Miten reagoida, kun muut ihmiset satuttavat sinua?

Voimakas kipu saa sinut toimimaan. Kun huomaat, että sinua kohti hyökätään, haluat ehkä puolustaa itseäsi. Sinun pitäisi kuitenkin miettiä asiat läpi päättääksesi, miten parhaiten reagoida tällaisessa monimutkaisessa tilanteessa.
Miten reagoida, kun muut ihmiset satuttavat sinua?

Viimeisin päivitys: 06 elokuu, 2021

Kun sinuun sattuu, koet vaihtelevia tunteita. Esimerkiksi surua, vihaa tai pettymystä. Joskus kenties tunnet jopa syyllisyyttä ja oletat olevasi vastuussa kivusta, jonka olet itse aiheuttanut jonkin menneisyydessä tekemäsi asian vuoksi.

Kun rakastamasi henkilöt satuttavat sinua, kipu on voimakkaampaa ja voi aiheuttaa todellista henkistä kärsimystä. Sinun tulisi kuitenkin muistaa, että kaikissa monimutkaisissa tilanteissa on parasta pysyä rauhallisena, jotta et toimi liian hätäisesti ja pahenna tilannetta.

Tästä syystä sinun tulisi ensin analysoida rauhallisesti, mitä tapahtui. Sinun on esitettävä itsellesi kysymyksiä, jotka voivat auttaa sinua paremmin hallitsemaan tilannetta. Tässä artikkelissa esittelemme niistä viisi.

“Vastustajan vahingoittaminen on itsesi loukkaamista. Aggression hallitseminen vahingoittamatta toista on rauhan taidetta.”

 -Morihei Ueshiba-

 

Ymmärtääkö sinua satuttanut ihminen tilanteen?

Kun sinuun sattuu, on melko tavallista pikaisesti tuomita henkilöt jotka satuttavat sinua. Voit yleensä syyttää heidän käyttäytymistään arvojen puutteesta tai halusta vahingoittaa sinua. Hetken huumassa luultavasti koet vahingon olevan pahempaa kuin se todellisuudessa on.

Tästä syystä on aina hyvä kysyä itseltäsi, ymmärtääkö kyseinen henkilö mitä hän on tehnyt. Oliko hänen aikomuksensa vahingoittaa sinua? Eikö hän yksinkertaisesti ajatellut asioita loppuun? Oliko se laskelmallinen vai impulsiivinen teko? Vastaukset näihin kysymyksiin voivat auttaa sinua ymmärtämään mitä tapahtui.

Kun muut satuttavat sinua, se saa sinut pohtimaan.

Onko hänellä ongelma tai heikkous, joka selittää hänen käyttäytymisensä?

Sinun on analysoitava asiayhteys, jossa tapahtumat tapahtuivat. Esimerkiksi monimutkaisen tilanteen keskellä tapahtuva käyttäytyminen eroaa täysin jokapäiväisestä tilanteesta. Koska joskus paineet ja stressi voivat saada henkilön käyttäytymään eri tavalla.

Toisaalta voi olla, että kyseisellä henkilöllä on taipumus toistaa tällaista käyttäytymistä. Tässä tapauksessa se voi johtua jostain persoonallisuuden heikkoudesta. Ymmärrätkö tämän heikkouden tai puutteen? Uskotko, että hän on tietoinen siitä ja on yrittänyt päästä siitä eroon? Onko hän onnistunut siinä millään tavalla? Jos pystyt vastaamaan näihin kysymyksiin, sinulla voi olla selkeämpi käsitys siitä, miksi muut satuttavat sinua joskus.

Onko hän ristiriidassa itsensä kanssa tai liioitteleeko hän?

On tärkeää olla asettamatta itseä uhrin asemaan ja pitää muita vainoojina. Samoin sinun ei pitäisi ajatella, että olet yksin vastuussa muiden kohtuuttomista toimista. Sinun on päästävä tasapainoon.

Mieti, onko hän yleensä ristiriidassa itsensä kanssa. Muuttaako hän jatkuvasti käyttäytymistään? On myös syytä analysoida, onko hänellä liioiteltu perspektiivi tilanteesta.

Miltä sinusta tuntuu ja miten voit välittää sen muille?

Yllä olevien kysymysten tarkoituksena on herättää empatiasi toista henkilöä kohtaan. Toisin sanoen ne auttavat sinua asettamaan itsesi hänen kenkiinsä ja yrittämään ymmärtää hänen syynsä, motivaationsa ja rajoituksensa. Siitä huolimatta sinun on myös tärkeää analysoida itseäsi ja tunnistaa omat tunteesi.

Jos sinua satuttavat henkilöt ovat tärkeitä ihmisiä elämässäsi, on hyvä pohtia miten voit kertoa heille, että he tekevät niin. Muista, että sinun ei pitäisi tehdä sitä loukkaavalla tavalla. Tästä syystä on parasta kertoa heille miltä sinusta tuntuu arvioimatta heidän käyttäytymistään millään tavalla.

 

Mitä voit tehdä varmistaaksesi, että se ei vaikuta sinuun?

Jos sinua on satutettu, haavan parantuminen voi viedä jonkin aikaa. Lisäksi se voi vaikuttaa työhösi, muihin ihmissuhteisiin ja jopa syömiseen ja nukkumiseen.

Älykäs tapa selviytyä tämäntyyppisissä tilanteissa on estää niitä vaikuttamasta sinuun enemmän kuin on tarpeen. Siksi sinun pitäisi löytää tapoja päästää irti näistä tunteista, koska sinun on palautettava emotionaalinen tasapainosi. Mukava kävely, viihdyttävä toiminta tai terve keskustelu voivat auttaa sinua saavuttamaan tämän.

Kun sinuun sattuu, oikea tie ei ole jatkaa kärsimystä tai yrittää kostaa. Sinun on hallittava tilannetta kohtuullisella tavalla.

Tämä saattaa kiinnostaa sinua...
Itsevarma kommunikaatio parisuhteessa
Mielen IhmeetLue se täällä Mielen Ihmeet
Itsevarma kommunikaatio parisuhteessa

Itsevarma kommunikaatio on oleellinen asia parisuhteessa. Tässä artikkelissa kerromme mitä se on ja miten sitä voi parantaa.



  • Burgos, O. R. (2012). Daños al proyecto de vida. Buenos Aires: Astrea.