiden hyödyllisyys liittyy potilaan tarpeisiin. Saat kaikki tiedot tästä artikkelista.
Tehokkaimmat psykologiset terapiat
Valeria Sabater

Kirjoittanut ja tarkastanut psykologi Valeria Sabater.

Viimeisin päivitys: 09 heinäkuuta, 2023

Tehokkaimmat psykologiset terapiat ovat ne, joita tukee suurin määrä tieteellistä näyttöä. Yleensä psykologit käyttävät yhtä tai useampaa lähestymistapaa, jotta he voivat puuttua potilaan tapaukseen monipuolisemmin ja pätevämmin.

Jos tarvitset erikoisapua, on hyvä idea kysyä ammattilaiselta, mitä tekniikoita hän käyttää. Näin voit tutustua hänen työskentelytapoihinsa ja päättää, sopiiko kyseinen toimintatapa sinun tarpeisiisi. Lisäksi voit selvittää, onko resurssilla hyvä tieteellinen tuki. Koska kaikki psykoterapiat eivät ole samanlaisia, vaikka ne saattavatkin ensi näkemältä vaikuttaa siltä.

Ei ole olemassa psykoterapian kuningatarta, joka seisoisi muiden yläpuolella. Erilaisten häiriöiden hoitoon on olemassa useita tehokkaita malleja.

Tehokkaimmat psykologiset terapiat

Jotkut ihmiset, jotka pyytävät psykologista apua ensimmäistä kertaa, pyytävät “parasta ja tehokkainta” terapiaa. Mutta ei ole olemassa terapeuttisia strategioita, jotka ovat muita parempia kaikilla alueilla. Jokaiselle yksittäiselle tilanteelle ja potilaalle on sopivat strategiat.

Yksi tärkeimmistä psykologisen terapian tehokkuuden tekijöistä on terapeutin ammattitaito. Mikä tärkeintä, potilaan on täsmennettävä tarpeensa ja opittava tilanteeseensa sopivat psykologiset terapiat.

Tässä artikkelissa aiomme tutkia viittä tehokkainta psykoterapiaa.

1. Kognitiivinen käyttäytymisterapia

Kognitiivinen käyttäytymisterapia on yksi käytetyimmistä ja tutkituimmista psykoterapian muodoista. Frontiers in Psychology -lehdessä julkaistussa tutkimuksessa sitä kuvataan “yleisten mielenterveyshäiriöiden kultaiseksi standardiksi”. Siinä käytetään erilaisia tekniikoita, jotka ovat sekä päteviä että hyödyllisiä potilaille.

Kognitiivisen käyttäytymisterapian perusta

Tämän mallin tarkoituksena on helpottaa ihmisten tietoisuutta häiriintyneistä henkisistä malleistaan. Kognitiiviseen käyttäytymisterapiaan erikoistunut psykologi auttaa potilasta kehittämään terveellisempää ajattelu- ja reagointitapaa. Hän käyttää useita strategioita, kuten kognitiivista uudelleenjärjestelyä, mallintamista, taitojen koulutusta, tunteiden hallintaa ja esittelytekniikoita.

Missä tilanteissa kognitiivinen käyttäytymisterapia on hyödyllinen?

  • Fobiat.
  • Masennus.
  • Riippuvuudet.
  • Univaikeudet.
  • Ahdistuneisuushäiriöt.
  • Traumaperäinen stressihäiriö.
  • Pakko-oireinen häiriö.
  • Syömishäiriöt.

Nykyään kognitiivinen käyttäytymisterapia on yleisin hoitomuoto. Sitä tukee myös suurin määrä tutkimuksia, jotka osoittavat sen tehokkuuden erilaisissa psykologisissa olosuhteissa.

Tehokkaimmat psykologiset terapiat.
Jokainen, joka tulee terapiaan ensimmäistä kertaa, voi kysyä, mikä lähestymistapa sopii hänelle.

2. Hyväksyntä- ja sitoutumisterapia

Yksi tehokkaimmista psykologisista terapioista on epäilemättä hyväksyntä- ja sitoutumisterapia. Tämä malli helpottaa yksilön integroitumista rikkaampaan, rauhallisempaan ja terveempään elämään hyväksymällä kokemustensa aiheuttaman kivun. Hyväksyntä- ja sitoutumisterapia on yksi kontekstuaalisista tai kolmannen sukupolven hoidoista. Se keskittyy kognitioon, kieleen ja vuorovaikutukseen ympäristön kanssa.

