Ole viisas soturi ja valitse taistelusi huolellisesti

Itsevaatimukset sekä sosiaalinen ja henkilökohtainen paine voivat saada sinut uuvuttamaan itsesi päivittäin asioissa, jotka eivät yksinkertaisesti ole sen arvoisia. Hyvän soturin taito onkin tietää, milloin taistella ja milloin hyväksyä ja pohtia tai levätä ja latautua.
Ole viisas soturi ja valitse taistelusi huolellisesti

Viimeisin päivitys: 24 syyskuuta, 2022

Joudut päivittäin monien paineiden alle sekä henkilökohtaisessa elämässäsi että työympäristössäsi. Tunnet valtavan painon harteillasi, kun sinun täytyy tehdä parhaasi töissä, olla ystävien käytettävissä, täyttää äidin rooli, olla hyvä rakastaja ja kumppani, tehdä jokapäiväisiä askareita, pitää huolta itsestäsi, huolehtia omasta ruokavaliosta… ja aina hymy huulillasi. Tämä voi saada sinut tuntemaan olevasi kuin soturi, joka ei koskaan jätä taistelurintamaa.

Et vain tee kaikista oman elämäsi vaatimuksista pakkoa, vaan lisäät joukkoon myös sosiaalisia vaatimuksia. Haluat myös noudattaa sosiaalisia arvojasi. Tämä voi tarkoittaa, että pyrit olemaan luokkatietoinen, käytät osallistavaa kieltä, ostat paikallisia tuotteita, käytät joukkoliikennettä ennemmin kuin omaa autoa, käytät pakkaukset uudelleen, ostat kotimaisia vaatteita, vältät muovia, vähennät lämmitystä, vähennät lihankulutustasi… lista jatkuu.

Kaikkien näiden henkilökohtaisten ja sosiaalisten vaatimusten täyttäminen voi kuitenkin väsyttää sinut fyysisesti ja emotionaalisesti. Taisteleminen on ok, itse asiassa se on välttämätöntäkin itsesi, muun yhteiskunnan ja planeetan puolesta, mutta sinun ei pitäisi tulla hulluksi yrittäessäsi. Ehkä sankari taistelee joskus yksin kaikkia pahiksia vastaan ja selviää vahingoittumattomana. Mutta viisas soturi valitsee, mitkä taistelut ovat taistelun arvoisia ja mistä on parempi vetäytyä.

Viisas soturi priorisoi elämänsä asiat.
Kun vaadit itseäsi saavuttamaan kaiken, se johtaa fyysiseen ja henkiseen uupumukseen.

Langenneet soturit, jotka ylikuormittavat itsensä

Luonnollisesti haluat tuntea olevasi arvokas jokapäiväisessä elämässäsi. Haluat tuntea tyytyväisyyttä, kun teet hyvää työtä. Et halua tuntea oloasi pahaksi, kun asetat rajoja lapsillesi.

Yrität luoda puhtaamman maailman ja olla empaattisempi ja suvaitsevaisempi ja pidät yllä tasapainoisia ihmissuhteita. Haluat lisätä oman hiekanjyvän yhteisen polun rakentamiseen. Joskus liian monet taistelut vaikuttavat mielenterveyteen. Sinusta tulee ylikuormitettu ja uupunut liiallisen osallistumisesi vuoksi. Tämä johtaa yleensä henkilökohtaisiin turhautumisen, vihan, epäonnistumisen ja avuttomuuden tunteisiin.

Nämä tunteet ovat vain osa niistä, joita saatat tuntea, kun asetat itsellesi enemmän vastuuta kuin voit fyysisesti ja henkisesti ottaa.

Tarve validoida itsesi kaikissa kamppailuissa määräytyy myös ympäristösi sosiaalisen paineen perusteella. Suoraan tai epäsuorasti, lähiympäristösi tai sosiaalisen median kautta, näyttää siltä, että yhteiskunta huutaa sinulle, että sinun on taisteltava kaikin voimin, koko ajan, mitä tahansa vihollista vastaan. Sinusta tuntuu, että sinun täytyy tuoda esiin paras versio itsestäsi tai sankarista, jota kannat sisälläsi.

Jos huomaat käyväsi samanaikaisesti niin monta taistelua, ettei sinulla ole energiaa mihinkään muuhun, laita miekkasi pois. Kysy itseltäsi: “Onko minun tehtäväni muuttaa maailmaa? Vain minäkö voin pelastaa kaikki planeetan eläimet? Vain minäkö voin muuttaa ajatuksia yrityksessä, jossa työskentelen?” Mitä järkeä on taistella niin lujasti, jos jäät voimattomaksi keskellä taistelua?

