Mistä tiedät, että kärsit työstressistä?

Työstressi voi vaikuttaa terveyteen monin eri tavoin, sekä psyykkisesti että fyysisesti.
Mistä tiedät, että kärsit työstressistä?

Viimeisin päivitys: 27 helmikuu, 2022

Stressillä voi olla fyysinen tai psyykkinen alkuperä, ja se voi johtua erilaisista häiriöistä. Työhön liittyvä stressi on erittäin yleistä, sillä työympäristössä stressitekijöitä on paljon. Tuntuuko sinusta joskus, tai tälläkin hetkellä, että kärsit työstressistä?

Stressin käsitettä ei ole helppo määritellä, koska se liittyy monenlaisiin sairauksiin. Maailman terveysjärjestö määrittelee sen reaktioksi, joka ihmisillä voi olla, kun heille esitetään vaatimuksia ja paineita jotka eivät vastaa heidän tietojaan ja kykyjään ja jotka haastavat heidän selviytymisensä”. Tämänlainen stressi voi kärjistyä esimerkiksi burnoutiksi eli loppuunpalamiseksi.

Stressin määritelmä

Tohtori Luís Oblitas Guadalupen mukaan stressillä on fysiologisia ja biokemiallisia tekijöitä. Ne syntyvät orgaanisista reaktioista tilanteisiin, jotka koetaan uhkaaviksi.

Ulkoiset tekijät laukaisevat psykososiaaliset lähestymistavat. On suositeltavaa ymmärtää nämä lähestymistavat muuttujien vuorovaikutuksena. Niinpä stressi tulee nähdä fysiologisten, biokemiallisten ja psykososiaalisten tekijöiden yhdistelmänä.

Stressin ilmenemismuotoja

Ympäristöstä tai psykologisista olosuhteista riippumatta stressi ilmenee kognitiivisten vaikutusten kautta. Tämä tarkoittaa, että seuraukset voivat olla keskittymis- ja muistihäiriöitä, väärien päätösten tekemistä, odottamatonta ajatusten tukkeutumista, muutoksia ajan kulumisen tiedostamisessa (esimerkiksi unohtelua) ja jopa lihasjännitystä ja -kipua.

Kärsit työstressistä ehkä siksi, että sinulla on liikaa töitä.

Stressi vaikuttaa mielialaan, ja siihen liittyy mm. seuraavia oireita:

  • Apatia
  • Ahdistus
  • Masennus
  • Tehtävistä luopuminen
  • Alkoholismi
  • Työpoissaolot
  • Turhautuminen ja viha
  • Seksuaaliset häiriöt
  • Univaikeudet
  • Tupakoiminen
  • Huumeriippuvuus ja psykoaktiivisten huumeiden väärinkäyttö
  • Ruokahaluttomuus tai ylensyönti
  • Epävarma olo ja häpeän tunne

Varoitusmerkit siitä, että kärsit työstressistä

Stressin ja työympäristösi välillä on läheinen yhteys. Työpaikalla on todellakin monenlaisia psykososiaalisia vaikutuksia.

Työstressi johtuu psykososiaalisista tekijöistä, jotka vaarantavat työntekijöiden terveyden, koska keholta ja/tai mieleltä vaaditaan liikaa.

Tapa, jolla työstressi ilmenee, riippuu siitä, miten tulkitset mahdollisia stressitekijöitä ja miten arvioit niiden esiintymiskontekstia. Lisäksi se riippuu siitä, kuinka tietoinen olet itsestäsi, miten arvostat itseäsi työtilanteissa ja millainen käsitys sinulla on omista voimavaroistasi ja psykologisista työkaluistasi niiden kohtaamiseen ja käsittelemiseen.