Hyväksyntä- ja sitoutumisterapian perusta

Hyväksyntä- ja sitoutumisterapia pyrkii suuntaamaan yksilön elämää uudelleen itsensä löytämisen ja arvojen uudelleenmuotoilun kautta. Hän myös käsittelee tunteitaan, ajatuksiaan ja muistojaan kielen kautta saamiensa merkityksien avulla.

Baselin yliopiston (Sveitsi) tekemä tutkimus korostaa hyväksyntä- ja sitoutumisterapian tehokkuutta monissa olosuhteissa. Se on monipuolinen terapia useisiin prosesseihin. (Hayes, Strosahl ja Wilson, 1999; Wilson & Luciano, 2002).

Milloin hyväksyntä- ja sitoutumisterapia on hyödyllinen?

  • Suru.
  • Masennus.
  • Riippuvuudet.
  • Krooninen kipu.
  • Työstressi.
  • Parisuhdeongelmat.
  • Selviytyminen sairauden kanssa.
  • Ahdistuneisuushäiriöt.
  • Traumaperäinen stressihäiriö.
  • Pakko-oireinen häiriö.

3. Systeeminen terapia

Systeeminen terapia tarjoaa turvallisen ja rikastuttavan ympäristön suhdeongelmien, konfliktien ja jännitteiden hoitamiseen. Se on mielenkiintoinen lähestymistapa, joka käsittelee haasteita kumppanin, perheen tai työn kanssa.

Systeemisen terapian perusta

Tämä terapeuttinen malli pyrkii tunnistamaan toimintahäiriöitä, jotka aiheuttavat yksilölle epämukavuutta ihmisten kanssa hänen ympäristössään. Menetelmä auttaa häntä ymmärtämään, millä tavoin eri asiat, kuten kommunikaatio, uskomukset ja kaikki tietystä järjestelmästä peräisin olevat käyttäytymiset, vaikuttavat.

Williams College University (USA) teki tutkimuksen, jonka mukaan systeeminen terapia on ollut viimeisten 25 vuoden aikana yksi vankimmista perhe- ja pariympäristössä.

Milloin systeemisestä terapiasta on hyötyä?

  • Työongelmat.
  • Parisuhdeongelmat.
  • Perhesuhteet.
  • Ihmisten väliset konfliktit.

4. Dialektinen käyttäytymisterapia

Dialektinen käyttäytymisterapia on pätevä malli itsetuhoiseen käyttäytymiseen ja emotionaaliseen väärinkäyttöön puuttumiseen. Se keskittyy auttamaan ihmisiä kehittämään taitojaan seuraavilla neljällä erityisalueella:

  • Emotionaalinen kehitys.
  • Ahdistuksen sietokyky.
  • Ihmissuhdetaidot.
  • Rentoutuminen/täysi huomio/impulssinhallinta.

Dialektisen käyttäytymisterapian perusta

Dialektinen käyttäytymisterapia on hyvin jäsennelty terapia, joka auttaa yksilöä yhdistämään taitojaan (García Palacios, 2004). Sen on kehittänyt tohtori Marsha M. Linehan ja se on osa kognitiivista käyttäytymisterapiaa. Se yhdistää myös mindfulnessin.

Milloin dialektinen käyttäytymisterapia on hyödyllinen?

  • Traumaperäinen stressi.
  • Itsetuhoisat taipumukset.
  • Rajatilapersoonallisuushäiriö.
  • Lapset ja nuoret, joiden käyttäytyminen on epäsäännöllistä, aggressiivista tai haastavaa.

5. Lyhytpsykoterapia

Lyhytpsykoterapia on yksi tehokkaimmista psykologisista terapioista selviytymistapojen parantamiseksi. Menetelmän ovat luoneet Giorgio Nardione ja Paul Watzlawick. Se erottuu resurssina, joka pyrkii luomaan ratkaisuja harvemmissa istunnoissa.

Lyhytpsykoterapia auttaa potilasta murtamaan noidankehät tai tarjoaa hänelle yksinkertaisia työkaluja, jotka parantavat hänen oloaan. Se helpottaa tavoitetta tehdä syvempiä muutoksia positiivisten mielentilojen pohjalta.

