Rajojen asettaminen karanteenin aikana on tärkeää terveyden kannalta

Vaikka vietämme koko päivän kotona karanteenin aikana, se ei tarkoita sitä, että olemme aina muiden tavoitettavissa ja käytettävissä. Rajojen asettaminen on tärkeää karanteenin aikana. Tarvitsemme aikaa viesteistä ja videopuheluista sekä kotona työskentelystä irtaantumiseen.
 

Etätyöhön kuluu ihmisillä aikaa keskimäärin 10 tuntia päivässä. Käytämme viestintä- ja videopuhelupalveluita enemmän kuin koskaan. Terveytemme vuoksi emme kuitenkaan saa olla muiden tavoitettavissa joka hetki, joten rajojen asettaminen on ehdoton toimenpide jokaiselle.

Jane Wilde Hawking, Stephen Hawkingin ex-vaimo, kirjoitti kirjassaan ”Travelling to Infinity: My Life With Stephen” kuinka ainoa oikeasti merkittävä asia on oman selviytymisemme turvaaminen. Voimme siis ehdottomasti soveltaa tätä lausetta nykyiseen tilanteeseen.

Olemme kuitenkin velvollisia turvaamaan kodin eloonjäämiskapseleissa myös toista arvokasta asiaa, nimittäin hyvinvointiamme.

Olemme kokeneet ja oppineet monia erilaisia asioita näiden pakollisten karanteeniviikkojen aikana. Kaikki jatkavat tilanteen käsittelemistä niin hyvin kuin vain mahdollista ja vaihtelevin tuloksin.

Toiset ihmiset yhdistyvät jälleen itsensä kanssa paljon rennomman, intiimimmän ja hitaamman elämän välityksellä. Toiset puolestaan kärsivät ahdistuksesta.

Kaikkien henkilökohtaisesta tilanteesta riippuen tulee aika, jolloin rajojen asettaminen on tärkeää elämän yhdellä tai useammalla osa-alueella. Tarkastellaan niitä nyt hieman lisää.

Rajojen asettaminen on tärkeää myös karanteenin aikana.

Rajojen asettaminen karanteenin aikana on hyväksi terveydelle

On selvää, että itsevarmana oleminen ja rajojen asettaminen tietyissä tilanteissa elämässä takaavat rauhan ja henkisen tasapainon. Emme olisi kuitenkaan koskaan tulleet ajatelleeksi, että meidän pitäisi asettaa rajoja myös nykyisen karanteenin aikana. Tämä on oikeastaan todella kummallista.

 

Ollessamme eristyksissä suuren osan päivästä, oletimme, että nauttisimme kontaktista rakkaiden ihmisten kanssa videopuheluiden ja viestien välityksellä. Uskoimme, että etätyö tarkoittaisi parempaa elämänlaatua, sillä pystyisimme päättämään omasta aikataulustamme ja tasapainottamaan perhe-elämämme sen mukaan.

Huomasimme kuitenkin, että päivittäinen kotona vietetty elämä ei ole myöskään helppoa. Tämä asettaa meidät sellaiseen tilanteeseen, jossa meidän täytyy alkaa kalibroida asioita eri tavalla.

Etätyöskentelyä ja nettiopiskelua tulee vielä parantaa

Tietoliikenneyritykset kertovat, että yhteydenpitoaika on huipussaan aamulla kello 9 lähtien. Tällöin lähetetään eniten sähköpostiviestejä.

Etätyöpäivät voivat venyä keskimäärin kymmeneen tuntiin normaalin kahdeksan tunnin sijaan. Häkellyttävämpää on se, että monet ihmiset työskentelevät jopa keskiyön ja aamuyön kello 3 välillä. Syy tähän on yksinkertainen. He eivät pysty keskittymään päivän aikana, eikä heillä ole muuta vaihtoehtoa kuin työskennellä vasta lasten nukkumaanmenon jälkeen.