Työstressin oireet eivät poikkea suuresti muista stressityypeistä, mutta sen tarkoitus on eri. Ahdistusta aiheuttava stressi ei ole sama kuin stressi, joka stimuloi masennustilaa. Työstressin oireet ovat seuraavat:

  • Gastriitti
  • Ekseema
  • Unettomuus
  • Hikoilu
  • Sydämentykytykset
  • Ärtyvän suolen oireyhtymä
  • Selkäkipu
  • Hiustenlähtö
  • Pahoinvointi ja migreeni
  • Lihasvapina
  • Erektio-ongelmat
  • Häiriöt kuukautiskierrossa
  • Vähentynyt libido

Työstressin syitä

Yleensä työstressiä kuvaavat seuraavat tilanteet. Jotta työstressi voidaan diagnosoida, sinun on koettava näitä tilanteita toistuvasti ja pitkään:

  • Kunnianloukkaus
  • Työn ylikuormitus
  • Poissaolot
  • Motivaation puute
  • Seksuaalinen häirintä
  • Myrkylliset työsuhteet
  • Ylitöiden teko ilman palkkaa
  • Äkilliset muutokset ohjeistuksessa
  • Työskentely vaarallisissa olosuhteissa
  • Organisaatiokulttuurin epäonnistumiset
  • Väsyttävä ja joustamaton aikataulu
  • Huono kohtelu asiakkaiden puolesta
  • Huono johtaminen ja organisaation järjestyksen puute
  • Yksitoikkoiset ja toistuvat työajat
  • Ei tunnustusta ponnisteluistasi ja tekemästäsi työstä
  • Ei ole oikeita työkaluja tavoitteiden saavuttamiseen
  • Epävakaassa työssä työskentely yhdessä työttömyyden epävarmuuden kanssa
  • Hyväksikäyttö
  • Liiallinen työmäärä, joka tuo painetta
Mies piiloutuu kannettavan tietokoneensa alle työstressin vuoksi.

Työstressiin puuttuminen

Jos kärsit työstressistä, mielenterveysalan ammattilaisen tukeman hoidon tulee perustua omiin tunteisiisi ja ajatuksiisi sekä siihen, miten edustat työympäristöäsi ja itseäsi siinä. Muista, että minkä tahansa stressin pääominaisuus on reaktiosi siihen, mitä tapahtuu.

Avain työstressin käsittelyyn löytyy emotionaalisesta tasapainosta. Psykoterapeutit ottavat terapiassa huomioon seuraavat seikat:

  • Työskentele itsetuntosi ja itseluottamuksesi parissa.
  • Analysoi uskomuksiasi, arvojasi ja arvostelukykyäsi.
  • Etsi sosiaalisia tukiverkostoja, jotka tarjoavat sinulle henkistä apua.
  • Paranna viestintääsi sekä muiden että itsesi kanssa.
  • Havaitse ja käsittele kaikki irrationaaliset ideat, joita stressitekijät ruokkivat.
  • Rauhallisuuden ja varovaisuuden kehittäminen stressitilanteiden hallitsemiseksi, tai ainakin niiden vaikutusten lieventämiseksi.
  • Kehitä taitojasi löytää ratkaisuja stressaaviin tilanteisiin.

Yhteenvetona todettakoon, että organisaatioilla tulisi olla psykologinen ensiapuosasto, jota johtaa henkilöstöhallinto. Tällä edistettäisiin organisaatiokulttuuria, jonka tarkoituksena on ehkäistä työstressiä, hoitaa sen vaikutuksia, toteuttaa kampanjoita tietoisuuden lisäämiseksi ja stressitekijöiden selvittämiseksi ja havaita oireet varhaisessa vaiheessa.

Tämä saattaa kiinnostaa sinua...
Käytä vähimmän vaivan lakia stressinhallintaan
Mielen Ihmeet
Lue se täällä Mielen Ihmeet
Käytä vähimmän vaivan lakia stressinhallintaan

Vähimmän vaivan laki voi olla todella hyödyllinen apu stressinhallintaan. Se on erittäin yksinkertainen voimavara, josta Deepak Chopra puhuu teokse...



  • Oblitas, L. (2004). Psicología de la salud y calidad de vida. International Thompson Editores.
  • Osorio, J. & Niño, L. (2017). Estrés laboral: estudio de revisión. Diversitas: Perspectivas en Psicología, 13(1), 81-90. https://acortar.link/q6W4OF
  • Pereira, M. (2009). Una revisión teórica sobre el estrés y algunos aspectos relevantes de éste en el ámbito educativo. Revista Educación, 33(2),171-190. https://acortar.link/sNNKnN
  • Santana, Y.; Díaz, Y.; Cintra, Y. & Rodríguez, R. (2014). Estrés, el “gran depredador”. Revista Información Científica, 84(2), 375-384. https://acortar.link/krcHZJ