Se, miten hallitset konflikteja, kertoo sinusta paljon

Mitä strategiat, joita käytät yleensä konfliktien ratkaisemiseen, kertovat sinusta? Mitä menetelmiä sinä noudatat? Pahentaako mikään niistä ongelmaa? Lue lisää tästä artikkelista.
Se, miten hallitset konflikteja, kertoo sinusta paljon
Sergio De Dios González

Tarkistanut ja hyväksynyt: psykologi Sergio De Dios González.

Kirjoittanut Edith Sánchez

Viimeisin päivitys: 22 joulukuuta, 2022

Se, miten hallitset konflikteja, kertoo sinusta paljon. Sanotaan, että asenteemme konfliktissa näyttää keitä me todella olemme. Tämä voi olla täysin totta. Loppujen lopuksi tapa, jolla hallitsemme erojamme ja jännitteitämme, on yhteydessä siihen, kuinka suhtaudumme itseemme ja kuinka tarkkailemme ympärillämme tapahtuvaa.

Huono konfliktien hallinta lisää epämukavuutta, vaikka tämä toimintatapa saattaakin antaa tilapäistä helpotusta. Lopulta joko koet huomattavaa epämukavuutta itseäsi kohtaan tai lisäät jännitteitä ihmissuhteissasi. Toisin sanoen näiden tilanteiden huono käsittely vaikeuttaa yhteisen sävelen löytämistä.

Hyvinvointisi riippuu pitkälti siitä, miten hallitset konflikteja. Jotta voit hallita niitä oikein, sinun on oltava kypsä. Nämä tilanteet vaativat suurta empatiaa sekä tyyneyttä ja rakentavaa asennetta. Se ei ole niin helppoa.

Aina kun olet ristiriidassa jonkun kanssa, on yksi tekijä, joka voi tehdä eron suhteenne vahingoittamisen tai sen syventämisen välillä. Tuo tekijä on asenne.”

-William James-

Se, miten hallitset konflikteja, kertoo mihin ihmissuhteesi ovat matkalla.

Päivittäinen konflikti

Ei ole yhtä ainoaa tapaa välttää erimielisyyksiä rakkaus-, perhe- tai ystävyyssuhteissa. Lisäksi sinun on jatkuvasti kohdattava rajoja, joita elämä yhteiskunnassa asettaa sinulle. Tämä voi synnyttää jännitteitä. Sääntöjen noudattaminen ei ole aina helppoa. Siksi konfliktit ovat osa jokapäiväistä elämää, enemmän tai vähemmän.

Konflikti luo konfliktin. Jos kohtaat tilanteen, joka aiheuttaa sinulle stressiä, saatat valita joukon toimenpiteitä, jotka eivät usein ole kovin mukautuvia. Kaikkein yksinkertaisin on taistele tai pakene. Jos et voi tehdä sitä, voit päättää antaa periksi ja vastustaa sitä, mitä todella haluat ja luulet, että sinun pitäisi tehdä.

Persoonallisuus vaikuttaa tapaan, jolla hallitset konflikteja

Persoonallisuus vaikuttaa konfliktien hallintaan, mutta konfliktien hallinta vaikuttaa myös persoonallisuuteen. Vaikutus on siis kaksisuuntainen. Vuonna 2011 tehdyssä tutkimuksessa löydettiin yhteys viiden persoonallisuuspiirteen ja konfliktitilanteiden käsittelyn välillä. Nämä piirteet osuivat yhteen Big 5 -mallin ehdottamien ominaisuuksien kanssa: miellyttävyys, avoimuus kokemukselle, tunnollisuus, ekstroversio ja neuroottisuus.

Tutkimuksen johtopäätökset olivat seuraavat:

  • Ihmiset, joissa kaikki nämä tekijät ovat vallitsevia, neuroottisuutta lukuun ottamatta, yleensä ratkaisevat konfliktit etsimällä tapoja sovittaa yhteen kaksi vastakkaista kantaa.
  • Niissä profiileissa, joissa ystävällisyys vallitsee, myös välttämisstrategiat ovat yleensä vallitsevia. He harvoin pääsevät täytäntöönpanoon saakka.
  • Parhaat konfliktien hallitsijat ovat ihmisiä, joilla vallitsee miellyttävyys, avoimuus kokemukselle, tunnollisuus ja ekstroversio.