Toisaalta voimme myös havaita paljon puutteita ja epätasapainoa netissä tapahtuvan oppimisen kohdalla. Jotkut opettajat esimerkiksi teettävät harjoituksia ja kotitehtäviä antamatta mitään selitystä netissä. Arviointijärjestelmät eivät ole myöskään aina kaikista täsmällisimpiä. Toinen tärkeä tekijä on se, että kaikilla lapsilla ei ole tietokonetta kotona.

Rajojen asettaminen karanteenin aikana tarkoittaa sitä, että osaat järjestellä aikasi oikein. Oikeanlainen ajanhallinta etätyön suhteen mahdollistaa sen, että olet tehokkaampi ja vältyt stressiltä.

 

Mitä tulee nettikouluihin, on suositeltavaa luoda rajoja sen suhteen, mikä on saavutettavissa ja mikä ei.

Useimmissa tapauksissa vanhempien taakka lisääntyy, kun heidän täytyy yrittää nyt myös auttaa lasta koulutehtävissä. Se on ongelma, jota täytyy arvioida ja joka tulee ratkaista.

Tietokone ja espresso.

Kotona oleminen ei tarkoita sitä, että olet aina käytettävissä

Rajojen asettaminen karanteenin aikana tarkoittaa myös sitä, että muiden tulisi ymmärtää, ettet ole aina käytettävissä.

Toisinaan sinusta ei vain tunnu siltä, että haluat osallistua Zoomissa tai missä tahansa muussa sovelluksessa tapahtuvaan videopuheluun. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että rakastaisit näitä ihmisiä vähemmän. Se johtuu vain siitä, että tarvitset aikaa rentoutumiseen ja lukemiseen tai jopa ollaksesi tekemättä mitään ja rauhoittaaksesi mielen.

Meidän kaikkien tulee ymmärtää, että jokaisella ihmisellä on oma erityinen rytminsä ja tarpeensa. Toisinaan, ja melkein jopa tajuamatta sitä itse, vietämme tunteja kirjoitellen viestejä ja soitellen toisillemme.

Tämä kaikki on positiivista ja monella tapaa päivittäinen pelastuksemme karanteenin aikana. Kaikki kuitenkin tarvitsevat taukoa sekä aikaa itselleen. Rajojen asetttaminen on siis tervettä myös tällaisissa tapauksissa.

Henkiset rajoitukset ovat myös välttämättömiä

Rajojen asettamisen tarpeeseen karanteenin aikana sisältyy myös oman voinnin tarkkailu. Kuten mainitsimmekin jo aikaisemmin, sinun tulee lisätä ulkoisia suojaesteitä, eli esimerkiksi vähentää saamasi tiedon määrää.

 

Paremman päivittäisen ajanhallinnan sekä ystävien ja perheenjäsenten kanssa videopuheluiden tekemiseen sovitun ajan järjestämisen lisäksi sinun täytyy myös pystyttää henkiset suojamuurit.

Mitä tämä tarkoittaa? Se tarkoittaa esimerkiksi sitä, että asetat rajat liialliselle huolehtimiselle. Sinun täytyy ymmärtää, että hyvinvointi on taitoa olla itsevarma muiden ihmisten kanssa. Sinun täytyy osata olla myös itsevarma itsesi kanssa ja hallita sisäisesti kaikkea sitä, mitä voit.

On totta, että jotkut asiat ovat sinun hallitsemattomissasi. Taistelet epävarmuuden ja pelon kanssa päivittäin. Sinun täytyy kuitenkin panna piste näille ajatuksille, jotka ennakoivat asioita joita ei ole vielä tapahtunut ja jotka visualisoivat pahinta skenaariota, eli pahentavat ahdistusta.

Sisäisestä maailmasta huolehtiminen on aivan yhtä tärkeää kuin ulkoisen ympäristön hallitseminen. Hyvinvointisi riippuu rajojen asettamisen taidosta sekä siitä, että tiedät mitä tarvitset eniten päivän jokaisena hetkenä. Varmista, että teet niin!