Lyhytpsykoterapian perusta

Tämä terapeuttinen lähestymistapa yrittää ymmärtää, kuinka potilas rakentaa todellisuutensa ja siihen liittyvät toimintahäiriöt. Se käsittelee seuraavia kolmea aluetta: havainnot, tunteiden hallinta ja sopeutumattomat käyttäytymismallit.

Psykologi opastaa potilasta löytämään omat kykynsä ja potentiaalinsa ongelmiensa dynamiikan deaktivoimiseksi.

Milloin lyhytpsykoterapia on hyödyllinen?

  • Masennus.
  • Seksuaaliset ongelmat.
  • Perhe- ja parisuhdeongelmat.
  • Syömishäiriöt.
  • Ahdistuneisuus, paniikkikohtaukset, fobiat, pakkomielteet, psykosomaattiset häiriöt.
Tehokkaimmat hoitomuodot antavat yksilöille mahdollisuuden käsitellä ongelmia oppimalla uusia muutoksen työkaluja.

Miksi on hyvä tietää, mitkä ovat tehokkaimmat psykologiset terapiat?

Psykologiaa lähestyminen ensimmäistä kertaa voi olla hieman ylivoimaista, koska terapioita ja niiden muunnelmia on useita. Siksi on hyödyllistä tietää tutkitusti tehokkaimmista hoitomalleista. Kaikki tässä kuvailemamme lähestymistavat ovat olleet käytössä useita vuosikymmeniä ja ovat muuttaneet monien ihmisten elämää.

Lopuksi, älä epäröi etsiä erikoistuneen ammattilaisen apua. On monia erilaisia, joilla on valtuudet erilaisiin lähestymistapoihin, mikä rikastaa saatavilla olevia terapiatyyppejä. Nämä teoriat ohjaavat ammattilaista ymmärtämään paremmin potilaan todellisuutta ja tarjoavat resursseja hänen erityistarpeisiinsa.


Kaikki lainatut lähteet tarkistettiin perusteellisesti tiimimme toimesta varmistaaksemme niiden laadun, luotettavuuden, ajantasaisuuden ja pätevyyden. Tämän artikkelin bibliografia katsottiin luotettavaksi ja akateemisesti tai tieteellisesti tarkaksi.


  • A-Tjak, J. G., Davis, M. L., Morina, N., Powers, M. B., Smits, J. A., & Emmelkamp, P. M. (2015). A meta-analysis of the efficacy of acceptance and commitment therapy for clinically relevant mental and physical health problems. Psychotherapy and psychosomatics84(1), 30–36. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/25547522/
  • David, D., Cristea, I., & Hofmann, S. G. (2018). Why Cognitive Behavioral Therapy Is the Current Gold Standard of Psychotherapy. Frontiers in psychiatry9, 4. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5797481/
  • Gloster, A. T., Walder, N., Levin, M. E., Twohig, M. P., & Karekla, M. (2020). The empirical status of acceptance and commitment therapy: A review of meta-analyses. Journal of Contextual Behavioral Science. Elsevier Inc. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2212144720301940
  • Hayes, S. C., Strosahl, K. D., & Wilson, K. G. (1999). Acceptance and Commitment Therapy: An experiential approach to behavior change. New York: Guilford Press.
  • Heatherington, L., Friedlander, M. L., Diamond, G. M., Escudero, V., & Pinsof, W. M. (2015). 25 years of systemic therapies research: progress and promise. Psychotherapy research : journal of the Society for Psychotherapy Research25(3), 348–364. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/25506726/
  • Watzlawick, P. & Nardone, G. (2000). Terapia Breve Estratégica. Barcelona: Paidós. https://www.planetadelibros.com/libros_contenido_extra/29/28315_Terapia_breve_Estrategica.pdf
  • Wilson, K. G., & Luciano, C. (2002). Terapia de Aceptación y Compromiso: Un Tratamiento conductual orientado a los valores [Acceptance and Commitment Therapy: A behavioral therapy oriented to values]. Madrid: Pirámide.

Tämä teksti on tarkoitettu vain tiedoksi eikä se korvaa ammattilaisen konsultaatiota. Jos sinulla on kysyttävää, konsultoi asiantuntijaasi.