Tapa, jolla hallitset konflikteja ja pelkoa

Yksi niistä tekijöistä, jotka eniten ehdollistavat tapaa hallita konflikteja, on pelko. Erityisesti menettämisen pelko. Et esimerkiksi ehkä kerro kumppanillesi, mistä et pidä suhteessanne, koska pelkäät eroa tai riitaa. Et myöskään kerro esimiehellesi, mikä on mielestäsi epäreilua, koska pelkäät menettäväsi työpaikkasi. Tai et uskalla jakaa mielipiteitäsi perheesi kanssa, koska tiedät heidän ajattelevan juuri päinvastoin.

Pelolla on monia kohteita, ja yksi niistä on aggressio. Puolustaudut, koska tulkitset uhan merkkejä toisessa henkilössä, joko fyysisellä tai henkisellä tasolla tai molemmilla samanaikaisesti. Tämä johtaa siihen, että yrität päästä eroon niistä peruuttamalla hänen äänensä, läsnäolonsa tai näkökulmansa. Hän edustaa uhkaa ja tunnet oikeutesi puolustaa asemaasi.

Ongelmana on, että riitaa ei yleensä ratkaista joko systemaattisesti antautumalla tai passiivisesti hyökkäämällä. On tavallista, että tämäntyyppiset selviytymisstrategiat johtavat vain uuteen konfliktiin.

Konflikti ja tappelu eivät ole sama asia

Avain konfliktien hallinnan oppimiseen on ymmärtää, että niiden ei tarvitse tarkoittaa tappelua tai yhteenottoa. Jos et halua niiden olevan sitä, ne eivät tule sitä olemaan. Se riippuu yksinomaan sinusta.

Monet konfliktit syntyvät ja kasvavat ilman, että osalliset tietävät tarkalleen miksi. Tämä on toinen tärkeä tekijä. Ennen kuin teeskentelet ratkaisevasi konfliktin, sinun on ymmärrettävä se. Missä teidän eronne piilevät? Mistä jännitys tulee? Mistä ristiriita johtuu ja miksi? Yksinkertaisesti harjoittelemalla ymmärtämään, mitä tapahtuu, alat ratkaista ongelmaa.

Konflikti hoidetaan hyvin, kun sen sijaan, että se nähdään väistämättömänä vastakkainasetteluna, se nähdään uuden sopimuksen tarpeena. Jotain epäonnistuu tai puuttuu, joten sinun täytyy sekoittaa kortit uudelleen ja tehdä uusi sopimus. Jos katsot asiaa tällä tavalla, sinulla ei ole suuria vaikeuksia löytää ratkaisua.

Tämä saattaa kiinnostaa sinua...
Vanhat ratkaisut eivät aina ole parhaita (Einstellung-vaikutus)
Mielen Ihmeet
Lue se täällä Mielen Ihmeet
Vanhat ratkaisut eivät aina ole parhaita (Einstellung-vaikutus)

Einstellung-vaikutus on sitä, että takerrumme vakiintuneisiin ratkaisuihin sen sijaan, että kokeilemme uusia ja innovatiivisia.



  • Monteiro, A. P., Serrano, G., & Rodríguez, D. (2012). Estilos de gestión del conflicto, factores de personalidad y eficacia en la negociación. Revista de Psicología Social27(1), 97-109.
  • Pereira, M. L. N. (2008). Relaciones interpersonales adecuadas mediante una comunicación y conducta asertivas/Adequate human relationships through an assertive conducts and communication. Actualidades investigativas en educación8(1).
  • Reimann, C. (2000). Hacia la transformación de conflictos: evaluación de los enfoques recientes de gestión de conflictos.

Mielen Ihmeet -sivuston sisältö on laadittu ainoastaan informatiivisiin ja opetustarkoituksiin. Se ei korvaa ammattilaisen diagnoosia, neuvoja tai hoitoa. Askarruttavissa asioissa on parasta kääntyä luotetun ammattilaisen puoleen.