Ehkä on aika laskea itsevaatimuksiasi hieman ja ymmärtää, että tarvitset lepoaikaa.

Ole viisas soturi ja hyväksy, että et voi tehdä kaikkea

Pitkän matkan kilpailuissa turhautuminen on toistuva tunne, joka voi saada sinut uppoamaan tai uimaan. Kun suvaitsevaisuus on alhainen, se lamauttaa sinut, saa sinut luopumaan tarkoituksestasi ja hämärtää arvot, joiden puolesta taistelit. Tämä tarkoittaa, että saatat päätyä hylkäämään ne.

Kun tunnet olevasi jumissa elämässäsi ja olet turhautunut, haluat yleensä päästä siitä eroon hinnalla millä hyvänsä, vaikka hinta on oma hyvinvointisi. Ehkä siksi haluat mieluummin uuvuttaa itsesi kuin elää pysähtymisen ja lepäämisen turhautumisen kanssa. Turhautumisen ei kuitenkaan tarvitse olla negatiivista, vaan voit käyttää sitä hyödyksesi. Hyväksy se ja tee siitä  soturiarmeijasi.

Hyödyntääksesi sitä, sinun on ymmärrettävä, että kaikilla toimillasi ei ole välittömiä tuloksia, eivätkä muut aseta sinun sisäistä maailmaasi etusijalle. Kaikki eivät todellakaan ole onnellisia, kun alat priorisoida omaa hyvinvointiasi asettamalla terveet rajat ihmissuhteille ja suunnitelmille.

Saatat yrittää selittää sitä muille, mutta he eivät ymmärrä. Mutta kyky elää sen epämukavuuden kanssa, joka voi syntyä kun kohtelet itseäsi kuten kohtelet muita, on osa itsehoitoprosessia.

Nainen sydän käsissä.
Emme voi aina saavuttaa kaikkea. Tämä on täysin normaalia, ja sen hyväksyminen on osa itsehoitoamme.

Valitse taistelusi, keskity siihen ja rentoudu

Aivan kuten mitään ei ole kirjoitettu kiveen sinun mieltymyksistäsi, niin ei myöskään ole kirjoitettu mitään prioriteeteista, jotka sinun on asetettava eri aikoina elämässäsi. Joskus sinun on keskityttävä enemmän uraasi, perheeseen tai ystäviin, ja joskus voit keskittyä vain itseesi. Ehkä panos, joka sinun on annettava jokaisessa taistelussa, myös muuttuu. Jotkut vaativat sinua siirtämään vain pienen hiekanjyvän, kun taas toiset saattavat vaatia sinua siirtämään vuoria.

Jos olet valinnut arvokkaan taistelun, keskity siihen. Yritä löytää liittolaisia ja tehdä suunnitelmia yhdessä. Sinun on omaksuttava kriittinen keskustelu, ei vain vihollista, vaan toisinaan myös itseäsi vastaan. Yhdistä toimintasi arvoihisi.

Ei ole taattua, että voitat sodan, ja sinulla on vielä hetkiä, jolloin haluat heittää pyyhkeen kehään kun sinusta tuntuu, että taistelusi ei ole sen arvoinen. Taistelemalla vakaasta ja vahvasta näkökulmasta voit kuitenkin puolustaa asemaasi tehokkaammin.

Tämä saattaa kiinnostaa sinua...
5 itsehoitotapaa parempaan mielenterveyteen
Mielen Ihmeet
Lue se täällä Mielen Ihmeet
5 itsehoitotapaa parempaan mielenterveyteen

Mitä jos oppisimme pitämään huolta omasta mielestämme samalla tavalla kuin pidämme huolta kehostamme?



  • Ellis, A. (2006). Usted puede ser feliz. Terapia racional emotiva conductual para superar la ansiedad y la depresión. Paidós.
  • Neff, K. (2016). Sé amable contigo mismo: El arte de la compasión hacia uno mismo. Paidós.

Mielen Ihmeet -sivuston sisältö on laadittu ainoastaan informatiivisiin ja opetustarkoituksiin. Se ei korvaa ammattilaisen diagnoosia, neuvoja tai hoitoa. Askarruttavissa asioissa on parasta kääntyä luotetun ammattilaisen puoleen.