Viisi merkkiä siitä, että olet emotionaalisesti estynyt

Emotionaalinen estyneisyys voi tehdä sinusta välinpitämättömän tilanteissa, jotka normaaleissa olosuhteissa liikuttaisivat tai innostaisivat sinua. Kuulostaako tämä sinulta? Onko mielestäsi parempi piilottaa tunteet sen sijaan, että ilmaiset niitä?
Viisi merkkiä siitä, että olet emotionaalisesti estynyt
Sergio De Dios González

Tarkistanut ja hyväksynyt: psykologi Sergio De Dios González.

Kirjoittanut Edith Sánchez

Viimeisin päivitys: 03 huhtikuuta, 2023

Jos olet emotionaalisesti estynyt, laiminlyöt tai tukahdutat mahdollisuuden kokea omia tunteitasi. Teet sen, koska luulet, että niiden tunteminen on virhe. Näet ne esteenä tai ilmaisuna heikkoudesta tai jonkin puutteesta.

Usein emotionaalinen estyneisyys juontaa juurensa lapsuuteen. Jos itse olet emotionaalisesti estynyt, on erittäin todennäköistä, että kasvoit perheessä, jossa on muita yhtälailla estyneitä jäseniä. Tällaisessa ympäristössä tunteiden avointa ilmaisua on todennäköisesti halveksittu, pilkattu, jätetty huomiotta tai siitä on jopa rangaistu.

Jos olet emotionaalisesti estynyt, sinulla on vaikeuksia kommunikoida aidolla tavalla sekä itsesi että muiden kanssa. Tämä johtaa usein eristäytymisen tunteeseen. Lisäksi elät varmaankin tylsää ja tunteetonta elämää. Mistä sitten voit tunnistaa, jos kärsit tästä tilasta? Tässä on viisi merkkiä:

“Useimmat neurotyyppiset ihmiset ovat luonteeltaan emotionaalisia olentoja, mikä tarkoittaa, että tunteet nousevat luonnostaan kehosta reaktiona tarpeisiin, ihmissuhteisiin ja tapahtumiin. Mutta nuorena olet ehkä joutunut sopeutumaan tilanteeseen, jossa ulkoinen tunteiden ilmaisu jätettiin huomiotta tai siitä rangaistiin.”

-Michelle Quirk-

Nainen on emotionaalisesti estynyt.
Emotionaalinen estyneisyys estää aidon ja syvän suhteen itseemme.

1. Tyhjyyden tai liiallisen vakavuuden olotilat

Jos olet emotionaalisesti estynyt, sinulla on usein tunne, että kaikki ihmiset ja asiat ovat samanlaisia. Jokainen päivä tuntuu identtiseltä, et tunnista niitä hyviksi tai huonoiksi. Herkkyytesi on täysin turtunut. Lisäksi, jos koet pienimmänkin ripauksen tunteesta, tukahdutat sen.

Saatat myös tuntea olosi tyhjäksi. Et kuitenkaan kiinnitä huomiota tähän tunteeseen. Uskot, että sinun täytyy käyttäytyä kylmästi ja jäykästi elämässä.

2. Tunteellisesti ladattujen tilanteiden välttäminen

Emotionaalinen estyneisyys saa sinut tuntemaan tiettyä halveksuntaa kiintymyksen ilmaisuja ja kaikkia surun, ilon tai vihan ilmenemismuotoja kohtaan. On kuitenkin väistämättä tiloja ja tapahtumia, kuten sosiaaliset kokoontumiset, ryhmädynamiikka, ja juhlat, joissa tunteet vallitsevat.

Näin ollen pyrit välttämään tilanteita, joissa on tunnelatausta. Jos et voi välttää niitä, olet jäykkä, jännittynyt ja tunnet olosi epämukavaksi. Pidät tällaisia tilanteita todella epämiellyttävinä.

3. Jännitys ja irtautuminen

Jos olet emotionaalisesti estynyt, asetat suuria esteitä läheisyydelle muiden kanssa. Ihmissuhteesi ovat todennäköisesti stereotyyppisiä ja usein pelkistettyjä ja viileitä. Et päästä muita ihmisiä maailmaasi etkä avaa sydäntäsi kenellekään.

Jos aloitat parisuhteen, se johtuu siitä, että näet sen ehkä sopivana. Pysyt kuitenkin etäisenä ja tunnet olosi todennäköisesti jännittyneeksi, jos suhde alkaa käydä liian vakavaksi. Käyt taistelua itsesi, halujesi ja kieltäytymisesi välillä.

4. Tarve piilottaa tunteita

On selvää, että jos olet emotionaalisesti estynyt, sinulla on suuria vaikeuksia myöntää tunteitasi, koska pelkäät torjutuksi tulemista. Tästä syystä, koska tunteita on mahdotonta poistaa, päätät sen sijaan piilottaa ne.

Saattaa kuitenkin olla, ettet piilota tunteitasi vain muilta, vaan myös itseltäsi. Lisäksi saatat saavuttaa pisteen, jossa et voi täysin tunnistaa, mitä tunnet. Pidät tunteita riskinä, ja siksi vältät niitä hinnalla millä hyvänsä.

Ystävät juttelevat toimistossa.
Jos olet emotionaalisesti estynyt, vältät usein tunnekontaktia sekä muiden että itsesi kanssa.

5. Vain fiktio liikuttaa

Jos olet emotionaalisesti estynyt, sinulla on taipumus osoittaa herkkyyttä tilanteisiin tai ärsykkeisiin, jotka eivät ole tärkeitä muille. Saatat vaikkapa itkeä nähdessäsi hyvin tunteellisen mainoksen televisiossa.

Tämäntyyppiset kuvitteelliset tilanteet, joihin ei liity mitään riskiä sinulle, koska ne ovat niin persoonattomia, onnistuvat usein repimään panssarin alas. Saatat purskahtaa itkuun kuin lapsi, kun katsot romanttista komediaa, tai vapiset hurmioituneena nähdessäsi tuntemattomien ihmisten välistä kiintymystä.

Onneksi emotionaalinen estyneisyys voidaan voittaa suhteellisen helposti. Sinun tarvitsee vain olla tietoinen ongelmastasi, haluta voittaa se sekä tehdä harjoituksia. On kuitenkin tapauksia, joissa se liittyy vakavampiin ongelmiin. Jos näin on, tarvitset ammattilaisen väliintuloa.


Kaikki lainatut lähteet tarkistettiin perusteellisesti tiimimme toimesta varmistaaksemme niiden laadun, luotettavuuden, ajantasaisuuden ja pätevyyden. Tämän artikkelin bibliografia katsottiin luotettavaksi ja akateemisesti tai tieteellisesti tarkaksi.


  • Crosby, J. (1992). La dialéctica del sí-mismo y la relación con la persona humana. Signos Universitarios: Revista de la Universidad del Salvador, 12(21), 137-146.
  • Fernandez, I., Zubieta, E., & Páez, D. (2000). Expresión e inhibición emocional en diferentes culturas. Cultura y alexitimia:¿ Cómo expresamos aquello que sentimos, 73-98.
  • Morán, M. C., Fínez, M. J., & Fernández-Abascal, E. G. (2017). Sobre la felicidad y su relación con tipos y rasgos de personalidad. Clínica y salud, 28(2), 59-63.

Tämä teksti on tarkoitettu vain tiedoksi eikä se korvaa ammattilaisen konsultaatiota. Jos sinulla on kysyttävää, konsultoi asiantuntijaasi.